Antakaa apua uudelle pienen taloyhtiön asukkaalle. Sain arkeeni märkätilojen ja katon kosteusvaurion, Tiktokissa tutkintonsa tehneen isännöitsijän ja kolmen lajittelua roskakatoksessa vahtivan hallitusjäsenen. Peräpukaman verenvuoto olisi kyllä riittänyt keväälle.
Viime elokuussa pienessä rivitaloasunnossani meni kylppäri/wc käyttökieltoon ikivanhan lämminvesivaraajan valuttavessa vettä lammikoksi ja vuoden 1988 muovimatto ei enää jaksanut kantaa sitä harteillaan. Jonkin aikaa antanut lorista läpi saumoistaan rakenteisiin julistaen naapurisodan, nimittäin löysin kosteusvaurioraportin ko. kohdasta vuodelta 2013. Kostea jo tuolloin. Asunto-osake on kannattava sijoitus.
Talossa 11 asuntoa, osa valesokkelista yhä jäljellä ja mulkku tekninen isännöitsijä ilman tämän alan tuntemusta. Sain peloteltua hänet tilaamaan kuivatuksen jo tammikuussa, vain 6kk vahingon jälkeen. Tämäkin vain veden jo tullessa vastaan eteisen parketin seassa. Isännöitsijän squash-kaveri on nyt irrottanut vanhan maton ja jyrsinyt betonia, mutta ei tässä vielä aamusta selviäisi ilman ummetusta ja lähellä asuvaa äitiä. Kahvi ja tupakka jääneet kodin ulkopuolelle.
Isännöitsijä tarjosi 11 000e budjettiin kph + saunan korjauksesta taloyhtiön lahjana reilut 2000e. Olin tätä ennen valmis maksamaan sovitusti vaikka puolet, koska tämä ei ole ainut alkuperäiskuntoinen pommi talossa ja yhtiöllä lainaa n. 400 000€. Isännöitsijän tarjous vitutti niin, että sanoin jakavamme kustannukset lain mukaan. Siis yhtiön maksaessa 100% perustasoon saakka ja itse kustannan suolihuuhtelelevan pöntön.
Neuvokkaana isännöitsijä ei yllättäen luovuttanut ja ehdotti taloyhtiön asentavan pelkän uuden muovimaton lattialle ilman vedeneristystä olevien kaakeliseinien kaveriksi. Kekseliäs tyyppi, vaikka märkätilojen säädökset eivät tätä tuekaan.
Hallitusksella taas Ozempic noussut päähän sekä osalla varsin rasittava tapa haastaa koko ajan kaikesta riitaa, vaikka kuinka yrittäisi neuvotella sävyisästi läpi tämän kokemuksen. Hänen saavutuksina on mm. torpata 30€ hintaiset paikalleen asennetut ja testatut palovaroittimet, sillä Puuilossa varoitin maksoi 9,90€/kpl. Säästettiin tällä kuulemma kesätalkootarjoilut. Toinen uniikki idea oli vaatia kaikki viemään roskansa kaupan lajittelupisteille säästömielessä. Ei ottanut tuulta alleen.
Isännöitsijä parhaillaan kysyy Kiinteistöliiton juristeilta neuvoja. Taisi tosin saada jo ne, mutta ovat samat kuin minun eli väärät. Ei enää vastaa soittoihini ja olen kuullut tämän kiroavan "yhden rivitalon asukasta", joka "lukenut netistä mitä laki määrää".
Myönnän.
Glitteripommi hallituslaisten postilaatikoihin?
Hajonneiden sähköpyörien akkujen keräilyn aloitus?
Tietääkö kukaan mistä palkata Jehovan todistaja -larppiporukkaa tai peliseuraa puhelinmyyjäteemaiseen D6D kamppikseen? Tarvitsen ideoita, koska olen sitten ottanut ainoan kotivakuutuksen ilman oikeusturvaa.
Ei löytynyt koneelta kuvaa tilasta, mutta tässä saunan poistoilmaventtiili, joka toimii langattomasti ilman kanavaputkea. Sama malli löytyi myös kylpyhuoneen puolelta. Vastaanottimina putkenpäät katon huippuimurille kaivettiin välikatolta höyrynsulkumuovin yläpuolelta. Vedensäästöä siis äärimmillään, kun kostea ilma ei ole poistunut 40 vuoteen märkätilasta. Tuon seuraukset odottavat vielä tulevaisuudessa. Jotain viitteitä näistä näkee kuvassakin.