Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Toista takalevyähän noissa kuvissa ei ollut, mutta ainakin oikea etulevy on vähän rajoilla. Sisäpuolta kun ei näe, niin noiden kuvien perusteella tekisin kuten moni muukin on vastannut, eli tiukempia jarrutteluja, mahdollisesti satuloiden herkistelyä ja kovaa ajoa.
 
Honda Civic 5D 9 gen alkoi vaimon viikonloppuretkellä näyttämään rengaspaine-, abs-, ajonvakautus- jne. varoituksia. Varoitukset tulee nyt heti päälle kun auto käynnistyy ja nuohan ovat enemmän tai vähemmän toisiinsa sidottuja. Koitin vanhalla bluukka-ELM327 ja Torquella lukea vikakoodeja, mutta niitä ei tuolla kombolla näkynyt tai nollaus auttanut. Onko hajua voiko tuollaisella varmaan 15 vuotta vanhalla lukijalla noita saada millään muullakaan softalla?
 
Honda Civic 5D 9 gen alkoi vaimon viikonloppuretkellä näyttämään rengaspaine-, abs-, ajonvakautus- jne. varoituksia. Varoitukset tulee nyt heti päälle kun auto käynnistyy ja nuohan ovat enemmän tai vähemmän toisiinsa sidottuja. Koitin vanhalla bluukka-ELM327 ja Torquella lukea vikakoodeja, mutta niitä ei tuolla kombolla näkynyt tai nollaus auttanut. Onko hajua voiko tuollaisella varmaan 15 vuotta vanhalla lukijalla noita saada millään muullakaan softalla?

Civicin lukijoihin ja softiin en osaa sanoa mitään, mutta kuulostaisi abs-anturivialta, ainakin jos autossa on epäsuora rengaspaineen mittaus. Renkaan pyörintänopeustieto puuttuu / on virheellinen yhdellä kulmalla -> kaikki nuo järjestelmät (ja moni muukin) menee tiltiin. Itselläni meni kesälomalla mk7 Golffista ja 7 eri järjestelmää / avustinta meni pimeäksi. Silloin onnistunutkaan nollaus auttaa vain hetkellisesti auton seisoessa, kohta sieltä virhetieto tulee taas ajossa ja jouluvalot syttyvät uudelleen.
 
Honda Civic 5D 9 gen alkoi vaimon viikonloppuretkellä näyttämään rengaspaine-, abs-, ajonvakautus- jne. varoituksia. Varoitukset tulee nyt heti päälle kun auto käynnistyy ja nuohan ovat enemmän tai vähemmän toisiinsa sidottuja. Koitin vanhalla bluukka-ELM327 ja Torquella lukea vikakoodeja, mutta niitä ei tuolla kombolla näkynyt tai nollaus auttanut. Onko hajua voiko tuollaisella varmaan 15 vuotta vanhalla lukijalla noita saada millään muullakaan softalla?
Yleensä nuo halpis ELM + ilmaissoftat ei noita lisälaitteita löydä eli löytävät vain ne geneeriset moottorinohjauksen ilmoittamat viat. ABS:t ja rengaspaineen ja muiden koodit löytää sitten joko kalliimilla vehkeillä tai automerkistä riippuen voi löytyä joku softa joka ymmärtää noita.
 
Yleensä nuo halpis ELM + ilmaissoftat ei noita lisälaitteita löydä eli löytävät vain ne geneeriset moottorinohjauksen ilmoittamat viat. ABS:t ja rengaspaineen ja muiden koodit löytää sitten joko kalliimilla vehkeillä tai automerkistä riippuen voi löytyä joku softa joka ymmärtää noita.

Tämähän se, siksi tässä juuri arvon jaksaako ruveta käymään Play storen valikoimaa läpi kun en pidä onnistumisen todennäköisyyttä kovin korkeana :asif:

Civicin lukijoihin ja softiin en osaa sanoa mitään, mutta kuulostaisi abs-anturivialta, ainakin jos autossa on epäsuora rengaspaineen mittaus. Renkaan pyörintänopeustieto puuttuu / on virheellinen yhdellä kulmalla -> kaikki nuo järjestelmät (ja moni muukin) menee tiltiin. Itselläni meni kesälomalla mk7 Golffista ja 7 eri järjestelmää / avustinta meni pimeäksi. Silloin onnistunutkaan nollaus auttaa vain hetkellisesti auton seisoessa, kohta sieltä virhetieto tulee taas ajossa ja jouluvalot syttyvät uudelleen.

Joo eihän nollaaminen mitään rikkinäistä korjaa, mutta ilman koodien lukua aika arvalla saa alkaa vaihtaa antureita :cigar2:
 
Auto Audi A6 C6, moottori BPJ eli 2.0 TSI ja vaihteisto 7 vaihteinen automaatti (Tiptronic?). Tänään lähdin töihin, lämpötila noin kolme astetta. Kun pääsin maantielle ja vauhtia oli noin 80 km/h, auto tärisi todella pahasti. Tuntui että rengas olisi irtoamassa. Pysähdyin sitten pysäkille tarkistamaan että kaikki pultit ovat paikoillaan ja että renkaat olivat suunnilleen kiinni. Kaikki oli OK ja lähdin jatkamaan matkaa. Auto toimi normaalisti! Mikä ihme tuollaisen voi aiheuttaa? Mikään mekaaninen vika (renkaat, vetonivelet) tuo tuskin on kun eihän se itse paranisi. Muistaakseni jostakin turbon säätimestä tai anturista on vikakoodi joka palaa aina nollauksen jälkeen. Ehkäpä laitan tankkiin jonkin puhdistusaineen ensi hätään.
 
Auto Audi A6 C6, moottori BPJ eli 2.0 TSI ja vaihteisto 7 vaihteinen automaatti (Tiptronic?). Tänään lähdin töihin, lämpötila noin kolme astetta. Kun pääsin maantielle ja vauhtia oli noin 80 km/h, auto tärisi todella pahasti. Tuntui että rengas olisi irtoamassa. Pysähdyin sitten pysäkille tarkistamaan että kaikki pultit ovat paikoillaan ja että renkaat olivat suunnilleen kiinni. Kaikki oli OK ja lähdin jatkamaan matkaa. Auto toimi normaalisti! Mikä ihme tuollaisen voi aiheuttaa? Mikään mekaaninen vika (renkaat, vetonivelet) tuo tuskin on kun eihän se itse paranisi. Muistaakseni jostakin turbon säätimestä tai anturista on vikakoodi joka palaa aina nollauksen jälkeen. Ehkäpä laitan tankkiin jonkin puhdistusaineen ensi hätään.
Jarru jäänyt laahaamaan (syystä tai toisesta). Oliko vanne/napa kuumentunut?
 
Kulunut vetari voi tehdä tuon. Kokemusta n. 1000km lenkiltä, kun välillä tärräsi paikat hampaista ja auton alla tutkittua huomasin takavetarissa reijän kumissa ja kuulat kuivana ja ruosteessa. Vähän pakittelua ja taas mentiin pitkästi, kunnes sopivassa välissä alkoi taas jyristää. Vaihdoin kotiin päästyäni nivelen ja homma oli sillä selvä.
 
Civicin lukijoihin ja softiin en osaa sanoa mitään, mutta kuulostaisi abs-anturivialta, ainakin jos autossa on epäsuora rengaspaineen mittaus. Renkaan pyörintänopeustieto puuttuu / on virheellinen yhdellä kulmalla -> kaikki nuo järjestelmät (ja moni muukin) menee tiltiin. Itselläni meni kesälomalla mk7 Golffista ja 7 eri järjestelmää / avustinta meni pimeäksi. Silloin onnistunutkaan nollaus auttaa vain hetkellisesti auton seisoessa, kohta sieltä virhetieto tulee taas ajossa ja jouluvalot syttyvät uudelleen.
Kannattaa tarkistaa akun kunto,liian alhainen jännitte lyö ajonvakautuksen vikavaloja päälle. Startattaessa lyö vikavalot jos huonoakku,vaikka lähtee hyvin käyntiin niin jännite tippuu startissa liian alas. Ensiksi kannattaa ladata akku täyteen.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Eipä auttanut kytkimen ilmaus Skoda Octavian kytkinongelmaan. Edelleen kaupunkiajossa ei mitään ongelmaa. Maantielle kylmällä koneella lähtiessä on vaihdot jäykkiä, jos kytkintä ei ole painanut hetkeen. Epäilen, että paineet häviävät. Kun auto lämpenee, ongelma häviää.

Onko seuraava askel työsylinterin vaihto? 20€ osa ja onneksi tuossa on vaihdelaatikon päällä eikä sisällä. Kytkinpaketti on 2 vuotta vanha.
 
Eipä auttanut kytkimen ilmaus Skoda Octavian kytkinongelmaan. Edelleen kaupunkiajossa ei mitään ongelmaa. Maantielle kylmällä koneella lähtiessä on vaihdot jäykkiä, jos kytkintä ei ole painanut hetkeen. Epäilen, että paineet häviävät. Kun auto lämpenee, ongelma häviää.

Onko seuraava askel työsylinterin vaihto? 20€ osa ja onneksi tuossa on vaihdelaatikon päällä eikä sisällä. Kytkinpaketti on 2 vuotta vanha.
Jos työsylkkä laskee läpi, vähenee myös neste. Pääsylkkä voi laskea läpi ilman että vähenee.
 
Tuossa kannattaa tarkistaa onko kosteutta pää tai työsylinterin kumihaitarin juuressa tai sisällä.
 
Emäntä tuli sanomaan että autosta kuuluu jännä ääni ja niinhän sieltä kuuluu, voortin -11 1.6l ecoboostissa ilmeisesti turbo ongelmaa, kaasua kun polkaisee niin kierrosten laskeutuessa vinkaisee aika reippaasti jää vinkumaan aika korkealla äänellä.
Ilmeisesti solenoidi tai bypass tai jotain kypsyi mutta tuollainen perus OBD-lukija ei anna ainakaan koodia.
Tehot kuitenkin tallella eikä pätki mitenkään.
Ensimmäinen varsinainen vika yli kymmeneneen vuoteen minkä meillä ollut joten ei tämä ihan susi vehje ole ollut.

Pakko kai tuota on vähän koittaa ihmetellä tai viedä jollekkin pajalle...
 
Yleensä nuo halpis ELM + ilmaissoftat ei noita lisälaitteita löydä eli löytävät vain ne geneeriset moottorinohjauksen ilmoittamat viat. ABS:t ja rengaspaineen ja muiden koodit löytää sitten joko kalliimilla vehkeillä tai automerkistä riippuen voi löytyä joku softa joka ymmärtää noita.
Honda on tunnettu siitä että edes kalliimmilla lukijoilla ei aina pääse koodeihin kiinni.. en tiedä mistä johtuu. Kaverin-08 civic näytti abs anturia. Korjaamolle niiden boschin testeri (siis läppäriin yhdistetty ) näytti vasenta takapyörää. Onneksi asentajalla ollut ennenkin Hondia korjattavana. Nollasi koodit ja yksi kerrallaan laittoi renkaat pyörimään mistä tulee vikakoodi. Vasemman etupyörän kun sai pyörimään niin abs vika pamahti ruutuun. Sen anturin vaihdolla ongelma katosi. On muutenkin auto mikä äärimmäisen tarkka antureista, tuntuu että vain Denso tai Hondan alkuperäiset toimivat kunnolla.
 
Auto tesla model s 90d fl 8/2016, 246tkm.

Erittäin outo pikku ongelma oli eilen. Auto tuntui jotenkin täristävän ajossa. Sitten hitaassa vauhdissa kuului "pikku pamahdus" ja pysäytinkin auton heti ja aloin tutkimaan mistä se ääni olisi voinut tulla. Pyöränpultit tuntui olevan kiinni ja kaikissa renkaissa normaalisti ilmaa.

Siitä lähdin uudelleen ajamaan ja se pieni tärinä oli taas hävinnyt kokonaan pois.


Hämärä vika ja taitaa jäädä kokonaan mysteeriksi, että mistä se pieni "pamahdus" kuului. Hieman sama, kuin rengas olisi tyhjentynyt? Autossa myös tavalliset rautajouset.

Ehkä siis joku osa ei ollut aivan tasapainossa ja pienen pamahduksen seurauksena olisikin mennyt takaisin paikalleen? Tuo siis tuli itselle nyt mieleen?

Nyt siis ongelmaa ei enää ole ja täytyy varmaan seurailla, että tuleeko sitä epänormaalia tärinää uudelleen joskus myöhemmin. Tänäänkin ajoin autolla ja toimi ihan normaaliin tapaan.
 
Honda Civic 5D 9 gen alkoi vaimon viikonloppuretkellä näyttämään rengaspaine-, abs-, ajonvakautus- jne. varoituksia. Varoitukset tulee nyt heti päälle kun auto käynnistyy ja nuohan ovat enemmän tai vähemmän toisiinsa sidottuja. Koitin vanhalla bluukka-ELM327 ja Torquella lukea vikakoodeja, mutta niitä ei tuolla kombolla näkynyt tai nollaus auttanut. Onko hajua voiko tuollaisella varmaan 15 vuotta vanhalla lukijalla noita saada millään muullakaan softalla?
Itsellä oli abs kehä ruostunut rikki ja antoi samat valot. Tämä toki mersussa, mutta siinä myös rengaspaineen seuranta otettu renkaan pyörimisestä. Veikkaisin, että joku rengas ei saa oikeaa kierroslukemaa eli voi olla abs anturi rikki tai abs kehät.
 
Auto tesla model s 90d fl 8/2016, 246tkm.

Erittäin outo pikku ongelma oli eilen. Auto tuntui jotenkin täristävän ajossa. Sitten hitaassa vauhdissa kuului "pikku pamahdus" ja pysäytinkin auton heti ja aloin tutkimaan mistä se ääni olisi voinut tulla. Pyöränpultit tuntui olevan kiinni ja kaikissa renkaissa normaalisti ilmaa.

Siitä lähdin uudelleen ajamaan ja se pieni tärinä oli taas hävinnyt kokonaan pois.


Hämärä vika ja taitaa jäädä kokonaan mysteeriksi, että mistä se pieni "pamahdus" kuului. Hieman sama, kuin rengas olisi tyhjentynyt? Autossa myös tavalliset rautajouset.

Ehkä siis joku osa ei ollut aivan tasapainossa ja pienen pamahduksen seurauksena olisikin mennyt takaisin paikalleen? Tuo siis tuli itselle nyt mieleen?

Nyt siis ongelmaa ei enää ole ja täytyy varmaan seurailla, että tuleeko sitä epänormaalia tärinää uudelleen joskus myöhemmin. Tänäänkin ajoin autolla ja toimi ihan normaaliin tapaan.
Jousi poikki? Ei huomaa juuri mitenkään, jos pieni osa katkeaa. Ei välttämättä nää helposti silmälläkään.
 
Jousi poikki? Ei huomaa juuri mitenkään, jos pieni osa katkeaa. Ei välttämättä nää helposti silmälläkään.
Pitääpä tutkia jouset, kun vaihdan tässä joskus kitkarenkaat alle. Seuraava katsastus on vasta 19.8.2026, eli hyvä tutkia mahdollisimman pian jo itse.

Hyvin mahdollista, että jouset on vielä kaikki alkuperäisiä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
288 290
Viestejä
4 939 129
Jäsenet
79 479
Uusin jäsen
Tzaari2

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom