Teräksiset paistinpannut (ruostumaton, hiiliteräs, valurauta)

En ole ammattilainen näitten pannujen kanssa, mutta oppinut jotain parin vuoden aikana mitä olen näitä enemmin käyttänyt. Tuntuu että ne keillä on ongelmia, syyttävät vääränlaista rasvanpolttoa tai väärää esilämmitystä jne. Mutta oikea syy on siinä että pitäis oppia paistamaan niillä. Jos teflonpannun käyttö on ollut sitä että levy kutoselle=täysille ja käristetään vähässä rasvassa kunnes mielestä kypsä, sitten sammutetaan levy, niin pieleen menee näillä. Oli vaikka minkälainen rasvanpoltto, ei näillä kananmunaa kuiviltaan paisteta. Ja kaikki tarttuu kiinni jos korventaa levy täysillä. Ja tosiaan tomaattisoosit kannattaa tehdä rosterissa. Ja jos pelkää rasvaa/öljyä niin paistelee suosiolla pinnoitetuissa.

Niin...vaan miksi sitten käyttää hiiliterästä alunperinkään? Heitän kamat suoraan rosteriin niin ei tarvitse murehtia eikä tehdä ylimääräistä tiskiä. En halua liuottaa ruokiini turhia karsinogeenejä edes vahingossa.
Koska rosterisia kiinalaisia pyöreäpohjaisia wokkeja on vähän saatavilla, on pakko käyttää hiiliteräksistä. Ja rosterisissa paistinpannussa/kattilassa rakenne pettää jossain vaiheessa, hiiliteräksessä/valuraudassa ei ikinä. Jos tuolla nyt on väliä. :)

Minulla on kahdesta 20-25 vuotta vanhasta kattilasta alkanut pohjan rakenne pettämään hiljalleen mutta 60 vuotta vanha valurautapaistinpannu on edelleen iskussa. Tuskin tällä on monelle väliä. Omaan makuun rosterinen ei ole myöskään yhtä helppo käyttää kuin nuo kaksi ruostuvaa materiaalia.

Koska rosterisia kiinalaisia pyöreäpohjaisia wokkeja on vähän saatavilla, on pakko käyttää hiiliteräksistä. Ja rosterisissa paistinpannussa/kattilassa rakenne pettää jossain vaiheessa, hiiliteräksessä/valuraudassa ei ikinä. Jos tuolla nyt on väliä. :)
Kastikettahan tässä nyt oltiin hauduttelemassa eikä wokkaamassa? Kuten sanoin, käytän itse hiiliterästä wokkaamiseen ja kovilla lämmöillä paistamiseen, mutta ne kastikkeet menee suoraan rosterilla, joka ei tietenkään ole pyöreäpohjainen. Eikä liiemmin ole se DeBuyerin maalaispannukaan, jota induktiolla wokkihommiin käytän. Oikea pyöreäpohjainen wokkipannuhan ei sovi millekään muulle lämmönlähteelle kuin kaasulle tai nuotioon, mutta niitä taitaa lopulta aika harvalla olla keittiössä saatavilla.

Minulla on kahdesta 20-25 vuotta vanhasta kattilasta alkanut pohjan rakenne pettämään hiljalleen mutta 60 vuotta vanha valurautapaistinpannu on edelleen iskussa. Tuskin tällä on monelle väliä. Omaan makuun rosterinen ei ole myöskään yhtä helppo käyttää kuin nuo kaksi ruostuvaa materiaalia.
Ei ole kyllä yksikään kattila pettänyt ja vanhin käytössä oleva on 80-luvulta. Miten se pettäminen tapahtuu/näkyy?

Ei ole kyllä yksikään kattila pettänyt ja vanhin käytössä oleva on 80-luvulta. Miten se pettäminen tapahtuu/näkyy?
Toinen on Opan vanha malli jossa alumiinikakku on näkyvissä ja tiskikone on syönyt sitä pintaa niin että pohjarn rosterilevy on melkoisen terävä. Toinen opa taas puskee välillä vettä sieltä pohjan välistä kuumennettaessa eli siellä on rako tms.

Kastikettahan tässä nyt oltiin hauduttelemassa eikä wokkaamassa? Kuten sanoin, käytän itse hiiliterästä wokkaamiseen ja kovilla lämmöillä paistamiseen, mutta ne kastikkeet menee suoraan rosterilla, joka ei tietenkään ole pyöreäpohjainen. Eikä liiemmin ole se DeBuyerin maalaispannukaan, jota induktiolla wokkihommiin käytän. Oikea pyöreäpohjainen wokkipannuhan ei sovi millekään muulle lämmönlähteelle kuin kaasulle tai nuotioon, mutta niitä taitaa lopulta aika harvalla olla keittiössä saatavilla.
Paitsi että yleensä minun kastikkeissa on myös jotain paistettua ja kaikki paistaminen tapahtuu 100% wokilla jonka jälkeen alan rakentamaan kastiketta. Kun homma valmis, siirrän sen kattilaan ja pesen wokin. Näin kastikkeen saa jääkaappiin ruuan jälkeen ja wokki on valmis seuraavaan käyttöön. Näin minulla, muilla eri kuviot.

Statistiikka

Viestiketjuista
293 060
Jäsenet
80 414
Uusin jäsen
DDog

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom