Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Ostaa joku vanha brändi ja sillä tuoda markkinoille halpuutettuja malleja. Tiedä sitten mitä Mode-Ystä tai kolmosesta voisi halpuutta, pari kajaria vähemmän. pienempi tabletti. Ja selkeämpää eroa sitten softalla. Ei tarvisi pää brändilla kahmia markkinaosuutta hinnalla
Teslan tapan tehdä gigacastin-palasia ei ehkä toimi optimaalisella tavalla tähän badge-engineeringiin. Ei ole sattumaa että isot autotehtaat suunnittelevat erikseen alustan ja jakavat sen sisarmerkkien kesken. Se varmastikin rajoittaa sitä, että mitä valmistusmenetelmiä kannattaa käyttää kun saman alustan päälle pitää rakentaa tusinan verran erilaisia autoja erilisilla koripelleillä ja sisustoilla.
 
Teslan tapan tehdä gigacastin-palasia ei ehkä toimi optimaalisella tavalla tähän badge-engineeringiin. Ei ole sattumaa että isot autotehtaat suunnittelevat erikseen alustan ja jakavat sen sisarmerkkien kesken. Se varmastikin rajoittaa sitä, että mitä valmistusmenetelmiä kannattaa käyttää kun saman alustan päälle pitää rakentaa tusinan verran erilaisia autoja erilisilla koripelleillä ja sisustoilla.

Oma softa ja maahantuonti tarkastuksessa sitten liimaataan halpamerkki, lisää tosin kustannuksia.

Jos halutaan eri väri, niin se voi olla tekemätön paikka, mutta jos tekisi niin että halppikset sillä perusvärillä ja Teslan brändille joku muu kuin valkoinen.
 
Teslan tapan tehdä gigacastin-palasia ei ehkä toimi optimaalisella tavalla tähän badge-engineeringiin. Ei ole sattumaa että isot autotehtaat suunnittelevat erikseen alustan ja jakavat sen sisarmerkkien kesken. Se varmastikin rajoittaa sitä, että mitä valmistusmenetelmiä kannattaa käyttää kun saman alustan päälle pitää rakentaa tusinan verran erilaisia autoja erilisilla koripelleillä ja sisustoilla.
Teslahan ei gigacastaa uuteen Model Yn juurikaan enää osia. Oliko enää se peräainut. Piti tulla muutakin mutta kuulemma kallista ja vaatii rahaa päivittää tehtaat. Joten tekevät enää peräpään.

Eipä näyttänyt tuokaan idea tuovan helpotusta.
 
Sinänsä ymmärrän haluttomuuden muuttaa faceliftillä ulkonäköä jos gigacasting on niin saakelin kallis aloittaa. Tuota varten pitää sitten myydä ilmeisesti aika läjä autoja ennen kuin homman voi laskea kannattavan taloudellisesti ja toisaalta se sitoo käsiä minkälaista tuotetta pusketaan ulos.

Täytyy sanoa, että aika vähän noista haitoista on koskaan osunut silmiin vaan lähinnä kehuttu kuinka edullisesti saadaan yksittäinen auto valmistettua.
 
Sinänsä ymmärrän haluttomuuden muuttaa faceliftillä ulkonäköä jos gigacasting on niin saakelin kallis aloittaa. Tuota varten pitää sitten myydä ilmeisesti aika läjä autoja ennen kuin homman voi laskea kannattavan taloudellisesti ja toisaalta se sitoo käsiä minkälaista tuotetta pusketaan ulos.

Täytyy sanoa, että aika vähän noista haitoista on koskaan osunut silmiin vaan lähinnä kehuttu kuinka edullisesti saadaan yksittäinen auto valmistettua.
Miten tuo estää ulkonäkömuuttamasta ?

Gigacasting, jos oikein muistan uutisointia niin se että valetaan isoja komponentteja, ja parivuotta sitten taisi olla uutista että siinä tegnologia harppauksia, siis niiden muottien tekemisessä, mutta jos menee normaaliin hypetykseen niin tulee se mieleen että ole vielä valmista. mutta kai sitä olisi voinut tehdä sitten vanhaan tyyliin, pävitettyä, kyse kuitenkin myyvin malli, johon jokatapauksessa pitää muotteja uusia.

Tai sitten ihan vain se että kyse että ei ollut tarkoituskaan tehdä isompaa mallipäivitystä, hettu kustannuksia, minimoitu investoinnit. Eikö tuo Gigacastin olisi ollut enemmänkin tuotanto juttuja, ne toivotut rautaominaisuus päivitykset ihan tuon ulkopuollella. tai ulkonäkö piristystä jos sitä olisi haluttu.

Tietenkin jos se ulkokuori on loppuunasti viritetty, niin mitäs sitä muuttaan. Uusi malli aikanaan,
 
Yksi syy miksi Tesla pärjää Björnin testissä on myös se, että hän ajaa testissä aivan huuruille auton ehdoilla ja onnistuu ulosmittaamaan siitä teslan alkulatauspiikistä maksimit. Jos saavuttaisiin 10-20% soc:lla laturille ja ajettaisiin pidempiä legejä, vauhti romahtaisi kun teslan lataus on 50% soc:n jälkeen niin hidasta.

Teslassa tietty ajotietokone ja soc-ennuste on todella tarkka, joten tuo ylipäätään on mahdollista.
Taitaa olla koko testin pointti juurikin tuo, että ajetaan huuruille kun mitataan mahdollisimman nopeaa etenemistä. Eikö ne kaikki muutkin merkit lataa nopeiten juurikin silloin kun akku on melkein tyhjä. Ja jos muut valmistajat eivät osaa tehdä ennustetta tarkaksi, niin minkäs sille voi.
 
Tuolta saa näköjään myös mallikohtaiset käyrät. Mielenkiintoista. Kesäkuun osalta puuttuu kummastakin vielä isojen markkinoiden myynnit, kuten Saksa. Mutta tämän mukaan 2025 Model 3 myynnit on olleet aikalailla normaalit verrattuna aiempiin vuosiin, vain Model Y on laahannut takana, kuten arvata saattaa.

Screenshot 2025-06-27 at 15.21.17.png


Screenshot 2025-06-27 at 15.21.27.png
 
Tuolta saa näköjään myös mallikohtaiset käyrät. Mielenkiintoista. Kesäkuun osalta puuttuu kummastakin vielä isojen markkinoiden myynnit, kuten Saksa. Mutta tämän mukaan 2025 Model 3 myynnit on olleet aikalailla normaalit verrattuna aiempiin vuosiin, vain Model Y on laahannut takana, kuten arvata saattaa.

Screenshot 2025-06-27 at 15.21.17.png

Voisin kuvitella, että Jenkkifirmassa aika katastroof selitellä, että hei kaikki ihan ok - ”vähän” tippui edellisestä vuodesta, mutta ollaan samoilla volyymeillä myynnissä kun joitain vuosia sitten refresh-mallin kanssa niin no worries 🥶
 
Mutta tämän mukaan 2025 Model 3 myynnit on olleet aikalailla normaalit verrattuna aiempiin vuosiin, vain Model Y on laahannut takana, kuten arvata saattaa.
Näissä pitäisi huomioida myös markkinan kasvu. Jos EU:n sähköautomarkkinat ovat kasvaneet moninkertaiseksi esim. vuodesta 2019, niin en pitäisi kovin hyvänä suorituksena sitä, että automallin kappalemääräinen myynti on sama/hieman huonompi vuonna 2025 kuin vuonna 2019. Myynninhän kun pitäisi olla kasvanut suhteessa markkinan kokoon.
 
Tuolta saa näköjään myös mallikohtaiset käyrät. Mielenkiintoista. Kesäkuun osalta puuttuu kummastakin vielä isojen markkinoiden myynnit, kuten Saksa. Mutta tämän mukaan 2025 Model 3 myynnit on olleet aikalailla normaalit verrattuna aiempiin vuosiin, vain Model Y on laahannut takana, kuten arvata saattaa.

Screenshot 2025-06-27 at 15.21.17.png


Screenshot 2025-06-27 at 15.21.27.png
Tuo on kumulatiivinen ja varmaan katsoit sen päivittäin päivittyvän markkinan käppyrän missä tämäkin kuu ja huomasit että Model 3 jää kpl määräisesti jälkeen viimevuodesta, varsinkin parin viimekuukauden aikana. Mikä näkyy kyllä tuossa useammankin maan käyrässä. Kokonais markkina samaan aikaan kuitenkin kasvanut.

Päivittäin päivittyvässä käppyrässä Model Y jos kovasti rekisteröridään viimeisinä päivinä voi saavuttaa viimevuotisen tässä kuussa, kumulatiivisesti jää toki jälkeen, ja jos tämän kuun myynti on patoutuneen kysynnän purkamista, niin se siinä sitten.
 
Näissä pitäisi huomioida myös markkinan kasvu. Jos EU:n sähköautomarkkinat ovat kasvaneet moninkertaiseksi esim. vuodesta 2019, niin en pitäisi kovin hyvänä suorituksena sitä, että automallin kappalemääräinen myynti on sama/hieman huonompi vuonna 2025 kuin vuonna 2019. Myynninhän kun pitäisi olla kasvanut suhteessa markkinan kokoon.
Nimenomaan täällä moni dissaa ja puolustelee kaikenlaista turhuutta, mutta kun katsotaan edelleenkin kokonaiskuvaa niin sähkäreitä myyvät ylivoimaisesti eniten Tesla ja Byd (vaikka myykin saman auton uudestaan 0km ja rahtaavat Venäjälle, että saavat tilastoja ylös).

Markkinaosuudet maturoituu pikkuhiljaa ja yleensä monella alalla top 5 vie puolet markkinasta ja niin pitkään kuin Teslan maailmanlaajuisesti oleva markkinaosuus ylittää 5% on se merkittävä peluri. Tänä vuonna oletettavasti myydään yli 20 milj. sähköautoa ja ne, jotka myyvät yli miljoonan ovat merkittäviä tekijöitä. (Ei taida muita merkkejä olla myymässä kuin Tesla/Byd).

Asiasta kukkaruukkuun alkaa olemaan viimeiset hetket julkaista Tesla 2/Q, jonka myyntimenestystä varmaan hyvinkin buustaa tuleva romutuspalkkio:
Lähinnä kiinnostaa pysyykö hinta maltillisena pikku yyllä ja tuleeko taas romutuspalkkio rajaksi alle 50ke hankintahinta, jolloin todennäköisesti longrange y mallinkin hinta tippuu rajahinnan alle.
 
Valtion ei pitäisi tuoda tuollaisia tukia, ne pilaavat markkinat.

il . fi

Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että valtio maksaisi romutuspalkkiota 2500 euroa, kun uutena hankittu auto on nollapäästöinen, eli sen käyttövoimana on joko sähkö tai vety, ja 2000 euroa, kun uutena hankitun auton käyttövoimana on jokin muu ja sen hiilidioksidipäästöt ovat enintään 140 g/km.


Esityksen mukaan romutuspalkkion myöntämisen edellytyksenä olisi, että yhtä uutta henkilöautoa vastaan toimitetaan yksi vähintään 10 vuotta vanha auto romutettavaksi.

Esityksen mukaan sekä romutetun että uuden auton omistajan tai haltijan tulisi olla sama henkilö.

Tuki toimii markkinatilanteessa missä on tarjontaa, ne toimitusketju vaikeudet on ohitettu, ja enemmänkin ylitarjontaa, niin kyllä se romutuspalkkio voi toimia.

Tuossa ehdotuksessa ei ilmeisesti ole mitään rajauksia mikä sotkisimarkkinaa. no tuosta voi sitten vääntää onko tuo fosiilipäästävien 140g/km tontilla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
280 668
Viestejä
4 824 812
Jäsenet
78 130
Uusin jäsen
Amatööri76

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom