Teräksiset paistinpannut (ruostumaton, hiiliteräs, valurauta)

Verkkokaupassa tarjouksessa Tefalin 28cm teräspannu 29 euroon.

Taisin Tokmannissa myös tuollaisen nähdä ja vaikutti yllättävän pätevältä Tefaliksi verrattuna niiden teflon pannuihin ainakin.

Taisin Tokmannissa myös tuollaisen nähdä ja vaikutti yllättävän pätevältä Tefaliksi verrattuna niiden teflon pannuihin ainakin.
Kannattaa katsoa kahvan kiinnitys ja yleinen sopivuus käteen. Eihän tollaisessa oikein muuta ole ihmetellä kun ei sitä pohjan rakennettakaan näe. No ehkä se kannattaa miettiä haluaako pohjan nousevan pyöreästi seiniin ilman kulmaa vai kulmikkaasti kuten kattilassa.

Strata 3-kerrospannu (hiiliteräs-alumiini-rosteri) saapui tänään USA:n keskilännestä. Hienolta näyttää pesun, sinerryksen ja yhden rasvapolton jälkeen. Mutta kestääkö ohuehko ja valtava 12.5" pannu vääntymättä sähkökeraamisella liedelläni? Viikonloppuna tulen testaamaan ja kerron sitten mielipiteeni tästä aivan uudenlaisesta pannutyypistä.

IMG_20250515_235931_edit_25462457172155.jpg

Viimeksi muokattu:
Strata 3-kerrospannu (hiiliteräs-alumiini-rosteri) saapui tänään USA:n keskilännestä. Hienolta näyttää pesun, sinerryksen ja yhden rasvapolton jälkeen. Mutta kestääkö ohuehko ja valtava 12.5" pannu vääntymättä sähkökeraamisella liedelläni? Viikonloppuna tulen testaamaan ja kerron sitten mielipiteeni tästä aivan uudenlaisesta pannutyypistä.

IMG_20250515_235931_edit_25462457172155.jpg
Oliko siinä kattilatyyppinen pannukakkupohja? Sellaisen luulisi kestävän vääntymättä.

Mitenköhän ovat tehneet tuon rakenteen niin ettei hiiliteräs ruostu sieltä alumiinikakun puolelta. Ehkä se on pintakäsitelty jotenkin.

Oliko siinä kattilatyyppinen pannukakkupohja? Sellaisen luulisi kestävän vääntymättä.

Mitenköhän ovat tehneet tuon rakenteen niin ettei hiiliteräs ruostu sieltä alumiinikakun puolelta. Ehkä se on pintakäsitelty jotenkin.
Kyllähän nuo on laminoitu/prässätty yhteen eli ei ole varsinaisesti varaavaa pohjaa erikseen. Pohjasta ylöspäin rosteri-alumiini-hiiliteräs.

Kyllähän nuo on laminoitu/prässätty yhteen eli ei ole varsinaisesti varaavaa pohjaa erikseen. Pohjasta ylöspäin rosteri-alumiini-hiiliteräs.
Eikös ne silloin ole ns. yhtä puuta jolloin alumiinikakku tukee hiiliteräspohjaa joka tuskin pääsee vääntymään.

Eikös ne silloin ole ns. yhtä puuta jolloin alumiinikakku tukee hiiliteräspohjaa joka tuskin pääsee vääntymään.
Joo rakenne on muuten kuten kolmikerros rosteripannuilla. Itse vaan olen saanut muutaman tälläisen rosteripannun vääntymään niin jännitän asiaa. Olen tietty selvitellyt parhaani mukaan ettei niin tapahtuisi kun on aika kalliista pannusta kyse. Mutta ainakin yhden ihmisen olen kuullut jotenkin onnistuneen vääntämään tälläisen pannun.

Joo rakenne on muuten kuten kolmikerros rosteripannuilla. Itse vaan olen saanut muutaman tälläisen rosteripannun vääntymään niin jännitän asiaa. Olen tietty selvitellyt parhaani mukaan ettei niin tapahtuisi kun on aika kalliista pannusta kyse. Mutta ainakin yhden ihmisen olen kuullut jotenkin onnistuneen vääntämään tälläisen pannun.
Kattilat on pysynyt suorana, mutta ne saa jaettua lämpökuorman käytännössä poikkeuksetta nesteeseen. Yhden kattilan pilasin kun paahdoin vahingossa tyhjänä induktioliedellä täysillä. Siihen tuli patti pohjaan. Hioin patin pois ja kattila toimi vielä mutta siitä kohtaa irtosi uloin kerros alumiinikakusta.

Voihan se ollakin että noiden paistinpannujen kaa pitää vähän varoa.

Hiiliteräspannu näyttää olevan keskeltä vähän noussut, näkee selvästi kun lämmityksen aikana kaataa öljyä niin heti karkaa sivuille. En ole vielä tarkemmin tutkinut onko miten paljon mutkalla, mutta mitenkäs tuota kannattaisi lähteä korjaamaan? Kumivasaralla naputtelua? Vai onko tuosta mitään hyötyä

Hiiliteräspannu näyttää olevan keskeltä vähän noussut, näkee selvästi kun lämmityksen aikana kaataa öljyä niin heti karkaa sivuille. En ole vielä tarkemmin tutkinut onko miten paljon mutkalla, mutta mitenkäs tuota kannattaisi lähteä korjaamaan? Kumivasaralla naputtelua? Vai onko tuosta mitään hyötyä
Kenen valmistama? De Buyer on kaareva jo tehtaalta tullessaan ja se estää muodonmuutokset, ellei ihan sikailemaan lähde induktiolla.

Kenen valmistama? De Buyer on kaareva jo tehtaalta tullessaan ja se estää muodonmuutokset, ellei ihan sikailemaan lähde induktiolla.
De buyer ja ollut mulla varmaan 10vuotta. En tiedä miten pitkään ollut tuollainen, mutta joskus talvella tuon huomasin. Voi siis olla että en vaan aikaisemmin ole huomannut eikä ole käytössä haitannut.

De buyer ja ollut mulla varmaan 10vuotta. En tiedä miten pitkään ollut tuollainen, mutta joskus talvella tuon huomasin. Voi siis olla että en vaan aikaisemmin ole huomannut eikä ole käytössä haitannut.
Melkein kaikki hiiliteräspannun ovat nykyään kuperia jo tehtaalta ettei lasiliedellä tulisi niin helposti pyöriviksi. Tosin mun eka hiiliteräspannu Debuyer 28 cm perusvesion sain vielä enemmän kuperaksi keskeltä kun lähes täydellä (täys - boost) induktiolla sitä väärinkäytin rasvapolttoja oppiessani tekemään. Ei haittaa mutta olisi toki olla kiva olla pannu joka pysyy ihan suorana..

Ei se Strata clad hiiliteräspannu sitten vääntynyt ainakaan ekalla kokkauksella :love: Edit: eilen vaimonkin piti isoa pannua kokeilla ja hänet tietäen ei esilämmittänyt pienemmällä teholla pannua eikä pannu siitäkään vääntynyt noin 2,5cm liian pienellä keittolevyllämme. Ainoa tässä pannussa on että patinan kehittyminen ei suju yhtä hyvin kuin vaikka Darto pannuissa, mutta kuten videossa jo näki on jo melko lailla tarttumaton pinnaltaan (tietty ei siitä ikinä teflonia tule).

Edit2: sulanut juustoleipä (Monterey Jack osoittautunut mun suosikiksi) on myös kätevä valmistaa isolla pannulla kun siihen mahtuu 4 paahtoleipää ongelmitta.

IMG_20250524_095132_edit_18807775826295.jpg

Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
278 121
Jäsenet
77 709
Uusin jäsen
immu62

Hinta.fi

Back