Siis Suomessa kelan toimeentulotuki on sinusta kohtuu makeaa elämistä? Villi veikkaus, että olet itse kelan toimeentulotukihakemuksia täyttäny 0 viimesen 6 vuoden aikana?
Kaikki on tietty suhteellista, mutta aika koomistahan on valittaa miten työttömällä on liian makiaa arki, kun jokainen meistä työillisistä voi ruveta työttömäksi viimeistään ensi maanantaina, mutta kaikki työttömät eivät pääse ensi viikolla töihin halutessaan. En ole vaan yhtään sellaista työttömästä valittajaa tavannu, jolla olisi oikeasti selkärankaa sitten laittaa metsät, talot sekä osakkeet sileeksi ja todeta pomolle ettei tarvi enään koskaan moikata. Sen työttömyydenhän pitäisi olla niin kamalan helppoo, hauskaa ja kelan rahaakin on kokoajan kaikki taskut täynnä. Aina selityksiä on kun, en mä vaan voi, oon tottunu jo tähän elintasoon, mitä ne naapuritki ajattelis, en mä ole mikään luuseri kelarotta, vaimo ja lapset pitää kerra vuodessa viedä reissuu ja uusi autokin pitäis tankata.
Sillon, kun jouduin 2020 terveyssyistä hetkeksi eläkkeelle ja siitä työttömäksi työnhakijaksi oli tuo kaikkea muuta kuin makeaa aikaa. Jatkuva stressi päällä kaupassa kun ei ole varma voiko juustoa ja ruisleipää ostaa kuun viimeisellä viikolla, hurstin jonossa kökkimistä, jatkuvaa jännitystä työhaastatteluissa. Hetken olin osa-aika työllistettynä ja sehän vasta byrokratian oma pikku helvetillinen labyrintti olikin. Olihan siinä tietysti vapaa-aikaa enemmän kun laki sallii, mutta eipä siitä paljon iloa ollut, kun ei edes uimahallissa ollut varaa käydä. Nykyään olen taas koulutustani vastaavassa, varsin hyväpalkkaisessa kokopäivätyössä, enkä ole yhtenäkään maanantaina miettinyt että palaisin takaisin kelan "kohtuu makeaan" elämään. Nykyään taitaa olla työttömällä vielä vähemmän rahaa, vielä helpommin leikataan ja enemmän työnhakuvelvoitteita, kuin 2020. Tarpeeksi, kun leikataan niin kyllä se työtön jossain kohtaa tajuaa, että vankilastakin saa lämpimän yksiön, ruuat ja vielä lääkkeet. Se vasta yhteiskunnalle kalliiksi tuleekin.
Kyllähän työttömyyskin voi olla tosiaan aika makeaa, jos samalla myy paljon huumeita tai tekee pimeesti 12h raksapäiviä sivussa alle parikymppisenä. Muuten siitä on makeus kaukana, jos et usko niin kokeile!