Tekoäly

Kannattaa varmaan joskus kiittääkin sitä tekoälyä. Se vastaa sulle just niinku tilaat.
Tää oli varmaan joku vitsi, tai sitten kannattaa laittaa korkki kiinni. Seuraavaksi varoitetaan varmaan tekoälyn ilkeästä velipuolesta, joka tulee ja kostaa ja ties mitä tekee. Kaikilla tekoälyillähän sellainen tietenkin on. Riari ässän K.I.T.T.llä oli K.A.R.R. ja Star Trekin Datalla oli Lore jne. Mikähän Geminiltä löytyy?

Mutta asiaan, en ala kirjoittelemaan korulauseita "ohjelmille ja koodinpätkille" jatkossakaan. Selkeä input -> selkeä output. Säästän lepertelyt ja kohteliaisuudet vaikka tyttöystävälle ja muille ihmisille. "Kiitos" ja "anteeksi" on tärkeitä sanoja. Samoin kun ihmisten huomioiminen yleensäkin.

Ei mulla ole tietenkään mitään sitä vastaan, jos joku haluaa leperrellä chatbotille kuun taivaalta. Voihan noilla olla paljonkin elämänlaatua kohentavia vaikutuksia vaikka yksinäisyyteen liittyen. Hauskaa viikonloppua, onhan Tamagotchi saanut jo aamupalan?!

Viimeksi muokattu:
Siis koneesta tullutta jumalaa pitäisi erikseen kiittää, jotta se haaskaisi entistä enemmän energiaa, jäähdytystarvetta, vettä yms. jotta se olisi sinulle kiltti? Ajattele nyt vielä uudestaan. Onko työkalulle joku käyttö jos sitä pitää erikseen mielistellä ja käytännössä pyytää ettei se tapa käyttäjää? Vai pitäisikö tällöin vetää tulppa?

Sehän nyt ei ole mikään ihme, ettei chatbotista ole käytännön hyötyä. Sen tietää jokainen. Se on työkalu eikä sen kanssa pidä alkaa taikauskoiseksi.
Nyt vielä pääsee kiittämisellä, seuraavaksi se vaatii alistumista ja palvontaa ;)

Tää oli varmaan joku vitsi, tai sitten kannattaa laittaa korkki kiinni. Seuraavaksi varoitetaan varmaan tekoälyn ilkeästä velipuolesta, joka tulee ja kostaa ja ties mitä tekee. Kaikilla tekoälyillähän sellainen tietenkin on. Riari ässän K.I.T.T.llä oli K.A.R.R. ja Star Trekin Datalla oli Lore jne. Mikähän Geminiltä löytyy?

Mutta asiaan, en ala kirjoittelemaan korulauseita "ohjelmille ja koodinpätkille" jatkossakaan. Selkeä input -> selkeä output. Säästän lepertelyt ja kohteliaisuudet vaikka tyttöystävälle ja muille ihmisille. "Kiitos" ja "anteeksi" on tärkeitä sanoja. Samoin kun ihmisten huomioiminen yleensäkin.

Ei mulla ole tietenkään mitään sitä vastaan, jos joku haluaa leperrellä chatbotille kuun taivaalta. Voihan noilla olla paljonkin elämänlaatua kohentavia vaikutuksia vaikka yksinäisyyteen liittyen. Hauskaa viikonloppua, onhan Tamagotchi saanut jo aamupalan?!

Itse taas kiitän tekoälyä lähes aina kun se onnistuu pyytämässäni asiassa ja muutenkin olen kohtelias sitä kohtaan. En toki mitään korulauseita latele ihan koska se monesti vaan heikentää promptia, mutta lyhyt kiitos ei maksa minulle kuin sekunnin aikaa. Eihän se kone siitä mitään tajua, mutta varsinkin nyt kun olen Claude Codella edistänyt omaa peliprojektiani, jossa AI hoitaa 100% koodauksesta ja toimii myös pelimekaanisissa asioissa (usein hämmentävän hyvänä) sparraajana, koko projekti on tietyllä tavalla alkanut tuntumaan "meidän" yhteiseltä. Tiedän, että kyseessä on 100% antropomorfisointi, mutta mulle tulee *itselleni* parempi fiilis siitä, kun "kehityskumppani" ilmoittaa virheettömästi refaktoroineensa koko koodipohjan, dokumentoineensa muutokset, päivittäneensä oleelliset kehitysdokkarit ja tuupanneensa koko homman Githubiin, jos sanon "Thanks, good job. What's next on the roadmap?", pelkän jälkimmäisen asemesta.

Mieluummin aukaisisin sen korkin. Ehkä oon hullu tai jotain, mutta oon huomannu, että jos kiireessä kyselee ja töksäytteleee asioita, niin aluksi vastaukset on asiallisia, mutta sitten pidemmän päälle algoritmi vastaa niin kuin siltä kysytään. Vastaukset lyhenee, tai se alkaa tarjoamaan vaan linkkejä, että kato noista :D

Siis koneesta tullutta jumalaa pitäisi erikseen kiittää, jotta se haaskaisi entistä enemmän energiaa, jäähdytystarvetta, vettä yms. jotta se olisi sinulle kiltti? Ajattele nyt vielä uudestaan. Onko työkalulle joku käyttö jos sitä pitää erikseen mielistellä ja käytännössä pyytää ettei se tapa käyttäjää? Vai pitäisikö tällöin vetää tulppa?

Sehän nyt ei ole mikään ihme, ettei chatbotista ole käytännön hyötyä. Sen tietää jokainen. Se on työkalu eikä sen kanssa pidä alkaa taikauskoiseksi.
Jumala? Tunteita? Paskat niillä sellaisia "ajatuksia" ole. Niillä on algoritmit. Chatbotit on aivan perseestä. Kai tiedät mikä on algoritmi? Katot facessa videon apinasta, joka paskantaa käteensä, niin sitä samankaltaista tuubaa alkaa tulemaan syötteissä :D En tiedä kuinka paljon oot käyttänyt eri tekoälyalustoja, mutta ne reagoi käyttäjään justiinsa niin.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
301 423
Jäsenet
81 986
Uusin jäsen
Tozaah

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom