Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä



S/X saa päivityksiä, mutta mielestäni liian vähän, tää on joku säätö taas kun kaivattaisiin ihan uutta tilalle?

S & X sai pientä uutta.
Teslan X profiili kertoo:

Model S & X are now even better – launching today in the US 🇺🇸

Highlights:

– Frost Blue paint color

– Up to 410 miles of range (Model S Long Range – our longest range Tesla yet)

– Even quieter inside: less wind + road noise & more effective Active Noise Cancellation

– New wheel designs & improved aerodynamics = more range

– Front fascia camera for better visibility

– Dynamic ambient lighting that brings unique animations along the dash & doors upon entry

– An even smoother ride thanks to new bushings & suspension design

– Adaptive driving beams

– New exterior styling for Model S Plaid, optimized for high-speed stability

– More space for 3rd row occupants & cargo (Model X)
 
Jotain vähän suurempaa päivitystä voisi S malliin kyllä tulla. Mutta noin muuten mielestäni todella onnistunut muotoilu ja ne alkupään 2013, tai koska nyt eka tulikaan, näyttävät vieläkin ihan uusilta ja hienoilta (lukuunottamatta sitä keulapuskurin levyä).

Nyt on Y, mutta seuraava autoni varmaankin S. Tosin tuskin vielä n. 8 vuoteen vaihdan.
 
Ilmeisesti kun kaikki tehoja, kantamaa myöden on samat.

Ei suuremmin innosta, kyllä se mielenkiinto vaan kasvaa Cadillacia kohtaan.
 
Onko S:ssä ovenkahvat pelkästän sähköisiä kuten 3/Y takapenkit vai onko kaikissa mekaaninen yhteys?
Napit on, samalla tavalla kuten 3/Y. Tämä siis vm. 2023 eteenpäin.

Näyttökuva 2025-06-13 kello 10.36.24.png
 
Tästä herää taas sama kysymys, mitä ihmettä siellä Austinissa oikein touhutaan, Eikö siellä ole kuin viilaus & hienosäätäosasto enään töissä ?
 
Aika heikoksi jäi kyllä sitten tämä ”päivitys”.
Taidettiin vain haluta yhtenäistää asiat kuten sisustan valot ja optimoida rakennetta.
Noh, eihän esimerkiksi BMW: n 300 tai 500 -sarjakaan ole mitenkään radikaalisti muuttunut tässä viimeisen 10 vuoden aikana.
 
Valot ja ulkomuotohan noissa on hyvin onnistuneet ja toivottavasti mitään muiden mallien tapaista rumennusta ja kiinalaisia lightbareja ei niihin tehtäisikään. Muuten toki kaipaisi jonkinlaista päivitystä jo.
 
Tästä herää taas sama kysymys, mitä ihmettä siellä Austinissa oikein touhutaan, Eikö siellä ole kuin viilaus & hienosäätäosasto enään töissä ?
Se mitä ketjuun postattu, niin mielikuva että ihan tavanomainen, jos ei vuosimalli, niin kasvojenkohotus päivitys. Optimoidaan tuotantoa, ja vähän joten piristystä markkinointi osastoa varten.

Tosin yhtiön "kriisi" voi tuoda omaa väriä, tuolla nyt ainakin voi selittää vähän aikaa myynnin takkuamista. Ja ymmärtääkseni auto malli on historiansa aikana kehittynyt, näkyvät ulkomuotopäivitykset työläämpiä ja osa käyttäjiästi ei ulkonäkömuutoksia arvosta, osa taasen haluaa että jos päivittää autonsa uuteen, niin sen pitäisi erottua päällepäin.

Kentällä vain on kovat odotukset että sieltä tulisi kokonaan uusiamalleja. Jos nyt jotain uutta, niin normaalimpi avolava, ja sitä pikku autoa, pitkään odotettu, kilpailiaa sinne verottomana/tulittomana lähtösatamassa ykkösellä alkavaan hintaluokkaan. Kiinnostusta, kysyntää kyllä vähentää se että muut valmistajat tarjoaa noihin omia mallejaan. Ja alkaa joillain konserneilla olla muutenkin varsin monipuolinen tarjonta.
 


S/X saa päivityksiä, mutta mielestäni liian vähän, tää on joku säätö taas kun kaivattaisiin ihan uutta tilalle?

Varmaan käytännön syistä noin pieni päivitys. Rajalliset resurssit niin ei kannata käyttää muutamia kymmeniä tuhansia vuodessa myyviin malleihin kun tavoite on oikeasti myydä miljoonia autoja vuodessa. Kai paukut menee vielä julkaisemattomaan halpiskärryyn ja sen jälkeen taksihärveliin. Tuli se taksihärveli tai ei niin imee resursseja kun elonilla päähänpinttymä taksista ja uusista mahdollisesti halvemmista valmistustavoista.

Saapa nähdä tuleeko hw5 loppuvuodesta vai ei. Sen verta vähän ollut hw5 vuotoja että ehkä ei ole tulossa tänä vuonna?
 
Varmaan käytännön syistä noin pieni päivitys. Rajalliset resurssit niin ei kannata käyttää muutamia kymmeniä tuhansia vuodessa myyviin malleihin kun tavoite on oikeasti myydä miljoonia autoja vuodessa. Kai paukut menee vielä julkaisemattomaan halpiskärryyn ja sen jälkeen taksihärveliin. Tuli se taksihärveli tai ei niin imee resursseja kun elonilla päähänpinttymä taksista ja uusista mahdollisesti halvemmista valmistustavoista.
Teslan market cap on tyyliin moninkertainen vs. VAG / MB / GM / BMW. Miten voi olla rajalliset resurssit kun massia on loputtomasti vs kilpailijat (jos vaan emittoisi pari osaketta) ja kilpailijat ylläpitävät kymmenien mallien portfolioita tarjolla?

Teslan suunnittelupuoli jotenkin poikkeuksellisen kankea ja tehoton kun se ei pysty tekemään kuin yhtä autoa kerrallaan? Mikä on rnd/dev budjetti vs kilpailijat? Ei se ainakaan mallivalikoiman ja refresh-tiheyden osalta näytä riittävältä…

Miten MB:llä on varaa tuoda mitättömiä määriä myyvistä G-class ja S-class autoista uudet mallit ulos tasaisen tappavasti - Tesla hädintuskin pystyy facelifteihin?
 
Teslan market cap on tyyliin moninkertainen vs. VAG / MB / GM / BMW. Miten voi olla rajalliset resurssit kun massia on loputtomasti vs kilpailijat (jos vaan emittoisi pari osaketta) ja kilpailijat ylläpitävät kymmenien mallien portfolioita tarjolla?

Teslan suunnittelupuoli jotenkin poikkeuksellisen kankea ja tehoton kun se ei pysty tekemään kuin yhtä autoa kerrallaan? Mikä on rnd/dev budjetti vs kilpailijat? Ei se ainakaan mallivalikoiman ja refresh-tiheyden osalta näytä riittävältä…

Miten MB:llä on varaa tuoda mitättömiä määriä myyvistä G-class ja S-class autoista uudet mallit ulos tasaisen tappavasti - Tesla hädintuskin pystyy facelifteihin?
Tai homma nimi oli että tehtiin poc että sähköautoja voi tehdä ja ne myyvät. Nyt sitten ollaan se AI/Robofirma ja koitetaan saada se softa tekemään tulosta. Toki huonolla menestyksellä.
 
Miten MB:llä on varaa tuoda mitättömiä määriä myyvistä G-class ja S-class autoista uudet mallit ulos tasaisen tappavasti - Tesla hädintuskin pystyy facelifteihin?
Noi kalleimmat mersut aika varmasti tuovat myös melkoisesti rahaa sisään per myyty auto. Lisäksi kuuluu imagoon, että sieltä löytyy uusinta tekniikkaa ja premiumia.

Ei etenkää G tosin kovinkaan usein uudistu ja silloinkin erittäin maltillisesti.

W460 (1979–1991)

W461 (1992–2022)

W464 (2022–present)

Toki pieniä nykyaikaistamisia mahtunut noihin vuosiin vaikka malli ulkoisesti pysynyt lähes samana.
 
S/X tulisi kyllä oikeasti tosi kiinnostava auto jos sinne saataisiin paljon jotain uutta ja hienoa pellin alle, alkaen steer by wiresta. Kuten täälläkin on nyt monesti todettu, niin aika paikallaan polkee mallit.
 
Kyllähän nuo katseet kääntyy esim. Xiaomi SU7 (Ultra) suuntaan. Tuntuu että näissäkin se innovaatio tulee nykyään Kiinalaisilta, kuten esim. puhelimissakin. Toki tuossa autossa Euroopan saatavuus kysymysmerkki ja samoin talvikäyttö, mutta muuten löytyy aika pitkälti kaikki mitä S Plaidista ja enemmänkin.

Toisaalta ei kai S:stä ihan hirveästi puutu paitsi 800V voimalinja, ja mukavuuksia kuten HUD. Mutta onhan se sääli, ettei juuri mitään kehitystä ole tapahtunut ja vastine rahoille nykymarkkinassa erittäin kyseenalainen.
 
Mitä iloa käyttäjälle steer by wirestä on? En ole sellaista kokeillut mutta ajatuksena se kuulostaa että auto tuntuu entistäkin etäisemmältä ajotuntumaltaan ja mahdollisesti vielä enemmän roskaa ku oikeastaan kaikki sähköisellä ohjaustehostimella varustetut nykyautot.
On se kumma kun ei niistäkään saada kunnollisia kun vaikka joku +20 vuotias bmw pieksee ne kaikki aivan 100-0. Oli hämmästyttävä kokemus kun vuosiin en ollut sellaisella ajanut mutta joitain aikoja sitten päädyin ajamaan sellaista ja oli aivan upea verrattuna nykyisiin.
 
Teslan market cap on tyyliin moninkertainen vs. VAG / MB / GM / BMW. Miten voi olla rajalliset resurssit kun massia on loputtomasti vs kilpailijat (jos vaan emittoisi pari osaketta) ja kilpailijat ylläpitävät kymmenien mallien portfolioita tarjolla?
Market cap ei ole sama asia kuin liikevoitto ja käytettävissä oleva raha. Vaikka olisi rajaton liikevoittokin voi olla rajoja sen suhteen miten paljon löytyy päteviä työntekijöitä ja miten työ rinnakkaistuu tai mitä on järkevä tehdä. Joskus myös voi joutua miettimään yrityksen kulurakennetta se mielessä, että liikevoitto voi laskea. Vähän eri vetää gameover ruutu reaalielämässä kuin tietokonepelissä, nokiaa voi muistella.

Kuvittelen, että teslalla on ideana saada se halpa auto vanhalla valmistusteknologialla asiakkaiden käsiin tänä vuonna. Roboauto uudella valmistusteknologialla ehkä tuotantoon 2026, todennäköisemmin 2027. Sen jälkeen face liftataan vanhoja autoja uudelle halvemmalle valmistusteknologialle.
 
Mitä iloa käyttäjälle steer by wirestä on? En ole sellaista kokeillut mutta ajatuksena se kuulostaa että auto tuntuu entistäkin etäisemmältä ajotuntumaltaan ja mahdollisesti vielä enemmän roskaa ku oikeastaan kaikki sähköisellä ohjaustehostimella varustetut nykyautot.
Saadaan renkaiden kääntymisen määrää säädettyä nopeuden mukaan. Pieni ratinkääntö riittää parkkipaikalla/hallissa/u-käännös pyörittelyyn. Samanverran ratinkääntöäkääntöä kääntää renkaita vähemmän 100km/h vauhdissa ettei pikku ratinliikkeestä auto lennä metsään. Ei varmaankaan siinä kohtaa ajajan auto, mutta käyttömukavuus versus fiilis.
 
Saadaan renkaiden kääntymisen määrää säädettyä nopeuden mukaan. Pieni ratinkääntö riittää parkkipaikalla/hallissa/u-käännös pyörittelyyn. Samanverran ratinkääntöäkääntöä kääntää renkaita vähemmän 100km/h vauhdissa ettei pikku ratinliikkeestä auto lennä metsään. Ei varmaankaan siinä kohtaa ajajan auto, mutta käyttömukavuus versus fiilis.
Jotenkin muistissa, että tuollainen systeemi oli jossain saksalaisessa jo 2000-luvun alussa?
 
Lexus oli ensimmäinen muutama vuosi sitten. Muuttuvia ohjaustehostuksia on kyllä ollut, W211 Merssussa tais olla optiolistalla jo.
 
Lexus oli ensimmäinen muutama vuosi sitten. Muuttuvia ohjaustehostuksia on kyllä ollut, W211 Merssussa tais olla optiolistalla jo.
Joo näköjään E60 bemariin tuli optioksi nopeuden mukaan muuttuva ohjausvälitys 2003. Liekö sitten todettu turhakkeeksi vai miksi ei ole yleistynyt. Tai no ite ajattelen että varmastikin erittäin perseestä että asian x tapahtumiseen tarvittava ratinpyörittelyn määrä ei ole ennakoitavissa.
 
Jotenkin muistissa, että tuollainen systeemi oli jossain saksalaisessa jo 2000-luvun alussa?
monimutkaisempi rakenne jos ratti mekaanisesti kiinni ja renkaat kääntyy eri vauhdeissa eri määrän versus fly by wire:lla käskytetään moottoria eri tavalla eri vauhdissa
 
monimutkaisempi rakenne jos ratti mekaanisesti kiinni ja renkaat kääntyy eri vauhdeissa eri määrän versus fly by wire:lla käskytetään moottoria eri tavalla eri vauhdissa
Joo epäilemättä nykytekniikalla siitä saadaan yksinkertaisempi. Toki, että mitä iloa siitä on käyttäjälle jos se on ollut perinteiselläkin ohjauksella toteutettavissa? Tai siis siitähän tää keskustelu lähti että mitä iloa siitä on?
 
Joo epäilemättä nykytekniikalla siitä saadaan yksinkertaisempi. Toki, että mitä iloa siitä on käyttäjälle jos se on ollut perinteiselläkin ohjauksella toteutettavissa? Tai siis siitähän tää keskustelu lähti että mitä iloa siitä on?
Auto on kätevämpi käyttäytymään kun ei tarvi tehdä kompromissia renkaankääntymisen ja vauhdin suhteen. Parkkipaikkapyörittely versus kuin raiteilla meno motarivauhdeissa.

Vähemmän romua mekaanisesti kiinni niin ajovustin ehkä paremmin pystyy ohjaamaan.

Kuluttajatason hinta versus erikoisluxus ominaisuus.

Teoriassa vois myös miettiä pro ratamoodia missä ratin toimivuus optimoidaan softalla ratakäyttöön. Normikäytössä ei ehkä halua ratamoodin sähäkkyyttä, vrt auto menee kuin raiteilla motarilla tai reagoi pieneenkin ratin liikuttamiseen tehden motarilla ajamisesta raskasta.
 
Auto on kätevämpi käyttäytymään kun ei tarvi tehdä kompromissia renkaankääntymisen ja vauhdin suhteen. Parkkipaikkapyörittely versus kuin raiteilla meno motarivauhdeissa.

Vähemmän romua mekaanisesti kiinni niin ajovustin ehkä paremmin pystyy ohjaamaan.

Kuluttajatason hinta versus erikoisluxus ominaisuus.

Teoriassa vois myös miettiä pro ratamoodia missä ratin toimivuus optimoidaan softalla ratakäyttöön. Normikäytössä ei ehkä halua ratamoodin sähäkkyyttä, vrt auto menee kuin raiteilla motarilla tai reagoi pieneenkin ratin liikuttamiseen tehden motarilla ajamisesta raskasta.
Nuo kaikki olivat vuoden 2003 bmw:ssä, toki arvokkaana lisävarusteena kun oli reilu parikyt vuotta sitten uusinta high-techiä autoiluun.
Kuluttajatason hinnasta voidaan olla montaa mieltä kun ei fly by wire ole oikeen saatavilla mihinkään, ainakaan mihinkään halvempaan ku 500 bmw 20-vuotta sitten.

Itse näen tämän vaan halpuutuksena mikä ei tuo muutaku huononnuksia ja toivottavasti ei yleisty.
 
Nuo kaikki olivat vuoden 2003 bmw:ssä, toki arvokkaana lisävarusteena kun oli reilu parikyt vuotta sitten uusinta high-techiä autoiluun.
Kuluttajatason hinnasta voidaan olla montaa mieltä kun ei fly by wire ole oikeen saatavilla mihinkään, ainakaan mihinkään halvempaan ku 500 bmw 20-vuotta sitten.
No sittenhän se mentävä sinne bmw-ketjuun etsimään käytettyä. Teslalla CT:ssa saanut kehuja steer by wire



Tosi puristille kaikki tehostimet haram
 
No sittenhän se mentävä sinne bmw-ketjuun etsimään käytettyä. Teslalla CT:ssa saanut kehuja steer by wire



Tosi puristille kaikki tehostimet haram

Joo siis eihän siitä tässä ollutkaan kyse ettäkö tuo ei olisi varmaan näppärä ajoittain. Tuokin vaan videon otsikko että on game changer, ollut todellisuutta ja osaan autoista saatavilla oleva juttu jo yli 20 vuotta. Jos olisi jotenkin merkityksellinen juttu ni se olisi sen julkaisun vuonna 2003 jälkeen valunut varmastikin kaikkiin.
 
Joo siis eihän siitä tässä ollutkaan kyse ettäkö tuo ei olisi varmaan näppärä ajoittain. Tuokin vaan videon otsikko että on game changer, ollut todellisuutta ja osaan autoista saatavilla oleva juttu jo yli 20 vuotta. Jos olisi jotenkin merkityksellinen juttu ni se olisi sen julkaisun vuonna 2003 jälkeen valunut varmastikin kaikkiin.
Noista voi väitellä jossain muussa kuin tesla-ketjussa. Se mitä tesla teki eri tavalla ensimmäisenä yhdysvaltain markkinoilla niin ei ole mekaanista erillistä ohjausta jos steer by wire hajoaisi. Tesla tosin sanoo, että steer by wire rakennettu niin ettei esimerkiksi yksittäinen rikkinäinen sensori riko ohjausta.

The Cybertruck is the first vehicle on U.S. roads to go fully steer-by-wire with no mechanical linkage between the front wheels and the steering wheel. Lexus and Infiniti have offered steer-by-wire systems before Tesla, but they had mechanical backups
 
No sittenhän se mentävä sinne bmw-ketjuun etsimään käytettyä. Teslalla CT:ssa saanut kehuja steer by wire



Tosi puristille kaikki tehostimet haram

Miten tommonen toimii kun tulee total blackout? Viimeistään rippikouluikäisessä jo hyvinkin mahdollista ja suunnitteluvirheellä paljon nopeamminkin.
 
Noista voi väitellä jossain muussa kuin tesla-ketjussa. Se mitä tesla teki eri tavalla ensimmäisenä yhdysvaltain markkinoilla niin ei ole mekaanista erillistä ohjausta jos steer by wire hajoaisi. Tesla tosin sanoo, että steer by wire rakennettu niin ettei esimerkiksi yksittäinen rikkinäinen sensori riko ohjausta.


Joo siis pakko olla yksi tai ehkä kaksi täysin auton muusta elektroniikasta erillään olevaa systeemiä jos vikaa pukkaa ettei ohjautuvuus lopu.
Saksalaisen ZF tekele tuo cybertrukin ohjaus mikä toisaalta lupaa hyvää, koska ainakin zf8 vaihteistot markkinoiden parhaita.
 
Miten tommonen toimii kun tulee total blackout? Viimeistään rippikouluikäisessä jo hyvinkin mahdollista ja suunnitteluvirheellä paljon nopeamminkin.
Huonostihan siinä käy jos kehitellään skenaario missä järjestelmään rakennettu redundanssi ei riitä. Tosin voihan mekaanisessakin joku osa hajota niin ettei enää voida kontrolloida renkaiden kääntymistä.

Tässä katsottu mitä tuo järjestelä on syönyt


Aikaisemman postauksen linkin päästä
The better question is safety. Tesla says that “the steer-by-wire system is controlled by multiple redundant sensors and actuators,” so that if one component fails, you’re not screwed. If there is an issue, it says, “an alert displays on the touchscreen, a chime sounds, and Cybertruck gradually reduces drive torque while informing you to pull over.” There’s at least one report of this happening via a series of tweets that have now been deleted.
 
Ihan hyvä että tuotakin joku viittii kehitellä ja testata. Voi muut sitten ottaa sen käyttöön kunnon valmis systeemi. (vrt sähköautot). Pioneerin työ on aina hidasta ja tuskaista aluksi.
 
Tästä herää taas sama kysymys, mitä ihmettä siellä Austinissa oikein touhutaan, Eikö siellä ole kuin viilaus & hienosäätäosasto enään töissä ?

Tesla on jo pitkään pitänyt tuotekehitystä minimiliekillä, koska yhtiön johdon mielestä kaikki paukut piti laittaa FSD tekoälyyn ja siihen liittyviin projekteihin (viimeisimpä tekoälyllä toimiva Uber eli Cybercab joka ei edes 100% onnistuessaan ole taloudellisesti järkevä), muut projektit on sitten on sitten jäänyt taka-alalle ja itse autoihin liittyvä kehitystyö kaikista eniten. Cyber Truck sai jonkinverran resursseja, mutta kuten akkuprojekti ja rekkaveturiprojekti niin myös sen huhuttiin kärsineen pitkään resurssipulasta Teslan sisällä)

Tesla ei ole autoyhtiö eikä se juurikaan panosta siihen liittyvään tuotekehitykseen, edes siihen peruskehitykseen, eli akkuihin, ohjauselektroniikkaan tai moottoreihin (ei siis suhteessa markkinaosuuteensa) ja sen takia kaikki menee siitä ohi oikealta ja vasemmalta. Joten silloin ei luonnollisesti riitä kauheasti resursseja myöskään uusiin automalleihin tai vanhojen päivittämiseen. Jo Model Y:n pienimuotoinen facelift oli raju panostus Teslalta, joka ei nykyisellä organisaatiollaan siihenkän ihan helposti pysty.

Kyseessä on siis puhtaasti yhtiön strategiaan ja johtoon liittyvä ilmiö, ja johtuu isolta osin erään E M nimikirjaimilla varustetun johtajan näkemyksistä ja strategisista näkemyksistä.
 
Noin 13tkm on tullut ajoa tammikuun alusta. Model S 90D 2016 FL. Melko pienellä kulutuksella menee näillä keleillä. Ainakin siis 90 ja 110km/h ajettaessa.

Keskikulutuskin on hieman jo laskenut. 208Wh/km.

Screenshot_2025-06-13-22-32-52-84_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4~2.jpg

Loppumatkan kulutus näyttää 174Wh/km. Mutta ehti nollaantua tuo vähän pidempi pätkä, jonka ajoin.

Screenshot_2025-06-13-22-38-51-72_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4~2.jpg

Varmaan aika normaalia, että 15 minuuttia lämmittää akkua ennen pikalatausta? Lähtö oli 96% akulla, kun ei ihan täyteen ehtinyt yön aikana latautua (10A vaan). Pikalataus oli siis melko alkumatkasta ja lataus kesti 16 minuuttia (vähän alle 5€).

Screenshot_2025-06-13-15-59-45-90_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76.jpg

Oli myös joku toinen kuva, mutta en yhtään muista mikä lataus tuo oli.

Screenshot_2025-06-11-23-56-47-06_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76.jpg
 
No ei ole kyllä kaksinen latausnopeus noissa vanhemmissa Tesloissa. Ja 90:nen sentään on jo pykälää uudempi.

Kai tuolla maanteitä ajelee kun kulutus on kuitenkin auton kokoon nähden kohtuullinen, mutta aika tuskallista on pitä motariajelu jos 40% soc:ia kestää 20min ladata.
 
Itse taisin tehdä omat kulutusenkat Model 3 takavedolla viime viikonloppuna kun ajelin reissussa maalaisteitä 50-80 km/h alueita yhden ajopätkän. Lyhyillä pätkillä pääsyt toki tuon allekin, mutta tuossa kuitenkin vajaa 40km ajoa ja 8:lla alkava kulutus.

Screenshot 2025-06-14 at 5.53.01.png
 
No ei ole kyllä kaksinen latausnopeus noissa vanhemmissa Tesloissa. Ja 90:nen sentään on jo pykälää uudempi.

Kai tuolla maanteitä ajelee kun kulutus on kuitenkin auton kokoon nähden kohtuullinen, mutta aika tuskallista on pitä motariajelu jos 40% soc:ia kestää 20min ladata.
Ei ole tosiaan minustakaan kehumista latausnopeudessa. Jos siis kaikki toimii, kuten kuuluu? Sitä siis en itse tiedä. Tuossa alemmassa kuvassa kävin varta vasten pikalaturilla ja siinä ei tuota akun esilämmitystä ollut ollenkaan päällä.

Oikein katsoit juu. 20 -> 58% tuo alempi. Näyttää myös aivan lopussa olevan erittäin pieni kuoppa, kun laturi katkaisee latausta.

Ylempi lataus muuten olikin kokonaan turha. Auton mukaan koko paluumatka olisi mennyt 96% -> 4%. Ja laskeskelin nyt että tuo myös piti paikkansa. Kotona akkua oli jäljellä vielä 21%.

16 minuutin stoppi oli liian lyhyt, eli parkissa oltiin varmaan 5 minuuttia kauemmin. Lisäksi vielä tuli toinenkin stoppi, kun ulkoilutin kissaa uudelleen tien vieressä metsässä.


90kWh ei ole Teslan "rampauttama". Eli ainakin pitäisi tulla täysillä. 85kWh akun Tesla on säätänyt pienemmälle latausteholle.

Aiempi auto oli 50kWh akulla oleva Peugeot e-2008. Sillä oli huomattavasti hankalampi liikkua pitkiä matkoja.

Itse taisin tehdä omat kulutusenkat Model 3 takavedolla viime viikonloppuna kun ajelin reissussa maalaisteitä 50-80 km/h alueita yhden ajopätkän. Lyhyillä pätkillä pääsyt toki tuon allekin, mutta tuossa kuitenkin vajaa 40km ajoa ja 8:lla alkava kulutus.

Screenshot 2025-06-14 at 5.53.01.png
Pienellä menee, kun keskinopeus on jotain 65km/h :)

Itse ajelin +10km/h kaikkiin rajoituksiin. Mutta tuolla rengastuksella oikea nopeus on silloin +7km/h. Toki on niin mutkaisiakin teitä, että parempi pitää hitaampi nopeus, että näkee jotain ajoissa ja pysyy muutenkin tiellä.
 
Itse taisin tehdä omat kulutusenkat Model 3 takavedolla viime viikonloppuna kun ajelin reissussa maalaisteitä 50-80 km/h alueita yhden ajopätkän. Lyhyillä pätkillä pääsyt toki tuon allekin, mutta tuossa kuitenkin vajaa 40km ajoa ja 8:lla alkava kulutus.

Screenshot 2025-06-14 at 5.53.01.png
Model S 90D ihan loppumatka 174kWh ja keskinopeus 84km/h.

Viimeinen 50km oli 150Wh/km.
IMG20250613194536~2.jpg


Vakionopeudensäädin on ollut säädöllä 7, eli pisin turvaväli. Joskus kokeilin jopa säätöä 1, eli erittäin lyhyttä väliä ja tuollakin aika suuri merkitys kulutukseen, kun pääsee aivan toisen auton tai rekan imussa. Ei toki järkevää ajaa puskurissa kiinni.
 
Päivän Model 3. Frunkin alta pääsee käsiksi ilmastoinnin lauhdutinkennoon, jonka päällä on pieni nestekierron jäähdytyskenno. Noiden välissä oleva alle sentin korkea tila olikin sitten aivan tukossa orgaanisesta jätteestä. Käytännössä vaikuttaa merkittävästi ilmastoinnin lauhduttimen ilmansaantiin, joten olipa hyvä että tuli katsottua ja putsattua.

Paikka on aika hankala jos ei pura enemmän. Kennon päällä olevan muovisuojan saa raotettua niin, että esim. Erikoispitkällä ruuvarilla mahtuu kaivamaan roskat pois ja imuroimaan ne. Sitten vesiletkulla tms. Pystyy huuhtelemaan vielä kennot ja niiden välistä roskat pois.

Kuvassa frunk alapuolinen tila sekä näkymä muovisuojan alta (pesun jälkeen).

Autolla ikää 5v/100tkm

20250614_105720.jpg


20250614_105731.jpg
 
Voiko tuonne huoletta laittaa letkulla vettä? Voisin omasta Y:stä kanssa tuon kennon putsata, mutta ei oikein houkuta irroittaa puskuria vaan tuosta välistä mieluummin putsaisin. Eli ensin imurointi ja sitten huuhtelu vedellä?
 
Voiko tuonne huoletta laittaa letkulla vettä? Voisin omasta Y:stä kanssa tuon kennon putsata, mutta ei oikein houkuta irroittaa puskuria vaan tuosta välistä mieluummin putsaisin. Eli ensin imurointi ja sitten huuhtelu vedellä?
Takapuolella on flekti, mutta kyllähän tuonne sateella menee vettä, mistä päättelin että kyllä voi. Omassa tapauksessa tarvitsin pitkää 30+ cm ruuvaria jolla kaivoin tuon välin VAROVASTI tyhjäksi ja imuroin ne mitä sieltä pihalle yläkautta sain. Etuosan läpät sai varovasti pakottamalla auki, minkä jälkeen ylä-ja alakautta huuhtelemalla näytti tulleen ihan hyvä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
279 788
Viestejä
4 812 707
Jäsenet
77 978
Uusin jäsen
jukkisk88

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom