Tampereen asuinalueet

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Wemps
  • Aloitettu Aloitettu
Siis niitä kasveja?
Vai mitä ihmettä?
Eikö niitä nyt kasva kesällä luonnossa vähän joka paikassa kun lähtee metsään kävelemään?
Vai oliko tässä nyt joku muu tarkoitusperä?
 
Ihan vain noita kasveja. En tunne Tamperetta niin hyvin, että osaisin itse mennä apajille.
 
Tässä jonkun aikaa tullut asusteltua Kyttälässä keskustassa ja mielipiteet on positiiviset.
Talo hieman vanhempi, mutta se ei ole ongelma, kun eristää yllättävän hyvin äänet ulkoa. Ei esimerkiksi viereisen paloaseman meteli tai Hämeenkadun liikenteen tai viikonloppuisen yöelämän äänet haittaa.
Jos jossakin, niin tässä kaikki on lähellä ja mitä ihminen ikinä tarviikaan. Alueella asuu selvästi vähän "parempaa" väkeä, jotka joko itse omistavat asunnot tai ovat yksityiseltä saaneet vuokralle. En pahemmin opiskelijoita tai ulkolaisia täällä ole nähnyt. Tämä tuo sen, että aika tarkalla silmällä katsotaan naapureita ja heiltä odotetaan hyvää käytöstä ja hyvä niin.
Juoppoja ei tässä pahemmin ole yllättäen näkynyt tai katukuvassa. Muutama joo, mutta lienevät enemmän pyöriä Sokoksen ja Rautatieaseman tunnelissa.
Palvelut on kaikki lähellä ja julkiset menevät oikein mukavasti minne tahansa menetkään. Myös helppo palata mistä tahansa suunnasta keskustaan, kun bussit tänne loppupeleissä aina palaavat.
 
Kaksi kertaa kävin pyynikin uimahallissa, ekan ja vikan kerran. En tosin oppinut kerrasta vaan kokeilin toistamiseen. Ei ole kyllä ihmistä tehty uimaan tollasessa ruuhkassa. Pikkupaikkakuntien hallissa on aina sopivan väljää niin että ei ihan viereiselläkään radalla välttämättä ui kukaan. Harmi sinänsä kun uiminen itsessään on kivaa.

Tesomalla oli ainakin ennen koronaa väljää, en tiedä onko muuttunut sittemmin.
 
Tesomalla oli ainakin ennen koronaa väljää, en tiedä onko muuttunut sittemmin.
Tesoma on rauhallinen alue, kun viimeksi kävin ilta-aikaan. Värissä tosin kirjavuutta. Tampere pääsi taas uutisiin Tesoman koulusta mm.

Liittyy toki kaikkiin kouluihin.


Tampereellahan on korkea työttömyys, mikä näkyy asuinalueilla miljöössä, samoin ulkomaalaisten osuus väestöstä on jo noin 20 %.

Huonoin uutinen on se, että Tampereelta muutti pois noin 350 lasta ennen ensimmäistä luokkaa. Lähikunnissa tilanne on täysin toinen. Tämä toistuu toista vuotta putkeen.

Kun vehreys otetaan pois ja laitetaan tilalle 1-2 huoneen taloja, tietää tuloksen.

Ja kaupungin päättäjät puhuvat hyvästä muuttovoitosta. Tulee vaan ulkomaalaisia tai niitä, joista ei veronmaksajia saa.
 
En kyllä itsekään ole ikinä nähnyt Tamperetta paikkana, jossa kannattaisi lapsia kasvattaa. Ei se ollut sitä edes viime vuosituhannella. Itse muutin vasta 2005 tänne. Yksin asuvana kaupunki on kiva, mutta jos minulla olisi perhe, muuttaisin kyllä ehdottomasti johonkin ympäryskuntaan tai jopa Valkeakoskelle mieluummin. Valkeakoskella erityisesti on kivoja omakotitaloalueita, jotka eivät ole edes liian kalliita.
 
En kyllä itsekään ole ikinä nähnyt Tamperetta paikkana, jossa kannattaisi lapsia kasvattaa. Ei se ollut sitä edes viime vuosituhannella. Itse muutin vasta 2005 tänne. Yksin asuvana kaupunki on kiva, mutta jos minulla olisi perhe, muuttaisin kyllä ehdottomasti johonkin ympäryskuntaan tai jopa Valkeakoskelle mieluummin. Valkeakoskella erityisesti on kivoja omakotitaloalueita, jotka eivät ole edes liian kalliita.
Tampere ei ole varmaankaan perheelliselle ihan ykköspaikka, mutta että Valkeakoskelle. On siellä varmaan oma rauhansa, mutta ympäryskunnista suosittelisin ennemmin Pirkkalaa tai Lempäälää. Noista ajelee autolla vielä kohtuu ajassa Tampereelle töihin.
 
Tampere ei ole varmaankaan perheelliselle ihan ykköspaikka, mutta että Valkeakoskelle. On siellä varmaan oma rauhansa, mutta ympäryskunnista suosittelisin ennemmin Pirkkalaa tai Lempäälää. Noista ajelee autolla vielä kohtuu ajassa Tampereelle töihin.

Pirkkalassa on selvästi kalleimmat okt:t ja huono saatavuus. Valkeakoskella taas on paljon suuria tontteja ja edullisia taloja. Asia on eri jos joutuu käymään Tampereella töissä, etätöitä tehdessä Valkeakoskikin menee hyvin. Saman ajan sieltä kulkee bussilla Tampereen keskustaan kuin Tesomalta.
 
Me kasvatimme 2 junioria syntymästä lukion loppuun Kaakinmaa/Pyynikki alueella ja voin kyllä isosti suositella. Huippuhyvät peruskoulut ja lukiot lähellä. Asuntojen hinnat toki korkeat varsinkin riippuen korttelista ja taloyhtiöstä.
-Jari-
 
Pirkkalassa on selvästi kalleimmat okt:t ja huono saatavuus. Valkeakoskella taas on paljon suuria tontteja ja edullisia taloja. Asia on eri jos joutuu käymään Tampereella töissä, etätöitä tehdessä Valkeakoskikin menee hyvin. Saman ajan sieltä kulkee bussilla Tampereen keskustaan kuin Tesomalta.
Pirkkala on työpaikoiltaan omavarainen kunta.

Tampereen seudun kunnissa työpaikkaomavaraisuus on kasvanut selkeimmin Pirkkalassa. Pirkkalan työpaikkaomavaraisuus oli jo vuonna 2021 noin 100 %, kun se vielä vuonna 2011 oli noin 70 %. Tämän jälkeen prosentti on vain kasvanut, eli vaikka toisin ajatellaan, pirkkalalaiset eivät ole niin riippuvaisia Tampereesta kuin luullaan. Kaiken saa kotikylästä, minun ei esimerkiksi ole tarvinnut Tampereella käydä moneen kuukauteen. Jos jotain ei Pirkkalasta saa, se todennäköisesti löytyy Nokialtakin. Kaverini kävi polkupyörällä Tampereella ja sanoi, ettei tarvitse käydä muutamaan vuoteen. Joka puolella työmaita. Vaikka Pyynikillä elämä voi ollakin mahtavaa, kaikkialla muualla on työmaita ja ne häiritsevät liikkumista. Ihmiset menettävät parhaimmat ruuhkavuodet kaupungin tekemiin ruuhkiin.

Hän nosti esiin erityisesti Härmälän ja Hatanpään ratikkatyömaat selkeiksi ongelmakohdiksi.

- Meluavat työmaat, jotka jatkuvat jopa yön pimeille.
- Jatkuvat ruuhkat ja siitä tuleva stressi.
- Asuinalueiden yleinen siisteys, kun pelkkää harmaata ja remonttimiehiä.
- Vehreys katoaa Tampereen asuinalueilta ja lisää betonia tulee.
- Bussit ja ratikat täpötäysiä ihmisten aikaan, liikaa asukkaita.
- Keskustassa sattuu ja tapahtuu, koskipuisto on kuin kaatopaikka esim. vappuna.

Entisenä tamperelaisena ei ole pienintäkään hihkua muuttaa takaisin, en muuttaisi vaikka saisin miljoonan Tampereen kaupungilta.
 
- Meluavat työmaat, jotka jatkuvat jopa yön pimeille.
- Jatkuvat ruuhkat ja siitä tuleva stressi.
- Asuinalueiden yleinen siisteys, kun pelkkää harmaata ja remonttimiehiä.
- Vehreys katoaa Tampereen asuinalueilta ja lisää betonia tulee.
- Bussit ja ratikat täpötäysiä ihmisten aikaan, liikaa asukkaita.
- Keskustassa sattuu ja tapahtuu, koskipuisto on kuin kaatopaikka esim. vappuna.

Entisenä tamperelaisena ei ole pienintäkään hihkua muuttaa takaisin, en muuttaisi vaikka saisin miljoonan Tampereen kaupungilta.

Kun Pirkkalaankin nyt tulee ratikka, niin Pirkkalakin saa kohta tuota samaa tulevina vuosina. Lintukoto tulee muuttumaan.. Kohta ei Partolassakaan ostoksilla käynti ole yhtä miellyttävää, kun alla olevan kuvan kaltainen Partolan suunnitelma toteutuu. Varmaan ihan mukavat ruuhkat tuonne saadaan, jos hallissakin on jotkut messut.

partola-osayleiskaava-havainne-partolasta-pain-4-23-1-1024x577.jpg
 
Hän nosti esiin erityisesti Härmälän ja Hatanpään ratikkatyömaat selkeiksi ongelmakohdiksi.

- Meluavat työmaat, jotka jatkuvat jopa yön pimeille.
- Jatkuvat ruuhkat ja siitä tuleva stressi.
- Asuinalueiden yleinen siisteys, kun pelkkää harmaata ja remonttimiehiä.
- Vehreys katoaa Tampereen asuinalueilta ja lisää betonia tulee.
- Bussit ja ratikat täpötäysiä ihmisten aikaan, liikaa asukkaita.
- Keskustassa sattuu ja tapahtuu, koskipuisto on kuin kaatopaikka esim. vappuna.

Entisenä tamperelaisena ei ole pienintäkään hihkua muuttaa takaisin, en muuttaisi vaikka saisin miljoonan Tampereen kaupungilta.
Sellasta se on. Hervannassa ei onneksi ole mitään näistä ongelmista kun ratikkakin valmistui jo aikaa sitten. :smoke:
 
Tesoma on rauhallinen alue, kun viimeksi kävin ilta-aikaan. Värissä tosin kirjavuutta. Tampere pääsi taas uutisiin Tesoman koulusta mm.

Liittyy toki kaikkiin kouluihin.


Tampereellahan on korkea työttömyys, mikä näkyy asuinalueilla miljöössä, samoin ulkomaalaisten osuus väestöstä on jo noin 20 %.

Huonoin uutinen on se, että Tampereelta muutti pois noin 350 lasta ennen ensimmäistä luokkaa. Lähikunnissa tilanne on täysin toinen. Tämä toistuu toista vuotta putkeen.

Kun vehreys otetaan pois ja laitetaan tilalle 1-2 huoneen taloja, tietää tuloksen.

Ja kaupungin päättäjät puhuvat hyvästä muuttovoitosta. Tulee vaan ulkomaalaisia tai niitä, joista ei veronmaksajia saa.
Eiköhän se suurin syy tosiaan ole se, että ympäryskunnasta saa OKT:n omalla pihalla huomattavasti halvemmalla kuin Tampereelta.

Mutta hinnassa kannattaisi muistaa, että veroissa ja sähkönsiirrossa tulee aika nopeasti isoja eroja. Annoin Chatgtp:n agentin laskeskella eroja Nokia vs. Tampere:

Yhteenveto kustannuseroista Nokia vs. Tampere (2025)
  • Kunnallisvero: Keskituloinen pariskunta maksaa Nokialla kunnallisveroa n. 691 € enemmän vuodessa kuin Tampereella. Jos kuuluu kirkkoon, ero kasvaa n. 907 €:oon.
  • Sähkönsiirto (15 000 kWh/v, 3×25 A): Nokialainen omakotiasuja maksaa Elenian siirtohinnoilla n. 613 € enemmän vuodessa kuin tamperelainen Tampereen Energian alueella.

➡️ Yhteensä: Nokialla asuminen voi näillä oletuksilla maksaa n. 1 300–1 520 € enemmän vuodessa pelkästään kunnallisveron ja sähkönsiirron vuoksi.
 
Kun kaupunki kasvaa niin tarvitaan tehokasta joukkoliikennettä. Tehokas joukkoliikenne vaatii tiivistä rakentamista, jotta siinä olisi järkeä. Rakentaa ei oikein voi millään ilman, että siitä koituisi rakentamisenaikaista haittaa liikenteelle. Autoilijat ei tietenkään tykkää kun kaupunki tiivistyy, mutta mielestäni on hienoa kun Tampereella on uskallettu panostaa julkisen liikenteen, pyöräilyn ja kävelyn olosuhteiden kehittämiseen. Muutosta ihmiset aina vastustavat, mutta en tiedä kaipaako oikeasti moni keskustassa kulkeva enää sitä aikaa kun autolla sai vetää Hämeenkatua päästä päähän.
 
