Suomi - kuituyhteyksien kehitysmaa

Lienee sitten tapauskohtaista.. Tosin voi olla että edellyttää ahkerampaa kiusaamista että saa käsiin jonkun joka sen voi myydä, perusmyyntihessuthan eivät voi myydä kuin sen mitä siinä niiden kaavakkeessa on valmiina rastitettavana.

Toki ei sinänsä ole mitään syytä miksei sitä y-tunnusta hankkisi, jos oikeasti tarvitsee jotain merkittävää kaistaa.
Niin siis jos yritystoimintaa meinaa tehdä niin toki silloin yritys kannattaa perustaa, mutta ihan näin harrastejuttuna yrityksen perustaminen sellaiseen on jos astetta isompi homma + voi vaikeuttaa esimerkiksi tukiensaantia työttömyystilanteessa jos olet "yrittäjä". Eli en minä sitä minään ratkaisuna harrastehommiin näkisi.
 
Niin siis jos yritystoimintaa meinaa tehdä niin toki silloin yritys kannattaa perustaa, mutta ihan näin harrastejuttuna yrityksen perustaminen sellaiseen on jos astetta isompi homma + voi vaikeuttaa esimerkiksi tukiensaantia työttömyystilanteessa jos olet "yrittäjä". Eli en minä sitä minään ratkaisuna harrastehommiin näkisi.

Jos tarve on kova, siis sitä symmetristä gigasta tai kymppiggasta tarvitsee oikeasti, ja muu sijainti se viimeinen vaihtoehtoa. Niin jos y-tunnus pitää olla niin sen jälkeen sitten tarkentaa tarkemmin että millainen. Pelkkä y-tunnus ei välttämättä riitä. Mutta jos Oy kaupparekisterissä riittää, ei muuta toimintaa kuin nettiliittymä. Niin se on sitten kulu sen operaattori kulujen päälle. Ehkä siellä enemmänkin merkkaa se että mitä vakuuksia operaattori kaipaa, jos aletaan sitä palvelua rakentaa vartavasten osoitteeseen.

Mutta se on sitten oma lukunsa onko harrastajilla kysyntää , ellei siellä taustalla ole tositukeva lompakko ilman mitään kuria.

Jos lompakko kuivuu, ja peruspäivärahalla eletään, niin ehkä ihan hyvä että se yritysliittymän on yrityksen nimissä ja isomi juttu päästä siitä sopparista eroon. Ei sitä yritysliittymää päivärahoilla makseta. Tosin ei siitä eroonkaan pääse työttömyyteen vedoten.
 
Tämä alla oleva löytyy lukuisten firmojen sopimusehdoista pienin eroin, kuten Telia, DNA, Lounea, Moi! jne...

"Teleyrityksellä on oikeus periä palvelun käyttömahdollisuuden ylläpi-
dosta hinnaston tai sopimuksen mukaista kiinteää perusmaksua. Jos
palvelu on ollut suljettuna tai palvelun käyttö on muutoin ollut rajoi-
tettuna asiakkaasta johtuvasta syystä tai teleyrityksen velvollisuudesta
johtuen, asiakkaan on maksettava sopimuksen mukaiset maksut, ku-
ten perusmaksut ja erääntyneet käyttömaksut siitä huolimatta, että liit-
tymä on ollut suljettuna tai palvelun käyttö on muutoin ollut rajoitettuna
tai palvelua ei ole toimitettu asiakkaasta johtuvasta syystä"


Mikähän puppugeneraattori tämän on tuottanut?
Joku jo toisella foorumilla arveli että uskaltaako sitä Teliaa hankkia tuosta johtuen :p
 
Tämä alla oleva löytyy lukuisten firmojen sopimusehdoista pienin eroin, kuten Telia, DNA, Lounea, Moi! jne...

"Teleyrityksellä on oikeus periä palvelun käyttömahdollisuuden ylläpi-
dosta hinnaston tai sopimuksen mukaista kiinteää perusmaksua. Jos
palvelu on ollut suljettuna tai palvelun käyttö on muutoin ollut rajoi-
tettuna asiakkaasta johtuvasta syystä tai teleyrityksen velvollisuudesta
johtuen, asiakkaan on maksettava sopimuksen mukaiset maksut, ku-
ten perusmaksut ja erääntyneet käyttömaksut siitä huolimatta, että liit-
tymä on ollut suljettuna tai palvelun käyttö on muutoin ollut rajoitettuna
tai palvelua ei ole toimitettu asiakkaasta johtuvasta syystä"


Mikähän puppugeneraattori tämän on tuottanut?
Joku jo toisella foorumilla arveli että uskaltaako sitä Teliaa hankkia tuosta johtuen :p

Juristit , etujärjestöt, viranomaiset niitä synnyttää.

Mutta jos ajatus on se että jos omasta syystä palvelun toimittaminen estyy, ja sen takia ei haluaisi palvelusta maksaa, niin sitten kannattaa toki harkita tilaamatta jättämistä.

Eli jos vetää töpselin irti, niin laskut tulee, jos jättää laskut maksamatta niin velkaa kiertyy, eli kannattaa irtisanoa sopparit jos tietää ettei halua/voi maksaa. Jos tilatessa tietää ettei käyttä ja/tai halua maksaa, niin jättää tilaamatta.
 
Juristit , etujärjestöt, viranomaiset niitä synnyttää.

Mutta jos ajatus on se että jos omasta syystä palvelun toimittaminen estyy, ja sen takia ei haluaisi palvelusta maksaa, niin sitten kannattaa toki harkita tilaamatta jättämistä.

Eli jos vetää töpselin irti, niin laskut tulee, jos jättää laskut maksamatta niin velkaa kiertyy, eli kannattaa irtisanoa sopparit jos tietää ettei halua/voi maksaa. Jos tilatessa tietää ettei käyttä ja/tai halua maksaa, niin jättää tilaamatta.

Ei suljetusta liittymästä kuulu mitään maksaa.
Erittäin epäselvä sopimusehto, jolla ei mitään tarkoitustakaan ole, se vaan on siellä, kun joku puppufirma on sellaisen väkertänyt.
 
Ei suljetusta liittymästä kuulu mitään maksaa.
Erittäin epäselvä sopimusehto, jolla ei mitään tarkoitustakaan ole, se vaan on siellä, kun joku puppufirma on sellaisen väkertänyt.

Liittymän/palvelun käyttöä on voitu rajoittaa/estää/sulkea ESIM maksamattomien laskujen takia, mutta sitä ei ole irtisanottu. Niin sopparin mukaiset maksut rullaa edelleen.
Eli jos ei ole liitymällä käyttöä, niin se kannattaa irtisanoa, jos sille on käyttöä ja velat maksaa jossain vaiheessa niin olla yhteydessä ja sopia mikä edullisin ja järkevin vaihtoehto.

Palveluntarjoaja, operaattori saattaa myös jossain vaiheessa sano sen liittymän/sopimuksen irti, eli jos ei sitä tahdo niin kannattaa olla sinne operaattoriin yhdeydessa ja yrittää sopia.


Kuituliittymän kannalta ihan iso juttu, sama tietenkin jokin puhelinliittymän osalta, jonkin nettiliittymän osalta jossa ei mitään muita palveluita ympättynä niin ei niin tärkeää pitää sopimusvoimassa. (tietenkin jos avausmaksu iso, ja uusi sopimus kalliimpi ja palvelun haluaa pitää, niin voi kannattaa maksaa, eikä irtisanoa)
 
Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti Elenia aloitti 2019-2020, jos silloin, niin oletus että sopparia on vielä vuosia jäljellä ensimmäisistäkin, lokiikka se että Elenia on tarvinnut varmuuden palvelun säilymisestä, samoin Telia on tarvinnut varmuuden investointien kannattavuudesta, vaihtehtoisesti sopimus lyhyellä irtisanosmisajalla, mutta olisko Elenia sellaista halunnut (maksaa).
Jos joku viidenvuoden soppari, vaikka vähän alueittain, niin se äkkiä lusittu.

Mutta jos lyhytirtisanomisaika niin sitten pitää hakea lisää popapreita.
Lainaus vanhaan viestiin ketjussa, jossa keskusteltiin kun Elisa osti Elenian kuituverkkoja.
Eli ilmeisesti Elisaa sitoi 2 vuoden sopparit, kun nyt tuli Localnetiltä tällaiset jouluterveiset:

"Hyvä asiakas, Alueesi valokuituverkko poistuu Avoin Kuitu -palvelusta ja siirtyy Elisan hallintaan. Tämä tarkoittaa sitä, että nykyinen LocalNet palvelusopimus irtisanotaan otsikossa olevaan päivämäärään (joulukuu). Huoneistossa sijaitseva valokuitupääte siirtyy Elisan omistukseen ja hallintaan. Jatkossa valokuitupäätteeseen sovelletaan Elisan tietosuojakäytäntöjä. Lisätietoja henkilötietojen käsittelystä ja tietosuojasta: elisa.fi/tietosuoja. Voitte tiedustella korvaavaa laajakaistaa Elisalta. Kiitos asiakkuudestanne ja hyvää joulun odotusta!"

Elisan sivut näyttävät tarjoavan 4G-nettiä tai valokuitua 299€ asennuksella + hinnat alkaen 29.99€/kk. En usko että alkavat perimään asennuksesta mitään toiseen kertaan kun verkon ylläpitomaksua on jo pitkään maksettu Elisalle. Jokatapauksessa hinnat taitavat nousta jos tuon 30€ päälle tulee vielä nykyinen ylläpitomaksu
 
Heippa, tän vuoden aikana olen yrittänyt saaada rivitaloyhtiössä ihmisiä vähän heräteltyä ja kiinnostumaan kuidusta. Taloyhtiössä kuitenkin valtaosa vähän vanhempaa porukkaa joille kuulemma riittää aivan hyvin 4G-/5G-yhteydet ja homma lässähti vähän kasaan. Nyt sitten tiedustelin Valokuituselta mahdollisuutta ja hintaa sille, jos hankkisin ja maksaisin itse sen liittymän itselleni. Tähän tarvitsen tietenkin myös taloyhtiöltä luvan koska kaapeli pitää kaivaan huoneistolle yhteisten alueiden läpi.

No oletin, luvan saamisen olevan ihan läpihuutojuttu. Sieltä tuli kuitenkin hallituksen kokouksen jälkeen vastaukseksi:
Hallituksen keskustelussa linjattiin, että hallitus suosittelee joko yhteistä valokuituhankintaa koko taloyhtiölle tai kielletään kaikilta osakkailta oman valokuitukaapelin hankinta.

Tämä on ensimmäinen omistusasuntoni, ja taloyhtiökuviot ovat uusia. Siksi kysynkin teiltä neuvoa:
1. Onko hallituksella oikeus kieltää tällainen osakkaan oma parannus, jos osakas vastaa kaikista kuluista, hoitaa työn asianmukaisesti, eikä siitä aiheudu pysyvää haittaa yhtiölle?
2. Millä argumenteilla voisin yrittää puhua hallituksen ympäri?
3. Onko kukaan ollut vastaavassa tilanteessa? Miten asia ratkesi?
 
Heippa, tän vuoden aikana olen yrittänyt saaada rivitaloyhtiössä ihmisiä vähän heräteltyä ja kiinnostumaan kuidusta. Taloyhtiössä kuitenkin valtaosa vähän vanhempaa porukkaa joille kuulemma riittää aivan hyvin 4G-/5G-yhteydet ja homma lässähti vähän kasaan. Nyt sitten tiedustelin Valokuituselta mahdollisuutta ja hintaa sille, jos hankkisin ja maksaisin itse sen liittymän itselleni. Tähän tarvitsen tietenkin myös taloyhtiöltä luvan koska kaapeli pitää kaivaan huoneistolle yhteisten alueiden läpi.

No oletin, luvan saamisen olevan ihan läpihuutojuttu. Sieltä tuli kuitenkin hallituksen kokouksen jälkeen vastaukseksi:


Tämä on ensimmäinen omistusasuntoni, ja taloyhtiökuviot ovat uusia. Siksi kysynkin teiltä neuvoa:
1. Onko hallituksella oikeus kieltää tällainen osakkaan oma parannus, jos osakas vastaa kaikista kuluista, hoitaa työn asianmukaisesti, eikä siitä aiheudu pysyvää haittaa yhtiölle?
2. Millä argumenteilla voisin yrittää puhua hallituksen ympäri?
3. Onko kukaan ollut vastaavassa tilanteessa? Miten asia ratkesi?
Lue tämä:
...
Kiinteistön omistaja ei saa rajoittaa asukkaiden vapautta hankkia nopeita laajakaistayhteyksiä valitsemaltaan palveluntarjoajalta. Uusiin kiinteistöihin pitää olla mahdollista myös hankkia nopeita valokuituliittymiä. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom valvoo valinnanvapauden toteutumista.

Laki sähköisen viestinnän palveluista velvoittaa asunto-osakeyhtiön päästämään asukkaan valitsema teleyritys viestintäverkkonsa, jos vapaata kapasiteettia on tarjolla.
...
 
Heippa, tän vuoden aikana olen yrittänyt saaada rivitaloyhtiössä ihmisiä vähän heräteltyä ja kiinnostumaan kuidusta. Taloyhtiössä kuitenkin valtaosa vähän vanhempaa porukkaa joille kuulemma riittää aivan hyvin 4G-/5G-yhteydet ja homma lässähti vähän kasaan. Nyt sitten tiedustelin Valokuituselta mahdollisuutta ja hintaa sille, jos hankkisin ja maksaisin itse sen liittymän itselleni. Tähän tarvitsen tietenkin myös taloyhtiöltä luvan koska kaapeli pitää kaivaan huoneistolle yhteisten alueiden läpi.

No oletin, luvan saamisen olevan ihan läpihuutojuttu. Sieltä tuli kuitenkin hallituksen kokouksen jälkeen vastaukseksi:


Tämä on ensimmäinen omistusasuntoni, ja taloyhtiökuviot ovat uusia. Siksi kysynkin teiltä neuvoa:
1. Onko hallituksella oikeus kieltää tällainen osakkaan oma parannus, jos osakas vastaa kaikista kuluista, hoitaa työn asianmukaisesti, eikä siitä aiheudu pysyvää haittaa yhtiölle?
2. Millä argumenteilla voisin yrittää puhua hallituksen ympäri?
3. Onko kukaan ollut vastaavassa tilanteessa? Miten asia ratkesi?
Jos mahdolllista niin kannattaa taloyhtiönetti hommata koska siinä saa selvästi halvemmat hinnat. Eli halpuutus ainakin hyvä argumentti. Ja asunnon jälleenmyynti kun valokuitu on
 
Lue tämä:
...
Kiinteistön omistaja ei saa rajoittaa asukkaiden vapautta hankkia nopeita laajakaistayhteyksiä valitsemaltaan palveluntarjoajalta. Uusiin kiinteistöihin pitää olla mahdollista myös hankkia nopeita valokuituliittymiä. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom valvoo valinnanvapauden toteutumista.

Laki sähköisen viestinnän palveluista velvoittaa asunto-osakeyhtiön päästämään asukkaan valitsema teleyritys viestintäverkkonsa, jos vapaata kapasiteettia on tarjolla.
...

Ei pidä paikkaansa kaikilta osalta eli saa keneltä tahansa operaattorilta kuituliittymä. Itsellä on huoneistoon asti valokuitu ja päätelaite eli ainastaan Lounean kautta saa kuluttajaliittymän. Jos olisi yritysliittymä, niin sitten olisi todennäköisesti mahdollista tilata. Isot myy pelkästään mobiililaajakaistaa vaikka tiedän ainakin Elisan ja Telian valokuidut menevät melkein vierestä
 
Viimeksi muokattu:
2. Millä argumenteilla voisin yrittää puhua hallituksen ympäri?
Vaihtamalla hallituksen. Noihin positioihin ei yleensä ole tunkua. Lähinnä joku on pienen painostuksen alla suostuu. Yhtiökokoukseen jos saa edes kaksi naapuria puhuttua mukaan joilla on yhteinen näkemys, niin homma on aika varma… sitten järjestäytymiskokouksen jälkeen voi ruveta nostamaan asialistalle mitä haluaa. Toki sen rajoissa mitä hallituksella on mandaattia. Jossakin kohtaa päätös on vietävä osakkaisen päätettäväksi, mutta melko vapaasti saa huseerata.
 
Heippa, tän vuoden aikana olen yrittänyt saaada rivitaloyhtiössä ihmisiä vähän heräteltyä ja kiinnostumaan kuidusta. Taloyhtiössä kuitenkin valtaosa vähän vanhempaa porukkaa joille kuulemma riittää aivan hyvin 4G-/5G-yhteydet ja homma lässähti vähän kasaan. Nyt sitten tiedustelin Valokuituselta mahdollisuutta ja hintaa sille, jos hankkisin ja maksaisin itse sen liittymän itselleni. Tähän tarvitsen tietenkin myös taloyhtiöltä luvan koska kaapeli pitää kaivaan huoneistolle yhteisten alueiden läpi.

No oletin, luvan saamisen olevan ihan läpihuutojuttu. Sieltä tuli kuitenkin hallituksen kokouksen jälkeen vastaukseksi:


Tämä on ensimmäinen omistusasuntoni, ja taloyhtiökuviot ovat uusia. Siksi kysynkin teiltä neuvoa:
1. Onko hallituksella oikeus kieltää tällainen osakkaan oma parannus, jos osakas vastaa kaikista kuluista, hoitaa työn asianmukaisesti, eikä siitä aiheudu pysyvää haittaa yhtiölle?
2. Millä argumenteilla voisin yrittää puhua hallituksen ympäri?
3. Onko kukaan ollut vastaavassa tilanteessa? Miten asia ratkesi?
Itse olen taloyhtiön hallituksessa ja olisin melko todennäköisesti tehnyt saman päätöksen. En haluaisi taloyhtiön tontille ristiin rastiin operaattorin omistamia kaapeleita rasitteeksi vaan keskitetty ratkaisu on paljon parempi. Keskitetty ratkaisu, eli kuitu taloyhtiön jakamoon ja sieltä sitten hallitusti eteenpäin asuntoihin, tulee myös kaikille osapuolille halvemmaksi eikä pitkässä juoksussa lukitse ketään yhteen operaattoriin, kuten Valokuitusen ratkaisu tekee.

Eli lähtisin ehdottomasti suunnittelemaan asiaa koko taloyhtiötä hyödyttävätävänä kokonaisuutena, ei yksittäisten osakkaiden kaapeleita yhteisille alueille rasitteeksi kun näistä voi tulla piharemonttien tms. yhteydessä sitten yllättäviä kustannuksia. Korjausvastuu on myös melko epäselvä, onko se yhtiöllä, osakkaalla vai operaattorilla?
 
Ei pidä paikkaansa kaikilta osalta eli saa keneltä tahansa operaattorilta kuituliittymä. Itsellä on huoneistoon asti valokuitu ja päätelaite eli ainastaan Lounean kautta saa kuluttajaliittymän. Jos olisi yritysliittymä, niin sitten olisi todennäköisesti mahdollista tilata. Isot myy pelkästään mobiililaajakaistaa vaikka tiedän ainakin Elisan ja Telian valokuidut menevät melkein vierestä
Tuossa on sitten kierretty lakia, jos taloyhtiö ei ole toteuttanut Traficomin lakisääteisesti velvoittavan määräyksen mukaista sisäverkkoa.

1761482390160.png
 
Tuossa on sitten kierretty lakia, jos taloyhtiö ei ole toteuttanut Traficomin lakisääteisesti velvoittavan määräyksen mukaista sisäverkkoa.

1761482390160.png
Pienissä taloyhtiöissä voi Traficomin näkemyksen mukaan tehdä poikkeuksia ja tuoda kuidut suoraan operaattorin verkosta asuntoon, jos taloyhtiö on tähän suostuvainen.
 
Tuossa on sitten kierretty lakia, jos taloyhtiö ei ole toteuttanut Traficomin lakisääteisesti velvoittavan määräyksen mukaista sisäverkkoa.

1761482390160.png
Kysyjä oli tilaamassa operaattorin kuitua suoraan asuntoon. Jos tilaa kiinteistön jakamoon ja siitä kiinteistön infralla asuntoon niin jos ei teknisestä estettä niin se helpompo tie. Kiinteistön oma infra ilmeisen heikko, olisko VDSL/G.fast tai kaapelimodeemi.

Jos taloyhtiln hallitus menee yhtiönetu edellä niin päätös hyvin järkevä ja harkitun oloinen. Tietenkin asuntoyhtiö on osakkaita varten ja asumistavarten ja netti nykyään perusjuttuja niin siinä mielessä taasen miettiä miten tukea asukasosakkaita niiden hankkimisessa.

Mutta ilmeisesti enemmistö ei näe tarpeellisena kiirreellisenä investointina, jos kyse rahasta, niin rahaa takomalla voi edetä. Jos kohteessa hyvä mobiiliverkot niin muiden osallistumista rahoitukseen ymmärettävästi vaikea saada.

Heippa, tän vuoden aikana olen yrittänyt saaada rivitaloyhtiössä ihmisiä vähän heräteltyä ja kiinnostumaan kuidusta. Taloyhtiössä kuitenkin valtaosa vähän vanhempaa porukkaa joille kuulemma riittää aivan hyvin 4G-/5G-yhteydet ja homma lässähti vähän kasaan. Nyt sitten tiedustelin Valokuituselta mahdollisuutta ja hintaa sille, jos hankkisin ja maksaisin itse sen liittymän itselleni. Tähän tarvitsen tietenkin myös taloyhtiöltä luvan koska kaapeli pitää kaivaan huoneistolle yhteisten alueiden läpi.

No oletin, luvan saamisen olevan ihan läpihuutojuttu. Sieltä tuli kuitenkin hallituksen kokouksen jälkeen vastaukseksi:


Tämä on ensimmäinen omistusasuntoni, ja taloyhtiökuviot ovat uusia. Siksi kysynkin teiltä neuvoa:
1. Onko hallituksella oikeus kieltää tällainen osakkaan oma parannus, jos osakas vastaa kaikista kuluista, hoitaa työn asianmukaisesti, eikä siitä aiheudu pysyvää haittaa yhtiölle?

Sinne tulisi pysyvä haitta, se operaattorin kuitu, valveutunut hallitus ei sellaista ehdohtahdoin sinne halua.
Toinen tietenkin rakaentamisen aikainen haitta ja ennallistaminen. Näitä hattoja voi yrittää pienentää suunnittelemalla reittiä ja leipomalla siihen projektiin jotain hyötyjä.
Voit tietenkin luvata vastata tulevista kustannuksista, mutta se lähinnä näennäislupailua ja tuskin haluat oikeasti ottaa kontollesi sellaisia.


2. Millä argumenteilla voisin yrittää puhua hallituksen ympäri?

Tutustua halitukseen, isännöitsijään, ymmärtää ongelma , miettiä helpotusta niihin kysellä miten se onnistuisi.
Taloyhtiölle ehkä paras jos operaattori tulisi jakamoon, tekniseen tilaan ja siitä sitten tulisit omalla narulla asuntoon.

3. Onko kukaan ollut vastaavassa tilanteessa? Miten asia ratkesi?

Ei tuo tavaton, tai no tämä aika uusi että operaattorit saa tulla suoraan asuntoon, joten moni tahamannut tapaus on edelleen vaihdeessa. Mutta se mitä kuullut, mm. ei toteutudu, vauhdittannut yhtiön omanverkon päivitystä, sopu ratkaisu lopulta syntynyt.


Mutta ilmeisesti enemmistö ei näe tarpeellisena kiirreellisenä investointina, jos kyse rahasta, niin rahaa takomalla voi edetä. Jos kohteessa hyvä mobiiliverkot niin muiden osallistumista rahoitukseen ymmärettävästi vaikea saada. Jos kyse rahasta niin vähän sellaisen asettelun tekeminen että tällä mallilla halukkaat maksaa ja haluttomat ei maksa heti (rasitteen kustannukset myöhemmin).

Yksi on se että miten siellä suhtaudutaan asunnon arvoon, onko omistajia joilla myyntihaluja, tai rahoitustarpeita, eli voiko myydä sillä että kuitu/kuituvalmius voi helpottaa myyntiä/arvoa.

Mikä siellä on mobiiliverkkojen todellinen taso/toimivuus. onko ne tarpeisiisi riittävä, eli onko muuttu ainoa vaihtoehto jos kuitua ei saa. Jos riittää, mutta halua maksaa kuidusta, niin mieti kuinkapaljon.


2. Millä argumenteilla voisin yrittää puhua hallituksen ympäri?

Vähän toistoa, mutta tärkeää ymmärtää se haitta yhtiölle, ja viestiä että sen ymmärrät.

Se riippuu todella paljon kohteesta että onko vähemmän haitallisia reittejä, operaattori tarjoaa ensinnä vain sitä helpointa, halvinta. Joka monesta voi olla syystäkin ei ei ei.

Ymmärettävä se että jos joku muukin haluaa joskus, niin tästä tulee vähän sellainen ennakkopäätös, tosin jos seinä naapurisi haluaa, niin sitten teitä on kaksi, jotka ehkä suhta samalla vaivalla,
 
Taloyhtiön kannattaisi vaatia, että kuitu tuodaan taloyhtiön tekniseen tilaan vaikka paksulla putkella vedettynä kiinteistön rajalta saakka. Tai maksaa vaikka itse sellainen kaapelin suojaputki.

Silloin sitä pitkin olisi helppo tuoda jatkossa muitakin kuituja.

Taloyhtiön keskuksesta vetää sitten vaikka CAT8 ja muutama kuitu huoneistoon tai mieluiten joka huoneistoon valmiiksi.

Tuollainen olisi aika future proof ratkaisu.

Eli vaikka nyt vetäisi tuolla tavalla yhdelle osakkaalle oma kuitunetti PON tai P2P kuituliittymänä.
 
Taloyhtiön kannattaisi vaatia, että kuitu tuodaan taloyhtiön tekniseen tilaan vaikka paksulla putkella vedettynä kiinteistön rajalta saakka. Tai maksaa vaikka itse sellainen kaapelin suojaputki.

Silloin sitä pitkin olisi helppo tuoda jatkossa muitakin kuituja.

Taloyhtiön keskuksesta vetää sitten vaikka CAT8 ja muutama kuitu huoneistoon tai mieluiten joka huoneistoon valmiiksi.

Tuollainen olisi aika future proof ratkaisu.

Eli vaikka nyt vetäisi tuolla tavalla yhdelle osakkaalle oma kuitunetti PON tai P2P kuituliittymänä.
Aiempaa keskusteluun viitaten, niin kysyjän kannattaa miettiä ensin se oma budjetti, paljonko valmis maksamaan siitä liittymästä. ja jos suoraan asuntoon reitiä ei löydy, niin ehdottaa sitten tuota, jos oma maksuhalukkuus siihen riittää. Vielä kun lupaa vasata tuosta kaapeloinnista, valmis siirtään, purkaan jne niin olisi aika vähäinen haitta. "Jakamoon" pääsyä kiinteistöyhtiön on vaikeampia kieltää, jos reitit ym on hanskassa. Se paljonko tuosta tulee kustannuksia riippuu isosti kohteesta. "ränniä pitkin" vai miten :-)


Operaattorille teknisesti ei pitäisi olla välilä, se sitten operaattorista ja myyjästä kiinni että viekö maalin, Hinnoittelu voi olla erilainen.
 
Tuossa on sitten kierretty lakia, jos taloyhtiö ei ole toteuttanut Traficomin lakisääteisesti velvoittavan määräyksen mukaista sisäverkkoa.

1761482390160.png
Eikös tuo koske ainoastaan uudisrakennuksia tai jos rempataan isommin.
 
Kysyjä oli tilaamassa operaattorin kuitua suoraan asuntoon. Jos tilaa kiinteistön jakamoon ja siitä kiinteistön infralla asuntoon niin jos ei teknisestä estettä niin se helpompo tie. Kiinteistön oma infra ilmeisen heikko, olisko VDSL/G.fast tai kaapelimodeemi.

Jos taloyhtiln hallitus menee yhtiönetu edellä niin päätös hyvin järkevä ja harkitun oloinen. Tietenkin asuntoyhtiö on osakkaita varten ja asumistavarten ja netti nykyään perusjuttuja niin siinä mielessä taasen miettiä miten tukea asukasosakkaita niiden hankkimisessa.

Mutta ilmeisesti enemmistö ei näe tarpeellisena kiirreellisenä investointina, jos kyse rahasta, niin rahaa takomalla voi edetä. Jos kohteessa hyvä mobiiliverkot niin muiden osallistumista rahoitukseen ymmärettävästi vaikea saada.



Sinne tulisi pysyvä haitta, se operaattorin kuitu, valveutunut hallitus ei sellaista ehdohtahdoin sinne halua.
Toinen tietenkin rakaentamisen aikainen haitta ja ennallistaminen. Näitä hattoja voi yrittää pienentää suunnittelemalla reittiä ja leipomalla siihen projektiin jotain hyötyjä.
Voit tietenkin luvata vastata tulevista kustannuksista, mutta se lähinnä näennäislupailua ja tuskin haluat oikeasti ottaa kontollesi sellaisia.




Tutustua halitukseen, isännöitsijään, ymmärtää ongelma , miettiä helpotusta niihin kysellä miten se onnistuisi.
Taloyhtiölle ehkä paras jos operaattori tulisi jakamoon, tekniseen tilaan ja siitä sitten tulisit omalla narulla asuntoon.



Ei tuo tavaton, tai no tämä aika uusi että operaattorit saa tulla suoraan asuntoon, joten moni tahamannut tapaus on edelleen vaihdeessa. Mutta se mitä kuullut, mm. ei toteutudu, vauhdittannut yhtiön omanverkon päivitystä, sopu ratkaisu lopulta syntynyt.


Mutta ilmeisesti enemmistö ei näe tarpeellisena kiirreellisenä investointina, jos kyse rahasta, niin rahaa takomalla voi edetä. Jos kohteessa hyvä mobiiliverkot niin muiden osallistumista rahoitukseen ymmärettävästi vaikea saada. Jos kyse rahasta niin vähän sellaisen asettelun tekeminen että tällä mallilla halukkaat maksaa ja haluttomat ei maksa heti (rasitteen kustannukset myöhemmin).

Yksi on se että miten siellä suhtaudutaan asunnon arvoon, onko omistajia joilla myyntihaluja, tai rahoitustarpeita, eli voiko myydä sillä että kuitu/kuituvalmius voi helpottaa myyntiä/arvoa.

Mikä siellä on mobiiliverkkojen todellinen taso/toimivuus. onko ne tarpeisiisi riittävä, eli onko muuttu ainoa vaihtoehto jos kuitua ei saa. Jos riittää, mutta halua maksaa kuidusta, niin mieti kuinkapaljon.




Vähän toistoa, mutta tärkeää ymmärtää se haitta yhtiölle, ja viestiä että sen ymmärrät.

Se riippuu todella paljon kohteesta että onko vähemmän haitallisia reittejä, operaattori tarjoaa ensinnä vain sitä helpointa, halvinta. Joka monesta voi olla syystäkin ei ei ei.

Ymmärettävä se että jos joku muukin haluaa joskus, niin tästä tulee vähän sellainen ennakkopäätös, tosin jos seinä naapurisi haluaa, niin sitten teitä on kaksi, jotka ehkä suhta samalla vaivalla,
Kiitoksia vastauksesta, vielä kun olisin saanut yhtä selkeän selityksen taloyhtiön hallitukselta sen sijaan, että pitää kysellä internetiltä.

Taloyhtiössä on tosiaan olemassa ainoastaan puhelin- ja antennikaapeloinnit jakamolta asuntoihin joita pitkin saa sitten G.Fastilla mitä saa. Kaapelit ovat alkuperäiset n. 50 vuotta vanhat ja kunnosta ei ole tietoa. Elisa on sitä tarjonnutkin, eli kuitu jakamolle ja G.Fastilla puhelinpiuhoja pitkin asuntoihin, ja minulla ei ole mitään sitä vastaan. Kyllä tuolla ~gigasella pärjää varmasti melko pitkään. Ongelmana tässä on vaan se, meneekö asia läpi yhtiökokouksessa. Erityisesti kun vaikka maksaisinkin itse kokonaan sen kytkentämaksun niin siitä aiheutuu kuitenkin kuukausikuluja jokaiselle huoneistolle.

Täytyy vielä selventää, etten ole mitenkään erityisen kiintynyt Valokuituseen tai edes valokuituun, jos vaan saan jotenkin internetyhteyden kotiin joka toimii varmasti, toisin kuin nykyinen 5G-yhteys. Jatkan siis asian selvittämistä ja toivottavasti tähän löytyy jonkinlainen ratkaisu joka tyydyttää kaikkia.
 
Itse olen taloyhtiön hallituksessa ja olisin melko todennäköisesti tehnyt saman päätöksen. En haluaisi taloyhtiön tontille ristiin rastiin operaattorin omistamia kaapeleita rasitteeksi vaan keskitetty ratkaisu on paljon parempi. Keskitetty ratkaisu, eli kuitu taloyhtiön jakamoon ja sieltä sitten hallitusti eteenpäin asuntoihin, tulee myös kaikille osapuolille halvemmaksi eikä pitkässä juoksussa lukitse ketään yhteen operaattoriin, kuten Valokuitusen ratkaisu tekee.

Eli lähtisin ehdottomasti suunnittelemaan asiaa koko taloyhtiötä hyödyttävätävänä kokonaisuutena, ei yksittäisten osakkaiden kaapeleita yhteisille alueille rasitteeksi kun näistä voi tulla piharemonttien tms. yhteydessä sitten yllättäviä kustannuksia. Korjausvastuu on myös melko epäselvä, onko se yhtiöllä, osakkaalla vai operaattorilla?
Tätä lähestymistä haittaa vähän se, ettei ketään hallituksessa kiinnosta ajaa hommaa eteenpäin. Itse olisin pyrkinyt hallitukseen edellisessä yhtiökokouksessa, mutta valitettavasti jouduin sairaalaan vuodeosastolle ja mielessä pyöri hieman muut asiat silloin.

kuitu taloyhtiön jakamoon ja sieltä sitten hallitusti eteenpäin asuntoihin, tulee myös kaikille osapuolille halvemmaksi eikä pitkässä juoksussa lukitse ketään yhteen operaattoriin
Taloyhtiön kannattaisi vaatia, että kuitu tuodaan taloyhtiön tekniseen tilaan vaikka paksulla putkella vedettynä kiinteistön rajalta saakka. Tai maksaa vaikka itse sellainen kaapelin suojaputki.

Silloin sitä pitkin olisi helppo tuoda jatkossa muitakin kuituja.

Taloyhtiön keskuksesta vetää sitten vaikka CAT8 ja muutama kuitu huoneistoon tai mieluiten joka huoneistoon valmiiksi.

Tuollainen olisi aika future proof ratkaisu.

Eli vaikka nyt vetäisi tuolla tavalla yhdelle osakkaalle oma kuitunetti PON tai P2P kuituliittymänä.
Ymmärsinkö oikein, että tässä taloyhtiö ostaa joltain kolmannelta osapuolelta kuitu-/yleiskaapeloinnin jakamolta asuntoihin ja sen jälkeen kyelee operaattoreilta tarjousta jossa vetävät kuidun jakamoon ja yhdistää olemassa olevaan sisäverkkoon?
 
Kiitoksia vastauksesta, vielä kun olisin saanut yhtä selkeän selityksen taloyhtiön hallitukselta sen sijaan, että pitää kysellä internetiltä.

Taloyhtiössä on tosiaan olemassa ainoastaan puhelin- ja antennikaapeloinnit jakamolta asuntoihin joita pitkin saa sitten G.Fastilla mitä saa. Kaapelit ovat alkuperäiset n. 50 vuotta vanhat ja kunnosta ei ole tietoa. Elisa on sitä tarjonnutkin, eli kuitu jakamolle ja G.Fastilla puhelinpiuhoja pitkin asuntoihin, ja minulla ei ole mitään sitä vastaan. Kyllä tuolla ~gigasella pärjää varmasti melko pitkään. Ongelmana tässä on vaan se, meneekö asia läpi yhtiökokouksessa. Erityisesti kun vaikka maksaisinkin itse kokonaan sen kytkentämaksun niin siitä aiheutuu kuitenkin kuukausikuluja jokaiselle huoneistolle.

Täytyy vielä selventää, etten ole mitenkään erityisen kiintynyt Valokuituseen tai edes valokuituun, jos vaan saan jotenkin internetyhteyden kotiin joka toimii varmasti, toisin kuin nykyinen 5G-yhteys. Jatkan siis asian selvittämistä ja toivottavasti tähän löytyy jonkinlainen ratkaisu joka tyydyttää kaikkia.
Kuulostaa siltä että sulla on taloyhtiössä aika huonot kokemukset 5G:stä. Olettaen että vika ei ole omissa laitteissa niin loogisesti kaikkien muidenkin kokemukset on sitten huonoja. Kannattaisiko tätä kuituasiaa lähteä tästä näkökulmasta viemään eteenpäin? Että ongelmia on mobiilissa vaikka muut ei niitä niin huomaakaan. Toki riippuu operaattorista mitä porukalla on.
 
Onkos täällä Lounean kuidun käyttäjiä kuinka runsaasti? Kiinnostais tietää pysyykö nopeudet luvatussa vai heitteleekö miten sattuu ja/tai jääkö nopeus paljon alle luvatusta? Kiinnostaisi tietää että onko koko Lounean verkko alimitoitettu keskuslaitteiston kapasiteetin osalta vai onko yhteysongelmat enemmän seutuverkkojen vitsaus?

Tuntuu ainakin paikallisen seutuverkon (Siikaverkko) kanssa upload jäävän edelleen alhaiseksi ja pingit nousevan joka huollossa Lounean yhdyskäytävään. Liittymän käyttöönoton aikaan viive keskiarvo oli 4-5ms ja nyt on noustu 8-9ms. Tein huonosta lähetysnopeudesta vikailmoitusta lähes samantien kun sain kuidun käyttöön kesällä mutta aisiaan ei ole tullut parannusta vaan aina vaan tuntuu menevät keskimäärin huonommaksi ja huonommaksi.

Osalla käyttäjistä yheys jopa pätkii ja tiedän tapauksia että latausnopeudetkin jää reilusti alle luvatun.
 
Tätä lähestymistä haittaa vähän se, ettei ketään hallituksessa kiinnosta ajaa hommaa eteenpäin. Itse olisin pyrkinyt hallitukseen edellisessä yhtiökokouksessa, mutta valitettavasti jouduin sairaalaan vuodeosastolle ja mielessä pyöri hieman muut asiat silloin.



Ymmärsinkö oikein, että tässä taloyhtiö ostaa joltain kolmannelta osapuolelta kuitu-/yleiskaapeloinnin jakamolta asuntoihin ja sen jälkeen kyelee operaattoreilta tarjousta jossa vetävät kuidun jakamoon ja yhdistää olemassa olevaan sisäverkkoon?
Kannattaa pyytää hallitukselta valtuudet tehdä tarjouspyynnöt ja esittää hallitukselle valmiita ratkaisuja niin helpottaa. Pyytää vaikka useammalta operaattorilta tarjousta, sisäverkon uusimista pystyy tarjoamaan eri firmat ja operaattoreista avaimet käteen -ratkaisuna esim. Lounea. Kupariverkolla gigan nopeuksiin pääsee G.fastilla tai kaapelitv:n kautta, vaikkei sisäverkkoa heti uusisikaan. Linjasaneerauksen yhteydessä viimeistään on sisäverkko uusittava.
 
@Pörkyle Itsellä oli Lounean omassa verkossa 2v käytössä 1/1Gbit/s, niin nopeudet oli suunnilleen aina luvattuna. Ja ficixin mukaan Lounean runkoverkko on 100Gbit/s eli ei heillä ole ainakaan kapasiteettipulaa
 
@kurkimies 100Gbit/s linkki varmasti riittänee jos niitä linkkejä on useampi Lounealta Siikaverkolle. Käyttäjiä kuitenki satoja ja koko Siikaverkon alueelta varmasti tuhansia niin pitäisihän siinä useampi 100G linkki olla että ei yhteydet ala tökkimään ruuhka-aikoina.
 
@kurkimies 100Gbit/s linkki varmasti riittänee jos niitä linkkejä on useampi Lounealta Siikaverkolle. Käyttäjiä kuitenki satoja ja koko Siikaverkon alueelta varmasti tuhansia niin pitäisihän siinä useampi 100G linkki olla että ei yhteydet ala tökkimään ruuhka-aikoina.

Yhdelle siikaverkolle riittäisi varmaan jo yksi 10g linkki, jopa vähemmän.
Ei todellakaan tarvitse useampia 100g.

Oletat nyt että kaikki käyttäjät luukuttaa 24/7 verkon täydeltä. Eihän se näin mene, vaan prosentti on hyvin pieni verrattuna laskennalliseen teoreettiseen maksimikuormitukseen.

Esmes täällä oli joskus kymmenkunta vuotta sitten parin kunnan alueella (useampi tuhat käyttäjää) muistaakseni joku 5g linkki käytössä, kun pääsin silloisen Netplazan Tj:n kanssa aiheesta keskustelemaan.
Olettaisin että nykyisin saattaa olla jopa 10g linkki.
 
Joo ei ole Siikaverkolla mitään tehty liittymille.
Probe oli linjassa n.4kk ja sieltä ei mitään kuulunut, niin otin taas kk sitten kuitumuuntajan seinästä.
Ahkerasti lähettävät laskuja vaikka irtisanoin liittymän 8kk sitten.
 
Onkos täällä Lounean kuidun käyttäjiä kuinka runsaasti? Kiinnostais tietää pysyykö nopeudet luvatussa vai heitteleekö miten sattuu ja/tai jääkö nopeus paljon alle luvatusta? Kiinnostaisi tietää että onko koko Lounean verkko alimitoitettu keskuslaitteiston kapasiteetin osalta vai onko yhteysongelmat enemmän seutuverkkojen vitsaus?
Mulla on ollut 8 vuotta Lounean kuitu ok-talossa ja kaikkiaan mennyt ongelmitta . Nopeuksia on ollut käytössä 60 megasta 3 gigaan vissiin kaikki profiilit mitä löytyy ja kaikki on antaneet sen mitä on luvattu (3Gb tapauksessa tosin testaus jäi 2,5Gbps minkä pystyin maksimissaan testaamaan koska laitteet ei taivu enempään) silloin kun olen itse sitä testannut. Myöskään "persfiiliksellä" nopeudet ei ole koskaan kyykänneet mitenkään että olisi huomiota herättänyt, aina tulee bittiä kun sitä tarvitsee. Tällä hetkellä puksutellaan 250M liittymällä joka riittää omaan käyttöön ja joka tuntuu antavan sen 250M ihan jatkuvasti.
 
Siikaverkolla lienee joku oma ongelmansa, onko se alkanut jo Cinian/Netplazan aikana?
Moni muukin valitellut että yhteys katkeilee ja uppi hidastelee.
Hämmentävää kun ei kohtuullisessa ajassa ole ongelmaa paikannettu ja korjattu. Se ei kuitenkaan ihan rakettitiedettä ole alan miehille lähteä tutkimaan ja sulkemaan vaihtoehtoja pois.
 
Siikaverkolla lienee joku oma ongelmansa, onko se alkanut jo Cinian/Netplazan aikana?
Moni muukin valitellut että yhteys katkeilee ja uppi hidastelee.
Hämmentävää kun ei kohtuullisessa ajassa ole ongelmaa paikannettu ja korjattu. Se ei kuitenkaan ihan rakettitiedettä ole alan miehille lähteä tutkimaan ja sulkemaan vaihtoehtoja pois.
Miten se tuolla menee, itse yhtiöllä ilmeisesti lähinnä hallinto. Netti palvelut toimittaa Lounea, sisältö joku muu, verkonylläpito, onko omaa väkeä, oletus että vahvasti ulkoistettu.

Maalikkona voi kuvitella että ongelma voi olla helposta haastavaan. ja sen ratkaisu tarvitsee resursseja. siis syyt/tausta että sen korjaaminen.

Jos alla palveluntarjoajan vaihtuminen ja epäselvyyttä vastuista ja tai mitä tilattu.

TIlaa pätkät ilmeisesti päästä päähän kuitu, ei mitään PON juttuja ja ymmärtääkseni kuitupäätteet on entisellään. ja olen ymmärtänyt että reittimet ovat pitkälti operaattorin kytkynä aikanaan toimittamia.
 
@kurkimies 100Gbit/s linkki varmasti riittänee jos niitä linkkejä on useampi Lounealta Siikaverkolle. Käyttäjiä kuitenki satoja ja koko Siikaverkon alueelta varmasti tuhansia niin pitäisihän siinä useampi 100G linkki olla että ei yhteydet ala tökkimään ruuhka-aikoina.

Korkeintaan 10Gbit/s linkki, ei se internet noin toimi vaan niillä on jakosuhteet käytössä. Esim. Pon-verkossa jakosuhde on jotain 1:32-1:128 ja hyvin esim. 2.5Gbit/s riittää. Ihan tilastomatematiikkaa riittääkö vai ei. Ja voidaan jokaiselle täysin toteuttaa, että jokainen saa joka tilanteessa täydet nopeudet eli esim. 1/1Gbit/s. Mutta onko asiakkaat valmiita maksamaan tästä hyvästä tyyliin 500€/kk?

Aikanaan joku kuituosuuskunta oli hankkinu Soneralta 1Gbit/s runkoverkon ja jaettu 300 taloudelle sekä joka asiakkaalle 100/100Mbit/s yhteys. Koskaan ei ollut 1Gbit/s tukossa.
 
Taas täytyy muistuttaa että Traficom on määritellyt kiinteille laajakaista liittymille minimi ja normaalinopeudet jotka löytyvät myös operaattorien palvelukuvauksista.

"Normaalinopeus on noin 90 % liittymän maksiminopeudesta, siten että se toteutuu 90-prosenttisesti
jokaisen neljän tunnin aikana. Toteutunut yhteysnopeus voi olla suurempi kuin ilmoitettu maksiminopeus."

Mikäli tuo ei toteudu niin joko tilaajan laitteissa tai tilatussa kaistassa on vikaa.

Varsinkin valokuidussa tuon on toteuduttava.
 
Taas täytyy muistuttaa että Traficom on määritellyt kiinteille laajakaista liittymille minimi ja normaalinopeudet jotka löytyvät myös operaattorien palvelukuvauksista.

"Normaalinopeus on noin 90 % liittymän maksiminopeudesta, siten että se toteutuu 90-prosenttisesti
jokaisen neljän tunnin aikana. Toteutunut yhteysnopeus voi olla suurempi kuin ilmoitettu maksiminopeus."

Mikäli tuo ei toteudu niin joko tilaajan laitteissa tai tilatussa kaistassa on vikaa.

Varsinkin valokuidussa tuon on toteuduttava.
Jos tuossa kommentoit tuota kymmppi vai sata gigasen rungon riittävyyttä.

Niin kuluttaja liittymien vaihteuvälit, normalainopeudet, vrhe rajat määritelty niin että voidaan ne yhteydet toteuttaa järkevin kustannuksin.
Jos muutamansadan taloyhtiöä kohteessa jonne 10 giganen kuitu, voidaan ihan huoletta myydä kymppigigasia yhteyksiä asuntoihin. Jos nyt sattuu niin että sinne olisi yksi tilaaja eksynyt jolla joku todell suosittu mailmanlaajuinen tiedostonvarmuuskopio palvelu , niin se hoituu sillä että mailmalle putket ahdistaa.

Jos sinne eksyy joku streemaaja joka lähettää suoraan katsojille kotiverkosta, niin paluusuunnassa isommat vaihteluvälit, ja saa kyllä olla kotimaassa paljon yhtäaikaisia seuraajia että viiden gigan putki tahmaa, no siitä ei vielä seuraa 300 tilaajan taloyhtiössä lopuille 228 liittymälle ongelmia.

Jos oikeasti alkaa ahdistaa, niin operaattori lisää kapasiteettia ja ehkä tuotteistaa uusia tuotteita.
 
Kuten tuossa palvelukuvaus lainauksessa lukee niin 90% tilatusta nopeudesta on SAATAVA 90% jokaisen neljän tunnin aikana. Ei selityksiä.
 
Esim. Elisalla kiinteissä tuo sama yli 90% jokaisen 4tunnin aikana, mutta kaikissa yli 100Mbit/s liittymissä onkin miniminopeus 50% liittymän maksimista.
Tuo vaatimus koskee sitä normaalinopeutta eikä miniminopeutta. Elisallakin lukee näin: Lataus 1000M 500-1000, normaalinopeus 900M ja Lähetys 1000M 500-1000, normaalinopeus 900M.

Operaattorin vastaus noissa tapauksissa valitettavan usein kuitenkin on, että vaihda pienempään liittymään. Eli jos 1Gb liittymällä tulee 800Mbit alaspäin suurimman osan ajasta, niin vaihda 600Mbit liittymään, niin ongelma poistuu. Itsellänikin on alaspäin queue asetettuna 800Mbit rajoituksella, ettei pingit kärsi. Ylöspäin menee edelleen täysi kaista.
 
Kuten tuossa palvelukuvaus lainauksessa lukee niin 90% tilatusta nopeudesta on SAATAVA 90% jokaisen neljän tunnin aikana. Ei selityksiä.
En nyt varma mitä nyt tarkoitat, mitä ajattelet. joten sori jos itsestään selvää toistelen.

Jos taloyhitö jossa 200 asuntoa, parigiganen yhteys nettiin, jokaiseen asuntoon myyty giganen kuluttaja liittymä.

Käytännössä riittäneet hyvin,(* mutta on siinä pieni riski , jos se toteutuu niin sitten nostettu.

Se mistä ensin taitaa tulla palauttta on se että joku ouedompi nopeustesti ei mennyt vaihteluväliin pahimpaan ruuhka-aikaan.

Suoratoistapalvelut ovat lisäneet kuormaa, tosin ei puoliysin uutisia katso suoratoistona kaikki.

Kuoramanhallinan tomivuudesta se pitkälsi on kyse.


(*
Isot operaattorit tyypilliset myy hitaampaa perusnopeutta ja lisänopuksia lisä hintaan, joten ajatus että joka asunnossa joku yli sadan asunnon Apple tai Windows koneet alkaisi lataan samalla kellonlyämällä. mistä seuraisi ruuhkaa..
 
Luitko viestiä ollenkaan ainakaan ajatuksella ennenkö vastasit pula? Nyt ei ole kyse taloyhtiöstä ja vaikka olisikin niin saman täysi toteutua. Traficomin ohje ja yhtiöiden oma palvelukuvaus. Lopeta tuo operaattorien puolustelu. Tottakai he myyvät lisää alimitoitettua kaistaa jos asiakkaat sen hyväksyvät.
 
Luitko viestiä ollenkaan ainakaan ajatuksella ennenkö vastasit pula? Nyt ei ole kyse taloyhtiöstä ja vaikka olisikin niin saman täysi toteutua. Traficomin ohje ja yhtiöiden oma palvelukuvaus. Lopeta tuo operaattorien puolustelu. Tottakai he myyvät lisää alimitoitettua kaistaa jos asiakkaat sen hyväksyvät.
Edelleen toi 90% on suositus traficomin sivuilla. Traficom suosittelee, että normaalinopeudeksi määritellään 90 % maksiminopeudesta internetyhteyspalveluille, joiden maksiminopeus on enintään 100Mbit/s. Traficom suosittelee, että operaattorit määrittelevät lisäksi normaalinopeuden toteutumisprosentiksi 90 %, jotta vertailu eri yritysten välillä helpottuu. Vähimmäisvaatimuksena voidaan pitää, että normaalinopeuden tulee ollaselvästi korkeampi kuin miniminopeus, jos miniminopeudeksi on määritelty70 % maksiminopeudesta.


Mikään operaattori ei tuu rakentamaan kuluttajille sellaisia yhteyksiä, että siellä voisi 90% myydystä kapaseetista käyttää 24/7.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
290 907
Viestejä
4 975 139
Jäsenet
79 874
Uusin jäsen
MatsS

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom