Yleistä höpinää
Taloyhtiössä rempattiin parkkialue sähköineen ja sähköauto tuli vaihtoehdoksi. Nettiauton selailuksihan se meni. Sattumalta kuulin, että Teslalla itsellään on erä Hollannissa leasingkäytössä olleita ässiä tarjolla. Teslan omat käytetyt (CPO - Certified pre-owned) on "tarkastettuja ja korjattuja" ja niissä on vuoden perustakuu sekä lisäksi akku- ja moottoritakuu alkuperäisen lupauksen mukaisesti (2018 ässässä 8v ilman kilometritajaa).
Asun Kehä 3:n varressa ja ajaminen on arjessa näillä kulmilla, mutta vapaa-ajan reissuja on pitkällekin.
Parin mallin koeajon jälkeen varasin 120tkm ajetun yksilön, josta löytyi EAP ja kaikki lisävarusteet sunrooffia lukuunottamatta (jota en halunnutkaan). Tämä on loppuvuoden 2018 malli, joten jo tehtaalta tässä oli MCU2 ja Gen 3 penkit. Midnight Silver/Cream väricombo (
esimerkkikuva netistä). Hintaa autolla oli 29 500€. Auto kokonaisuutena tuntui laadukkaalta ja varsinkin ajomukavuus on mielestäni erinomainen. Arvostin myös ratin takana olevaa mittarinäyttöä sekä ratin painikkeita sekä viiksiä.
Koeajoilla huomatut puutteet (vettä takaumpiossa ja naarmu etupuskurissa) korjattiin välissä mukimisematta kuntoon. Nettispekseissä oli mainittu talvirenkaiden kulutuspinta, mutta autoon ei kuulunutkaan kaksia renkaita. Sain toisesta yksilöstä yli jääneen 21" käytetyn vannesarjan "hyvityksenä" ja sen vaihdoin myöhemmin 19" kitka+vannesettiin FB Marketplacessa, joten sain pienellä vaivalla auton kaksilla renkailla.
Viat ja huollot
Huoltotarpeita autoon tuli neljä, joista kaikki menivät takuuseen. Kaksi ovenkahvaa vaihdettiin, toista takaoven lasia säädettiin ja tuulilasinpesusuuttimet säädettiin kuntoon pieninä rangerihommina. Nuo olisi ilman takuuta tullut tehtyä itse.
Ensimmäisillä pakkasilla auto alkoi häröillä. Ensin auto ei herännyt unesta ilman boottailua ja eskaloitui "tehoa rajoitettu, varaa huolto" herjoihin, joka päättyi päivää myöhemmin siihen että auto oli hengetön. Teslan roadside ja aspa olivat ainakin tuona päivänä aivan tukossa ja kahden erillisen tunnin puhelusession jälkeen otettiin taksi Vetokujalle, jossa saatiin loput asiat hoidettua ja sijausauto lennosta. Paria päivää myöhemmin tuli tieto, että sekä ajoakku että pikkuakku ja jäähdytysjärjestelmän osia vaihdetaan. Operaatio kesti 2vk ja sain auton korjattuna takaisin. Akku on tehdaskunnostettu.
Muut yllätykset
Vanhojen ässien latauskäyrää on jossain vaiheessa huononnettu akun elinikää pitkittääkseen ja tämän tiedon missasin autoa hankkiessani. Ei se nykyautoille pärjännyt uutenakaan, mutta karkeasti aidosti pikalataamista on vain 0-20% väli, sitten 20-50% tulee ok vauhtia, 50-80 menee jo venailuksi ja lopulta 80+ on jo hidaslatausta. Käytännössä siis varsin tyhjästä akusta 50%:iin vaatii 20min pydähdyksen ja siitä 80% asti 40min pysähdysen 100kwh laturilla.
Netistä haettu latauskäyrä, joka suunnilleen vastaa omia kokemuksiani. Kotilatauksissa ja nurkka-ajossa ei toki mitään merkitystä, mutta pitkää reissua usein tekevälle tärkeä huomio.
Lataan kotona Teslan UMC-laturilla ja siinä on "pitää tietää" -juttu: Shcukopään pitää olla tietyn päin pistorasiassa. Jos lataus ei käynnisty, niin käännä plugia 180 astetta ja lataus onnistuukin..
Kulutus talvella on myös hieman suurempaa kun ennalta arvioin. Lauhalla kesäkelillä kulutus on keskimäärin 160kwh/100km (ennätys 80kmh/h tiellä asuntoauton imussa 130), mutta talvella ei oikeastaan pääse alle 200 lukuihin. Kevät ja syksy sitten suunnilleen lineaarisesti tuolta väliltä. Jostain syystä luulin, että jonkun matkaa ajamalla kulutukset tippuvat lähemmäs kesäkulutuksia, mutta eipä siitä oikein sula kuin pahin kärki pois. Toisena talvihuomiona lasit jäätyvät karmeihin kiinni kun sahataan nollan ympärillä (eli pk-seudulla koko talvi). Pitkä esilämmitys avaa ne ja pahojen päivien varalle ostin jäänpoistosprayta.
Lisäyllätyksenä mainittakoon vielä Teslan ja Muskin huonontunut maine tässä kuluneen vuoden aikana, joka vaikuttaisi ostopäätökseen tänä päivänä.
Hyvät puolet ja jatko
Perustakuu päättyi juuri, mutta akku- ja moottoritakuu jatkuu vielä 09/2026 asti. Kilsoja ajettiin vuoden aikana 14tkm. Auton kanssa ei ole ollut ongelmia akun vaihdon jälkeen, mutta kävin ennen takuun päättymistä yleisessä kuntotarkastuksessa ja auto meni siitä läpi puhtain paperein. Omaa rahaa auton ylläpitoon on mennyt ensimmäisen omistusvuoden aikana 120€ tuohon tarkastukseen ja 30€ uusiin pyyhkijänsulkiin.
Auton rattiin istuminen tuo vieläkin hymyn huulille ja tämä pysyy meidän taloudessa toistaiseksi. Tessie näyttää akun kunnoksi 94% ja tarkastuksen perusteella alusta ja muut mekaaniset perusjutut ovat toistaiseksi kunnossa. Tällä on pyöritty paljon nurkka-ajoa, mutta on tällä tehty myös se kuuluisa sähköauton Lappi-reissu aina Norjan puolelle asti. Vaikka latauksista narisin ylempänä, niin kyllä se puolituntinen pitkän ajon jälkeen helposti menee kahvilla/lounaalla/kaupoilla ja lataamisesta ei meidän taloudessa ollut kuormitusta. Ainut kerta kun lataukset otti päähän oli, kun käsivarresta ajettiin suoraan kotiin ja puolet matkasta satoi vettä. Kulutukset olivat tuosta kovilla ja jouduttiin lataamaan aiottua enemmän, eikä luontaiset tauot enää riittäneet. Reissuautona tämä on muuten aivan loistava, koska tilaa riittää ja matkanteko on mukavaa. Pari yötäkin tuli autossa nukuttua.
Nyt vastaavasti varusteltuja ja ajettuja autoja on nettiautossa 26k€ hintaluokassa, joka on ihan linjassa siihen että takuu puuttuu ja ja kilsoja tullut vähän lisää. Omaani uusittu akku tuo vähintään lisää käyttöarvoa, jos ei jotain myyntiarvoonkiin.