Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Meillä on puskat täynnä sinivuokkoja, mutta valkoisista ei havaintoja.Ihan vain noita kasveja. En tunne Tamperetta niin hyvin, että osaisin itse mennä apajille.
Kaksi kertaa kävin pyynikin uimahallissa, ekan ja vikan kerran. En tosin oppinut kerrasta vaan kokeilin toistamiseen. Ei ole kyllä ihmistä tehty uimaan tollasessa ruuhkassa. Pikkupaikkakuntien hallissa on aina sopivan väljää niin että ei ihan viereiselläkään radalla välttämättä ui kukaan. Harmi sinänsä kun uiminen itsessään on kivaa.
Tesoma on rauhallinen alue, kun viimeksi kävin ilta-aikaan. Värissä tosin kirjavuutta. Tampere pääsi taas uutisiin Tesoman koulusta mm.Tesomalla oli ainakin ennen koronaa väljää, en tiedä onko muuttunut sittemmin.
Tampere ei ole varmaankaan perheelliselle ihan ykköspaikka, mutta että Valkeakoskelle. On siellä varmaan oma rauhansa, mutta ympäryskunnista suosittelisin ennemmin Pirkkalaa tai Lempäälää. Noista ajelee autolla vielä kohtuu ajassa Tampereelle töihin.En kyllä itsekään ole ikinä nähnyt Tamperetta paikkana, jossa kannattaisi lapsia kasvattaa. Ei se ollut sitä edes viime vuosituhannella. Itse muutin vasta 2005 tänne. Yksin asuvana kaupunki on kiva, mutta jos minulla olisi perhe, muuttaisin kyllä ehdottomasti johonkin ympäryskuntaan tai jopa Valkeakoskelle mieluummin. Valkeakoskella erityisesti on kivoja omakotitaloalueita, jotka eivät ole edes liian kalliita.
Tampere ei ole varmaankaan perheelliselle ihan ykköspaikka, mutta että Valkeakoskelle. On siellä varmaan oma rauhansa, mutta ympäryskunnista suosittelisin ennemmin Pirkkalaa tai Lempäälää. Noista ajelee autolla vielä kohtuu ajassa Tampereelle töihin.
Pirkkala on työpaikoiltaan omavarainen kunta.Pirkkalassa on selvästi kalleimmat okt:t ja huono saatavuus. Valkeakoskella taas on paljon suuria tontteja ja edullisia taloja. Asia on eri jos joutuu käymään Tampereella töissä, etätöitä tehdessä Valkeakoskikin menee hyvin. Saman ajan sieltä kulkee bussilla Tampereen keskustaan kuin Tesomalta.
- Meluavat työmaat, jotka jatkuvat jopa yön pimeille.
- Jatkuvat ruuhkat ja siitä tuleva stressi.
- Asuinalueiden yleinen siisteys, kun pelkkää harmaata ja remonttimiehiä.
- Vehreys katoaa Tampereen asuinalueilta ja lisää betonia tulee.
- Bussit ja ratikat täpötäysiä ihmisten aikaan, liikaa asukkaita.
- Keskustassa sattuu ja tapahtuu, koskipuisto on kuin kaatopaikka esim. vappuna.
Entisenä tamperelaisena ei ole pienintäkään hihkua muuttaa takaisin, en muuttaisi vaikka saisin miljoonan Tampereen kaupungilta.
Sellasta se on. Hervannassa ei onneksi ole mitään näistä ongelmista kun ratikkakin valmistui jo aikaa sitten.Hän nosti esiin erityisesti Härmälän ja Hatanpään ratikkatyömaat selkeiksi ongelmakohdiksi.
- Meluavat työmaat, jotka jatkuvat jopa yön pimeille.
- Jatkuvat ruuhkat ja siitä tuleva stressi.
- Asuinalueiden yleinen siisteys, kun pelkkää harmaata ja remonttimiehiä.
- Vehreys katoaa Tampereen asuinalueilta ja lisää betonia tulee.
- Bussit ja ratikat täpötäysiä ihmisten aikaan, liikaa asukkaita.
- Keskustassa sattuu ja tapahtuu, koskipuisto on kuin kaatopaikka esim. vappuna.
Entisenä tamperelaisena ei ole pienintäkään hihkua muuttaa takaisin, en muuttaisi vaikka saisin miljoonan Tampereen kaupungilta.
Eiköhän se suurin syy tosiaan ole se, että ympäryskunnasta saa OKT:n omalla pihalla huomattavasti halvemmalla kuin Tampereelta.Tesoma on rauhallinen alue, kun viimeksi kävin ilta-aikaan. Värissä tosin kirjavuutta. Tampere pääsi taas uutisiin Tesoman koulusta mm.
Liittyy toki kaikkiin kouluihin.
![]()
Pikkulapsiperheiden pako Tampereelta kiihtyi
Tampereelta muutti pois noin 350 lasta ennen ensimmäistä luokkaa. Lähikunnissa tilanne on täysin toinen. Pirkkalan opetuspäällikkö uskoo, että kunta vetää puoleensa esimerkiksi Tampereella opiskelleita ihmisiä.www.aamulehti.fi
Tampereellahan on korkea työttömyys, mikä näkyy asuinalueilla miljöössä, samoin ulkomaalaisten osuus väestöstä on jo noin 20 %.
Huonoin uutinen on se, että Tampereelta muutti pois noin 350 lasta ennen ensimmäistä luokkaa. Lähikunnissa tilanne on täysin toinen. Tämä toistuu toista vuotta putkeen.
Kun vehreys otetaan pois ja laitetaan tilalle 1-2 huoneen taloja, tietää tuloksen.
Ja kaupungin päättäjät puhuvat hyvästä muuttovoitosta. Tulee vaan ulkomaalaisia tai niitä, joista ei veronmaksajia saa.
Kun kaupunki kasvaa niin tarvitaan tehokasta joukkoliikennettä. Tehokas joukkoliikenne vaatii tiivistä rakentamista, jotta siinä olisi järkeä. Rakentaa ei oikein voi millään ilman, että siitä koituisi rakentamisenaikaista haittaa liikenteelle. Autoilijat ei tietenkään tykkää kun kaupunki tiivistyy, mutta mielestäni on hienoa kun Tampereella on uskallettu panostaa julkisen liikenteen, pyöräilyn ja kävelyn olosuhteiden kehittämiseen. Muutosta ihmiset aina vastustavat, mutta en tiedä kaipaako oikeasti moni keskustassa kulkeva enää sitä aikaa kun autolla sai vetää Hämeenkatua päästä päähän.
Nyt en ihan ottanut selkoa ensimmäisestä lauseesta. Jos viitataan huumeongelmiin, niin se on todella ikävä lieveilmiö, kyllä. Muilta osin absurdia väittää etteikö Tampere olisi houkutellut ulkopaikkakuntalaisia, kun kyseessä on kuitenkin ollut Suomen vahvimmin kasvavia kaupunkeja viime vuosina. Ja Tampereen kasvu on nimenomaan tehostanut myös ympäryskuntien houkuttelevuutta - jos ne yksinään olisivat kiinnostavia niin yhtä lailla sitä voisi muuttaa jonnekin muualle vastaavan kokoiseen kaupunkiin.Uutisoinnin perusteella herää mielikuva että Tampereen keskustassa kulkevalla ei ole ajo kuntoinen.
Ulkopaikkakuntalaisia ei houkuta, kuin tapahtumat ja kyse silloin tapahtumasta, ei muusta.
Tampere on vetovoima listauksissa vahva, ja vetää myös yriyksiä. Nokia historia.Nyt en ihan ottanut selkoa ensimmäisestä lauseesta. Jos viitataan huumeongelmiin, niin se on todella ikävä lieveilmiö, kyllä. Muilta osin absurdia väittää etteikö Tampere olisi houkutellut ulkopaikkakuntalaisia, kun kyseessä on kuitenkin ollut Suomen vahvimmin kasvavia kaupunkeja viime vuosina. Ja Tampereen kasvu on nimenomaan tehostanut myös ympäryskuntien houkuttelevuutta - jos ne yksinään olisivat kiinnostavia niin yhtä lailla sitä voisi muuttaa jonnekin muualle vastaavan kokoiseen kaupunkiin.
Tapahtumien näkökulmastahan Tampere on ollut Suomen ykköspaikka viime vuosina, en tiedä mistä näkökulmasta vaikea. Nokia-areena on toki hyötynyt siitä, että Hartwall-Areena on ollut poissa pelistä monta vuotta, mutta onhan esim. Ratinassakin ollut ties mitä maailmanluokan esiintyjiä.Tampere on vetovoima listauksissa vahva, ja vetää myös yriyksiä. Nokia historia.
Mutta Tampereen keskustan vetovoimaisuus, tuli kyllä päihde ongelma uutisoinneista mieleen, mutta onko siellä kekustassa muuta vetovoimaa. Tapahtumille ilmeisesti vaikea paikka.
Oliko se tähän ketjuun postattu että naapurikunnat vetää keskiluokkaa, ja kunta keskus vetää päihdekäyttäjiä ja opiskelijoita. Kuntakeskukset nyt aina vetää päihderiippuvaisia syrjäytyneitä, yliopisto kaupungit opiskelijoita.
Tampere on pinta-alaltaan iso kunta, missä tilaa olisi, niin miksi naapurikunnat vetää lapsiperheitä eikä Tampere.
Tamperetta Helsingiin vertaisi, no ehkä haluaa yhtä kalliiksi kuin Helsinki, mutta Helsingissä ehkä siitä maasta vähän niukkuutta, Tamperetta kun katsoo kartalta niin suurimmaksi osaksi haja-asutusaluetta. Kalliit tontit taitaa olla ihan tietoista politiikkaa.Naapurikunnat vetää lapsiperheitä samasta syystä kuin Helsingin naapurikunnat pääkaupunkiseudulla. Halvemmat hinnat ja isommat tontit.
Teisko on haja-asutusaluetta. Ei tosta kartalta sitä lukuunottamatta mitään selkeitä kaavoitettavia maaplänttejä löydy. Se vähä maa mitä on, kannattaa myydä siihen hintaan millä se menee kaupaksi. Teiskon laajempi kaavoittaminen taas tarkoittaisi sitä, että palvelut (koulut ja päiväkodit), eivät riitä ja tarvii rakentaa lisää. Myös esim. vesi-infran rakentaminen on kalliimpaa, koska se on maantieteellisesti niin erillään muusta Tampereesta.Tamperetta Helsingiin vertaisi, no ehkä haluaa yhtä kalliiksi kuin Helsinki, mutta Helsingissä ehkä siitä maasta vähän niukkuutta, Tamperetta kun katsoo kartalta niin suurimmaksi osaksi haja-asutusaluetta. Kalliit tontit taitaa olla ihan tietoista politiikkaa.
Jos kuntapäättäjien tavoite nostaa tonttien arvoja, niin kasvukesuksen kannattaa tarjota niukkuutta, kannattaa vaikka asukkaita muuttaisi pois, jossain toki se raja menee.Teisko on haja-asutusaluetta. Ei tosta kartalta sitä lukuunottamatta mitään selkeitä kaavoitettavia maaplänttejä löydy. Se vähä maa mitä on, kannattaa myydä siihen hintaan millä se menee kaupaksi. Teiskon laajempi kaavoittaminen taas tarkoittaisi sitä, että palvelut (koulut ja päiväkodit), eivät riitä ja tarvii rakentaa lisää. Myös esim. vesi-infran rakentaminen on kalliimpaa, koska se on maantieteellisesti niin erillään muusta Tampereesta.
Teiskoon ei kannata kyllä muuttaa.Teisko on haja-asutusaluetta. Ei tosta kartalta sitä lukuunottamatta mitään selkeitä kaavoitettavia maaplänttejä löydy. Se vähä maa mitä on, kannattaa myydä siihen hintaan millä se menee kaupaksi. Teiskon laajempi kaavoittaminen taas tarkoittaisi sitä, että palvelut (koulut ja päiväkodit), eivät riitä ja tarvii rakentaa lisää. Myös esim. vesi-infran rakentaminen on kalliimpaa, koska se on maantieteellisesti niin erillään muusta Tampereesta.
Teisko on Pirkanmaalla sijainnut entinen Suomen kunta. Se liitettiin Tampereeseen vuonna 1972, ja samalla Tampere sai uusia kaupunginosia: Kämmenniemen, Polson, Terälahden ja Velaatan.
Kyllä tonttimaata löytyy kun lanataan vaikka kaupin ja niihaman metsät maan tasalle ja tiukkaa kaavaa tilalle. Reunoiltahan tuota nyt jo aloitellaan.Teisko on haja-asutusaluetta. Ei tosta kartalta sitä lukuunottamatta mitään selkeitä kaavoitettavia maaplänttejä löydy. Se vähä maa mitä on, kannattaa myydä siihen hintaan millä se menee kaupaksi. Teiskon laajempi kaavoittaminen taas tarkoittaisi sitä, että palvelut (koulut ja päiväkodit), eivät riitä ja tarvii rakentaa lisää. Myös esim. vesi-infran rakentaminen on kalliimpaa, koska se on maantieteellisesti niin erillään muusta Tampereesta.
Kun kaupunki kasvaa niin tarvitaan tehokasta joukkoliikennettä. Tehokas joukkoliikenne vaatii tiivistä rakentamista, jotta siinä olisi järkeä. Rakentaa ei oikein voi millään ilman, että siitä koituisi rakentamisenaikaista haittaa liikenteelle. Autoilijat ei tietenkään tykkää kun kaupunki tiivistyy, mutta mielestäni on hienoa kun Tampereella on uskallettu panostaa julkisen liikenteen, pyöräilyn ja kävelyn olosuhteiden kehittämiseen. Muutosta ihmiset aina vastustavat, mutta en tiedä kaipaako oikeasti moni keskustassa kulkeva enää sitä aikaa kun autolla sai vetää Hämeenkatua päästä päähän.
Nopeasti vilkaisin tonttien hintoja tre vs vlk, eli jos vaikka olisi omakotitaloa rakentamassa niin Tampereelta saisi 700m2 tontin n 150k hintaan ja Valkeakoskelta <50k ja 5000m2.En oikein ymmärrä juttuja ympäryskuntien selkeästä halpuudesta vs. Tampere. Viime vuonna tuo ei ainakaan pitänyt meidän tarkasteluissa paikkaansa oikein mitenkään, kun keskityttiin 2000-luvulla valmistuneisiin taloihin. Pitäisi lähteä tosiaan sinne Valkeakoskelle tai Toijalaan saakka eli n. 40-50km päähän jotta hintatasossa olisi jokin selkeä ero. Tampereellakin on aika paljon erilaista asuinaluetta eri hintatasoineen. Pirkkalaa en ihan erityisesti ymmärrä, kun se on tosiaan Tamperettakin kalliimpi eikä sieltä pussinperältä pääse ilman autoa oikein mihinkään. Partolan lähellä asuvilla on hyvät palvelut mutta jossain Kurikassa tai Suupan takana tilanne on jo täysin eri.
No aivan varmasti. Kaikille ei vain ole vaihtoehtona muuttaa puskaan jättitontille pelkän halvan tonttimaan perässä. Monessa noista syrjäkunnissa on myös ongelmana pienet tiet työmatkakulkemisen kannalta. Toijala olisi mielestäni tässä mielessä paljon fiksumpi kylä pitää tapetilla eikä sekään käsittääkseni erityisen kallis ole. Sieltä pääsee jopa junalla tarvittaessa Tampereelle tai Helsinkiin, jos sille tuulelle sattuu. Toinen vaihtoehto on sitten lähteä kolmostietä pitkin Vaasan suuntaan missä kapasiteetti on paljon paremmalla tolalla, ja sitä ollaan kohentamassa jatkossakin.Nopeasti vilkaisin tonttien hintoja tre vs vlk, eli jos vaikka olisi omakotitaloa rakentamassa niin Tampereelta saisi 700m2 tontin n 150k hintaan ja Valkeakoskelta <50k ja 5000m2.
Itse en asu kummasakaan, mutta lähivuosina usea tuttu on rakentanut taloja sekä Valkeakoskelle että Kangasalle
Lähinnä tuohon hinta-aspektiin noita katsoin, onhan tuo reilu satatuhatta jo ainakin itselle ihan selkeästi halvempi. Rantatontilla tuo vielä kärjistyy, ero nässyn ja vanajaveden rantatontilla taitaa olla ~300kNo aivan varmasti. Kaikille ei vain ole vaihtoehtona muuttaa puskaan jättitontille pelkän halvan tonttimaan perässä. Monessa noista syrjäkunnissa on myös ongelmana pienet tiet työmatkakulkemisen kannalta. Toijala olisi mielestäni tässä mielessä paljon fiksumpi kylä pitää tapetilla eikä sekään käsittääkseni erityisen kallis ole. Sieltä pääsee jopa junalla tarvittaessa Tampereelle tai Helsinkiin, jos sille tuulelle sattuu. Toinen vaihtoehto on sitten lähteä kolmostietä pitkin Vaasan suuntaan missä kapasiteetti on paljon paremmalla tolalla, ja sitä ollaan kohentamassa jatkossakin.
En oikein hahmota mitä tarkoitat tällä? Toijala kuitenkin risteyskaupunki jonka läpi menee TRE-HKI Moottoritie ja Tre-Turku tie.Toinen vaihtoehto on sitten lähteä kolmostietä pitkin Vaasan suuntaan missä kapasiteetti on paljon paremmalla tolalla, ja sitä ollaan kohentamassa jatkossakin.
Suupan takaa pääsee bussilla noin 35 minuutissa Tampereelle, ruuhka-aikaankin 40 minuuttia.En oikein ymmärrä juttuja ympäryskuntien selkeästä halpuudesta vs. Tampere. Viime vuonna tuo ei ainakaan pitänyt meidän tarkasteluissa paikkaansa oikein mitenkään, kun keskityttiin 2000-luvulla valmistuneisiin taloihin. Pitäisi lähteä tosiaan sinne Valkeakoskelle tai Toijalaan saakka eli n. 40-50km päähän jotta hintatasossa olisi jokin selkeä ero. Tampereellakin on aika paljon erilaista asuinaluetta eri hintatasoineen. Pirkkalaa en ihan erityisesti ymmärrä, kun se on tosiaan Tamperettakin kalliimpi eikä sieltä pussinperältä pääse ilman autoa oikein mihinkään. Partolan lähellä asuvilla on hyvät palvelut mutta jossain Kurikassa tai Suupan takana tilanne on jo täysin eri.
Tampereella et kuitenkaan vissiin ole reissannut?Olen reissannut monissa Suomen kaupungeissa, eikä missään muualla ole niin paljon "taidetta" joka puolella pääkatuja. Keskustakin on paikoin varsin laajasti koristeltu julkisista kulkuvälineistä puhumatta
Nokialta menee vain 1-2 junaa tunnissa Tampereelle. Jostain syystä myös Nokialta junalla tulevat kollegat ilmestyvät aina klo 7 toimistolle. Syy on ilmeisesti se, että on lopulta hankala asua kävelymatkan päässä Nokian rautatieasemasta ja auton saa asemalle parkkiin vain olemalla ajoissa.Jos itse olisin nyt muuttamassa Tampereen seudulla, niin valitsisin asuinpaikakseni Nokian. Junalla Tampereelle nopeasti ja kylän omat palvelut erinomaisia.
Ainoa ratkaiseva asia on muutama käytöstä poistettu halli? Muuttotappiokunnissa lienee kyse vähän muustakin.Ja siis lisään vielä, ettei Tampere eroa mitenkään muuttotappiopaikkakunnasta. Tesomalla paljon käytöstä poistuneita rakennuksia, esim. Kaukokiidon terminaali ja jokunen muukin. Kalkun suunnalla käytöstä poistettu junaraide tehtaille. Ei eroa mitenkään Mänttä-Vilppulasta, mitä nyt ratikka kulkee ja yleisilme parempi, eli vähemmän noita hylättyjä rakennuksia. Tyhjänpanttina seisovat vuodesta toiseen.
Tarkoitan, että jos se elämä tosiaan on Tampereella niin silloin tuo Vaasan suuntakin on ihan toimiva kulkuyhteyksien kannalta. Muutoin olen täysin samaa mieltä kanssasi, koska juuri näinhän tuo on.En oikein hahmota mitä tarkoitat tällä? Toijala kuitenkin risteyskaupunki jonka läpi menee TRE-HKI Moottoritie ja Tre-Turku tie.
lisäksi maantieteellisesti se on HKI, Turku, Tampere kolmion keskellä ja vielä Hämeenlinnakin lähellä. Työssäkäynnin kannaltahan tuota parempaa sijaintia ei oikein keksi millään, itse olisin muuttanut sinne mutta Mrs. Taski oli Kangasalla töissä joten sinne oli hiukan turhan pitkä matka niin tehtiin kompromissi ja muutettiin Lempäälään. Mieluiten olisin pysynyt pirkkalassa, mutta OKT joka maksaa reippaan 300 lempäälässä, maksaa sen 700k pirkkalassa niin ei vaan perse kestänyt.
Toijala on logistisesti äärimmäisen hyvällä paikalla. Tampereelta Vaasan suuntaan taas ei ylöjärven jälkeen oikein ole mitään...?
Ymmärrän kyllä tietynlaisen pikkukylärakkauden, koska itsekin olen nuoruuden juuri tuollaisessa kylässä asustanut. 35min ajoi autolla Stokkalle ja bussilla kesti tunnin suuntaansa kulkea lukiomatkat Tampereelle. Työikäisenä täytyy vain pohtia hieman inhorealistisesti näitä, ja en pysty mitenkään nykypäivänä perustelemaan mitään sijaintia täysin auton varaan laskettavaksi. Siksi olettaisin isompien naapurikuntien olevan ne ykkösvaihtoehdot, koska sieltä pääsee myös julkisilla kulkemaan kaupungille tarpeen vaatiessa. Valkeakoskeltakin varmaan jotain bussilinjoja kulkee mutta sitten ei puhuta tosiaan enää puolen tunnin matka-ajasta tai siitä, että pääsisi joustavasti omien aikataulujen mukaan liikkumaan. Toisin sanoen sille on todellakin syynsä miksi Valkeakoskelta saa 5000 neliön tontin 50ke. Jos se toimii omiin tarpeisiin, niin silloinhan tuo on aivan loistava diili.Lähinnä tuohon hinta-aspektiin noita katsoin, onhan tuo reilu satatuhatta jo ainakin itselle ihan selkeästi halvempi. Rantatontilla tuo vielä kärjistyy, ero nässyn ja vanajaveden rantatontilla taitaa olla ~300k
Eikä tuolta Valkeakosken asuntomessualueelta näköjään aja Tampereen keskustaan kuin 30min, näkyy tesomalta ja lielahdesta vaeltavan samanaikaa julkisilla.
Tontin kokona en puolta hehtaaria pitäisi isona. Ei taida haja-asutusalueella saada edes rakennuslupaa alle hehtaarin läntille?
E: uskallan myös väittää että pikkukunnissa tiet ovat paremmassa ajokunnossa talvisin kuin vaikka Tampereella asuinalueiden. Tuttu asuu pispalassa ja siellä tiet ovat koko talven ehkä aavistuksen kynnettyä peltoa paremmassa kunnossa
Tässäkin heittäydyn inhorealistiksi, ja totean että Suupan kulkuyhteydet tulevat ratikan myötä heikkenemään kunnes kiskot vedetään sinne Suuppaan saakka. Nytkään et voi enää luottaa ratikkatyömaan takia tuohon bussilinjaan, koska ne bussit ovat Hatanpäällä jumissa ruuhkissa juuri silloin, kun työssäkäyvä ihminen on liikkeellä. Ainoa vaihtoehto tuolle on lähteä autolla, ja käytännössä sillä autolla pitää vielä kiertää Pyhäjärven pohjoispuolelta välttääkseen tuon ratikkatyömaan ruuhkat. Suupasta on myös melko pitkä matka lähteä niille oikeille kaupoille, ja jos Partolan työmaalle ei halua mennä niin silloin täytyy jälleen kerran karauttaa autolla Lielahteen tai mahdollisesti Elovainioon.Suupan takaa pääsee bussilla noin 35 minuutissa Tampereelle, ruuhka-aikaankin 40 minuuttia.
En sanoisi pussinperäksi, koska esimerkiksi Lentävänniemestäkin menee keskustaan ratikalla 25 minuuttia ja ruuhka-aikaan joku 30 minuuttia. Minusta kohtuuaika. Asunnot toki kalliita, joten moni muu olikin oikeassa, että kannattaa enempi katsella Akaan suuntaa tai Lempäälää. Tampereella on myös pari kaupunginosaa, jossa paikkoja sotketaan tosi paljon, Pispala ja Härmälä. Olen reissannut monissa Suomen kaupungeissa, eikä missään muualla ole niin paljon "taidetta" joka puolella pääkatuja. Keskustakin on paikoin varsin laajasti koristeltu julkisista kulkuvälineistä puhumatta.
Jos itse olisin nyt muuttamassa Tampereen seudulla, niin valitsisin asuinpaikakseni Nokian. Junalla Tampereelle nopeasti ja kylän omat palvelut erinomaisia.
Ja siis lisään vielä, ettei Tampere eroa mitenkään muuttotappiopaikkakunnasta. Tesomalla paljon käytöstä poistuneita rakennuksia, esim. Kaukokiidon terminaali ja jokunen muukin. Kalkun suunnalla käytöstä poistettu junaraide tehtaille. Ei eroa mitenkään Mänttä-Vilppulasta, mitä nyt ratikka kulkee ja yleisilme parempi, eli vähemmän noita hylättyjä rakennuksia. Tyhjänpanttina seisovat vuodesta toiseen.
Suupasta on myös melko pitkä matka lähteä niille oikeille kaupoille, ja jos Partolan työmaalle ei halua mennä niin silloin täytyy jälleen kerran karauttaa autolla Lielahteen tai mahdollisesti Elovainioon.
Me asuttiin suunnilleen 1,5 vuotta siinä uudemmalla puolella Härmälänrantaa Salen vieressä eikä siellä ollut yhtään mitään häiriötä. Työmaitahan tuolla riittää mutta sellaista se kai uudella asuinalueella yleensä ottaen tuppaa olemaan. Ratikan valmistumisen ajankohtana voisin kuvitella tilanteen rauhoittuvan niidenkin osalta melkoisesti ja uimarantakin lienee silloin lopulta valmis. Parkkipaikat on tosiaan kintaalla mutta toisaalta parkkihalleista saa jatkuvasti vuokrattua autopaikkoja omaan tarpeeseen. Koiran kanssa tuli ulkoiltua pitkin vanhaa Härmälää ja sielläkin on suurimmalta osin lattiasta kattoon rempattua rintamamiestaloa eikä mitään pulsujen ongelmakeskittymää. Muutama melko rupusen oloinen kerrostalo löytyy joissa todnäk. asuu huonompiosaista sakkia mutta eipä noistakaan mitään häiriötä ollut ikinä vaikka siellä päivittäin oli jalkaisin liikkeellä. Nuolialantiellä oli ennen ratikkatyömaata liikennettä lähinnä työmatkaliikenteen aikoihin ja muuten siitä sai posotella ihan rauhassa päästä päähän ilman sen suurempaa häiriötä.Härmälästä asuinalueena olen kyllä eri mieltä. Pirkkalasta kun myytiin kämppä, niin asuttiin 5kk evakossa härmälänsaarenkadulla.
Tänä aikana oli mm:
-Naapuritalossa joka ikinen ilta joku mustaihoinen akka huusi kurkku suorana kaikki isot ikkunat auki äijällee, joka ajoi varmaankin bussia ja tuli töistä kotiin.
-Muksut veti graffiteja naapuritalon seinään ja jotkut albaanikersat muutenkin juoksenteli pitkin parkkipaikkoja ja pihoja terrorisoimassa kaikenlaista
-Toisen naapuritalon parvekkeella jotkut ulkomaanelävät aiheutti 3 kertaa sinä aikana palohälytyksen kun pitivät jotain ihmeen nuotiota millä kokkasivat
-Pultsareita ihmeen paljon, pitivät aina jotain pihafestareita ja grillasivat makkaraa ja vetivät kaljaa. Meteli on sen mukainen
-Toisella puolen härmälää puutaloalueella pyöri kaiken maailman nistiä ja muuta hamppia niissä halvoissa puukerrostaloissa
-Matka-aika henkilöautolla mihinkään lähtemiseen piteni törkeästi kun se härmälän pääväylä oli aina tukossa.
-Partolan päässä härmälää on rakennettu kerrostaloja ja tuntuu että parkkipaikat loppuvat ihan käsiin ja jatkuva työmaa käynnissä. Lisäksi kerrostalot rakennettu niin että ovat kirjaimellisesti ihmisvarastoja. Ikkunoista näkyy vain naapurien seinät. Nuorta porukkaa siellä näyttää paljon olevan, eli ovat varmaan jotain väliaikaisia opiskelija-asuntoja.
Ainoat kivat kämpät härmälässä oli ne härmälänrannan kerrostalot, mutta alueena sellainen työmaa ja kulttuurien sulatto etten uskaltaisi sieltä kovin kallista kämppää ostaa kun suunnilleen ovenkahvatkin varastetaan. En voi härmälää suositella miltään osin.
Eilen juuri piipahdin Bauhausissa ja ihmettelin Partolan työmaita. Viittasin lähinnä siihen, että jos ei halua siihen Partolan työmaahelvettiin survoa itseään niin seuraavat kauppakeskittymät ovat jo melkoisen kaukana eikä varsinkaan julkisilla mitenkään tavoitettavissa pl. kaupungin keskusta. Prisman parkkipaikka näkyi olevan vallattu likimain kokonaan eli käytännössä kai Citymarket on nyt ainoa iso ruokakauppa johon sillä autolla vielä pääsee helpohkosti käymään - ei se tosin kovin mukavaa ennenkään ollut? Verrattuna vuoden takaiseen, on tuo Partola entistäkin nihkeämpi alue kulkea nyt peltilehmällä. Mekin taidettiin useammin kävellä Prismaan tai Citymarketiin ruokakauppaan, kuin että oltaisiin otettu autoa alle ja haettu isompi satsi kerralla. Onneksi Linnainmaalle avattiin juuri uusi Motonet niin ei tarvitse edes sen takia käydä enää Partolassa asioimassaSuupasta on suunnilleen neljä kilometriä Partolan kauppakeskittymään Nuolialantietä pitkin, ei tämä nyt ihan kohtuuttomalta kuulosta. Mitä tulee ratikkatyömaan ruuhkiin tuolla pätkällä, niin niitä nyt lähinnä muodostuu muutaman tunnin aikana, aamulla ja iltapäivällä. Jos käytössä on oma auto, niin työmaat voi kiertää koukkaamalla kehätien/motarin kautta sen sijaan että lähtee jonnekin Lielahteen saati nyt sitten Ylöjärvelle.
Totta, tähän voisi vielä lisätä, että Lempäälän pohjoisosista ajaa noin vartissa Tampereelle. Sama aika menee esim. Vuoreksestakin, tosin ilman niitä pysäköintimurheita mitä Vuoreksessa on. Ideaparkkiinkin pääsee sujuvasti. Tarvittaessa kulkee myös Bussit ja matka on vielä sellainen, että hyvällä kelillä sen ajaa vaikka sähköfillarilla.Mieluiten olisin pysynyt pirkkalassa, mutta OKT joka maksaa reippaan 300 lempäälässä, maksaa sen 700k pirkkalassa niin ei vaan perse kestänyt.
Toijala on logistisesti äärimmäisen hyvällä paikalla. Tampereelta Vaasan suuntaan taas ei ylöjärven jälkeen oikein ole mitään...?
Härmälästä asuinalueena olen kyllä eri mieltä. Pirkkalasta kun myytiin kämppä, niin asuttiin 5kk evakossa härmälänsaarenkadulla.
Tänä aikana oli mm:
-Naapuritalossa joka ikinen ilta joku mustaihoinen akka huusi kurkku suorana kaikki isot ikkunat auki äijällee, joka ajoi varmaankin bussia ja tuli töistä kotiin.
-Muksut veti graffiteja naapuritalon seinään ja jotkut albaanikersat muutenkin juoksenteli pitkin parkkipaikkoja ja pihoja terrorisoimassa kaikenlaista
-Toisen naapuritalon parvekkeella jotkut ulkomaanelävät aiheutti 3 kertaa sinä aikana palohälytyksen kun pitivät jotain ihmeen nuotiota millä kokkasivat
-Pultsareita ihmeen paljon, pitivät aina jotain pihafestareita ja grillasivat makkaraa ja vetivät kaljaa. Meteli on sen mukainen
-Toisella puolen härmälää puutaloalueella pyöri kaiken maailman nistiä ja muuta hamppia niissä halvoissa puukerrostaloissa
-Matka-aika henkilöautolla mihinkään lähtemiseen piteni törkeästi kun se härmälän pääväylä oli aina tukossa.
-Partolan päässä härmälää on rakennettu kerrostaloja ja tuntuu että parkkipaikat loppuvat ihan käsiin ja jatkuva työmaa käynnissä. Lisäksi kerrostalot rakennettu niin että ovat kirjaimellisesti ihmisvarastoja. Ikkunoista näkyy vain naapurien seinät. Nuorta porukkaa siellä näyttää paljon olevan, eli ovat varmaan jotain väliaikaisia opiskelija-asuntoja.
Ainoat kivat kämpät härmälässä oli ne härmälänrannan kerrostalot, mutta alueena sellainen työmaa ja kulttuurien sulatto etten uskaltaisi sieltä kovin kallista kämppää ostaa kun suunnilleen ovenkahvatkin varastetaan. En voi härmälää suositella miltään osin.
Joo eikä kyllä Lempäälän eteläpäädystäkään käytännössä varttia kauempaa viinikkaan mene, jos katsoo asunnon niin että pääsee motarille suht pian. Joku Vesilahti on taas omissa mieltymyksissä ihan väärä ääripää, sumpun perä josta ei pääse mihinkään nopeasti, mitään palveluja ei ole lähellä ja sitten edes sitä maaseudun hiljaisuutta ei ole siellä mistä niitä kämppiä / tontteja on tarjolla, vaan kaikki on yhdessä sumpussa.Totta, tähän voisi vielä lisätä, että Lempäälän pohjoisosista ajaa noin vartissa Tampereelle. Sama aika menee esim. Vuoreksestakin, tosin ilman niitä pysäköintimurheita mitä Vuoreksessa on. Ideaparkkiinkin pääsee sujuvasti. Tarvittaessa kulkee myös Bussit ja matka on vielä sellainen, että hyvällä kelillä sen ajaa vaikka sähköfillarilla.
Ja jos on tarvetta lähteä pk-seudulle tai Varsinais-Suomen suuntaan, niin on valmiiksi "oikealla" puolella Tamperetta ja säästää vähän matka-ajassa niilläkin reissuilla.
Tämä. Pirkkalaisessa oli juuri tällä viikolla uutinen, että Härmälänrannan Salessa on jouduttu laskemaan kaljahyllyjen suojaverhot alas.Härmälästä asuinalueena olen kyllä eri mieltä. Pirkkalasta kun myytiin kämppä, niin asuttiin 5kk evakossa härmälänsaarenkadulla.
Tänä aikana oli mm:
-Naapuritalossa joka ikinen ilta joku mustaihoinen akka huusi kurkku suorana kaikki isot ikkunat auki äijällee, joka ajoi varmaankin bussia ja tuli töistä kotiin.
-Muksut veti graffiteja naapuritalon seinään ja jotkut albaanikersat muutenkin juoksenteli pitkin parkkipaikkoja ja pihoja terrorisoimassa kaikenlaista
-Toisen naapuritalon parvekkeella jotkut ulkomaanelävät aiheutti 3 kertaa sinä aikana palohälytyksen kun pitivät jotain ihmeen nuotiota millä kokkasivat
-Pultsareita ihmeen paljon, pitivät aina jotain pihafestareita ja grillasivat makkaraa ja vetivät kaljaa. Meteli on sen mukainen
-Toisella puolen härmälää puutaloalueella pyöri kaiken maailman nistiä ja muuta hamppia niissä halvoissa puukerrostaloissa
-Matka-aika henkilöautolla mihinkään lähtemiseen piteni törkeästi kun se härmälän pääväylä oli aina tukossa.
-Partolan päässä härmälää on rakennettu kerrostaloja ja tuntuu että parkkipaikat loppuvat ihan käsiin ja jatkuva työmaa käynnissä. Lisäksi kerrostalot rakennettu niin että ovat kirjaimellisesti ihmisvarastoja. Ikkunoista näkyy vain naapurien seinät. Nuorta porukkaa siellä näyttää paljon olevan, eli ovat varmaan jotain väliaikaisia opiskelija-asuntoja.
Ainoat kivat kämpät härmälässä oli ne härmälänrannan kerrostalot, mutta alueena sellainen työmaa ja kulttuurien sulatto etten uskaltaisi sieltä kovin kallista kämppää ostaa kun suunnilleen ovenkahvatkin varastetaan. En voi härmälää suositella miltään osin.
kyllä se asuinalue [Härmälä] pilattii jo vuosia sitte.ite muutin 2019 pois ku alko levottomuudet jne kasvaa sillä alueella ja rakennettiin taloja ihan liian paljo.ylihinnoteltu ns nykyghetto missä päihteet jne näkyy ihan suoranaises kuvas ja sitä myöte ongelmat.
Ite muutin kans pirkkalaa ja valitettavasti nyt se alkaa siirtyä tälle puolelle pikkuhiljaa ku rakennetaa kerrostaloja jne..levottomuudet jo lisääntyny täälläki.