Suomi - kuituyhteyksien kehitysmaa

Kiitos, postauksesi varsin selkeä kuvaus, toivottavasti saavat sivuilleen yhtä selkeästi.
Eli tuossa selkeästi sanottu että kuituliittymän voi irtisanoa veloituksetta. Siinä ei tietenkään mitään hintatakuuta, ja toki jättää mahdollisuuden yksilölliseen hinnoittelluun.
Jäikö tuossa pieni miina irtisanomisajasta, yleisellä tasolla irtisanomis ajat perista viikosta kuukausiin, KTV puoleenvuoteen, jopa pidempään.

Näin asiakaspalvelija tosiaan kertoi ja sähköpostiyhteenvetoon kirjoitti, että kuitusopimuksen voi irtisanoa veloituksetta. Esittämiäsi pointteja (irtisanomisen hinnanmuutos ja irtisanomisaika) en huomannut kysyä ja varmistaa. Laitoin nyt aamulla viestiä Elisalle ja katsotaan, mitä vastaavat näihin asioihin.
 
Pitää myös muistaa, että jos hinnastoja muutetaan asiakkaan vahingoksi niin siitä pitää ilmoittaa hyvissä ajoin ja asiakkaalla on mahdollisuus irtisanoa sopimus vanhan hinnaston mukaisesti ennen uuden hinnaston voimaanastumista.
 
Ei saa mennä mitään maksua, ei nyt, eikä tulevaisuudessa. Ellei kyseessä ole määräaikainen sopimus jota yritetään kesken kauden irtisanoa.
Jotain selkeää lähdettä tuolle.

Siis tässä nyt puhe uudesta liittymäsopimuksesta, jonka selkeitä yksityiskohtia ja selkeitä hinnastoja ei ilmeisesti ole Elisan sivuilla ladattavissa.

Jos "saa mennä mitään" viittaat lainsäädäntöön yms. niin jotain lähdettä väitteen tueksi.

Sen ymmärrän että jos myyjä suullisesti ja tässä tapauksessa myös kirjallisesti ilmoittaa ettei irtisanomis maksua niin se sitoo. pitkällä irtisanomisajalla voi irtisanomisajalta laskuttaa kk maksuja.

ja jos ehtoja hintoja yms muutetaan asiakkaan tappioksi niin siitä erikseen säädetty. kuten nimimerkki kjns mainitsi.

Elisan kohdalla muistettava että siellä ei ole suoraviivaistettu sopimuksia, eikä hinnastoja, eli sillä on monenlaista liittymäsopimusta ja hinnat vaihtelee.
 
Jotain selkeää lähdettä tuolle.

Siis tässä nyt puhe uudesta liittymäsopimuksesta, jonka selkeitä yksityiskohtia ja selkeitä hinnastoja ei ilmeisesti ole Elisan sivuilla ladattavissa.

Jos "saa mennä mitään" viittaat lainsäädäntöön yms. niin jotain lähdettä väitteen tueksi.

Sen ymmärrän että jos myyjä suullisesti ja tässä tapauksessa myös kirjallisesti ilmoittaa ettei irtisanomis maksua niin se sitoo. pitkällä irtisanomisajalla voi irtisanomisajalta laskuttaa kk maksuja.

ja jos ehtoja hintoja yms muutetaan asiakkaan tappioksi niin siitä erikseen säädetty. kuten nimimerkki kjns mainitsi.

Elisan kohdalla muistettava että siellä ei ole suoraviivaistettu sopimuksia, eikä hinnastoja, eli sillä on monenlaista liittymäsopimusta ja hinnat vaihtelee.

Se on hyvin yksinkertainen asia, asiakkaalla on oikeus irtisanoa netti/liittymä ilman kuluja, ellei voimassa ole määräaikainen liittymä.
Jälkikäteen ei voi tehdä moista rahantekokonetta, jossa asiakas maksaisi tuotteesta jota hän ei käytä! Se on aina voitava irtisanoa kuluitta.

Sitten on asia erikseen joku valokuitusen himmeli, josta ei ota selkoa erkkikään, mistä liittymätyypistä pitää maksaa "ylläpitomaksua" minkäkin ajan, ja milloin sen voi irtisanoa kuluitta.

Myös hyvin olennaista on, että asiakkaalle on etukäteen hyvin selkeästi kerrottu milloin ja miten tuotteesta/palvelusta pääsee eroon kuluitta.

 
Se on hyvin yksinkertainen asia, asiakkaalla on oikeus irtisanoa netti/liittymä ilman kuluja, ellei voimassa ole määräaikainen liittymä.
Jälkikäteen ei voi tehdä moista rahantekokonetta, jossa asiakas maksaisi tuotteesta jota hän ei käytä! Se on aina voitava irtisanoa kuluitta.

Sitten on asia erikseen joku valokuitusen himmeli, josta ei ota selkoa erkkikään, mistä liittymätyypistä pitää maksaa "ylläpitomaksua" minkäkin ajan, ja milloin sen voi irtisanoa kuluitta.

Myös hyvin olennaista on, että asiakkaalle on etukäteen hyvin selkeästi kerrottu milloin ja miten tuotteesta/palvelusta pääsee eroon kuluitta.

Valokuitunen kertoo kyllä selvästi, mutta vain kysyttäessä, että sitä kuitua ei voi irtisanoa ilman kuluja ja kuituliittymän irtisanomisen kulut ovat tällä hetkellä hinnastossa vähintään 255€ + mahdolliset lisätyöt.

Ilman irtisanomista ylläpitomaksu menee jossain muodossa, joko nettiliittymään sisäänleivottuna (jos kuitu on käytössä), kertamaksuna tietylle ajalle, ihan vain erikseen kuukausittain tai mitä muuta mahtavatkaan keksiä.
 
Se on hyvin yksinkertainen asia, asiakkaalla on oikeus irtisanoa netti/liittymä ilman kuluja, ellei voimassa ole määräaikainen liittymä.
Nyt puhe valokuituliittymästä ja sen irtisanomisesta, sille ilmaiseksi väitteelle lähdettä.

Linkkisi kerto toistaiseksi voimassa olen puhe ja internet liittymän irtisanomis ajasta. Ne ilmeisesti Elisalla ihan sivuillakkin mainittu.


Valokuitunen kertoo kyllä selvästi, mutta vain kysyttäessä, että sitä kuitua ei voi irtisanoa ilman kuluja ja kuituliittymän irtisanomisen kulut ovat tällä hetkellä hinnastossa vähintään 255€ + mahdolliset lisätyöt.

Ilman irtisanomista ylläpitomaksu menee jossain muodossa, joko nettiliittymään sisäänleivottuna (jos kuitu on käytössä), kertamaksuna tietylle ajalle, ihan vain erikseen kuukausittain tai mitä muuta mahtavatkaan keksiä.

En nyt tarkistanut, niin muistaakseni irtisanomisaikakin oli varsin pitkä.
 
Viimeksi muokattu:
Se on hyvin yksinkertainen asia, asiakkaalla on oikeus irtisanoa netti/liittymä ilman kuluja, ellei voimassa ole määräaikainen liittymä.
Jälkikäteen ei voi tehdä moista rahantekokonetta, jossa asiakas maksaisi tuotteesta jota hän ei käytä! Se on aina voitava irtisanoa kuluitta.

Sitten on asia erikseen joku valokuitusen himmeli, josta ei ota selkoa erkkikään, mistä liittymätyypistä pitää maksaa "ylläpitomaksua" minkäkin ajan, ja milloin sen voi irtisanoa kuluitta.

Myös hyvin olennaista on, että asiakkaalle on etukäteen hyvin selkeästi kerrottu milloin ja miten tuotteesta/palvelusta pääsee eroon kuluitta.

Kyllä ainakin valokuitusella on hinnastossa valokuidun irtikytkennälle hinta. En tiedä sitten peritäänkö tuo, jos haluaa irtisanoa valokuidun. Ei tuossa linkissä ainakaan missään sanottu, että kiinteä yhteys pitäisi saada irtisanoa ilman kuluja. Toki jos sellainen pykälä löytyy, että irtisanominen pitää olla ilmainen, niin laita toki se tänne. Olisi varmasti monelle hyödyllinen tieto tulevaisuudessa.
 
Se on hyvin yksinkertainen asia, asiakkaalla on oikeus irtisanoa netti/liittymä ilman kuluja, ellei voimassa ole määräaikainen liittymä.
Jälkikäteen ei voi tehdä moista rahantekokonetta, jossa asiakas maksaisi tuotteesta jota hän ei käytä! Se on aina voitava irtisanoa kuluitta.

Sitten on asia erikseen joku valokuitusen himmeli, josta ei ota selkoa erkkikään, mistä liittymätyypistä pitää maksaa "ylläpitomaksua" minkäkin ajan, ja milloin sen voi irtisanoa kuluitta.

Myös hyvin olennaista on, että asiakkaalle on etukäteen hyvin selkeästi kerrottu milloin ja miten tuotteesta/palvelusta pääsee eroon kuluitta.

Kyllä ainakin valokuitusella on hinnastossa valokuidun irtikytkennälle hinta. En tiedä sitten peritäänkö tuo, jos haluaa irtisanoa valokuidun. Ei tuossa linkissä ainakaan missään sanottu, että kiinteä yhteys pitäisi saada irtisanoa ilman kuluja. Toki jos sellainen pykälä löytyy, että irtisanominen pitää olla ilmainen, niin laita toki se tänne. Olisi varmasti monelle hyödyllinen tieto tulevaisuudessa.

Valokuitusen hinnastossa irtikytkentä 255€/käyntikerta.

1752654648450.png
 
Kyllä ainakin valokuitusella on hinnastossa valokuidun irtikytkennälle hinta. En tiedä sitten peritäänkö tuo, jos haluaa irtisanoa valokuidun. Ei tuossa linkissä ainakaan missään sanottu, että kiinteä yhteys pitäisi saada irtisanoa ilman kuluja. Toki jos sellainen pykälä löytyy, että irtisanominen pitää olla ilmainen, niin laita toki se tänne. Olisi varmasti monelle hyödyllinen tieto tulevaisuudessa.
Kyllä se vähintään 255€ (nykyisellään) peritään, useampaan kertaan tuon kaivanut valokuitusen edustajasta irti, kun käyvät tuota aina välillä kaupustelemassa. Kertaakaan en ole saanut vielä niin hyvää tarjousta, että olisin ottanut toisen kuidun rinnalle :)
 
Viimeksi muokattu:
Valokuitusen hinnastossa irtikytkentä 255€/käyntikerta.

1752654648450.png
Elisa asiakaspalveluhinnastosta joku aikanaan postasi kuvakaappauksen jossa hämmensi kohta
Elisa Valokuidun päätelaitteen irrotus ja kiinnitys takaisin samaan paikkaan 350 €
Tuolloin pohdittiin koskeeko tuo vain tilanteita milloin ei liittymää irtisanota, vai peritäänkö tuo myös silloin jos liittymä irtisanotaan.

Siellä myös rivi
Elisa Valokuidun uudelleenkytkentämaksu 199 €

Periaatteessa epäselvyydet katsotaan asiakkaan eduksi (laatian tappioksi), mutta ei asiakkaan kannata tulkita itselle epäselviä asioita itselle todellista edullisemmaksi, vaan lähteä siitä että palveluntarjoaja kertoo kyllä ne jutut mitkä hyviä niin selkeästi, ja vähemmän selkeästi negatiiviset.

Tuossa hinnastossa
Elisa Valokuidun ylläpitomaksu 9,99 €
Eli jos tuon tulkkaa kertamaksuksi, niin sekin menee pieleen. ilmeisesti siis 9,99€/kk

Ilmeisesti Elenian vanhassa verkoissa
Valokuidun ylläpitomaksu kun yhteys on tilattu Avoin kuitu -palvelun kautta 18,83 €
Onko tuo kk maksu oli palvelua tai ei. tosin sama termi kuin tuossa vajaan kympin maksussa, niin oletus että kk maksu riippuu onko palvelu vai ei.
 
Kyllä se vähintään 255€ (nykyisellään) peritään, useampaan kertaan tuon kaivanut valokuitusen edustajasta irti, kun käyvät tuota aina välillä kaupustelemassa. Kertaakaan en ole saanut vielä niin hyvää tarjousta, että olisin ottanut toisen kuidun rinnalle :)
Näin minäkin olen ymmärtänyt kun minullekkin on tuota tuputettu ja sopimehdot on tullut luettua useampaan kertaan. Täällä vaan väitettiin muuta.
 
Elisan ylläpitomaksusta kiinnostaisi myös tietää mitä voimassaolevaa sopimusta vasten yrittäisivät sitä velottaa. Kuidun tilausvahvistuksessa kun luki selkeästi kestoksi "1kk" kun otti kertamaksettavana asennuksen. Mitään muuta kestoa ei missään mainita joten hieman hankala tuota vasten mitään laskuttaa. Samoin hinnastoa ei ollut tilaamiseen aikaan alkuvuodesta missään nähtävillä kun sitä kyselin asiakaspalvelusta.

Ei ole tarvetta alkaa koeponnistamaan juuri nyt kun netti tarkoitus pitää toistaiseksi paitsi jos alkavat hintoja liikaa korottamaan, mutta aika hataralla pohjalla tuntuisi olevan.
 
Kysyin aamulla Elisan kuitusopimuksen irtisanomiskuluista ja irtisanomisajasta. Sain seuraavan viestin vastaukseksi. En käy sitä itse tulkitsemaan tässä vaiheessa mitenkään, jokainen tulkitkoon viestin sisällön itse.

"Se miltä irtikytkentä tulevaisuudessa toteutetaan ei varmasti ole kenelläkään tiedossa, mutta tällä hetkellä se tehdään veloituksetta eikä tähän ole muutoksia näköpiirissä.

Nettiyhteyden irtisanomisaika on 14 vuorokautta. Irtikytkentä tehdään aika pian kun asiakas on sen ilmoittanut. Tarkkaa ns irtisanomisaikaa tässä ei ole."
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
282 263
Viestejä
4 848 635
Jäsenet
78 381
Uusin jäsen
Knight60

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom