Tekkiläisten vauva/lapsikeskustelut

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Kyllä on nykyään 3,5-vuotiaan kanssa aamut vaikeita. Mitkään vaatteet ei kelpaa ja pukijakaan ei yleensä kelpaa. Todella raivostuttavaa, kun joskus laittaa tuolle housut ja sukat ja sitten se keksiikin, että äidin pitää laittaa ja riisuu ne pois. Pukemiseen menee helposti se 30 min. Todella rasittavaa kun on kiire. Ei huvittaisi niitä vaatteita väkisinkään laittaa, koska sitten on paha mieli kaikilla.

Onko kellään mitään hyviä vinkkejä? Tällä viikolla syntyy vielä pikkusiskokin.

Haluaisiko lapsi itse valita vaatteet ja pukea ne?

Meillä 3,5- vuotias oman elämänsä prinsessa valitsee ja pukee itse vaatteet aamulla (ja hoidon jälkeen uudelleen toiset vaatteet), lähinnä pitää varmistaa että on pikku pöksyt muistanut laittaa myös päälle. Ulkovaatteiden kanssa sen sijaan tulee lähes joka päivä harmia kun haluaisi itse, muttei vielä kaikkea kuitenkaan osaa, ei halua apua vaikka sitä tarvitsee.

Kaksi vuotias pikkuveli taas on ihan erilainen kuin siskonsa. Ei vielä puhu kuin muutamia sanoja, mutta motoriikka ja liikkuminen on aivan toisella tasolla mitä oli siskolla samassa iässä. Sisko taas puhui tuossa iässä jo mummot suohon.

Siinä taitaa olla "tahtoikä" parhaimmillaan. Tuossa iässä kannattaa antaa 2-3 vaihtoehtoa vaatteista, mistä saa valita. Ulkovaatteissa ei toki ole paljon valinnanvaraa, mutta voi yrittää kysyä vaikka että puettaisiinko tänään ekana hanskat vai pipo. Ja tosiaan antaa sen lapsen pukea itse sen mitä pystyy. Sama pätee vähän kaikkeen, lapsen on hyvä saada tehdä valintoja ja tehdä asioita itse. Valinnat pitää toki olla sellaisia että vaihtoehtoja on se pari ja kaikki niistä on sopivia.

Auttaa myös jos tekee siitä pukemisesta leikin tai lähtee jollain isi-vitsilä liikkeelle "Onpas tässä hieno paita, puenpas tämän itselleni. Vai laittaisinko sittenkin tuon sinisen." Aamuisin tuo on toki aika raskasta, eikä meinaa vitsit oikein irrota, mutta kun vähän tsemppaa niihin niin pääsee lopulta vähemmällä.

Ja sitten tuossa iässä aamuihin on vielä se yksi varsin vastenmielinen mutta toimiva vaihtoehto. Eli laittaa herätyskellon 10 minuuttia aiemmaksi, ettei tule kiire. Ihmeellisin juttuhan tuossa on, että kun otat siihen vain sen 10 minuuttia enemmän aikaa niin kohta huomaat että siinä jää 20 minuuttia yli. Mitä enemmän sitä lasta hoputtaa ja painostaa, niin sitä kauemman kaikessa kestää.

Edit: Käänteinen psykologia toimii myös monesti. "Minä en millään jaksaisi auttaa sinua pukemaan, käyppäs hakemassa äiti avuksi" 95% kerroista se lapsi sanoo että "ei kun isi auttaa".

Statistiikka

Viestiketjuista
291 379
Jäsenet
80 003
Uusin jäsen
Xact

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom