Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Kyllä se on toisinpäin, eli Tesla-ongelmaisten (TDS) toimesta manataan ja toivotaan jatkuvalla syötöllä vuodesta toiseen mahdollisimman pieniä myyntilukuja, sekä koko firman konkurssia.

Luultavasti Teslaakin jotkut vihaa, itse lähinnä näen punaista Muskiin, hänen henkilökulttiin ja hypekulttuuriin törmätessä.

Se että Tesla siinä välissä sitten toimii sijaiskärsijänä ei haittaa kun tietää että puljun heikosta menestyksestä ottaa osumaa eniten juuri Musk.

Teslan menestyksellä ei enää ole juuri merkitystä heidän alkuperäisten tavoitteidenkaan saavuttamisen näkökulmasta; markkina on täynnä kohtalaisia, jollei jopa hyviä, vaihtoehtoja niin sähköautoissa kuin akkureservienkin puolella.
 
Teslaltakin saa nyt ostettua yksityisleasingilla 499e/kk Model 3 ja 729e/kk Model Y, (36kk/30000km). Ei taida ihan mätsätä noi leasing hinnat perusmallien hintaeroon ...
 
Ongelma vuoden 2016 facelift Model S:sä. Auto ostettu joulukuussa ja myyjäkin saatu myös kiinni, eli olen saanut ilmoitettua asiasta. Olen ymmärtänyt että jonkinlainen 6kk virhevastuu olisi myyjällä. Toki jo vanha alle 240tkm ajettu auto. Eli vaikka vika saataisiin korjattua, niin vain osan maksaisi autoliike (jos hyvin menee) ja joku osa laskusta taas minulle.

Luulin/epäilin siis, että ilmastoinnin kompressori ei pyöri ollenkaan. Eilen illalla purin sen etutavaratilan pois (oli helppo) ja kompura kyllä pyörii täysin normaalisti. Siis ainakin äänen perusteella.

Tuossahan siis sisäpuhaltimen säätöalue on 1-8. Mutta sitten sisäkierto päällä saa lisää tehoa, eli vielä 9-11.

Eli Model S ja jäähdyttääköhän ilmastointi myös akkua? Mitä niitä jotain putkia kokeilin, niin oikein mikään putki ei ollut kunnolla kylmä. Onko siis jollain fiksulla tästä mitään tietoa, että miten tuo ilmastointi kuuluisi toimia?

130km/h kun ajeltiin ja menin pikalaturille, niin äänen perusteella jäähdytti kyllä akkua. Prosentit taisi mennä noin 18 -> 80%. Mutta onkohan akun jäähdytys sitten kokonaan erillinen juttu?

Jos siis kompura toimii normaalisti, niin voisiko olla jotain "venttiileitä"? Ja siellä siis joku rikki oleva osa?

IMG20250523220436~3.jpg


Esim motonetissä ilmastoinnin kompressori olisi 1300€. Mutta kompura voi olla ehjä ja vika muualla?

Kylmäaineen vuotoa ei ainakaan pitäisi olla. Tässä joku päivä sitten oli täyttö. Mutta taisi puuttua vain noin 100g kylmäainetta. Ilmeisesti oli niin pieni vajaus, että se ei pitäisi vaikuttaa mitään?
 
Ongelma vuoden 2016 facelift Model S:sä. Auto ostettu joulukuussa ja myyjäkin saatu myös kiinni, eli olen saanut ilmoitettua asiasta. Olen ymmärtänyt että jonkinlainen 6kk virhevastuu olisi myyjällä. Toki jo vanha alle 240tkm ajettu auto. Eli vaikka vika saataisiin korjattua, niin vain osan maksaisi autoliike (jos hyvin menee) ja joku osa laskusta taas minulle.

Luulin/epäilin siis, että ilmastoinnin kompressori ei pyöri ollenkaan. Eilen illalla purin sen etutavaratilan pois (oli helppo) ja kompura kyllä pyörii täysin normaalisti. Siis ainakin äänen perusteella.

Tuossahan siis sisäpuhaltimen säätöalue on 1-8. Mutta sitten sisäkierto päällä saa lisää tehoa, eli vielä 9-11.

Eli Model S ja jäähdyttääköhän ilmastointi myös akkua? Mitä niitä jotain putkia kokeilin, niin oikein mikään putki ei ollut kunnolla kylmä. Onko siis jollain fiksulla tästä mitään tietoa, että miten tuo ilmastointi kuuluisi toimia?

130km/h kun ajeltiin ja menin pikalaturille, niin äänen perusteella jäähdytti kyllä akkua. Prosentit taisi mennä noin 18 -> 80%. Mutta onkohan akun jäähdytys sitten kokonaan erillinen juttu?

Jos siis kompura toimii normaalisti, niin voisiko olla jotain "venttiileitä"? Ja siellä siis joku rikki oleva osa?

IMG20250523220436~3.jpg


Esim motonetissä ilmastoinnin kompressori olisi 1300€. Mutta kompura voi olla ehjä ja vika muualla?

Kylmäaineen vuotoa ei ainakaan pitäisi olla. Tässä joku päivä sitten oli täyttö. Mutta taisi puuttua vain noin 100g kylmäainetta. Ilmeisesti oli niin pieni vajaus, että se ei pitäisi vaikuttaa mitään?
Mikä se vika siis on?
 
Tiketti sitte sisään jos ei kylmää tule. :hmm: Sieltä voi tulla rangerikin jos jotain pientä vaan on. Varmuudeksi voi ihan kirjoittaa siihen viankuvauksen loppuun toiveena ranger.
 
Tiketti sitte sisään jos ei kylmää tule. :hmm: Sieltä voi tulla rangerikin jos jotain pientä vaan on. Varmuudeksi voi ihan kirjoittaa siihen viankuvauksen loppuun toiveena ranger.
Ranger tosiaan olisi erittäin näppärä juttu. Se ei ihan heti tullut mieleen.

Teslan huollolle hyvä vaihtoehto ilmeisesti Hesla. Mutta se myös aika kaukana 3h 30min päässä. Enkä tiedä osaako kukaan paikallinen korjaaja Etelä-Pohjanmaalla tehdä mitään.

Näyttäisi että ne vaihtoventtiilin näköiset jutut vesiputkissa luultavasti toimii (ei toki varmuutta). Vesipumppu myös tuntuisi toimivan.

Laitoin nyt jäähdytysnesteen ilmanpuhdistuksen päälle, mutta se ei varmaankaan auta mitään. Siinä ilmeisesti menee 15 minuuttia.

Screenshot_2025-05-24-16-26-02-51_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4~2.jpg

Pitää siis laittaa tikettiä Teslalle. Vielä tuli mieleen jotkut läpät, jotka Teslassa on jossain. Eli täytyy niistä Googlata, että missä ne on. Ilmeisesti jossain keulassa?
 
Jos sulla oli just täyttö, niin vähän saattais haiskahtaa mokaan siellä. Meidän vanhassa romussa ilmeni vuoto, kun oli täyttöventtiilin hatusta tiiviste 404. Ilmeisesti painoi venttiiliin aavistuksen ilman tiivistettä, että pääsi vuotamaan.
 
No Kokkola on siellä suunnalla lähempänä, mut Seinäjoella on rangerilla varikko. :tup:
Jep. Rangeri on varmaan jossain naapurissa. Model 3 autoon ranger vaihtoikin etu ajovalot. Mutta en nähnyt koko miestä, kun se oli sen verran nopea operaatio :)

Kokkolan autohuoltoon 1h 45min. Se olisi tosiaan parempi kuin Hesla.

Jos sulla oli just täyttö, niin vähän saattais haiskahtaa mokaan siellä. Meidän vanhassa romussa ilmeni vuoto, kun oli täyttöventtiilin hatusta tiiviste 404. Ilmeisesti painoi venttiiliin aavistuksen ilman tiivistettä, että pääsi vuotamaan.
Tuo täyttöhuolto vähän venähti mulla, eli ilmastointi ei toiminut ennen täyttöäkään. Siitä huollosta on kyllä lappu jossain. Mutta asentajan mukaan vaan 100g sinne meni. R1234yf on oikea kylmäaine ilmeisesti kaikkiin Tesloihin.


On myös täysin mahdollista, että ilmastointi ei ole toiminut koko aikana, kun auton ostin joulukuussa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
278 119
Viestejä
4 789 437
Jäsenet
77 708
Uusin jäsen
hmh

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom