Talvirenkaat - yleisketju

Kumho Wi32 -setti odottaa pihassa huomista vanteille laittoa. Hieman nyt alkoi pelottaa hankinta uusien testien perusteella. Testattu kahta kokoa, jotka ovat omaa 215/60R17 kokoa pienempi (205/55R16) ja isompi (235/45R18). Ison rengasmelu sai arvosanan 1/10.

205/55R16

Kumho 205-55R16.png

235/45R18

Kumho 235-45R18.png
Kumhot ollut nyt pari viikkoa alla ja alkavat kyllä "ulvoa", kun mennään 60-80km/h nopeuksissa. Kovemmalla nopeudella muut äänet peittävät tuon melun ja 50-60km/h tuo on vielä siedettävä.

Tosin aika hankala vertailla muihin merkkeihin, kun eri automallit päästävät enemmän melua läpi ja rengaskoot ovat eri. Ja kyllähän nasta nyt aina jotain extraääntä pitää.

Oon huomannu noitten mun 4 vuotta vanhojen kumhojen kanssa, että lämpötila vaikuttaa myös ääneen. Eli kun mennään pakkaselle, niin vaimenee. Mulla se kamalin ääni kuuluu plussakeleillä 50km/h vauhdissa, se on aivan sietämätön. 60 on vähän hiljaisempi, mutta sitten 80-90 alkaa taas vollotus. 100 vauhti taas hieman siedettävämpi :D

Mutta joo, vaihtoon noi renkaat menee jokatapauksessa, kun alkaa olla kumi jo aika kovettunut ja pintaakin vaan noin 5mm. Tosin, huomasin renkaita vaihtaessani, että jokaikinen nasta on tallella, jokunen tosin vähän kallellaan.

Kumhon Wi32 meni alle 215/55/18 koossa ja alkuun yllätti, ettei ollutkaan niin äänekäs kuin mitä testien perusteella olisi voinut olettaa. Toki menty todella rauhallisesti renkaiden sisäänajon takia taajamaa ja maantietä, motaria vältetty. Edellisessä autossa Bridgestonet piti enemmän ääntä ja Conti oli myös aika äänekäs nastoilla.

Onko syytä huolestua kun yksi neljästä kitkarenkaasta on kesän säilytyksen (asianmukainen säilytys kylmässä varastossa rengastelineessä) jäljiltä 2,5bar sijaan vain 2,0bar paineissa? Renkaat ihan ehjät muuten, ja kulutuspintaa hyvin, mutta viimeinen talvi paistoleiman puolesta edessä.

Onko syytä huolestua kun yksi neljästä kitkarenkaasta on kesän säilytyksen (asianmukainen säilytys kylmässä varastossa rengastelineessä) jäljiltä 2,5bar sijaan vain 2,0bar paineissa? Renkaat ihan ehjät muuten, ja kulutuspintaa hyvin, mutta viimeinen talvi paistoleiman puolesta edessä.
Ei kai siinä, paineet kohdalleen ja kovaa ajoa. Sitten jossakin vaiheessa tsekkaat, että onko vuotanut merkittävästi lisää ja jos on, niin sitten vaan rengasliikkeeseen paikattavaksi.

Eikä se paistoleima suoraan mitään mitään viimeistä käyttövuotta kerro. Mulla on ollut pahimmillaan alla 9 vuotta vanhat renkaat ja vaikka kumi olikin jo kovettunut, niin ihan hyvin niillä pärjäsi.

itse en olisi kovin huolissaan. Alle vaan ja painetta se 2,5. Seurailee talven aikana pariin kertaan miltä näyttää.

Itsellä joskus tippunut yli barin verran säilytyksen aikana, mutta talven ajan silti pitäneet paineensa.

Ei kai siinä, paineet kohdalleen ja kovaa ajoa. Sitten jossakin vaiheessa tsekkaat, että onko vuotanut merkittävästi lisää ja jos on, niin sitten vaan rengasliikkeeseen paikattavaksi.

Eikä se paistoleima suoraan mitään mitään viimeistä käyttövuotta kerro. Mulla on ollut pahimmillaan alla 9 vuotta vanhat renkaat ja vaikka kumi olikin jo kovettunut, niin ihan hyvin niillä pärjäsi.

itse en olisi kovin huolissaan. Alle vaan ja painetta se 2,5. Seurailee talven aikana pariin kertaan miltä näyttää.

Itsellä joskus tippunut yli barin verran säilytyksen aikana, mutta talven ajan silti pitäneet paineensa.

Kiitos, alla jo ovatkin joo ja 15km takana, täytyy huomenna vielä tarkistaa tilanne+jälkikiristää vanteet kun vaimo lähtee Tre-Hki-Tre reissulle, ja sitten heti perään reissun jälkeen sama tsekki. Auton renkaissa ei ole koskaan ollut samaa ilmiötä, polkupyörän renkaissa kyllä, mutta ei nekään käytössä enää paineita hävitelleet.

Nuo Nokian R3 SUV:t on olleet todella mainiot kitkat, en aio enää nastoja hankkia. Voipi olla että menee vielä seuraavakin talvi, viime talvenakaan ei ollut tietoakaan mistään pidon menetyksistä verraten aiemmin toisilla vanteilla käytössä olleisiin kuluneisiin nastoihin ylikorkealla pullakumiprofiililla.

Itsellä myös Nokian R3:t (tosin ei SUV-malli) ja yksi renkaista ollut muistaakseni heti ekan varastokesän jälkeen muita tyhjempi. Just tyyliin jotain alle kahden kun muut ovat olleet 2.5 barin tienoilla. En ole jaksanut enempää diagnosoida asiaa, paineet tosin tarkistan suunnilleen kerran kuukaudessa. Just lähtenyt neljäs talvi liikkeelle, paistoleima 2022 puolella.

Tällaisiin hiljalleen vuotaviin renkaisiin on halvin ja helpoin korjauskonsti vaihtaa venttiilin "sielu". Toinen potentiaalinen vuotokohta on venttiilin runko ja sen tiivistys vanteeseen. Jos vanne on kovinkin vanha niin vuoto voi myös johtua vanteen olka-alueen hapettumasta/likaisuudesta.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
291 525
Jäsenet
80 085
Uusin jäsen
Amatoori_84

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom