Kaikki ne on vähän laiskoja, valehtelee ja liioittelee. Tuollaiseen päiviä kestävään hommaan en kyllä ole saanut mitään ai:ta ryhtymään. Kaikki kokeilemani valehtelevat vähintään siinä, mistä lähteestä tiedot on poimittu. Hyviä apureita, mutta tärkeissä asioissa on ehdottomasti tehtävä faktantarkistus itse. Perplexity menee niin pitkälle, että valehtelee käyttämästään ai-mallistakin. Sellainen heti silmille hyppäävää halluilu on selvästi vähentynyt kaikilla malleilla.
Aiemmin jo avasin tässä ketjussa perplexityn ongelmia hakea kansallisarkiston kokoelmista artikkeleita helpoilla hakusanoilla (näennäisesti raapaisee pintaa ja kertoo päälle että voi antaa minulle ohjeet kuinka hakea itse. Varastanut näköjään copilotin perusselityksenkin

). Perplexity on kaikkein laiskin, mutta minusta myös vaarallisin kaikista kokeilemistani ai-systeemeistä. Tästäkin tuli ketjuun joskus kirjoitettua tarkemmin. Ehkä oma moka kun en tajunnut erikseen kieltää silloin koskemasta webbisivun mihinkään muuhun osioon tai koodiin, kuin siihen johon muutosta pyysin.
Copilotin perusongelma on se, että se ei oikeastaan voi (osaa toteuttaa tai miksi sitä haluaa kutsua) tehdä mitään sellaista hyödyllistä toimintoa, joilla microsoft on sitä ja sen läsnäoloa perustellut. Moni on varmasti törmännyt copilotin vastaukseen, jossa kertoo ettei voi suoraan tehdä, editoida, muuttaa jne. jotain annettua dokumenttia, tiedostoa tai muuta. Kertoo sitten miten voin sen tehdä ITSE. Yleensä jo annetusta promptista pitäisi nähdä, että käyttäjä tietää varsin hyvin miten se tehdään. Copilot on ihan hyödyllinen muokkaamaan tekstiä (rewrite) tai vaikka arvioimaan tuotteen aitoutta (esim vintedissä jotain tuotekuvia ja ilmoitustekstejä).
Gemini on itselle ollut eniten hyödyllinen. Ongelmia on listattavaksi liikaa. Suurin ehkä se kontekstisuuden puute (Suomessa), eli se ei näe mitä on ruudulla jne. kuten perplexity (comet-selaimessa) ja copilot (edgessä). Geminin laatu paranee hieman jos sitä jaksaa laittaa toistamaan tehtävää vielä kerran ja toisen. Päälle tarkistaa itse ja huomauttaa puutteista jne. Paras anti onkin yleensä se, että se auttaa laajoissa kokonaisuuksissa minua jäsentämään paremmin. Hyvä
apu myös laatimaan pyydettyjä vastineita eri asioihin. Kaikki
kannattaa on ehdottomasti tarkistettava vielä itse. En tiedä johtuuko suomen kielestä, mutta geminiltä saattaa jäädä huomaamatta merkityksellisiä faktoja. Kun niistä sitten kysyy, niin kehuu käyttäjän tarkkuutta ja aloittaa korjattuna alusta. Ei hirveästi lisää luottamusta.
lisäys: pro-versio käytössä muissa paitsi copilotissa. Copilotin pro-versio ei jostain kumman syystä (heh) taida olla monella muullakaan käytössä. Chatgpt:n käyttö on itsellä toistaiseksi jäissä, kun ei montaa pro-systeemiä ehtisi rajallisessa ajassa kuitenkaan käyttää ja ilmaisen rajallisuus tulee liian nopeasti vastaan. Puutteista huolimatta, google tuntuu olevan aika paljon muita edellä.