Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Onko kokemuksia viime aikoina suomi-teslalla autoilusta ulkomailla? Pientä euroopanreissua tuli ajettua, niin ainakin Ruotsissa pätki auton netti aika paljon. Tuskin Ruotsissa pääteillä nyt niin huono nettipeitto on. Spotify (maksullinen connectivity käytössä) tökki erityisen paljon, biisin vaihto saattoi kestää 30 sek ja välillä jäi vaan kesken biisin junnaamaan. Navigaattorikin heitti välillä offline-tilaan. Voisikohan noissa olla joku 100kbps roaming muualla kuin auton myyntimaassa. Tosin oma Elisan kännykkäliittymäkin toimi ajoittain luvattoman huonosti joissakin paikoissa.
(aika hanurista osin Teslan kartat kyllä, puuttui mm. etelä-ruotsista koko nykyinen E22 tie kymmenien kilometrien matkallta paristakin eri kohtaa - peltoja pitkin mentiin sataa auton mielestä).
Superchargerit toimivat hyvin, tosin melkein joka kentällä oli 1-2 risaa pönttöä - toki yleensä lukee ruudulla ne risojen numerot. Iso plussa kyllä tuo latausverkko nin ei tarvitse ihmetellä. Jotain hotellien tms hidaslatauksia ja appejä/maksuja kokeilin huonolla menestyksellä. Erroria äpistä tai laturista. Hermo olisi mennyt noiden varassa.
Ei reissaamisesta, mutta mulla on pätkiny netti nyt pari päivää, en ole ennen huomannut tämmöistä. Nimenomaan biisit ei meinaa lähteä soimaan. En ole tehnyt rattiboottia, pitänee ehkä kokeilla.
 
Ei reissaamisesta, mutta mulla on pätkiny netti nyt pari päivää, en ole ennen huomannut tämmöistä. Nimenomaan biisit ei meinaa lähteä soimaan. En ole tehnyt rattiboottia, pitänee ehkä kokeilla.
Sama homma, tosin olen kyllä ollut viime viikot todella äärimmäisessä korvessa, joten olen laittanut sen piikkiin.
 
Se olisi sitten Q2 alkanut ja Teslalla on siis uusi halpa-malli jo tuotannossa. Mitään vuotoja ei ole ollut, joten täytynee olettaa tuon olevan vain halpuutettu Model 3 tai sitten joku yksittäinen koe-erä uudesta pienemmästä mallista, ihan mielenkiinnolla odotetaan kuukauden lopun tulosjulkistusta ja mitä siellä asiasta mainitsevat.
 
Se olisi sitten Q2 alkanut ja Teslalla on siis uusi halpa-malli jo tuotannossa. Mitään vuotoja ei ole ollut, joten täytynee olettaa tuon olevan vain halpuutettu Model 3 tai sitten joku yksittäinen koe-erä uudesta pienemmästä mallista, ihan mielenkiinnolla odotetaan kuukauden lopun tulosjulkistusta ja mitä siellä asiasta mainitsevat.
Ite luulen että sillä ei oo niin väliä itse asiakkaalle, että onko se pienennetty nykymalli vai täysin uusi alusta. Jos hinnasta saadaan 5ke pois, siinä on sama teknologia kuin nykyisissä ja se on pienempi, se löytänee ostajia. Se, että kuinka pienillä muutoksilla saadaan 5ke pois, on mysteeri. Riittääkö pienemmän korin myötä vähempi materiaalia, pienempi akku, halvemmat matskut sisällä, peltikatto, vähemmät kajarit, manuaalikontti, ledit sisältä pois, ei HEPA-filtteria, ei takanäyttöä, pienemmät vanteet tjs. siihen. Y:n pohjalta tuon on varmaan oltava, että saadaan jonkinlaista hatcback säilytystilaa taakse.
 
Ite luulen että sillä ei oo niin väliä itse asiakkaalle, että onko se pienennetty nykymalli vai täysin uusi alusta. Jos hinnasta saadaan 5ke pois, siinä on sama teknologia kuin nykyisissä ja se on pienempi, se löytänee ostajia. Se, että kuinka pienillä muutoksilla saadaan 5ke pois, on mysteeri. Riittääkö pienemmän korin myötä vähempi materiaalia, pienempi akku, halvemmat matskut sisällä, peltikatto, vähemmät kajarit, manuaalikontti, ledit sisältä pois, ei HEPA-filtteria, ei takanäyttöä, pienemmät vanteet tjs. siihen. Y:n pohjalta tuon on varmaan oltava, että saadaan jonkinlaista hatcback säilytystilaa taakse.

Teslalle, jos haluaa nykymallaiseta pitää hintaa, niin tarvitaan riittävä ero halvempiin, ettei ne se kalliipien mallien hintoja.
Siinä tapauksessa markkinasta riippuen halppiksen ehkä pitää erottua ulkonäöltä, "värityksellä" voi saada näkyvää eroa. Ohjelmistolla voidaan pudottaa ominaisuuksia, ja jättää kokoonpanossa komponenteja pois, onko komponenttien pois jättämisessä järkeä, jos se vitosin komponentti asennetaan joka tapauksessa, niin se voidaan myydä asiakkaalle myöhemmin palveluna tai kertamaksuna. Ja jos voimalinja sama, niin vakiona corolla tasoa, ja sitten palveluna tehoja.

Joskus akkukapasiteetti ole se millä isosti pysty vaikuttaan kustannuksiin, siinä voisi olla tekiä millä tehdä rautapohjaista eroa kalliimpiin, millä myös säästää kutannuksia.
 
Onko kokemuksia viime aikoina suomi-teslalla autoilusta ulkomailla? Pientä euroopanreissua tuli ajettua, niin ainakin Ruotsissa pätki auton netti aika paljon. Tuskin Ruotsissa pääteillä nyt niin huono nettipeitto on. Spotify (maksullinen connectivity käytössä) tökki erityisen paljon, biisin vaihto saattoi kestää 30 sek ja välillä jäi vaan kesken biisin junnaamaan. Navigaattorikin heitti välillä offline-tilaan. Voisikohan noissa olla joku 100kbps roaming muualla kuin auton myyntimaassa. Tosin oma Elisan kännykkäliittymäkin toimi ajoittain luvattoman huonosti joissakin paikoissa.
(aika hanurista osin Teslan kartat kyllä, puuttui mm. etelä-ruotsista koko nykyinen E22 tie kymmenien kilometrien matkallta paristakin eri kohtaa - peltoja pitkin mentiin sataa auton mielestä).
Superchargerit toimivat hyvin, tosin melkein joka kentällä oli 1-2 risaa pönttöä - toki yleensä lukee ruudulla ne risojen numerot. Iso plussa kyllä tuo latausverkko nin ei tarvitse ihmetellä. Jotain hotellien tms hidaslatauksia ja appejä/maksuja kokeilin huonolla menestyksellä. Erroria äpistä tai laturista. Hermo olisi mennyt noiden varassa.
Mikä Tesla? Onko 2G, 3G, 4G vai 5G modeemi? Ei kyllä ihmetyttäisi kauheasti jos roaming-soppari olisi joku Elonin säästömalli.
 
Premium connect on kyllä toiminut ainakin Suomessa todella huonosti edelliset kaksi päivää. Spotifyssä menee välillä 20-30s että lähtee poppi soimaan
 
Joku Y-palstalla veikkaili, että Telia kierrättäis nykyään enemmän dataliikennettä (syystä x) Ruotsin kautta, jolloin muodostuis tuota viivettä.

Olisikohan Tesla ostanut kerralla datayhteydet moneen pohjoismaahan Telialta. Telia haluaa hallinnon yksinkertaistamiseksi ja kulukurin vuoksi reitittää (myös data)palvelunsa keskitetysti Ruotsin palvelimien kautta ja siksi liikenne kulkee usein sieltä kautta eikä suoraan Suomesta sisältöpalvelun tuottajan palvelimille. Tällöin bittiliikenne ruuhkautuu ("turhaan") jos Telian siirtokapa Suomen ja Ruotsin välillä ei riitä.

Olen törmännyt tähän muissakin palveluissa, joiden dataoperaattori on Telia, ovat mm joutuneet rajoittamaan liitetiedostojen kokoa alle 2 megatavuun, mikä on nykyisin aika naurettavan pieni.
 
Joku Y-palstalla veikkaili, että Telia kierrättäis nykyään enemmän dataliikennettä (syystä x) Ruotsin kautta, jolloin muodostuis tuota viivettä.
Ruotsissa pätkii, tahmaa, koska data kiertää Ruotsin kautta. hmm... kuullostaa enemmän siltä että joku ahdasputki käytössä, hankittu joku yhteys josta ei kaikki mahdu. Jos siis ei ole kyse modeemista ja sen liittymän profiilista.

2Mt liitteet menee jo kauaksi, luulis että Teslalla hankittu ihan IP yhteys, joka sitten Teslalle suoraan, ja yhteys operaattori puutu tiedostokokoihin, vaan välittää IP paketit.

Teslan sijaan voi mennä muuallekkin, joka toimii pisteenä ulos, ja voi olla mitä tukkoa vain, palomuureineen. Jos siis oletetaan että autot eivät ole suoraan netissä. Jos jälkimmäinen, niin sitten menee ihan sen mobiililiittymän profiiliin, valittu hidas. tai sen tukkii auton muu liikenne.
 
Viimeksi muokattu:
Ostin "vanhan" vm 2018 Model S 75D:n vuosi sitten ensimmäisesi sähköautoksi ja alla sekalaisia kokemuksia siitä. Itsellä oli vaikeaa löytää tiettyjä tiedonmurusia, niin ehkä auttaa jotain toista pohtijaa. Mielellään kuulen myös vinkkejä auton ylläpidosta tästä eteenpäin.

Yleistä höpinää

Taloyhtiössä rempattiin parkkialue sähköineen ja sähköauto tuli vaihtoehdoksi. Nettiauton selailuksihan se meni. Sattumalta kuulin, että Teslalla itsellään on erä Hollannissa leasingkäytössä olleita ässiä tarjolla. Teslan omat käytetyt (CPO - Certified pre-owned) on "tarkastettuja ja korjattuja" ja niissä on vuoden perustakuu sekä lisäksi akku- ja moottoritakuu alkuperäisen lupauksen mukaisesti (2018 ässässä 8v ilman kilometritajaa).

Asun Kehä 3:n varressa ja ajaminen on arjessa näillä kulmilla, mutta vapaa-ajan reissuja on pitkällekin.

Parin mallin koeajon jälkeen varasin 120tkm ajetun yksilön, josta löytyi EAP ja kaikki lisävarusteet sunrooffia lukuunottamatta (jota en halunnutkaan). Tämä on loppuvuoden 2018 malli, joten jo tehtaalta tässä oli MCU2 ja Gen 3 penkit. Midnight Silver/Cream väricombo (esimerkkikuva netistä). Hintaa autolla oli 29 500€. Auto kokonaisuutena tuntui laadukkaalta ja varsinkin ajomukavuus on mielestäni erinomainen. Arvostin myös ratin takana olevaa mittarinäyttöä sekä ratin painikkeita sekä viiksiä.

Koeajoilla huomatut puutteet (vettä takaumpiossa ja naarmu etupuskurissa) korjattiin välissä mukimisematta kuntoon. Nettispekseissä oli mainittu talvirenkaiden kulutuspinta, mutta autoon ei kuulunutkaan kaksia renkaita. Sain toisesta yksilöstä yli jääneen 21" käytetyn vannesarjan "hyvityksenä" ja sen vaihdoin myöhemmin 19" kitka+vannesettiin FB Marketplacessa, joten sain pienellä vaivalla auton kaksilla renkailla.

Viat ja huollot

Huoltotarpeita autoon tuli neljä, joista kaikki menivät takuuseen. Kaksi ovenkahvaa vaihdettiin, toista takaoven lasia säädettiin ja tuulilasinpesusuuttimet säädettiin kuntoon pieninä rangerihommina. Nuo olisi ilman takuuta tullut tehtyä itse.

Ensimmäisillä pakkasilla auto alkoi häröillä. Ensin auto ei herännyt unesta ilman boottailua ja eskaloitui "tehoa rajoitettu, varaa huolto" herjoihin, joka päättyi päivää myöhemmin siihen että auto oli hengetön. Teslan roadside ja aspa olivat ainakin tuona päivänä aivan tukossa ja kahden erillisen tunnin puhelusession jälkeen otettiin taksi Vetokujalle, jossa saatiin loput asiat hoidettua ja sijausauto lennosta. Paria päivää myöhemmin tuli tieto, että sekä ajoakku että pikkuakku ja jäähdytysjärjestelmän osia vaihdetaan. Operaatio kesti 2vk ja sain auton korjattuna takaisin. Akku on tehdaskunnostettu.

Muut yllätykset

Vanhojen ässien latauskäyrää on jossain vaiheessa huononnettu akun elinikää pitkittääkseen ja tämän tiedon missasin autoa hankkiessani. Ei se nykyautoille pärjännyt uutenakaan, mutta karkeasti aidosti pikalataamista on vain 0-20% väli, sitten 20-50% tulee ok vauhtia, 50-80 menee jo venailuksi ja lopulta 80+ on jo hidaslatausta. Käytännössä siis varsin tyhjästä akusta 50%:iin vaatii 20min pydähdyksen ja siitä 80% asti 40min pysähdysen 100kwh laturilla. Netistä haettu latauskäyrä, joka suunnilleen vastaa omia kokemuksiani. Kotilatauksissa ja nurkka-ajossa ei toki mitään merkitystä, mutta pitkää reissua usein tekevälle tärkeä huomio.

Lataan kotona Teslan UMC-laturilla ja siinä on "pitää tietää" -juttu: Shcukopään pitää olla tietyn päin pistorasiassa. Jos lataus ei käynnisty, niin käännä plugia 180 astetta ja lataus onnistuukin..

Kulutus talvella on myös hieman suurempaa kun ennalta arvioin. Lauhalla kesäkelillä kulutus on keskimäärin 160kwh/100km (ennätys 80kmh/h tiellä asuntoauton imussa 130), mutta talvella ei oikeastaan pääse alle 200 lukuihin. Kevät ja syksy sitten suunnilleen lineaarisesti tuolta väliltä. Jostain syystä luulin, että jonkun matkaa ajamalla kulutukset tippuvat lähemmäs kesäkulutuksia, mutta eipä siitä oikein sula kuin pahin kärki pois. Toisena talvihuomiona lasit jäätyvät karmeihin kiinni kun sahataan nollan ympärillä (eli pk-seudulla koko talvi). Pitkä esilämmitys avaa ne ja pahojen päivien varalle ostin jäänpoistosprayta.

Lisäyllätyksenä mainittakoon vielä Teslan ja Muskin huonontunut maine tässä kuluneen vuoden aikana, joka vaikuttaisi ostopäätökseen tänä päivänä.

Hyvät puolet ja jatko

Perustakuu päättyi juuri, mutta akku- ja moottoritakuu jatkuu vielä 09/2026 asti. Kilsoja ajettiin vuoden aikana 14tkm. Auton kanssa ei ole ollut ongelmia akun vaihdon jälkeen, mutta kävin ennen takuun päättymistä yleisessä kuntotarkastuksessa ja auto meni siitä läpi puhtain paperein. Omaa rahaa auton ylläpitoon on mennyt ensimmäisen omistusvuoden aikana 120€ tuohon tarkastukseen ja 30€ uusiin pyyhkijänsulkiin.

Auton rattiin istuminen tuo vieläkin hymyn huulille ja tämä pysyy meidän taloudessa toistaiseksi. Tessie näyttää akun kunnoksi 94% ja tarkastuksen perusteella alusta ja muut mekaaniset perusjutut ovat toistaiseksi kunnossa. Tällä on pyöritty paljon nurkka-ajoa, mutta on tällä tehty myös se kuuluisa sähköauton Lappi-reissu aina Norjan puolelle asti. Vaikka latauksista narisin ylempänä, niin kyllä se puolituntinen pitkän ajon jälkeen helposti menee kahvilla/lounaalla/kaupoilla ja lataamisesta ei meidän taloudessa ollut kuormitusta. Ainut kerta kun lataukset otti päähän oli, kun käsivarresta ajettiin suoraan kotiin ja puolet matkasta satoi vettä. Kulutukset olivat tuosta kovilla ja jouduttiin lataamaan aiottua enemmän, eikä luontaiset tauot enää riittäneet. Reissuautona tämä on muuten aivan loistava, koska tilaa riittää ja matkanteko on mukavaa. Pari yötäkin tuli autossa nukuttua.

Nyt vastaavasti varusteltuja ja ajettuja autoja on nettiautossa 26k€ hintaluokassa, joka on ihan linjassa siihen että takuu puuttuu ja ja kilsoja tullut vähän lisää. Omaani uusittu akku tuo vähintään lisää käyttöarvoa, jos ei jotain myyntiarvoonkiin.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo on kumulatiivinen ja varmaan katsoit sen päivittäin päivittyvän markkinan käppyrän missä tämäkin kuu ja huomasit että Model 3 jää kpl määräisesti jälkeen viimevuodesta, varsinkin parin viimekuukauden aikana. Mikä näkyy kyllä tuossa useammankin maan käyrässä. Kokonais markkina samaan aikaan kuitenkin kasvanut.

Päivittäin päivittyvässä käppyrässä Model Y jos kovasti rekisteröridään viimeisinä päivinä voi saavuttaa viimevuotisen tässä kuussa, kumulatiivisesti jää toki jälkeen, ja jos tämän kuun myynti on patoutuneen kysynnän purkamista, niin se siinä sitten.
Tuossa päivittän päivittyvässä Tesla sai puristettua ja yhteensä muutaman kymmennen auto Model y mallia enemmän vs vuosi sitten , eli pyöristettynä saman verran kuin vuosi sitten. reilu 12 000kpl. Model kolmosen määrä ei nyt ihan puolittunut, mutta melkein. (eli kumulatiivinen ei kirinyt, vaan laski)

Kokonais markkina kasvoi reilu 15 000 kpl, Teslan markkinaosuus tippui kuutisen prosenttiyksikköä, eli vielä kesäkuussa suunta ei muuttunut, vaan taisi jyrkentyä.
 
Kilsoja ajettiin vuoden aikana 14tkm. Auton kanssa ei ole ollut ongelmia akun vaihdon jälkeen, mutta kävin ennen takuun päättymistä yleisessä kuntotarkastuksessa ja auto meni siitä läpi puhtain paperein. Omaa rahaa auton ylläpitoon on mennyt ensimmäisen omistusvuoden aikana 120€ tuohon tarkastukseen ja 30€ uusiin pyyhkijänsulkiin.

Auton rattiin istuminen tuo vieläkin hymyn huulille ja tämä pysyy meidän taloudessa toistaiseksi. Tessie näyttää akun kunnoksi 94% ja tarkastuksen perusteella alusta ja muut mekaaniset perusjutut ovat toistaiseksi kunnossa. Tällä on pyöritty paljon nurkka-ajoa, mutta on tällä tehty myös se kuuluisa sähköauton Lappi-reissu aina Norjan puolelle asti. Vaikka latauksista narisin ylempänä, niin kyllä se puolituntinen pitkän ajon jälkeen helposti menee kahvilla/lounaalla/kaupoilla ja lataamisesta ei meidän taloudessa ollut kuormitusta. Ainut kerta kun lataukset otti päähän oli, kun käsivarresta ajettiin suoraan kotiin ja puolet matkasta satoi vettä. Kulutukset olivat tuosta kovilla ja jouduttiin lataamaan aiottua enemmän, eikä luontaiset tauot enää riittäneet. Reissuautona tämä on muuten aivan loistava, koska tilaa riittää ja matkanteko on mukavaa. Pari yötäkin tuli autossa nukuttua.

Nyt vastaavasti varusteltuja ja ajettuja autoja on nettiautossa 26k€ hintaluokassa, joka on ihan linjassa siihen että takuu puuttuu ja ja kilsoja tullut vähän lisää. Omaani uusittu akku tuo vähintään lisää käyttöarvoa, jos ei jotain myyntiarvoonkiin.
Auton hinta siis oli 29500€ (9/2018, S 75D). Ja oliko vuosi sitten ostettu tarkalleen, eli 7/2024?

Mulla maksoi 23000€ 12/2024 ostettu. S 90D 8/2016 FL, 224tkm. Yhdet vanteet ja kaksi 19" kesärengasta, joita en ole käyttänyt. 550€ löytyi 20" vanteet ja renkaat. Autopilot varuste tuossa on. Musta ja musta nahkasisusta.

Autoon oli vaihdettu 3 ovenkahvaa (1 alkuperäinen vielä). 2024 uusi 11kW sisäinen laturi.

Mutta ilmastointi oli luultavimmin mennyt jo edellisen omistajan aikana rikki. "Uusi" 130tkm ajettu purkukompura 2018 autosta 180€ ja täyttö oli 130€.


Nyt ehkä se aivan pahin kuoppa 90D autoissa olisi mennyt jo, kun ei niitä tainnut olla hirmu halvalla myynnissä.

238600km on nyt mittarissa. Eli 14600km tullut ajeltua "huviajoa". Osto kyllä oli ihan joulukuun lopussa, eli käytännössä 1.1.2025 alkaen. Kilsoja on tullut enemmän, kuin Pösö e-2008 (8/2023) autoon, joka oli Teslaa aikaisempi. Toki akku auttaa 50kWh -> 90kWh.

Tuossa siis pitäisi olla alkuperäinen akku ja moottorit, jotka on näissä nelivetoisissa "pienitehoisissa" malleissa kestävät. Ja jos akkuun ei pääse vettä sisälle, niin voi kestää alkuperäinenkin akku ihan hyvin. Tessie sovellus näyttää noin 87% nyt (238tkm).

Akkutarkastukseen en ole jaksanut viedä, hajoaa jos hajoaa :D Eli ennakointi voisi joskus olla järkevää, kun ei tuossa enää takuuta ole. Auton aurauskulmat säädettiin, niin akku näyttää kyllä näkyviltä osiltaan kunnolliselta. Viime katsastukseen oli raidetangonpää vaihdettu.

Ja joskus 2024 aikana takapään osat vaihdettu ja tehty myös etupäähän jarruremppa (uudet levyt ja palat).

13A kotilataus on ollut erittäin varma. Pyyhkijät toimii. Ei mitään haamujarrutuksia. Autopilotti toimii. Mutta talvella en sitä edes yrittänyt käyttää. Ei pitäisi ruostua, kun auto/kori on lähes kokonaan alumiinia ilmeisesti.

Minusta siis vanha Model S on ihan ok käyttöauto. Ehkä ainakin hieman parempi, kuin Model 3 (jos toimii)? Eroina kai että mittaristo löytyy ja jotain hallintalaitteita/viiksiä on lainattu Mersulta. Ja 5-ovinen kori on huomattavasti käytännöllisempi. Model S on sähköisellä takaluukulla, kun alkupään Model 3 ei sitäkään ole. Toki Model 3 joissakin autoissa on vetokoukku, josta voisi olla joskus paljonkin hyötyä.
 
Auton hinta siis oli 29500€ (9/2018, S 75D). Ja oliko vuosi sitten ostettu tarkalleen, eli 7/2024?
Juuri juhannuksen alla tuli auto pihaan, mutta käytännössä aktiivikäytössä 7/24 alkaen. Vastaavat autot muilla myyjillä oli muutaman tonnin kalliimpia ilman takuuta, joten joko Tesla halusi omistaan eroon vauhdilla tai perinteiset liikkeet koittivat viimeiseen asti saada vanhoja hintoja. Näitä samoja leasingtuonteja taisi olla parikymmentä yhteensä tarjolla ja kaikki hävisivät muutamassa viikossa.

Mulla maksoi 23000€ 12/2024 ostettu. S 90D 8/2016 FL, 224tkm.
Nyt ehkä se aivan pahin kuoppa 90D autoissa olisi mennyt jo, kun ei niitä tainnut olla hirmu halvalla myynnissä.
Tuntuu tosiaan että näitä ässiä myydään osien hinnalla suunnilleen ja jännä nähdä minin pohja asettuu. 2015-mallisia paljon ajettuja välillä kurkistelee alle 20k, mutta muuten on kaikki vanhat pienempiakkuiset ässät kilpaa siinä 20-28k välissä nyt.

238600km on nyt mittarissa. Eli 14600km tullut ajeltua "huviajoa". Osto kyllä oli ihan joulukuun lopussa, eli käytännössä 1.1.2025 alkaen. Kilsoja on tullut enemmän, kuin Pösö e-2008 (8/2023) autoon, joka oli Teslaa aikaisempi. Toki akku auttaa 50kWh -> 90kWh.
Vaikka kilsoja on minulla suhteessa reippaasti vähemmän, niin edellistä autoa helpommin tällä tulee kyllä itsekkin lähdettyä liikenteeseen jos on jotain jossa voisi mennä käymään. Sähkö kun on sen verran halpaa, niin melkein tienaa sillä että käyttää autoa enemmän vs entinen bensalaskun kasvaminen.

Tuossa siis pitäisi olla alkuperäinen akku ja moottorit, jotka on näissä nelivetoisissa "pienitehoisissa" malleissa kestävät. Ja jos akkuun ei pääse vettä sisälle, niin voi kestää alkuperäinenkin akku ihan hyvin. Tessie sovellus näyttää noin 87% nyt (238tkm).
Näinhän niiden pitäisi olla kuulemma akultaan kestäviä ja annoin itseni ymmärtää että tuo 75D on erityisen hyvin kestänyt, mutta niin se vaan itseltäni akku lahosi alta. Ensijärkytyksen jälkeen olen päättänyt pitää sitä hyvänä asiana, koska onpa ainakin tuoreeltaan tutkittu akku alla ja asennuksen yhteydessä oletettavasti siistitty paikat.

Minusta siis vanha Model S on ihan ok käyttöauto. Ehkä ainakin hieman parempi, kuin Model 3 (jos toimii)? Eroina kai että mittaristo löytyy ja jotain hallintalaitteita/viiksiä on lainattu Mersulta. Ja 5-ovinen kori on huomattavasti käytännöllisempi. Model S on sähköisellä takaluukulla, kun alkupään Model 3 ei sitäkään ole. Toki Model 3 joissakin autoissa on vetokoukku, josta voisi olla joskus paljonkin hyötyä.
Mielestäni isoin ero on, että Model 3:sen ajomelu on selkeästi kovempi (istuttu 2019 ja 2022 mallien kyydissä pidempiä matkoja, Hihgland ilmeisesti huomattavasti mukavampi), eikä toki ole yhtä tilava auto. Ässän koon voi toki laskea myös sen miinukseksi monien mielestä. Sitten ässissä ilmajouset ovat huomioitava mahdollinen kuluerä ja ne minultakin löytyy, onneksi ilman ongelmia toistaiseksi. Ajomukavuutta nostavat paljon.

Noihinkin ja akkuihinkin kuitenkin tuntuu löytyvän Suomessa nyrkkipajoja joka lähtöön, joten ilmapussit ja akkumoduulit saanee kuntoon jos huono tuuri käy. Kovin säästöharrastajahan ostaa vielä vanhemman ilmaisilla supereilla, niin että siinä on rautajouset ja normaali katto. Näin on mahdollisimman vähän korjattavaa ja samalla "tienestiä" ilmaisilla latauksilla reissulla.
 
Mikä Tesla? Onko 2G, 3G, 4G vai 5G modeemi? Ei kyllä ihmetyttäisi kauheasti jos roaming-soppari olisi joku Elonin säästömalli.
'23 vuosimallin Y, LTE-palkkeja näkyy kyllä koko ajan. Nyt taas kotimaassa, niin tökki kyllä edelleen. Myös navin reittihaku on kummallisen hidas, tai välillä heitti jotain offline-hakua. Ei myöskään löytänyt mitään reittiä Keminmaalta Ouluun ensimmäisellä yrityksellä. Sateellimaastokartasta jää usein ruutuja harmaaksi (lataamatta). Jotain nettiyhteydessä mättää ainakin noiden parin sovelluksen osalta. Rattibuutin tein, ei vaikutusta. Selain on tainnut koko ajan toimia ok, tosin ei ole paljon tullut käytettyä niin en ole varma.
edit, kyllä se selainkin taisi tökkiä kun tarkemmin muistelin.
 
Viimeksi muokattu:
Täälläkin on toiminut auton netti huonosti maanantaista lähtien, ei meinaa Spotifyn kappaleet lähteä soimaan ja navin haku myös hidas. Softakin päivittyi maanantai-iltana, mutta sillä ei ollut vaikutusta.
 
Itselläkin Baltiassa ja Puolassa reissatessa ollut sama ongelma. Tosin samoin on Moin liittymä ollut käyttökelvoton, toiminut vain Edgenä ja sekin pätkien. Mahtaako olla joku kytkös.
 


Ripaus suolaa, imaisu sitruunasta, irvistys ja huikka päälle ottaen huomioon uutistoimitus, mutta haasteita tulee vuoskymmenen loppua jos toiset tarjoaa saman ilmaiseksi, mistä Elon haluaa lähemmäs kymppitonnia.
 


Ripaus suolaa, imaisu sitruunasta, irvistys ja huikka päälle ottaen huomioon uutistoimitus, mutta haasteita tulee vuoskymmenen loppua jos toiset tarjoaa saman ilmaiseksi, mistä Elon haluaa lähemmäs kymppitonnia.

Piti kuitenki ottaa vanha Tesla kilpailuun jossa vanha FSD-softa.
 
Eikö se ole ollut jo vuosia "ihan just" julkaisemista vaille valmista? :comp:
Toistaiseksi vanhoissa HW3 autoissa on V12 FSD unsupervised, HW4 on V13. Otetaan kiinalaisiltakin yksi versio taaksepäin ja verrataan sitä. :D Tuossa taisi olla joku uusin prototyyppiversio testissä. Sinänsä vaan outo vertailupari. Toisaalta nuo kummatkin ajeli tunnin ilman ongelmia ja Teslan vanhankin FSD:n vika oli vain ohittaa auto väärän viivan yli. V12 ja V13 välillä on kuitenkin jo jonkin verran ominaisuuseroja.
 


Ripaus suolaa, imaisu sitruunasta, irvistys ja huikka päälle ottaen huomioon uutistoimitus, mutta haasteita tulee vuoskymmenen loppua jos toiset tarjoaa saman ilmaiseksi, mistä Elon haluaa lähemmäs kymppitonnia.

En nyt katsonut videota loppuun asti, mutta sen mitä katsoin ja muusta uutisoinnista ilmeisesti pohdit itseajavien autojen hinnoittelua.

Kiinassa kiinalaiset valmistajat tarjoavat itseajo-ominaisuuksia auton hintaan, Tesla ilmeisesti julkisesti kaavailee siitä palvelua tai erotella ominaisuus hinnoittelussa, ja valinnainen ominaisuus.

Se miten länkkärifirmat pärjää kiinassa tulee olemaan haasteellista, ja Tesla itseajavuus pohjaa halpaan rautaan, joten jos se muuten on ominaisuuksilta kilpailukykyinen, niin helpottaa hintakilpailuako omainaisuudessa.

Jenkkimarkkinat oman lukunsa, siellä ei kiinalaisten kiinan markkinoille suunnatut toteutukset kilpaile, vaan tekevät sinne jenkkiversiot jos markkinoille yrittävät.

Ja muistaa se että kiinalaiset vetää nyt sisäänheittohinnoittelua, raakaa markkinoiden valtaamista, kyllä ne osaa palvelu, varustelu ym. hinnoittelun , heti kun tilanne sen sallii.
 
Miten ihmeessä nämä Model S faceliftit ja penkit menee kun tässä on uusi keula, mutta vanhat penkit:

Ja tässä taas vanha keula mutta uudet penkit:

Onko jompikumpi kenties joku kolariauto tms... vai onko ihan normaalia.
En tiedä mihin aikaan penkit on vaihtuneet.

Tuo eka auto näyttäisi olevan kangaspenkeillä?

Jälkimmäinen taitaa olla uudella sisustuksella ja nahkapenkeillä. Vaikka onkin 2015 auto. Mun 8/2016 autossa saattaa olla samanlainen sisusta. Eli musta nahka.
 
Kovin säästöharrastajahan ostaa vielä vanhemman ilmaisilla supereilla, niin että siinä on rautajouset ja normaali katto. Näin on mahdollisimman vähän korjattavaa ja samalla "tienestiä" ilmaisilla latauksilla reissulla.
Omassa ei ole ilmaisia latauksia. Mutta rautajouset ja normaali katto. 235/50R19 kitkarenkailla meni ihan hyvin. Oikea kokohan olisi 245/45R19 muistaakseni.

Nyt 245/35R20 ja 275/35R20 ja tietenkin epämukavammat.

Ilmajousitus olisi siitäkin oikein kiva, että mökkitielle saa alustaa korotettua. Nyt kun ei pääse autolla aivan perille asti. Tosin ei ole tullut nyt autolla käytyäkään vielä mökillä. Kerran vain MP:llä.

Ei ollut 90D autoja oikein myynnissä, mutta tuossa vähän omaa vasataava 100D. Näyttäisi penkit aika samalta, mutta omassa mustat listat sisällä.

25900€. Ei varmaan mikään huono auto olisi tuokaan (jos olisi vieläkin vähäsen halvempi).
 
pystyykö noita ilmaisia supercharger latauksia tarkistamaan jostain runkonumeron perusteella tms.? Ei aina lue noissa nettiauton ilmoituksissa välttämättä jos myyjä ei ole tilanteen tasalla.. Nopean otannan perusteella saa aika paljon latailla, että saavuttaa etua kun noista selvästi pyydetään tuhansia enemmän kuin autoista, missä ei latauksia ole mainittu..
 
pystyykö noita ilmaisia supercharger latauksia tarkistamaan jostain runkonumeron perusteella tms.? Ei aina lue noissa nettiauton ilmoituksissa välttämättä jos myyjä ei ole tilanteen tasalla.. Nopean otannan perusteella saa aika paljon latailla, että saavuttaa etua kun noista selvästi pyydetään tuhansia enemmän kuin autoista, missä ei latauksia ole mainittu..
Ne oli Q1 / 2017 rekisteröidyt niitä aivan viimeisiä, jossa on ilmaiset lataukset. Eli missään 4/2017 rekisteröidyssä autossa ei ole koskaan ollutkaan. Eikä uudemmissa.

Mutta jos auto on myyty jossain vaiheessa Teslalle, niin siellä poistavat ilmaiset lataukset.

Munkin 8/2016 on alunperin ollut noilla latauksilla, mutta ei ole enää (Tesla ostanut auton).

Ilmaisten latausten koodi on: SC01

Screenshot_2025-07-03-21-42-12-13_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76.jpg


Mun S 90D FL oli joulukuussa 23k€, mutta tosiaan SC01 autot olisi olleet hieman kalliimpia, eikä mitään sopivaa oikein ollut saatavillakaan.

Teslan puhelin sovelluksessa pitäisi näkyä, jos ilmaiset lataukset olisi olemassa.
 
tarkistamaan jostain runkonumeron perusteella tms.? Ei aina lue noissa nettiauton ilmoituksissa välttämättä jos myyjä ei ole tilanteen tasalla.
Ei siis pysty tarkistamaan, kun osassa lataukset on poistettu Teslalla.


elvis kissan mukaan nimetty auto, Tesla sovellus:
Screenshot_2025-07-03-21-49-56-92.jpg

Edit:

Tuossa siis näkyisi ilmeisesti koodi SC01, jos lataukset olisi.

E2:

Screenshot_2025-07-03-22-02-05-95_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76.jpg

 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
281 270
Viestejä
4 835 386
Jäsenet
78 220
Uusin jäsen
Tomi123

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom