Tarvikkeet (diy)renkaiden vaihdossa.

- Hallitunkki + levy hiekalle
- Bemarin nostopala
- Teräsharja
- Akkuporakone + sovitinpala johon tulee kiinni 17mm hylsy
- rengasrauta

Ensin avaan jokaisen renkaan jokaisen pultin kevyesti ja alan sitten vaihtaa renkaita. Rengas ilmaan ja porakoneella pyörittelen pultit irti. Koneen 20Nm vääntö riittää kun pultit on etukäteen löysätty. Vähän teräsharjaa pinnoille ja sitten takaisin ensin koneella niin tiukalle kun menee ja tietysti kiristys käsin.

Jos investoisi niin olisihan jonkinlainen pulttikone ihan ok, mutta muuten käyttöä ei ole ja porakoneella selviää yllättävän hyvin.

- Hallitunkki + levy hiekalle
- Bemarin nostopala
- Teräsharja
- Akkuporakone + sovitinpala johon tulee kiinni 17mm hylsy
- rengasrauta

Ensin avaan jokaisen renkaan jokaisen pultin kevyesti ja alan sitten vaihtaa renkaita. Rengas ilmaan ja porakoneella pyörittelen pultit irti. Koneen 20Nm vääntö riittää kun pultit on etukäteen löysätty. Vähän teräsharjaa pinnoille ja sitten takaisin ensin koneella niin tiukalle kun menee ja tietysti kiristys käsin.

Jos investoisi niin olisihan jonkinlainen pulttikone ihan ok, mutta muuten käyttöä ei ole ja porakoneella selviää yllättävän hyvin.
Jos vaihtaa vuodesta toiseen ite renkaat niin pulttipyssy on aika ehdoton. Nurkka ilmaan ja mopolla pultit auki. Momenttivarrella kiinni auto alas ja lopuks momenttiavaimella varmistaa kaikki. Aikaa menee hallitunkin kanssa 10 minsaa + mitä renkaiden siirtely ottaa.

Jos vaihtaa vuodesta toiseen ite renkaat niin pulttipyssy on aika ehdoton. Nurkka ilmaan ja mopolla pultit auki. Momenttivarrella kiinni auto alas ja lopuks momenttiavaimella varmistaa kaikki. Aikaa menee hallitunkin kanssa 10 minsaa + mitä renkaiden siirtely ottaa.
No mä olen ihan normiakkuporakoneella mennyt:
- Eka auto maassa kiertää ristikkoavaimen kanssa kaikki pultit löysälle sen puoli kierrosta
- Kulma kerrallaan ylös ja pultit irti ja kiinni porakoneella
-Käsin loppukiristys auto maassa

Nopsaan se käyn noinkin.

- Eka auto maassa kiertää ristikkoavaimen kanssa kaikki pultit löysälle sen puoli kierrosta

Nopsaan se käyn noinkin.
Juuri näin toimin itsekin. Tosin nivelvääntimellä pultit löysälle ensiksi.

Nopsaan se käyn noinkin.
Sama. Jos sille akkupulttimopolle on käyttöä vain 1-2 auton renkaanvaihdoissa kausittain, niin vähän arvokas hankinta pelkästään siihen hommaan. Porakoneelle tuppaa olemaan yleensä enemmän käyttöä ja jos se ei ole aivan halvin pikkukone, niin 1/2 kara-adapterilla siitä saa pätevän "mutteripyssyn".

Kukin toki käyttää rahaansa siihen mihin tahtoo.

Edit: se aikasäästö mikä itsellä koituisi pulttipyssystä on aika pieni kokonaisuutta ajatellen. Itse renkaanvaihdon lisäksi lasken ajallisesti tuohon mukaan kaikki valmistelut ja mm. poistuvien renkaiden pesut sekä työkalujen siistimisen ja paikalleen laiton. Eli siis koko homma. Toisinaan käyn myös vähän alustaa samalla läpi, että onko kaikki tikissä, ovatko renkaat kuluneet tasaisesti jne.

se aikasäästö mikä itsellä koituisi pulttipyssystä on aika pieni kokonaisuutta ajatellen. Itse renkaanvaihdon lisäksi lasken ajallisesti tuohon mukaan kaikki valmistelut ja mm. poistuvien renkaiden pesut sekä työkalujen siistimisen ja paikalleen laiton. Eli siis koko homma. Toisinaan käyn myös vähän alustaa samalla läpi, että onko kaikki tikissä, ovatko renkaat kuluneet tasaisesti jne.
Kuin myös. Ainoa lisätyö mutterimopon ja nusun vääntimen välillä on narauttaa ne 16 tai 20 ruuvia/mutteria pitkällä varrella vähän auki.

Riippuu ihan fiiliksestä jaksanko ottaa yhtä autoa kerrallaan varten pulttikonetta tai edes poraa esiin. Menee manuaalisestikin äkkiä sopivilla työkaluilla. Perinteistä ristikkoavainta en usein käytä mihinkään.

Toki jos investoisi akkukäyttöiseen mopoon, olisi kynnys taas hieman matalampi.

Komppaan täysin @Pete88 :ia
Ehkäpä vajaat neljäkymmentä vuotta ristikkoavaimen pyörittelyä on tehnyt tehtävänsä eikä vanha koira edes ymmärrä tarvitsevansa muuta. Kerran olen kokeillut paineilmamopolla renkaiden vaihtoa, mutta ei se minusta merkittävästi nopeuta kokonaissuoritetta, kun kyse ei ole varikkopysähdyksestä. Kun paineilmamopon käyttö on kokonaisuudessaan jäänyt hyvin vähäiseksi, en tarvitse sähkömopoakaan.

Muuten olen sitä mieltä, että uudet työkalut ovat mukavia!

Nopsaan se käyn noinkin.
Joo, itteä ei napostele toi pulttien turha kampeaminen käsin. Se loppumomenttikin on pakollinen paha tsekata, mutta siinäkään ei tarvi onneksi enää kiristellä noita vaan varmistaa vaan avaimella että on pyssy potkassut momenttivarren kanssa oikeaan kireyteen.

Onko suositella iskevää akkukäytöistä pulttipyssyä? Makita olisi aika varma mutta mikä malli olisi se joka riittäisi sopivasti renkaiden vaihtoon? Broidilla on lidlin merkkinen mutta se on vähän tehoton ja sen hylsyjen kolot ilmeisesti liian syvät koska mutterit eivät kiristy edes sormilujuun
Täsmälleen saman ongelman parissa hiljan taistelleena oli oma lopputulema tämä. Oikein hyvin toiminut juuri tuohon tarpeeesen.

Täsmälleen saman ongelman parissa hiljan taistelleena oli oma lopputulema tämä. Oikein hyvin toiminut juuri tuohon tarpeeesen.

:thumbsup:tommonen olis hyvä. Liian pienitehoiseen pyssyyn menee vaan hermot. Ei ole oikeen ideaa, jos löytyy kuitenkin eka käsin löystämään.

Ite just vaihdoin irrän pyssyllä, joku 1900nm tolle luvataan, lähtee varmasti auki. kiinni sit makitan kiinankopioakkupyssyllä, toi on hyvä, kun paukuttaa kiinni, niin inan saa vielä vääntimellä laittaa lisää. Momenttiavainta ei ole tullut käytettyä, reilu 20v kun on tullut autojen kanssa pelattua, niin tarpeeksi oikeaan momenttiin saa ranteella.

Sen verran oma workflow eroaa että turha sitä nurkkaa on nostaa, kun voi nostaa akseli kerrallaan. Ei se silti alle 10 minuutin mene, mutta eipähän tarvitse sitä tunkkia siirrellä ja tunkkailla niin paljoa.

Aika vaatimattomasti ilmaistu, että noin 500e koneella sieltä lähes kaupan ylimmältä hyllyltä on saanut pyöränvaihdon onnistumaan omiksi tarpeiksi :D

Statistiikka

Viestiketjuista
291 710
Jäsenet
80 135
Uusin jäsen
jalmari85

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom