Tarvikkeet (diy)renkaiden vaihdossa.

- Hallitunkki + levy hiekalle
- Bemarin nostopala
- Teräsharja
- Akkuporakone + sovitinpala johon tulee kiinni 17mm hylsy
- rengasrauta

Ensin avaan jokaisen renkaan jokaisen pultin kevyesti ja alan sitten vaihtaa renkaita. Rengas ilmaan ja porakoneella pyörittelen pultit irti. Koneen 20Nm vääntö riittää kun pultit on etukäteen löysätty. Vähän teräsharjaa pinnoille ja sitten takaisin ensin koneella niin tiukalle kun menee ja tietysti kiristys käsin.

Jos investoisi niin olisihan jonkinlainen pulttikone ihan ok, mutta muuten käyttöä ei ole ja porakoneella selviää yllättävän hyvin.

- Hallitunkki + levy hiekalle
- Bemarin nostopala
- Teräsharja
- Akkuporakone + sovitinpala johon tulee kiinni 17mm hylsy
- rengasrauta

Ensin avaan jokaisen renkaan jokaisen pultin kevyesti ja alan sitten vaihtaa renkaita. Rengas ilmaan ja porakoneella pyörittelen pultit irti. Koneen 20Nm vääntö riittää kun pultit on etukäteen löysätty. Vähän teräsharjaa pinnoille ja sitten takaisin ensin koneella niin tiukalle kun menee ja tietysti kiristys käsin.

Jos investoisi niin olisihan jonkinlainen pulttikone ihan ok, mutta muuten käyttöä ei ole ja porakoneella selviää yllättävän hyvin.
Jos vaihtaa vuodesta toiseen ite renkaat niin pulttipyssy on aika ehdoton. Nurkka ilmaan ja mopolla pultit auki. Momenttivarrella kiinni auto alas ja lopuks momenttiavaimella varmistaa kaikki. Aikaa menee hallitunkin kanssa 10 minsaa + mitä renkaiden siirtely ottaa.

Jos vaihtaa vuodesta toiseen ite renkaat niin pulttipyssy on aika ehdoton. Nurkka ilmaan ja mopolla pultit auki. Momenttivarrella kiinni auto alas ja lopuks momenttiavaimella varmistaa kaikki. Aikaa menee hallitunkin kanssa 10 minsaa + mitä renkaiden siirtely ottaa.
No mä olen ihan normiakkuporakoneella mennyt:
- Eka auto maassa kiertää ristikkoavaimen kanssa kaikki pultit löysälle sen puoli kierrosta
- Kulma kerrallaan ylös ja pultit irti ja kiinni porakoneella
-Käsin loppukiristys auto maassa

Nopsaan se käyn noinkin.

- Eka auto maassa kiertää ristikkoavaimen kanssa kaikki pultit löysälle sen puoli kierrosta

Nopsaan se käyn noinkin.
Juuri näin toimin itsekin. Tosin nivelvääntimellä pultit löysälle ensiksi.

Nopsaan se käyn noinkin.
Sama. Jos sille akkupulttimopolle on käyttöä vain 1-2 auton renkaanvaihdoissa kausittain, niin vähän arvokas hankinta pelkästään siihen hommaan. Porakoneelle tuppaa olemaan yleensä enemmän käyttöä ja jos se ei ole aivan halvin pikkukone, niin 1/2 kara-adapterilla siitä saa pätevän "mutteripyssyn".

Kukin toki käyttää rahaansa siihen mihin tahtoo.

Edit: se aikasäästö mikä itsellä koituisi pulttipyssystä on aika pieni kokonaisuutta ajatellen. Itse renkaanvaihdon lisäksi lasken ajallisesti tuohon mukaan kaikki valmistelut ja mm. poistuvien renkaiden pesut sekä työkalujen siistimisen ja paikalleen laiton. Eli siis koko homma. Toisinaan käyn myös vähän alustaa samalla läpi, että onko kaikki tikissä, ovatko renkaat kuluneet tasaisesti jne.

Statistiikka

Viestiketjuista
291 665
Jäsenet
80 129
Uusin jäsen
Tukex

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom