Talvirenkaat - yleisketju

Kumho Wi32 -setti odottaa pihassa huomista vanteille laittoa. Hieman nyt alkoi pelottaa hankinta uusien testien perusteella. Testattu kahta kokoa, jotka ovat omaa 215/60R17 kokoa pienempi (205/55R16) ja isompi (235/45R18). Ison rengasmelu sai arvosanan 1/10.

205/55R16

Kumho 205-55R16.png

235/45R18

Kumho 235-45R18.png
Kumhot ollut nyt pari viikkoa alla ja alkavat kyllä "ulvoa", kun mennään 60-80km/h nopeuksissa. Kovemmalla nopeudella muut äänet peittävät tuon melun ja 50-60km/h tuo on vielä siedettävä.

Tosin aika hankala vertailla muihin merkkeihin, kun eri automallit päästävät enemmän melua läpi ja rengaskoot ovat eri. Ja kyllähän nasta nyt aina jotain extraääntä pitää.
 
Oon huomannu noitten mun 4 vuotta vanhojen kumhojen kanssa, että lämpötila vaikuttaa myös ääneen. Eli kun mennään pakkaselle, niin vaimenee. Mulla se kamalin ääni kuuluu plussakeleillä 50km/h vauhdissa, se on aivan sietämätön. 60 on vähän hiljaisempi, mutta sitten 80-90 alkaa taas vollotus. 100 vauhti taas hieman siedettävämpi :D

Mutta joo, vaihtoon noi renkaat menee jokatapauksessa, kun alkaa olla kumi jo aika kovettunut ja pintaakin vaan noin 5mm. Tosin, huomasin renkaita vaihtaessani, että jokaikinen nasta on tallella, jokunen tosin vähän kallellaan.
 
Kumhon Wi32 meni alle 215/55/18 koossa ja alkuun yllätti, ettei ollutkaan niin äänekäs kuin mitä testien perusteella olisi voinut olettaa. Toki menty todella rauhallisesti renkaiden sisäänajon takia taajamaa ja maantietä, motaria vältetty. Edellisessä autossa Bridgestonet piti enemmän ääntä ja Conti oli myös aika äänekäs nastoilla.
 
Onko syytä huolestua kun yksi neljästä kitkarenkaasta on kesän säilytyksen (asianmukainen säilytys kylmässä varastossa rengastelineessä) jäljiltä 2,5bar sijaan vain 2,0bar paineissa? Renkaat ihan ehjät muuten, ja kulutuspintaa hyvin, mutta viimeinen talvi paistoleiman puolesta edessä.
 
Onko syytä huolestua kun yksi neljästä kitkarenkaasta on kesän säilytyksen (asianmukainen säilytys kylmässä varastossa rengastelineessä) jäljiltä 2,5bar sijaan vain 2,0bar paineissa? Renkaat ihan ehjät muuten, ja kulutuspintaa hyvin, mutta viimeinen talvi paistoleiman puolesta edessä.
Ei kai siinä, paineet kohdalleen ja kovaa ajoa. Sitten jossakin vaiheessa tsekkaat, että onko vuotanut merkittävästi lisää ja jos on, niin sitten vaan rengasliikkeeseen paikattavaksi.

Eikä se paistoleima suoraan mitään mitään viimeistä käyttövuotta kerro. Mulla on ollut pahimmillaan alla 9 vuotta vanhat renkaat ja vaikka kumi olikin jo kovettunut, niin ihan hyvin niillä pärjäsi.
 
Onko syytä huolestua kun yksi neljästä kitkarenkaasta on kesän säilytyksen (asianmukainen säilytys kylmässä varastossa rengastelineessä) jäljiltä 2,5bar sijaan vain 2,0bar paineissa? Renkaat ihan ehjät muuten, ja kulutuspintaa hyvin, mutta viimeinen talvi paistoleiman puolesta edessä.
itse en olisi kovin huolissaan. Alle vaan ja painetta se 2,5. Seurailee talven aikana pariin kertaan miltä näyttää.

Itsellä joskus tippunut yli barin verran säilytyksen aikana, mutta talven ajan silti pitäneet paineensa.
 
Ei kai siinä, paineet kohdalleen ja kovaa ajoa. Sitten jossakin vaiheessa tsekkaat, että onko vuotanut merkittävästi lisää ja jos on, niin sitten vaan rengasliikkeeseen paikattavaksi.

Eikä se paistoleima suoraan mitään mitään viimeistä käyttövuotta kerro. Mulla on ollut pahimmillaan alla 9 vuotta vanhat renkaat ja vaikka kumi olikin jo kovettunut, niin ihan hyvin niillä pärjäsi.

itse en olisi kovin huolissaan. Alle vaan ja painetta se 2,5. Seurailee talven aikana pariin kertaan miltä näyttää.

Itsellä joskus tippunut yli barin verran säilytyksen aikana, mutta talven ajan silti pitäneet paineensa.

Kiitos, alla jo ovatkin joo ja 15km takana, täytyy huomenna vielä tarkistaa tilanne+jälkikiristää vanteet kun vaimo lähtee Tre-Hki-Tre reissulle, ja sitten heti perään reissun jälkeen sama tsekki. Auton renkaissa ei ole koskaan ollut samaa ilmiötä, polkupyörän renkaissa kyllä, mutta ei nekään käytössä enää paineita hävitelleet.

Nuo Nokian R3 SUV:t on olleet todella mainiot kitkat, en aio enää nastoja hankkia. Voipi olla että menee vielä seuraavakin talvi, viime talvenakaan ei ollut tietoakaan mistään pidon menetyksistä verraten aiemmin toisilla vanteilla käytössä olleisiin kuluneisiin nastoihin ylikorkealla pullakumiprofiililla.
 
Itsellä myös Nokian R3:t (tosin ei SUV-malli) ja yksi renkaista ollut muistaakseni heti ekan varastokesän jälkeen muita tyhjempi. Just tyyliin jotain alle kahden kun muut ovat olleet 2.5 barin tienoilla. En ole jaksanut enempää diagnosoida asiaa, paineet tosin tarkistan suunnilleen kerran kuukaudessa. Just lähtenyt neljäs talvi liikkeelle, paistoleima 2022 puolella.
 
Tällaisiin hiljalleen vuotaviin renkaisiin on halvin ja helpoin korjauskonsti vaihtaa venttiilin "sielu". Toinen potentiaalinen vuotokohta on venttiilin runko ja sen tiivistys vanteeseen. Jos vanne on kovinkin vanha niin vuoto voi myös johtua vanteen olka-alueen hapettumasta/likaisuudesta.
 
Tällaisiin hiljalleen vuotaviin renkaisiin on halvin ja helpoin korjauskonsti vaihtaa venttiilin "sielu". Toinen potentiaalinen vuotokohta on venttiilin runko ja sen tiivistys vanteeseen. Jos vanne on kovinkin vanha niin vuoto voi myös johtua vanteen olka-alueen hapettumasta/likaisuudesta.
Appiukolla riitti vielä halvempi korjaus, eli pelkkä venttiilin sielun kiristys. Hänellä vuosi viikoissa tyhjäksi, joten yksi rengas ehti ajokelvottoman tyhjäksi, minkä korjasin sielun kiristyksellä ja pumppaamisella. Sen jälkeen on toiminut useamman vuoden vuotamatta (toki tihkuu ~0,2 bar talven aikana).

Jos työkalua ei ole entuudestaan pakissa:
 
Kumhon Wi32 meni alle 215/55/18 koossa ja alkuun yllätti, ettei ollutkaan niin äänekäs kuin mitä testien perusteella olisi voinut olettaa. Toki menty todella rauhallisesti renkaiden sisäänajon takia taajamaa ja maantietä, motaria vältetty. Edellisessä autossa Bridgestonet piti enemmän ääntä ja Conti oli myös aika äänekäs nastoilla.
Pari viikkoa Wi32 koossa 205/60R16 eikä ulvo ollenkaan, myöskää nastojen ropinaa ei kuulu kuin ihan hiljaisessa vauhdissa jossain parkkipaikalla. Edelliset Conti2:n nastat oli paljon äännekkäämmät.
 
Tällaisiin hiljalleen vuotaviin renkaisiin on halvin ja helpoin korjauskonsti vaihtaa venttiilin "sielu". Toinen potentiaalinen vuotokohta on venttiilin runko ja sen tiivistys vanteeseen. Jos vanne on kovinkin vanha niin vuoto voi myös johtua vanteen olka-alueen hapettumasta/likaisuudesta.
Mulla loppu hidas vuoto kun vaihoin kaikkiin venttiilit :p

1763117330437.png
 
Viimeinen kuvaliite kuvaa jossain määrin topicin nykytilaa, mutta mitä tulee hiljaisiin vuotoihin, niin vuoto ventiilin sielussa on kyllä luokkaa neljä ja lisänumero oikein. Toki ihan kaikki on mahdollista jos asioi kivijalassa sesonkihessujen aikaan, mutta itsellä hiljaiset vuodot loppuivat kun aloin tehdä itse rengastyöt ja puhdistaa renkaan ja vanteen välisen tiivistepinnan. Liikkeiden jäljiltä on aina yhtä ektoplasmaa, materiaalia joka siihen ei kuulu, ilmeisesti asennusrasvan ja kumin sekoitusta.

Todennäköisyyksiä voi halutessaan funtsia tai laskeskella joka vaihdossa uusiettavien, halkaisijaltaan muutaman millin tehdastekoisten tiivistepintojen tai sitten pinta-alaltaan tuhatkertaisen renkaan ja vanteen välisten (puhdistamattomien) tiivistepintojen välillä. Vaikuttava paine-ero molemmissa sama.
 
Yksi kitkarengas oli melkein tyhjänä kesän jäljiltä, mutta pitäis vaihtaa jo vanhat kitkat pois ja vaikka nastaa tilalle vaihteeksi.

Ilmeisesti keskikastissa Kumho WinterCraft on ihan passelit jos on tuota uudempaa Wi32 mallia?
 
Yksi kitkarengas oli melkein tyhjänä kesän jäljiltä, mutta pitäis vaihtaa jo vanhat kitkat pois ja vaikka nastaa tilalle vaihteeksi.

Ilmeisesti keskikastissa Kumho WinterCraft on ihan passelit jos on tuota uudempaa Wi32 mallia?
Aiemmin valitin tuosta ulvonnasta, mutta oli ainakin omalla kohdalla ihan ehdoton valinta koossa 215/55/R17. Hienosti piti aamun mustalla jäällä.

Hinta asennettuna 550 € ja premiummerkeillä se olisi ollut 900-1000€. "Kiinakumit" olisi kustantaneet nekin yli 400 € joka tapauksessa.
 
Aiemmin valitin tuosta ulvonnasta, mutta oli ainakin omalla kohdalla ihan ehdoton valinta koossa 215/55/R17. Hienosti piti aamun mustalla jäällä.

Hinta asennettuna 550 € ja premiummerkeillä se olisi ollut 900-1000€. "Kiinakumit" olisi kustantaneet nekin yli 400 € joka tapauksessa.
No tuota just kattelin että aika paljon halvemmat kuin preemiot, ja lailliset tuntuu olevan kuitenkin mitä edellisiä viestejä lukee. Pääasiat kunnossa eli pito. Hiukan lisä vaimennusta omassa Passatissa niin saattaa jopa rauhoittaa melua.
 
Aiemmin valitin tuosta ulvonnasta, mutta oli ainakin omalla kohdalla ihan ehdoton valinta koossa 215/55/R17. Hienosti piti aamun mustalla jäällä.

Hinta asennettuna 550 € ja premiummerkeillä se olisi ollut 900-1000€. "Kiinakumit" olisi kustantaneet nekin yli 400 € joka tapauksessa.
Tämän takia olisikin kiva, kun lehdissä olisi enemmän keskikastin arvosteluja. Siinä hintaluokassa on varmasti eniten vaihtelua rengasmerkkien ja -mallien välillä. Vuosien varrella tullut huomattua, että premiumien erot on pienet ja halvat on (melkein) kaikki huonoja.
 
Viimeinen kuvaliite kuvaa jossain määrin topicin nykytilaa, mutta mitä tulee hiljaisiin vuotoihin, niin vuoto ventiilin sielussa on kyllä luokkaa neljä ja lisänumero oikein. Toki ihan kaikki on mahdollista jos asioi kivijalassa sesonkihessujen aikaan, mutta itsellä hiljaiset vuodot loppuivat kun aloin tehdä itse rengastyöt ja puhdistaa renkaan ja vanteen välisen tiivistepinnan. Liikkeiden jäljiltä on aina yhtä ektoplasmaa, materiaalia joka siihen ei kuulu, ilmeisesti asennusrasvan ja kumin sekoitusta.

Todennäköisyyksiä voi halutessaan funtsia tai laskeskella joka vaihdossa uusiettavien, halkaisijaltaan muutaman millin tehdastekoisten tiivistepintojen tai sitten pinta-alaltaan tuhatkertaisen renkaan ja vanteen välisten (puhdistamattomien) tiivistepintojen välillä. Vaikuttava paine-ero molemmissa sama.
Ei venttiilin sielun vuotaminen, tai venttiilin juuresta vuotaminen mitenkään poikkeuksellista ole. Etenkin talvella venttiilin sielun vuotaminen ei ole mitenkään harvinaista ja siihen on yleensä syynä jäätyminen, koska harvassa paikassa käytetään kompurassa ilmankuivainta ja etenkin jossain huoltsikalla täytön/tarkistuksen jälkeen voi hyvinkin jäädä vuotamaan.
On kuitenkin totta, että yleisemmin se vuoto on jossakin muualla, kuten esimerkiksi juuri kumin ja vanteen välissä, siihen syynä on yleisemmin hapettunut ja hilseilevä aluvanne, tai ruostunut peltivanne. Vanhasta kumista siihen vanteeseen voi jäädä kumin riekaleita, tai bead sealeria jos sitä on aikaisemmin käytetty, kaikki vanha törky siitä olisi hyvä harjata pois ennen uuden asennusta ja tarvittaessa edelleen käyttää bead sealeria jos epäilyttää. Rengasrasvaahan siinä tietysti on, mutta sitä pitääkin olla ja se ei vuotoa aiheuta. Huonon tai epäilyttävän vanteen kyllä tunnistaa jo asennusvaiheessa ja siihen pitäisi osata kiinnittää huomiota.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
292 088
Viestejä
4 995 423
Jäsenet
80 222
Uusin jäsen
echo12138

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom