Mulla on joulukuussa ostettu Model S 90D Facelift. 8/2016. Nyt 237tkm ja akun kunto 87%. Tuossa on joskus ollut ilmaiset lataukset, mutta auto on käynyt Teslan omistuksessa, jossa ilmaiset lataukset on poistettu.
Vanhoissa joo 3G. Mutta Teslan päivitys maksaa 200€, niin saa siihen 4G yhteyden. On ilmaiset yhteydet.
Joku "ccs retrofit" täytyy myös olla, että saa ladattua.
85D tai 90D olisi sillä "idioottivarmalla" pienellä takamoottorilla, jossa ei ole nestejäähdyttystä = ei voi rikkoontua siksi/siltäosin.
Tavallinen 85 on taas isolla takamoottorilla, jossa on nestejäähdytys ja siis tyyppivikana menee rikki/vuotaa. Myös P85D ja P90D on isolla takamoottorilla.
Ihan ensimmäisissä Model S autoissa on vain "tyhmä" perus vakionopeudensäädin. Tää 2016 autopilotti toimii oikein hyvin. Kattoluukkua ei tässä mun autossa ole, eikä myöskään ilmajousitustakaan. Koska auto on melko matala, niin ilmajousitus voisi joskus olla ihan näppärä? Peräkärryn vetomassaakaan näissä ei ole, eli kärryä ei saa vetää.
Ostettaessa tässä oli 224tkm ja hinta oli silloin 23k€. Nyt varmaan olisi 5k€ halvempi?
Ilmastoinnin kompressori mahtoi olla jo ostettaessa rikki. Vaihdoin itse purkuosan, 180€. Ja täyttö maksoi 130€. Ei oikeastaan ollut vaikea räpeltää. Enkä mitään diagnoosia teettänyt, kun epäilin vaan, että kompurassa se vika täytyy olla (kai).
Akun tarkastuksiakin tekevät (230€). Mutta akun kaikki pohjasta näkyvät muutamat osat näyttää ihan hyviltä. Toisaalta ei sieltä altakaan oikein mitään nää.
Neliveto on varsinkin talvella oikein hyvä. Kesällä ei oikein mitään väliä, jos tehoa muuten riittävästi. Kitkarenkaat on kyllä tähän autoon talveksi mukavat (ei kuulu rapinaa).
Loppupään 85 akkukin ilmeisesti jo aika hyvä. Ja 90 akku siis on siitä vielä yhden version uudempi/ehkä jotain muutettu. Siitä seuraava olisi sitten 100 akku (hieman lisää muutoksia).
Edit:
Tähän autoon on vaihdettu 3 uudemman version ovenkahvaa. Eli toinen takaoven kahva saattaa olla vielä alkuperäinen.
Marraskuussa oli vaihdettu uusi sisäinen laturi. Eli ennen auton ostoa.