Kun kaupunki kasvaa niin tarvitaan tehokasta joukkoliikennettä. Tehokas joukkoliikenne vaatii tiivistä rakentamista, jotta siinä olisi järkeä. Rakentaa ei oikein voi millään ilman, että siitä koituisi rakentamisenaikaista haittaa liikenteelle. Autoilijat ei tietenkään tykkää kun kaupunki tiivistyy, mutta mielestäni on hienoa kun Tampereella on uskallettu panostaa julkisen liikenteen, pyöräilyn ja kävelyn olosuhteiden kehittämiseen. Muutosta ihmiset aina vastustavat, mutta en tiedä kaipaako oikeasti moni keskustassa kulkeva enää sitä aikaa kun autolla sai vetää Hämeenkatua päästä päähän.

Uutisoinnin perusteella herää mielikuva että Tampereen keskustassa kulkevalla ei ole ajo kuntoinen.
Ulkopaikkakuntalaisia ei houkuta, kuin tapahtumat ja kyse silloin tapahtumasta, ei muusta.
 
Uutisoinnin perusteella herää mielikuva että Tampereen keskustassa kulkevalla ei ole ajo kuntoinen.
Ulkopaikkakuntalaisia ei houkuta, kuin tapahtumat ja kyse silloin tapahtumasta, ei muusta.
Nyt en ihan ottanut selkoa ensimmäisestä lauseesta. Jos viitataan huumeongelmiin, niin se on todella ikävä lieveilmiö, kyllä. Muilta osin absurdia väittää etteikö Tampere olisi houkutellut ulkopaikkakuntalaisia, kun kyseessä on kuitenkin ollut Suomen vahvimmin kasvavia kaupunkeja viime vuosina. Ja Tampereen kasvu on nimenomaan tehostanut myös ympäryskuntien houkuttelevuutta - jos ne yksinään olisivat kiinnostavia niin yhtä lailla sitä voisi muuttaa jonnekin muualle vastaavan kokoiseen kaupunkiin.
 
Nyt en ihan ottanut selkoa ensimmäisestä lauseesta. Jos viitataan huumeongelmiin, niin se on todella ikävä lieveilmiö, kyllä. Muilta osin absurdia väittää etteikö Tampere olisi houkutellut ulkopaikkakuntalaisia, kun kyseessä on kuitenkin ollut Suomen vahvimmin kasvavia kaupunkeja viime vuosina. Ja Tampereen kasvu on nimenomaan tehostanut myös ympäryskuntien houkuttelevuutta - jos ne yksinään olisivat kiinnostavia niin yhtä lailla sitä voisi muuttaa jonnekin muualle vastaavan kokoiseen kaupunkiin.
Tampere on vetovoima listauksissa vahva, ja vetää myös yriyksiä. Nokia historia.

Mutta Tampereen keskustan vetovoimaisuus, tuli kyllä päihde ongelma uutisoinneista mieleen, mutta onko siellä kekustassa muuta vetovoimaa. Tapahtumille ilmeisesti vaikea paikka.

Oliko se tähän ketjuun postattu että naapurikunnat vetää keskiluokkaa, ja kunta keskus vetää päihdekäyttäjiä ja opiskelijoita. Kuntakeskukset nyt aina vetää päihderiippuvaisia syrjäytyneitä, yliopisto kaupungit opiskelijoita.

Tampere on pinta-alaltaan iso kunta, missä tilaa olisi, niin miksi naapurikunnat vetää lapsiperheitä eikä Tampere.
 
Tampereen kehyskunnissa asuvana, omalla kohdallani on vähentynyt asionti keskustassa lähes olemattomiin. Humppajalkakaan ei enää vipata niin ei ole tarvetta ravintelipalveluille. Aikaisemmin tuli myös useasti ajettua auto ratinaan ja kuljettua bussilla Lahteen. Nyt kun ratikkatyömaa sotkee hatanpään valtatien liikenteen ja joku fiksu päätti että myös vuolteenkatu pitää kaivaa auki, on oma suunta kääntynyt Kangasalan asemalle.

Tampereen bussiasema myös todella levoton, narkkarit piikittävät aulassa josta on poliisiasemalle ehkä sen 50m
 
Tampere on vetovoima listauksissa vahva, ja vetää myös yriyksiä. Nokia historia.

Mutta Tampereen keskustan vetovoimaisuus, tuli kyllä päihde ongelma uutisoinneista mieleen, mutta onko siellä kekustassa muuta vetovoimaa. Tapahtumille ilmeisesti vaikea paikka.

Oliko se tähän ketjuun postattu että naapurikunnat vetää keskiluokkaa, ja kunta keskus vetää päihdekäyttäjiä ja opiskelijoita. Kuntakeskukset nyt aina vetää päihderiippuvaisia syrjäytyneitä, yliopisto kaupungit opiskelijoita.

Tampere on pinta-alaltaan iso kunta, missä tilaa olisi, niin miksi naapurikunnat vetää lapsiperheitä eikä Tampere.
Tapahtumien näkökulmastahan Tampere on ollut Suomen ykköspaikka viime vuosina, en tiedä mistä näkökulmasta vaikea. Nokia-areena on toki hyötynyt siitä, että Hartwall-Areena on ollut poissa pelistä monta vuotta, mutta onhan esim. Ratinassakin ollut ties mitä maailmanluokan esiintyjiä.

Naapurikunnat vetää lapsiperheitä samasta syystä kuin Helsingin naapurikunnat pääkaupunkiseudulla. Halvemmat hinnat ja isommat tontit.
 
Naapurikunnat vetää lapsiperheitä samasta syystä kuin Helsingin naapurikunnat pääkaupunkiseudulla. Halvemmat hinnat ja isommat tontit.
Tamperetta Helsingiin vertaisi, no ehkä haluaa yhtä kalliiksi kuin Helsinki, mutta Helsingissä ehkä siitä maasta vähän niukkuutta, Tamperetta kun katsoo kartalta niin suurimmaksi osaksi haja-asutusaluetta. Kalliit tontit taitaa olla ihan tietoista politiikkaa.
 
Tamperetta Helsingiin vertaisi, no ehkä haluaa yhtä kalliiksi kuin Helsinki, mutta Helsingissä ehkä siitä maasta vähän niukkuutta, Tamperetta kun katsoo kartalta niin suurimmaksi osaksi haja-asutusaluetta. Kalliit tontit taitaa olla ihan tietoista politiikkaa.
Teisko on haja-asutusaluetta. Ei tosta kartalta sitä lukuunottamatta mitään selkeitä kaavoitettavia maaplänttejä löydy. Se vähä maa mitä on, kannattaa myydä siihen hintaan millä se menee kaupaksi. Teiskon laajempi kaavoittaminen taas tarkoittaisi sitä, että palvelut (koulut ja päiväkodit), eivät riitä ja tarvii rakentaa lisää. Myös esim. vesi-infran rakentaminen on kalliimpaa, koska se on maantieteellisesti niin erillään muusta Tampereesta.
 
Teisko on haja-asutusaluetta. Ei tosta kartalta sitä lukuunottamatta mitään selkeitä kaavoitettavia maaplänttejä löydy. Se vähä maa mitä on, kannattaa myydä siihen hintaan millä se menee kaupaksi. Teiskon laajempi kaavoittaminen taas tarkoittaisi sitä, että palvelut (koulut ja päiväkodit), eivät riitä ja tarvii rakentaa lisää. Myös esim. vesi-infran rakentaminen on kalliimpaa, koska se on maantieteellisesti niin erillään muusta Tampereesta.
Jos kuntapäättäjien tavoite nostaa tonttien arvoja, niin kasvukesuksen kannattaa tarjota niukkuutta, kannattaa vaikka asukkaita muuttaisi pois, jossain toki se raja menee.

Omakotalo tontti missä maapohjaista pihaa, niin siitä ei saa neliötä kohti paljoa enempää, niin kannattaa tehdä pieniä tontteja, niin neliarvot nousee, niin pääsee verottaan muitakin. Omakotitaloasukkaille sitten talli osake, niin saa auton talliin.
 
Teisko on haja-asutusaluetta. Ei tosta kartalta sitä lukuunottamatta mitään selkeitä kaavoitettavia maaplänttejä löydy. Se vähä maa mitä on, kannattaa myydä siihen hintaan millä se menee kaupaksi. Teiskon laajempi kaavoittaminen taas tarkoittaisi sitä, että palvelut (koulut ja päiväkodit), eivät riitä ja tarvii rakentaa lisää. Myös esim. vesi-infran rakentaminen on kalliimpaa, koska se on maantieteellisesti niin erillään muusta Tampereesta.
Teiskoon ei kannata kyllä muuttaa.

Palvelut huonoja ja bussiliikenne olematonta. Ydinkeskustaan pitkä matka. Sekin on totta, että hirveästi ei kaavoiteta, se on vain "pakkoliitetty". Sen verran palvellaan, että muutama bussi kulkee päivässä. Eniten Tampere hyötyisi Pirkkalasta, jonka keskustasta on Tampereelle lyhyempi matka kuin esim. monesta Tampereen omasta kaupunginosasta. Partolan seutu on käytännössä kuin Tamperetta.

Teisko on Pirkanmaalla sijainnut entinen Suomen kunta. Se liitettiin Tampereeseen vuonna 1972, ja samalla Tampere sai uusia kaupunginosia: Kämmenniemen, Polson, Terälahden ja Velaatan.
 
Teisko on haja-asutusaluetta. Ei tosta kartalta sitä lukuunottamatta mitään selkeitä kaavoitettavia maaplänttejä löydy. Se vähä maa mitä on, kannattaa myydä siihen hintaan millä se menee kaupaksi. Teiskon laajempi kaavoittaminen taas tarkoittaisi sitä, että palvelut (koulut ja päiväkodit), eivät riitä ja tarvii rakentaa lisää. Myös esim. vesi-infran rakentaminen on kalliimpaa, koska se on maantieteellisesti niin erillään muusta Tampereesta.
Kyllä tonttimaata löytyy kun lanataan vaikka kaupin ja niihaman metsät maan tasalle ja tiukkaa kaavaa tilalle. Reunoiltahan tuota nyt jo aloitellaan.
 
En oikein ymmärrä juttuja ympäryskuntien selkeästä halpuudesta vs. Tampere. Viime vuonna tuo ei ainakaan pitänyt meidän tarkasteluissa paikkaansa oikein mitenkään, kun keskityttiin 2000-luvulla valmistuneisiin taloihin. Pitäisi lähteä tosiaan sinne Valkeakoskelle tai Toijalaan saakka eli n. 40-50km päähän jotta hintatasossa olisi jokin selkeä ero. Tampereellakin on aika paljon erilaista asuinaluetta eri hintatasoineen. Pirkkalaa en ihan erityisesti ymmärrä, kun se on tosiaan Tamperettakin kalliimpi eikä sieltä pussinperältä pääse ilman autoa oikein mihinkään. Partolan lähellä asuvilla on hyvät palvelut mutta jossain Kurikassa tai Suupan takana tilanne on jo täysin eri.
 
Kun kaupunki kasvaa niin tarvitaan tehokasta joukkoliikennettä. Tehokas joukkoliikenne vaatii tiivistä rakentamista, jotta siinä olisi järkeä. Rakentaa ei oikein voi millään ilman, että siitä koituisi rakentamisenaikaista haittaa liikenteelle. Autoilijat ei tietenkään tykkää kun kaupunki tiivistyy, mutta mielestäni on hienoa kun Tampereella on uskallettu panostaa julkisen liikenteen, pyöräilyn ja kävelyn olosuhteiden kehittämiseen. Muutosta ihmiset aina vastustavat, mutta en tiedä kaipaako oikeasti moni keskustassa kulkeva enää sitä aikaa kun autolla sai vetää Hämeenkatua päästä päähän.

Tampereella on onnistuttu erittäin hyvin kehittään liikennettä hyvällä balanssilla. Kevyenliikenteen reitit parantuneet paljon ja ratikka toimii hyvin, mutta noiden lisäksi myös autoilua on kehitetty erittäin järkevästi. Rantatunneli, Hämpin parkki, Ratinan parkki. Nyt vielä Hämppi paranee entisestään kun tekevät siihen laajennuksen, siirtävät Rautatieaseman pysäköinnin osaksi Hämppiä ja rakentavat siihen sisäänajon Viinikankadulle.
Sitten enää tarvittaisiin se Kunkun parkki, siitä yhteys Hämppiin ja noihin sisäänajo Rantatunnelista (sinnehän on jo optio valmiiksi louhittu). Tuon jälkeen olisi kyllä ydinkeskustan autoilu hoidettu aikalailla täydellisesti, parkkitilat maan alla, helppo sisäänajo jokaisesta ilmansuunnasta ja kadut rauhoittuisivat merkittävästi.

Toki ratikkatyömaat aina sekoittaa liikennettä pari vuotta, mutta jahka tämä nykyinen saadaan valmiiksi, niin sitten pitäisi keskustan rauhoittua noilta osin.

Niin juu ja henkilönä, joka asuu Tampereen keskustan kupeessa ja liikkuu suht usein autolla keskustassa, niin pitää sanoa, että en kyllä kaipaa yhtään Hämeenkatua autotienä. Vaan olen erittäin iloinen sen muutoksesta.
 
En oikein ymmärrä juttuja ympäryskuntien selkeästä halpuudesta vs. Tampere. Viime vuonna tuo ei ainakaan pitänyt meidän tarkasteluissa paikkaansa oikein mitenkään, kun keskityttiin 2000-luvulla valmistuneisiin taloihin. Pitäisi lähteä tosiaan sinne Valkeakoskelle tai Toijalaan saakka eli n. 40-50km päähän jotta hintatasossa olisi jokin selkeä ero. Tampereellakin on aika paljon erilaista asuinaluetta eri hintatasoineen. Pirkkalaa en ihan erityisesti ymmärrä, kun se on tosiaan Tamperettakin kalliimpi eikä sieltä pussinperältä pääse ilman autoa oikein mihinkään. Partolan lähellä asuvilla on hyvät palvelut mutta jossain Kurikassa tai Suupan takana tilanne on jo täysin eri.
Nopeasti vilkaisin tonttien hintoja tre vs vlk, eli jos vaikka olisi omakotitaloa rakentamassa niin Tampereelta saisi 700m2 tontin n 150k hintaan ja Valkeakoskelta <50k ja 5000m2.
Itse en asu kummasakaan, mutta lähivuosina usea tuttu on rakentanut taloja sekä Valkeakoskelle että Kangasalle
 
Nopeasti vilkaisin tonttien hintoja tre vs vlk, eli jos vaikka olisi omakotitaloa rakentamassa niin Tampereelta saisi 700m2 tontin n 150k hintaan ja Valkeakoskelta <50k ja 5000m2.
Itse en asu kummasakaan, mutta lähivuosina usea tuttu on rakentanut taloja sekä Valkeakoskelle että Kangasalle
No aivan varmasti. Kaikille ei vain ole vaihtoehtona muuttaa puskaan jättitontille pelkän halvan tonttimaan perässä. Monessa noista syrjäkunnissa on myös ongelmana pienet tiet työmatkakulkemisen kannalta. Toijala olisi mielestäni tässä mielessä paljon fiksumpi kylä pitää tapetilla eikä sekään käsittääkseni erityisen kallis ole. Sieltä pääsee jopa junalla tarvittaessa Tampereelle tai Helsinkiin, jos sille tuulelle sattuu. Toinen vaihtoehto on sitten lähteä kolmostietä pitkin Vaasan suuntaan missä kapasiteetti on paljon paremmalla tolalla, ja sitä ollaan kohentamassa jatkossakin.
 
No aivan varmasti. Kaikille ei vain ole vaihtoehtona muuttaa puskaan jättitontille pelkän halvan tonttimaan perässä. Monessa noista syrjäkunnissa on myös ongelmana pienet tiet työmatkakulkemisen kannalta. Toijala olisi mielestäni tässä mielessä paljon fiksumpi kylä pitää tapetilla eikä sekään käsittääkseni erityisen kallis ole. Sieltä pääsee jopa junalla tarvittaessa Tampereelle tai Helsinkiin, jos sille tuulelle sattuu. Toinen vaihtoehto on sitten lähteä kolmostietä pitkin Vaasan suuntaan missä kapasiteetti on paljon paremmalla tolalla, ja sitä ollaan kohentamassa jatkossakin.
Lähinnä tuohon hinta-aspektiin noita katsoin, onhan tuo reilu satatuhatta jo ainakin itselle ihan selkeästi halvempi. Rantatontilla tuo vielä kärjistyy, ero nässyn ja vanajaveden rantatontilla taitaa olla ~300k
Eikä tuolta Valkeakosken asuntomessualueelta näköjään aja Tampereen keskustaan kuin 30min, näkyy tesomalta ja lielahdesta vaeltavan samanaikaa julkisilla.
Tontin kokona en puolta hehtaaria pitäisi isona. Ei taida haja-asutusalueella saada edes rakennuslupaa alle hehtaarin läntille?

E: uskallan myös väittää että pikkukunnissa tiet ovat paremmassa ajokunnossa talvisin kuin vaikka Tampereella asuinalueiden. Tuttu asuu pispalassa ja siellä tiet ovat koko talven ehkä aavistuksen kynnettyä peltoa paremmassa kunnossa
 
Viimeksi muokattu:
Toinen vaihtoehto on sitten lähteä kolmostietä pitkin Vaasan suuntaan missä kapasiteetti on paljon paremmalla tolalla, ja sitä ollaan kohentamassa jatkossakin.
En oikein hahmota mitä tarkoitat tällä? Toijala kuitenkin risteyskaupunki jonka läpi menee TRE-HKI Moottoritie ja Tre-Turku tie.
lisäksi maantieteellisesti se on HKI, Turku, Tampere kolmion keskellä ja vielä Hämeenlinnakin lähellä. Työssäkäynnin kannaltahan tuota parempaa sijaintia ei oikein keksi millään, itse olisin muuttanut sinne mutta Mrs. Taski oli Kangasalla töissä joten sinne oli hiukan turhan pitkä matka niin tehtiin kompromissi ja muutettiin Lempäälään. Mieluiten olisin pysynyt pirkkalassa, mutta OKT joka maksaa reippaan 300 lempäälässä, maksaa sen 700k pirkkalassa niin ei vaan perse kestänyt.

Toijala on logistisesti äärimmäisen hyvällä paikalla. Tampereelta Vaasan suuntaan taas ei ylöjärven jälkeen oikein ole mitään...?
 
En oikein ymmärrä juttuja ympäryskuntien selkeästä halpuudesta vs. Tampere. Viime vuonna tuo ei ainakaan pitänyt meidän tarkasteluissa paikkaansa oikein mitenkään, kun keskityttiin 2000-luvulla valmistuneisiin taloihin. Pitäisi lähteä tosiaan sinne Valkeakoskelle tai Toijalaan saakka eli n. 40-50km päähän jotta hintatasossa olisi jokin selkeä ero. Tampereellakin on aika paljon erilaista asuinaluetta eri hintatasoineen. Pirkkalaa en ihan erityisesti ymmärrä, kun se on tosiaan Tamperettakin kalliimpi eikä sieltä pussinperältä pääse ilman autoa oikein mihinkään. Partolan lähellä asuvilla on hyvät palvelut mutta jossain Kurikassa tai Suupan takana tilanne on jo täysin eri.
Suupan takaa pääsee bussilla noin 35 minuutissa Tampereelle, ruuhka-aikaankin 40 minuuttia.

En sanoisi pussinperäksi, koska esimerkiksi Lentävänniemestäkin menee keskustaan ratikalla 25 minuuttia ja ruuhka-aikaan joku 30 minuuttia. Minusta kohtuuaika. Asunnot toki kalliita, joten moni muu olikin oikeassa, että kannattaa enempi katsella Akaan suuntaa tai Lempäälää. Tampereella on myös pari kaupunginosaa, jossa paikkoja sotketaan tosi paljon, Pispala ja Härmälä. Olen reissannut monissa Suomen kaupungeissa, eikä missään muualla ole niin paljon "taidetta" joka puolella pääkatuja. Keskustakin on paikoin varsin laajasti koristeltu julkisista kulkuvälineistä puhumatta.

Jos itse olisin nyt muuttamassa Tampereen seudulla, niin valitsisin asuinpaikakseni Nokian. Junalla Tampereelle nopeasti ja kylän omat palvelut erinomaisia.

Ja siis lisään vielä, ettei Tampere eroa mitenkään muuttotappiopaikkakunnasta. Tesomalla paljon käytöstä poistuneita rakennuksia, esim. Kaukokiidon terminaali ja jokunen muukin. Kalkun suunnalla käytöstä poistettu junaraide tehtaille. Ei eroa mitenkään Mänttä-Vilppulasta, mitä nyt ratikka kulkee ja yleisilme parempi, eli vähemmän noita hylättyjä rakennuksia. Tyhjänpanttina seisovat vuodesta toiseen.
 
Jos itse olisin nyt muuttamassa Tampereen seudulla, niin valitsisin asuinpaikakseni Nokian. Junalla Tampereelle nopeasti ja kylän omat palvelut erinomaisia.
Nokialta menee vain 1-2 junaa tunnissa Tampereelle. Jostain syystä myös Nokialta junalla tulevat kollegat ilmestyvät aina klo 7 toimistolle. Syy on ilmeisesti se, että on lopulta hankala asua kävelymatkan päässä Nokian rautatieasemasta ja auton saa asemalle parkkiin vain olemalla ajoissa.
Ja siis lisään vielä, ettei Tampere eroa mitenkään muuttotappiopaikkakunnasta. Tesomalla paljon käytöstä poistuneita rakennuksia, esim. Kaukokiidon terminaali ja jokunen muukin. Kalkun suunnalla käytöstä poistettu junaraide tehtaille. Ei eroa mitenkään Mänttä-Vilppulasta, mitä nyt ratikka kulkee ja yleisilme parempi, eli vähemmän noita hylättyjä rakennuksia. Tyhjänpanttina seisovat vuodesta toiseen.
Ainoa ratkaiseva asia on muutama käytöstä poistettu halli? Muuttotappiokunnissa lienee kyse vähän muustakin.
 
En oikein hahmota mitä tarkoitat tällä? Toijala kuitenkin risteyskaupunki jonka läpi menee TRE-HKI Moottoritie ja Tre-Turku tie.
lisäksi maantieteellisesti se on HKI, Turku, Tampere kolmion keskellä ja vielä Hämeenlinnakin lähellä. Työssäkäynnin kannaltahan tuota parempaa sijaintia ei oikein keksi millään, itse olisin muuttanut sinne mutta Mrs. Taski oli Kangasalla töissä joten sinne oli hiukan turhan pitkä matka niin tehtiin kompromissi ja muutettiin Lempäälään. Mieluiten olisin pysynyt pirkkalassa, mutta OKT joka maksaa reippaan 300 lempäälässä, maksaa sen 700k pirkkalassa niin ei vaan perse kestänyt.

Toijala on logistisesti äärimmäisen hyvällä paikalla. Tampereelta Vaasan suuntaan taas ei ylöjärven jälkeen oikein ole mitään...?
Tarkoitan, että jos se elämä tosiaan on Tampereella niin silloin tuo Vaasan suuntakin on ihan toimiva kulkuyhteyksien kannalta. Muutoin olen täysin samaa mieltä kanssasi, koska juuri näinhän tuo on.

Lähinnä tuohon hinta-aspektiin noita katsoin, onhan tuo reilu satatuhatta jo ainakin itselle ihan selkeästi halvempi. Rantatontilla tuo vielä kärjistyy, ero nässyn ja vanajaveden rantatontilla taitaa olla ~300k
Eikä tuolta Valkeakosken asuntomessualueelta näköjään aja Tampereen keskustaan kuin 30min, näkyy tesomalta ja lielahdesta vaeltavan samanaikaa julkisilla.
Tontin kokona en puolta hehtaaria pitäisi isona. Ei taida haja-asutusalueella saada edes rakennuslupaa alle hehtaarin läntille?

E: uskallan myös väittää että pikkukunnissa tiet ovat paremmassa ajokunnossa talvisin kuin vaikka Tampereella asuinalueiden. Tuttu asuu pispalassa ja siellä tiet ovat koko talven ehkä aavistuksen kynnettyä peltoa paremmassa kunnossa
Ymmärrän kyllä tietynlaisen pikkukylärakkauden, koska itsekin olen nuoruuden juuri tuollaisessa kylässä asustanut. 35min ajoi autolla Stokkalle ja bussilla kesti tunnin suuntaansa kulkea lukiomatkat Tampereelle. Työikäisenä täytyy vain pohtia hieman inhorealistisesti näitä, ja en pysty mitenkään nykypäivänä perustelemaan mitään sijaintia täysin auton varaan laskettavaksi. Siksi olettaisin isompien naapurikuntien olevan ne ykkösvaihtoehdot, koska sieltä pääsee myös julkisilla kulkemaan kaupungille tarpeen vaatiessa. Valkeakoskeltakin varmaan jotain bussilinjoja kulkee mutta sitten ei puhuta tosiaan enää puolen tunnin matka-ajasta tai siitä, että pääsisi joustavasti omien aikataulujen mukaan liikkumaan. Toisin sanoen sille on todellakin syynsä miksi Valkeakoskelta saa 5000 neliön tontin 50ke. Jos se toimii omiin tarpeisiin, niin silloinhan tuo on aivan loistava diili.

Katujen hoidosta ei voi todeta muuta, kuin että Tampereella on ainakin omilla asuinalueilla ja kulkureiteillä hoidettu katuja aivan viimeisen päälle hyvin. Sen sijaan vanhalla kotikylällä kaikki sivukadut jätetään hoitamatta ja jalkakäytävät ovat käytännössä hengenvaarallisia kulkea. Toisella lapsuuden kylällä auraus hoituu vaihtelevalla menestyksellä riippuen kulloisenkin vuoden kilpailutuksista. Kontrasti Tampereen ja Helsingin välillä on melko raju Tampereen voitoksi, kun talvisin kulkee lumimyräkässä toimistolle käymään.

Suupan takaa pääsee bussilla noin 35 minuutissa Tampereelle, ruuhka-aikaankin 40 minuuttia.

En sanoisi pussinperäksi, koska esimerkiksi Lentävänniemestäkin menee keskustaan ratikalla 25 minuuttia ja ruuhka-aikaan joku 30 minuuttia. Minusta kohtuuaika. Asunnot toki kalliita, joten moni muu olikin oikeassa, että kannattaa enempi katsella Akaan suuntaa tai Lempäälää. Tampereella on myös pari kaupunginosaa, jossa paikkoja sotketaan tosi paljon, Pispala ja Härmälä. Olen reissannut monissa Suomen kaupungeissa, eikä missään muualla ole niin paljon "taidetta" joka puolella pääkatuja. Keskustakin on paikoin varsin laajasti koristeltu julkisista kulkuvälineistä puhumatta.

Jos itse olisin nyt muuttamassa Tampereen seudulla, niin valitsisin asuinpaikakseni Nokian. Junalla Tampereelle nopeasti ja kylän omat palvelut erinomaisia.

Ja siis lisään vielä, ettei Tampere eroa mitenkään muuttotappiopaikkakunnasta. Tesomalla paljon käytöstä poistuneita rakennuksia, esim. Kaukokiidon terminaali ja jokunen muukin. Kalkun suunnalla käytöstä poistettu junaraide tehtaille. Ei eroa mitenkään Mänttä-Vilppulasta, mitä nyt ratikka kulkee ja yleisilme parempi, eli vähemmän noita hylättyjä rakennuksia. Tyhjänpanttina seisovat vuodesta toiseen.
Tässäkin heittäydyn inhorealistiksi, ja totean että Suupan kulkuyhteydet tulevat ratikan myötä heikkenemään kunnes kiskot vedetään sinne Suuppaan saakka. Nytkään et voi enää luottaa ratikkatyömaan takia tuohon bussilinjaan, koska ne bussit ovat Hatanpäällä jumissa ruuhkissa juuri silloin, kun työssäkäyvä ihminen on liikkeellä. Ainoa vaihtoehto tuolle on lähteä autolla, ja käytännössä sillä autolla pitää vielä kiertää Pyhäjärven pohjoispuolelta välttääkseen tuon ratikkatyömaan ruuhkat. Suupasta on myös melko pitkä matka lähteä niille oikeille kaupoille, ja jos Partolan työmaalle ei halua mennä niin silloin täytyy jälleen kerran karauttaa autolla Lielahteen tai mahdollisesti Elovainioon.

Härmälä/Härmälänrantahan on todella siisti kaupunginosa asua, ja ainoa ongelma on vain nyt muutaman vuoden ajan tuo ratikkatyömaa joka pyöräyttää kaiken auki. Sen jälkeen en näe oikein mitään syytä tuota aluetta dissata siellä itsekin asuneena. Pispala sen sijaan on muutenkin melko omalaatuinen alue, ja melko hyvin menee jos graffitit ovat ainoa asia mikä siellä häiritsee. Itse kyllä ihmettelen kaikkia käytännön elementtejä ja sitä miten siellä ihmiset pystyy liikkumaan talvisin kapeine katuineen.

Selkeästi et ole asunut tai käynyt muuttotappiopaikkakunnalla. Muuttotappiopaikkakunnalla ei rakenneta katuinfraa, siellä ei kehitetä julkisia kulkuvälineitä, siellä ei näy nostokurkia ympäri kylää isojen rakennustyömaiden äärellä eikä sieltä kyllä löydy mitään muutakaan yhteistä elinvoimaisen kaupungin kanssa. Kehittyvässä kaupungissa näkyy myös teollisuuden siirtymää pois asutuksen alta, kuten esimerkiksi Tesomalla tai Kalkussa. Ihan samoja asioita löydät myös Helsingistä (ja ympäri pääkaupunkiseutua muutenkin) enkä ihan äkkiä sitäkään lähtisi vertaamaan kuolevaan pikkukylään.
 
Suupasta on myös melko pitkä matka lähteä niille oikeille kaupoille, ja jos Partolan työmaalle ei halua mennä niin silloin täytyy jälleen kerran karauttaa autolla Lielahteen tai mahdollisesti Elovainioon.

Suupasta on suunnilleen neljä kilometriä Partolan kauppakeskittymään Nuolialantietä pitkin, ei tämä nyt ihan kohtuuttomalta kuulosta. Mitä tulee ratikkatyömaan ruuhkiin tuolla pätkällä, niin niitä nyt lähinnä muodostuu muutaman tunnin aikana, aamulla ja iltapäivällä. Jos käytössä on oma auto, niin työmaat voi kiertää koukkaamalla kehätien/motarin kautta sen sijaan että lähtee jonnekin Lielahteen saati nyt sitten Ylöjärvelle.
 
Härmälästä asuinalueena olen kyllä eri mieltä. Pirkkalasta kun myytiin kämppä, niin asuttiin 5kk evakossa härmälänsaarenkadulla.
Tänä aikana oli mm:

-Naapuritalossa joka ikinen ilta joku mustaihoinen akka huusi kurkku suorana kaikki isot ikkunat auki äijällee, joka ajoi varmaankin bussia ja tuli töistä kotiin.

-Muksut veti graffiteja naapuritalon seinään ja jotkut albaanikersat muutenkin juoksenteli pitkin parkkipaikkoja ja pihoja terrorisoimassa kaikenlaista

-Toisen naapuritalon parvekkeella jotkut ulkomaanelävät aiheutti 3 kertaa sinä aikana palohälytyksen kun pitivät jotain ihmeen nuotiota millä kokkasivat

-Pultsareita ihmeen paljon, pitivät aina jotain pihafestareita ja grillasivat makkaraa ja vetivät kaljaa. Meteli on sen mukainen

-Toisella puolen härmälää puutaloalueella pyöri kaiken maailman nistiä ja muuta hamppia niissä halvoissa puukerrostaloissa

-Matka-aika henkilöautolla mihinkään lähtemiseen piteni törkeästi kun se härmälän pääväylä oli aina tukossa.

-Partolan päässä härmälää on rakennettu kerrostaloja ja tuntuu että parkkipaikat loppuvat ihan käsiin ja jatkuva työmaa käynnissä. Lisäksi kerrostalot rakennettu niin että ovat kirjaimellisesti ihmisvarastoja. Ikkunoista näkyy vain naapurien seinät. Nuorta porukkaa siellä näyttää paljon olevan, eli ovat varmaan jotain väliaikaisia opiskelija-asuntoja.

Ainoat kivat kämpät härmälässä oli ne härmälänrannan kerrostalot, mutta alueena sellainen työmaa ja kulttuurien sulatto etten uskaltaisi sieltä kovin kallista kämppää ostaa kun suunnilleen ovenkahvatkin varastetaan. En voi härmälää suositella miltään osin.
 
Härmälästä asuinalueena olen kyllä eri mieltä. Pirkkalasta kun myytiin kämppä, niin asuttiin 5kk evakossa härmälänsaarenkadulla.
Tänä aikana oli mm:

-Naapuritalossa joka ikinen ilta joku mustaihoinen akka huusi kurkku suorana kaikki isot ikkunat auki äijällee, joka ajoi varmaankin bussia ja tuli töistä kotiin.

-Muksut veti graffiteja naapuritalon seinään ja jotkut albaanikersat muutenkin juoksenteli pitkin parkkipaikkoja ja pihoja terrorisoimassa kaikenlaista

-Toisen naapuritalon parvekkeella jotkut ulkomaanelävät aiheutti 3 kertaa sinä aikana palohälytyksen kun pitivät jotain ihmeen nuotiota millä kokkasivat

-Pultsareita ihmeen paljon, pitivät aina jotain pihafestareita ja grillasivat makkaraa ja vetivät kaljaa. Meteli on sen mukainen

-Toisella puolen härmälää puutaloalueella pyöri kaiken maailman nistiä ja muuta hamppia niissä halvoissa puukerrostaloissa

-Matka-aika henkilöautolla mihinkään lähtemiseen piteni törkeästi kun se härmälän pääväylä oli aina tukossa.

-Partolan päässä härmälää on rakennettu kerrostaloja ja tuntuu että parkkipaikat loppuvat ihan käsiin ja jatkuva työmaa käynnissä. Lisäksi kerrostalot rakennettu niin että ovat kirjaimellisesti ihmisvarastoja. Ikkunoista näkyy vain naapurien seinät. Nuorta porukkaa siellä näyttää paljon olevan, eli ovat varmaan jotain väliaikaisia opiskelija-asuntoja.

Ainoat kivat kämpät härmälässä oli ne härmälänrannan kerrostalot, mutta alueena sellainen työmaa ja kulttuurien sulatto etten uskaltaisi sieltä kovin kallista kämppää ostaa kun suunnilleen ovenkahvatkin varastetaan. En voi härmälää suositella miltään osin.
Me asuttiin suunnilleen 1,5 vuotta siinä uudemmalla puolella Härmälänrantaa Salen vieressä eikä siellä ollut yhtään mitään häiriötä. Työmaitahan tuolla riittää mutta sellaista se kai uudella asuinalueella yleensä ottaen tuppaa olemaan. Ratikan valmistumisen ajankohtana voisin kuvitella tilanteen rauhoittuvan niidenkin osalta melkoisesti ja uimarantakin lienee silloin lopulta valmis. Parkkipaikat on tosiaan kintaalla mutta toisaalta parkkihalleista saa jatkuvasti vuokrattua autopaikkoja omaan tarpeeseen. Koiran kanssa tuli ulkoiltua pitkin vanhaa Härmälää ja sielläkin on suurimmalta osin lattiasta kattoon rempattua rintamamiestaloa eikä mitään pulsujen ongelmakeskittymää. Muutama melko rupusen oloinen kerrostalo löytyy joissa todnäk. asuu huonompiosaista sakkia mutta eipä noistakaan mitään häiriötä ollut ikinä vaikka siellä päivittäin oli jalkaisin liikkeellä. Nuolialantiellä oli ennen ratikkatyömaata liikennettä lähinnä työmatkaliikenteen aikoihin ja muuten siitä sai posotella ihan rauhassa päästä päähän ilman sen suurempaa häiriötä.

Joitakin kerrostaloja tuli itsekin ihmeteltyä, että miksi ne on pitänyt rakentaa niin jumalattoman lähelle toisiaan. Melko monesta talosta löytyy kuitenkin ilmansuuntia mistä ei tarvitse katsoa naapurin telkkaria joten sinänsä vaihtoehtoja löytyy. Huvittavasti Satolla on vieläpä alueen parhaalla paikalla eli mäen päällä vuokrakasarmit, jos ei halua omaa kämppää ostaa.

Suupasta on suunnilleen neljä kilometriä Partolan kauppakeskittymään Nuolialantietä pitkin, ei tämä nyt ihan kohtuuttomalta kuulosta. Mitä tulee ratikkatyömaan ruuhkiin tuolla pätkällä, niin niitä nyt lähinnä muodostuu muutaman tunnin aikana, aamulla ja iltapäivällä. Jos käytössä on oma auto, niin työmaat voi kiertää koukkaamalla kehätien/motarin kautta sen sijaan että lähtee jonnekin Lielahteen saati nyt sitten Ylöjärvelle.
Eilen juuri piipahdin Bauhausissa ja ihmettelin Partolan työmaita. Viittasin lähinnä siihen, että jos ei halua siihen Partolan työmaahelvettiin survoa itseään niin seuraavat kauppakeskittymät ovat jo melkoisen kaukana eikä varsinkaan julkisilla mitenkään tavoitettavissa pl. kaupungin keskusta. Prisman parkkipaikka näkyi olevan vallattu likimain kokonaan eli käytännössä kai Citymarket on nyt ainoa iso ruokakauppa johon sillä autolla vielä pääsee helpohkosti käymään - ei se tosin kovin mukavaa ennenkään ollut? Verrattuna vuoden takaiseen, on tuo Partola entistäkin nihkeämpi alue kulkea nyt peltilehmällä. Mekin taidettiin useammin kävellä Prismaan tai Citymarketiin ruokakauppaan, kuin että oltaisiin otettu autoa alle ja haettu isompi satsi kerralla. Onneksi Linnainmaalle avattiin juuri uusi Motonet niin ei tarvitse edes sen takia käydä enää Partolassa asioimassa 😄
 
Mieluiten olisin pysynyt pirkkalassa, mutta OKT joka maksaa reippaan 300 lempäälässä, maksaa sen 700k pirkkalassa niin ei vaan perse kestänyt.

Toijala on logistisesti äärimmäisen hyvällä paikalla. Tampereelta Vaasan suuntaan taas ei ylöjärven jälkeen oikein ole mitään...?
Totta, tähän voisi vielä lisätä, että Lempäälän pohjoisosista ajaa noin vartissa Tampereelle. Sama aika menee esim. Vuoreksestakin, tosin ilman niitä pysäköintimurheita mitä Vuoreksessa on. Ideaparkkiinkin pääsee sujuvasti. Tarvittaessa kulkee myös Bussit ja matka on vielä sellainen, että hyvällä kelillä sen ajaa vaikka sähköfillarilla.

Ja jos on tarvetta lähteä pk-seudulle tai Varsinais-Suomen suuntaan, niin on valmiiksi "oikealla" puolella Tamperetta ja säästää vähän matka-ajassa niilläkin reissuilla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 610
Viestejä
4 873 278
Jäsenet
78 682
Uusin jäsen
Cytotoxic_Warhead

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom