Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Aika huonosti löytyy noista 90:sistä dataa netistä, ilmeisesti nuo ainakin alkujaan optimoitu V1 supereille joista ei tainnut yli 135kW irrota. Kyllähän tuolla nyt ajelee, varsinkin jos hinkuttaa aina laturille 5% soc:lla ja lähtee 60%:ssa tjsp.

Ja onhan tuo jo vanha auto, joten ei se aikalaisiaan perässä ole, läski E-tron lataa nopeammin / flätillä käyrällä, mutta myös kuluttaa massiivisesti.
Näissähän ei siis edes ole CCS:ssää itse autossa vaan Type2 liittimen kautta se originaali SC, joten mahtaakohan tuokin rajoittaa latausnopeutta, mutta 135kW on tosiaan maksimi mitä auto edes ottaa vastaan.
 
Näissähän ei siis edes ole CCS:ssää itse autossa vaan Type2 liittimen kautta se originaali SC, joten mahtaakohan tuokin rajoittaa latausnopeutta, mutta 135kW on tosiaan maksimi mitä auto edes ottaa vastaan.
Eikö noihin saa ccs-retrofittiä? Jos puheet 90D:n voimalinjan luotettavuudesta ja akkufiksien toimivuudesta ovat totta, niin tuo voisi hyvinkin kestää alustan osien ja renkaiden vaihdoilla pitkälle yli 500tkm.

Toki nuo normaalit ilmastoinnit ja sisutukset hajoilee, mutta ykköstonnien rempat nyt ovat hyväksyttäviä jos auto kestää niillä 20v ja ajo on halpaa.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö noihin saa ccs-retrofittiä? Jos puheet 90D:n voimalinjan luotettavuudesta ja akkufiksien toimivuudesta ovat totta, niin tuo voisi hyvinkin kestää alustan osien ja renkaiden vaihdoilla pitkälle yli 500tkm.

Toki nuo normaalit ilmastoinnit ja sisutukset hajoilee, mutta ykköstonnien rempat nyt ovat hyväksyttäviä jos auto kestää niillä 20v ja ajo on halpaa.
Saa toki, mutta retrofitti on joku lisäpalikka latausjärjestelmään varmaan todentamista varten ja irrallinen adapteri mikä menee CCS pään ja Type2:sen väliin, eli auton pää ei muutu mihinkään eikä kyllä tuota edes saisi vaihdettua, ei riitä tila luukun alla täydelle CCS:lle.
 
Näissähän ei siis edes ole CCS:ssää itse autossa vaan Type2 liittimen kautta se originaali SC, joten mahtaakohan tuokin rajoittaa latausnopeutta, mutta 135kW on tosiaan maksimi mitä auto edes ottaa vastaan.
Hyvä huomio, 135kW on luultavasti tosiaan se ihan maksimi.

Screenshot_2025-06-15-17-04-08-89_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76.jpg

Eikö noihin saa ccs-retrofittiä? Jos puheet 90D:n voimalinjan luotettavuudesta ja akkufiksien toimivuudesta ovat totta, niin tuo voisi hyvinkin kestää alustan osien ja renkaiden vaihdoilla pitkälle yli 500tkm.

Toki nuo normaalit ilmastoinnit ja sisutukset hajoilee, mutta ykköstonnien rempat nyt ovat hyväksyttäviä jos auto kestää niillä 20v ja ajo on halpaa.
Voimalinja on hyvä, koska pieni takamoottori, jossa ei ole jäähdytysnesteellä jäähdytystä.

Tällä ajettu 237tkm ja akun kunto Tessie sovelluksen mukaan 87%. Jos pääsee vaikka 300tkm ajot, niin kohtalaisen hyvä jo :) 500tkm olisi kyllä tosi kova, mutta varmasti jo hyvin kulunut akku. Toki vanhalla akullakin on luultavasti joku arvo ja purkuautoista löytyy myös akku tilalle. Tai sitten vanhan akun remontti/kunnostus.

Tuossa autossa tosiaan ilmastoinnin kompressori meni rikki (103tkm ajettu purkukormpura 180€ posteineen). Ilmastoinnin uudelleentäyttö 130€. Myös auton sisäinen laturi on hajonnut ja vaihdettu 2024 (vähän yli 8 vuotta kesti). Mutta tuo siis edellisen omistajan Teslalla(?) vaihdattama.

Joulukuussa hinta oli 23k€ (8/2016 facelift). Nyt toki on halvempia, mutta ei kovin montaa 90D:tä ole. Pienempi 75D, niin noita kyllä löytyy nyt aika paljonkin jo myynnistä. Ilmeisesti siis 75 ja 75D on tuota 90D:tä hieman uudempia.

Muistaakseni siis 75D ja 100D akut tuli samaan aikaan myyntiin.
 
Hyvä huomio, 135kW on luultavasti tosiaan se ihan maksimi.

Screenshot_2025-06-15-17-04-08-89_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76.jpg


Voimalinja on hyvä, koska pieni takamoottori, jossa ei ole jäähdytysnesteellä jäähdytystä.

Tällä ajettu 237tkm ja akun kunto Tessie sovelluksen mukaan 87%. Jos pääsee vaikka 300tkm ajot, niin kohtalaisen hyvä jo :) 500tkm olisi kyllä tosi kova, mutta varmasti jo hyvin kulunut akku. Toki vanhalla akullakin on luultavasti joku arvo ja purkuautoista löytyy myös akku tilalle. Tai sitten vanhan akun remontti/kunnostus.

Tuossa autossa tosiaan ilmastoinnin kompressori meni rikki (103tkm ajettu purkukormpura 180€ posteineen). Ilmastoinnin uudelleentäyttö 130€. Myös auton sisäinen laturi on hajonnut ja vaihdettu 2024 (vähän yli 8 vuotta kesti). Mutta tuo siis edellisen omistajan Teslalla(?) vaihdattama.

Joulukuussa hinta oli 23k€ (8/2016 facelift). Nyt toki on halvempia, mutta ei kovin montaa 90D:tä ole. Pienempi 75D, niin noita kyllä löytyy nyt aika paljonkin jo myynnistä. Ilmeisesti siis 75 ja 75D on tuota 90D:tä hieman uudempia.

Muistaakseni siis 75D ja 100D akut tuli samaan aikaan myyntiin.
Kyllä näköjään akut kestää varsin erinomaisesti, että ihan turhaan jengi ressaa. Monissa uutena vastaavan hintaisissa polttiksissa alkaisi olemaan yhtälailla jo akkupaketin arvoista kone/vaihteistoremppaa tiedossa noilla kilsoilla.
 
Onkos kukaan saanut Model 3:n penkinsäädintä takuuna vaihdettuna? Ulkomaisilla foorumeilla osa on vissiin saanut ja osa ei. En kyllä ala 240€ siitä lystistä maksamaan, kun itse säätö toimii, mutta "nuppi" vain on irti.

IMG20240804112836.jpg
 
Onkos kukaan saanut Model 3:n penkinsäädintä takuuna vaihdettuna? Ulkomaisilla foorumeilla osa on vissiin saanut ja osa ei. En kyllä ala 240€ siitä lystistä maksamaan, kun itse säätö toimii, mutta "nuppi" vain on irti.

IMG20240804112836.jpg
Oli aika lailla sama vika 2 vuotta sitten ja kyllä, meni takuuseen. Nappi siis toimi myös mutta yksi noista tapeista oli irti tai katkennut.
 
Oli aika lailla sama vika 2 vuotta sitten ja kyllä, meni takuuseen. Nappi siis toimi myös mutta yksi noista tapeista oli irti tai katkennut.
Juu, kaikki toimii muuten, mutta se yksi tappi on katkennut. Eivät suostuneet takuuseen laittamaan mulla, vaikka selvästi internetin perusteella kyseessä on tyyppivika. Täytyy varmaan kuluttajariitalautakuntaan olla yhteydessä, vaikka tuskin sekään Teslan tapauksessa auttaa.

Jää kyllä ekaksi ja vikaksi Teslaksi, jos se nyt tästä jää kiinni. Ikinä ei ole tarvinnut minkään muun merkin kanssa vääntää takuuasioissa. Nähtävästi kauppa käy Teslalla niin hyvin, ettei tarvitse vanhoista asiakkaista enempää huolehtia. Firmalle myös ollaan paria uutta autoa hankkimassa ja ei kyllä tarvitse niitäkään sitten Teslalta ottaa.
 
Juu, kaikki toimii muuten, mutta se yksi tappi on katkennut. Eivät suostuneet takuuseen laittamaan mulla, vaikka selvästi internetin perusteella kyseessä on tyyppivika. Täytyy varmaan kuluttajariitalautakuntaan olla yhteydessä, vaikka tuskin sekään Teslan tapauksessa auttaa.

Jää kyllä ekaksi ja vikaksi Teslaksi, jos se nyt tästä jää kiinni. Ikinä ei ole tarvinnut minkään muun merkin kanssa vääntää takuuasioissa. Nähtävästi kauppa käy Teslalla niin hyvin, ettei tarvitse vanhoista asiakkaista enempää huolehtia. Firmalle myös ollaan paria uutta autoa hankkimassa ja ei kyllä tarvitse niitäkään sitten Teslalta ottaa.
Koitappa saada joku toinen henkilö huollosta kiinni muuta kautta. Kerro ostoaikeistasi.
 
Kai sitä automerkistä riippumatta takuuasioiden pitäisi hoitua viittaamatta muihin ostoksiin. Aika absurdia, että pitäisi olla kolme Teslaa, jotta saa vipuvartta takuuasioihin.
No ei se nyt mikään koko pointti ollut, kyllä itse sanoisin mille yhtiölle vaan että tämä asia vaikuttaa tulevaisuuden ostoihini, jos ei tule kuntoon. Kuten itse sanoin Volkkarihuoltoon, että jos ette nyt tällä kertaa "muista" päivittää autoa uusimpaan softaan tässä takuuhuollossa jossa vaihdettiin sekoileva ratti, koska OTA:na ei syystä x onnistu, niin ei tule seuraava auto olemaan Volkkari. Ei päivittynyt, eikä ole enää Volkkaria.
 
onko tollasen vanhan Tesla Model S:n hankkimisessa mitään taloudellista järkeä? Nimenomaan sellasen, jossa ilmaiset superlataukset kun pitkiä matkoja tulee ajeltua paljon ja näyttäisi valtaväylien varrella noita olevan. Huomasin kun näitä katsoin, että näiden kanssahan DIY henkinen pystyy tekemään yhtä ja toista eikä se akkukaan aina mene 100% rikki vaan sitä voi korjailla myös. Joten mitään katastrofaalista taloudellista pudotusta ei liene riskinä. Jos nyt budjetin vetäisi 20k€ tienoolle, niin mitä näissä pitäisi huomioida? Pari pointtia tulee mieleen:

- ei kattoluukkua, turhaa ongelmaa vanhemmiten
- takaveto riittänee ja vähemmän kuluvia osia?
- premium audio
- jotain autopilottia olisi hyvä olla jotta valmius löytyy?
- 85 akku vaikka ilmeisesti pienempään voi lisätä moduuleita jos se joutuu avaamaan?
- onko vanhoissa 3G yhteys, eli ei toimi enää? Onko yhteydet ilmaisia jossain vuosimalleissa?
 
Ilmaiset superlataukset kun pitkiä matkoja tulee ajeltua paljon ja näyttäisi valtaväylien varrella noita olevan. Huomasin kun näitä katsoin, että näiden kanssahan DIY henkinen pystyy tekemään yhtä ja toista eikä se akkukaan aina mene 100% rikki vaan sitä voi korjailla myös. Joten mitään katastrofaalista taloudellista pudotusta ei liene riskinä. Jos nyt budjetin vetäisi 20k€ tienoolle, niin mitä näissä pitäisi huomioida? Pari pointtia tulee mieleen:

- ei kattoluukkua, turhaa ongelmaa vanhemmiten
- takaveto riittänee ja vähemmän kuluvia osia?
- premium audio
- jotain autopilottia olisi hyvä olla jotta valmius löytyy?
- 85 akku vaikka ilmeisesti pienempään voi lisätä moduuleita jos se joutuu avaamaan?
- onko vanhoissa 3G yhteys, eli ei toimi enää? Onko yhteydet ilmaisia jossain vuosimalleissa?
Mulla on joulukuussa ostettu Model S 90D Facelift. 8/2016. Nyt 237tkm ja akun kunto 87%. Tuossa on joskus ollut ilmaiset lataukset, mutta auto on käynyt Teslan omistuksessa, jossa ilmaiset lataukset on poistettu.

Vanhoissa joo 3G. Mutta Teslan päivitys maksaa 200€, niin saa siihen 4G yhteyden. On ilmaiset yhteydet.

Joku "ccs retrofit" täytyy myös olla, että saa ladattua.

85D tai 90D olisi sillä "idioottivarmalla" pienellä takamoottorilla, jossa ei ole nestejäähdyttystä = ei voi rikkoontua siksi/siltäosin.

Tavallinen 85 on taas isolla takamoottorilla, jossa on nestejäähdytys ja siis tyyppivikana menee rikki/vuotaa. Myös P85D ja P90D on isolla takamoottorilla.

Ihan ensimmäisissä Model S autoissa on vain "tyhmä" perus vakionopeudensäädin. Tää 2016 autopilotti toimii oikein hyvin. Kattoluukkua ei tässä mun autossa ole, eikä myöskään ilmajousitustakaan. Koska auto on melko matala, niin ilmajousitus voisi joskus olla ihan näppärä? Peräkärryn vetomassaakaan näissä ei ole, eli kärryä ei saa vetää.

Ostettaessa tässä oli 224tkm ja hinta oli silloin 23k€. Nyt varmaan olisi 5k€ halvempi? :D

Ilmastoinnin kompressori mahtoi olla jo ostettaessa rikki. Vaihdoin itse purkuosan, 180€. Ja täyttö maksoi 130€. Ei oikeastaan ollut vaikea räpeltää. Enkä mitään diagnoosia teettänyt, kun epäilin vaan, että kompurassa se vika täytyy olla (kai).

Akun tarkastuksiakin tekevät (230€). Mutta akun kaikki pohjasta näkyvät muutamat osat näyttää ihan hyviltä. Toisaalta ei sieltä altakaan oikein mitään nää.

Neliveto on varsinkin talvella oikein hyvä. Kesällä ei oikein mitään väliä, jos tehoa muuten riittävästi. Kitkarenkaat on kyllä tähän autoon talveksi mukavat (ei kuulu rapinaa).

Loppupään 85 akkukin ilmeisesti jo aika hyvä. Ja 90 akku siis on siitä vielä yhden version uudempi/ehkä jotain muutettu. Siitä seuraava olisi sitten 100 akku (hieman lisää muutoksia).

Edit:
Tähän autoon on vaihdettu 3 uudemman version ovenkahvaa. Eli toinen takaoven kahva saattaa olla vielä alkuperäinen.

Marraskuussa oli vaihdettu uusi sisäinen laturi. Eli ennen auton ostoa.
 
Ehkä paras olisi 90D ilmaisilla latauksilla ja halpaan hintaan? Jos niitä vaan löytyy.

Toki nuo vanhemmatkin käy, jos vaan hinta on 90D autoa vielä (huomattavasti) alhaisempi.

Itsellä siis 8/2016, eli Facelift keula on tullut varmaan noihin aikoihin. Hieman uudemman näköinen edes. Vanhempi siis olisi pitänyt olla vähän halvempi, mutta ei oikein ollut joulukuussa mitään sopivaa myynnissä.

Edit:
Jos löytyy hyvä yksilö ja hinta riittävän sopiva, niin ei varmaan kovin huono ostos?

Itsellä musta ja musta sisusta, jossa on vielä nahkaa käytetty.

IMG20250616135510~2.jpg
 
onko tollasen vanhan Tesla Model S:n hankkimisessa mitään taloudellista järkeä? Nimenomaan sellasen, jossa ilmaiset superlataukset kun pitkiä matkoja tulee ajeltua paljon ja näyttäisi valtaväylien varrella noita olevan. Huomasin kun näitä katsoin, että näiden kanssahan DIY henkinen pystyy tekemään yhtä ja toista eikä se akkukaan aina mene 100% rikki vaan sitä voi korjailla myös. Joten mitään katastrofaalista taloudellista pudotusta ei liene riskinä. Jos nyt budjetin vetäisi 20k€ tienoolle, niin mitä näissä pitäisi huomioida? Pari pointtia tulee mieleen:

- ei kattoluukkua, turhaa ongelmaa vanhemmiten
- takaveto riittänee ja vähemmän kuluvia osia?
- premium audio
- jotain autopilottia olisi hyvä olla jotta valmius löytyy?
- 85 akku vaikka ilmeisesti pienempään voi lisätä moduuleita jos se joutuu avaamaan?
- onko vanhoissa 3G yhteys, eli ei toimi enää? Onko yhteydet ilmaisia jossain vuosimalleissa?
Itse tätä pyörittelin 2,5v sitten. Mutta nuo 90D mallit oli aika kalliita ja ostin uuden Y:n.

Nyt ehkä ostaisin 90D ilmaisilla supereilla jos löytyisi kohtuu hintaan, joku vajaa 50% uuden Y:n hinnasta esim. Ilmainen lataus olisi itselleni varsin suuri etu kun ajoa on paljon.
 
Itsekin saattaisin päätyä vanhempaan ässään, kovin luotettavia ovat ja hinnat painuneet. Auto ja softa näyttää yhä tuoreelta, siitä kiitos OTA-päivityksille, joita toki ei vanhempiin juuri enää tule.
 
Mulla on joulukuussa ostettu Model S 90D Facelift. 8/2016. Nyt 237tkm ja akun kunto 87%. Tuossa on joskus ollut ilmaiset lataukset, mutta auto on käynyt Teslan omistuksessa, jossa ilmaiset lataukset on poistettu.

Vanhoissa joo 3G. Mutta Teslan päivitys maksaa 200€, niin saa siihen 4G yhteyden. On ilmaiset yhteydet.

Joku "ccs retrofit" täytyy myös olla, että saa ladattua.

85D tai 90D olisi sillä "idioottivarmalla" pienellä takamoottorilla, jossa ei ole nestejäähdyttystä = ei voi rikkoontua siksi/siltäosin.

Tavallinen 85 on taas isolla takamoottorilla, jossa on nestejäähdytys ja siis tyyppivikana menee rikki/vuotaa. Myös P85D ja P90D on isolla takamoottorilla.

Ihan ensimmäisissä Model S autoissa on vain "tyhmä" perus vakionopeudensäädin. Tää 2016 autopilotti toimii oikein hyvin. Kattoluukkua ei tässä mun autossa ole, eikä myöskään ilmajousitustakaan. Koska auto on melko matala, niin ilmajousitus voisi joskus olla ihan näppärä? Peräkärryn vetomassaakaan näissä ei ole, eli kärryä ei saa vetää.

Ostettaessa tässä oli 224tkm ja hinta oli silloin 23k€. Nyt varmaan olisi 5k€ halvempi? :D

Ilmastoinnin kompressori mahtoi olla jo ostettaessa rikki. Vaihdoin itse purkuosan, 180€. Ja täyttö maksoi 130€. Ei oikeastaan ollut vaikea räpeltää. Enkä mitään diagnoosia teettänyt, kun epäilin vaan, että kompurassa se vika täytyy olla (kai).

Akun tarkastuksiakin tekevät (230€). Mutta akun kaikki pohjasta näkyvät muutamat osat näyttää ihan hyviltä. Toisaalta ei sieltä altakaan oikein mitään nää.

Neliveto on varsinkin talvella oikein hyvä. Kesällä ei oikein mitään väliä, jos tehoa muuten riittävästi. Kitkarenkaat on kyllä tähän autoon talveksi mukavat (ei kuulu rapinaa).

Loppupään 85 akkukin ilmeisesti jo aika hyvä. Ja 90 akku siis on siitä vielä yhden version uudempi/ehkä jotain muutettu. Siitä seuraava olisi sitten 100 akku (hieman lisää muutoksia).

Edit:
Tähän autoon on vaihdettu 3 uudemman version ovenkahvaa. Eli toinen takaoven kahva saattaa olla vielä alkuperäinen.

Marraskuussa oli vaihdettu uusi sisäinen laturi. Eli ennen auton ostoa.
onko siis niin, että D mallit, dual motor eli neliveto ovatkin varmemmilla palikoilla tehty? Ilma alustaa kannattanee välttää. Aika monessa lukee, että akku kunnostettu, mitähän tuo tarkalleen tarkoittaa? Tuskin tehdasuutta akkua ja jos kennoja vaihdellaan niin ei tule hyvä ellei ole saman ikäistä vaihtokennoa jos oikein ole ymmärtänyt..
 
onko siis niin, että D mallit, dual motor eli neliveto ovatkin varmemmilla palikoilla tehty? Ilma alustaa kannattanee välttää. Aika monessa lukee, että akku kunnostettu, mitähän tuo tarkalleen tarkoittaa? Tuskin tehdasuutta akkua ja jos kennoja vaihdellaan niin ei tule hyvä ellei ole saman ikäistä vaihtokennoa jos oikein ole ymmärtänyt..
Kyllä. D on se kestävämpi/varmempi valinta Tesla S/X kohdalla.

Ilma-alusta voisi olla mahdollinen vikakohde ikääntyessään, eli olisi kalliimpi kuin iskarin tai jousen vaihto.

Täällä 90D ja 237 800km. Akulle ei ole tehty mitään eli 8/2016 akku.

Noissa kumminkin voi olla vikana, että jostain akun ulkopuolelta pääsee vesi menemään akun sisälle, eli akku ei ole ollut tiivis.

230€ maksaisi tuollainen tarkastus:
"Akun tiiveystesti"

Sitten jos akku on jo mennyt rikki (esim sen veden takia), niin 6000€ maksaa akun remontoiminen/kunnostus.

Nuo olisi lisähintaan, jos pitää vaihtaa:
"Erikseen sovittaessa mm.:
Kontaktorien vaihto
Moduulien vaihto"

Tai vaihtoakku olisi 9000€.


Eli siis se vesi siellä akun sisällä tekee tuhojaan, jos akku ei olekaan ollut tiivis. Ne akkumoduulit ilmeisesti yleensä on kyllä kestäviä, jos ne ei ole sen veden takia menneet rikki. Ja jos on moduuli rikki, niin ehkä vain yksi kappale?

"Kokonainen Model S akku koostuu 14 tai 16 akkumoduulista."
 

Statistiikka

Viestiketjuista
280 063
Viestejä
4 817 035
Jäsenet
78 029
Uusin jäsen
Jype

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom