Talvirenkaat - yleisketju

Heidän uusin kitkarengastarjokkaansa meidän markkinalle. Kuljettaja.fi referoi TM:n testin, jossa Hankook tuli viidenneksi kitkojen joukossa 7,5 pisteellä, uusin Contin kitka sai 8,6 ja Nokianin 8,4. Eli kaipa sillä ajelee, jos vähän edullisempaa kitkarengasta etsii, mutta ei ole kärkitasoa.
Joo, näillä lähdetään kokeilemaan seuraavat talvet.
Tuossa TM postauksessa jos oikein luin, niin 4ksi parhaat.
 
Milloin renkaan profiili nousee liian korkeaksi?

Nykyiset kesäkumit ovat 215 / 55 / R17 Mazda 6 alla, ja mittari näyttää tällöin melkein täysin oikein, ja renkaat tuntuvat ja näyttävät auton alla ihan sopusuhtaisilta. Hakkapeliitta 10 olisi kiikarissa, ja auton vakio talvirengaskoko on 205/60/R16. Tämän halkaisija on 1,6cm kesärenkailta pienempi, jolloin mittarivirhettä tulee 2km/h satasen nopeudessa. Jos sen sijaan ottaisi 205/65/R16 koon, olisi tämä 0,5cm isompi halkaisijaltaan kuin kesärenkaat, ja mittarivirhettä ei autoon jäisi enää ollenkaan. Lisäksi tässä 65 profiilirenkaassa olisi pienempi kantavuus kuin 60 profiilillisessa (95 vs. 96 XT) (mutta silti riittävä autoon), joten pitäisi toimia paremmin auton alla? Tuo 65 profiili tuntuu vaan aika hurjalta, joten olisiko sittenkin noista eduista huolimatta fiksumpaa ottaa auton vakiorengaskoko 60 profiililla?
 
Vähän pullamaiselta se näyttää tänä matalaprofiiliaikana, mutta ei siinä sen kummempaa. Mulla oli kuusviitoset Renaultissa aikanaan kun haluttiin maavaraa ja pehmeyttä lisää ajoon.
 
Joo, näillä lähdetään kokeilemaan seuraavat talvet.
Tuossa TM postauksessa jos oikein luin, niin 4ksi parhaat.
Itselläkin uusien kitkojen osto edessä ja Hankookit mennevät hankintaan. Goodyearin UC3:set ottaisi muuten hyvien asfalttiominaisuuksien takia, mutta harmillisesti noita ei jostain syystä saa koossa 215/60R17
 
Goodyearin UC3:set ottaisi muuten hyvien asfalttiominaisuuksien takia, mutta harmillisesti noita ei jostain syystä saa koossa 215/60R17

Pirellit saa.
 
Milloin renkaan profiili nousee liian korkeaksi?

Nykyiset kesäkumit ovat 215 / 55 / R17 Mazda 6 alla, ja mittari näyttää tällöin melkein täysin oikein, ja renkaat tuntuvat ja näyttävät auton alla ihan sopusuhtaisilta. Hakkapeliitta 10 olisi kiikarissa, ja auton vakio talvirengaskoko on 205/60/R16. Tämän halkaisija on 1,6cm kesärenkailta pienempi, jolloin mittarivirhettä tulee 2km/h satasen nopeudessa. Jos sen sijaan ottaisi 205/65/R16 koon, olisi tämä 0,5cm isompi halkaisijaltaan kuin kesärenkaat, ja mittarivirhettä ei autoon jäisi enää ollenkaan. Lisäksi tässä 65 profiilirenkaassa olisi pienempi kantavuus kuin 60 profiilillisessa (95 vs. 96 XT) (mutta silti riittävä autoon), joten pitäisi toimia paremmin auton alla? Tuo 65 profiili tuntuu vaan aika hurjalta, joten olisiko sittenkin noista eduista huolimatta fiksumpaa ottaa auton vakiorengaskoko 60 profiililla?

195/65R15 oli pitkään lukuisten Volkswagenien alla, joten jos 195/65 toimii, niin miksipä ei myös 205/65? Jutun mukaan Audi 100:ssa oli 195/70 renkaat, jollaisia myös Mersulla suosittiin, joten siihen nähden tuon 205/65:n sivuseinämä on sentään matalampi.
 
TM:n talvirengaisvertailu luettavissa ilmaisnäytteenä alla olevasta linkistä (bongattu toisaalta...):

Ja tässä kyseisestä TM 2025 talvirengastestistä tulokset TL;DR-versiona niille, joita kiinnostaa vain loppujärjestys ja pisteet:

NASTARENKAAT

1. Nokian Tyres Hakkapeliitta 10 8,7
2. Continental IceContact 3 8,5
3. Goodyear UltraGrip Arctic 3 8,5
4. Michelin X-Ice North 4 8,5
5. Bridgestone Blizzak Spike 3 8,3
6. Pirelli Ice Zero 2 8,3
7. Kumho WinterCraft Ice Wi32 8,1

KITKARENKAAT

1. Continental VikingContact 8 8,5
2. Nokian Tyres hakkapeliitta R5 8,5
3. Goodyear UltraGrip Ice 3 8,3
4. Hankook Winter I*Cept IZ3 7,8
5. Falken Winterpeak F-Snow 1 7,7
6. Michelin X-Ice Snow 7,6
7. Radar Dimax Ice 6,9
 
Missäköhän on Triangle..?
Kumho tipahti sitten viime vuotisen. Onkohan DOT24 parempi kuin DOT25? Tod.näk. sama, mutta testaajilla ollut erilainen fiilis?
Voittaja selviää toki jo etukannen jälkeen.
 
Vähän kyllä tökkii tuo pisteytys kun tyyliin jarrutusmatka jäällä eroa 10 ja 7 suorituksen välillä on yli 20 metriä, mikä on aika helvetisti. Pitäisi antaa jotain 3-4 tulokseksi tuollaisesta erosta.
Jarrutusmatka lumella ero 10 ja 7 välillä on metri.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
288 890
Viestejä
4 952 139
Jäsenet
79 550
Uusin jäsen
Keijo_FAX

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom