Taas Nuc ihmettelyä

Ei ole valittavissa mitään customia.
Vain normi, hidas, ja nopea.
Hitto, kun en muista suoraan mutta olikohan tuossa nyt jokin ylempi valikko missä oli custom tai advanced täppä millä tuohon pääsi käsiksi tai sitten peräti CPU:n tehovalikon kautta jotenkin. Voin tuon jossain välissä katsoa omasta ja verestää muistia mutta en tosiaan pääse tuonne biossiin suoraan, että voisin kurkata saman tien. Tuolla biossissa pitäisi olla paljonkin säädettävää, ellei ole uudessa mallissa radikaalista yksinkertaistettu.

Ei ole valittavissa mitään customia.
Vain normi, hidas, ja nopea.
No niin, sain aikaiseksi viritellä oman sontalaatikon taas siihen kuntoon, että pääsi käymään biosissa.
Kyllä omassa NUC11TNKI5:ssä tuolta Advanced/Cooling-valikosta mistä CPU-tuuletintä säädetään, löytyy 6 valintaa eri tuuletusmoodeille ja niistä yksi on Custom jolla kaiken saa säädettyä käsin. Oletuksena minulla on peruskierrokset 26% (=n.1500 rpm) ja tuo 75°C asti josta sitten jyrkästi nostetaan niin, että 95°C:ssä pyörii täysillä. Myös SSD:lle saa tuolta säädettyä ja sen lämmöt myös laitoin tarvittaessa nostamaan kierroksia mutta harvemmin tuo lämpenee ennen kuin CPU mutta onpahan varalla, jos se ihme tapahtuu. Myös saa CPU:n tehonsyöttöä säätää itse vapaasti.

Olisiko 14-sarjassa vähennetty säätöjä mihin käyttäjä pääsee tai sitten pitää jotain kautta mennä advanced/power user -tilaan, että saa säädellä itse? Katsoit varmaakin, että ole sellaisen valinnut? Monesti erillisissä emoissakin on biossissa oletuksena yksinkertaistettu tila ja advanced tila pitää erikseen valita. Jos ei tuota ole, niin jollain Windowissa pyörivällä softalla voi sitten yrittää samaa.

Edit. Tämän näköinen valikko on omassa mistä tuuletinta voi säätää: https://www.asus.com/ch-en/support/faq/1052516/

Viimeksi muokattu:
Löytyi lopulta asetuksia, muttei hölkäsen pölöystäkään mitä niihin kuuluisi laittaa.
Paljonko tuon puhaltimen maksimikierrokset edes on?

Biosissa ollessa näkyi tuultin huutavan yli 2000rpm, mutta silti ääni oli lähes huomaamaton.

IMG_20250826_205513.jpg

IMG_20250826_205534.jpg

IMG_20250826_205603.jpg

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
285 231
Jäsenet
78 945
Uusin jäsen
Eister

Hinta.fi