Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Sinänsä Vehon myymä Smart on myös lähes kokonaan kiinalainen..

Tarkoitatko fyysistä autoa vai yritystä?

Smartin omistaa puoliksi mersu ja geely.

Mersun emoyhtiö Daimler AG(nyttemmin mersu group) omistuksesta on näköjään jonkin verran kiinalaisilla muilla tahoilla.

Geelyhän tuo autona on suurelti toki.
 
Samalta valmistajalta löytyy, mutta eivät suostuneet myymään ennen kuin saavat uuden version tehtyä markkinoille, oli kuulemma asiakkaat saaneet rikki. Teslan oman ohjeen mukaan pitäisi vähällä voimalla irrota, mutta tuskin jos on muutaman vuoden suolakylvyssä olleet, mullakin pamahti m12 12.9 pultti poikki (toki oikea ainevahvuus olisi ollu 14)… Ei tullut mieleenkään laittaa loctiteä kaveriksi uusien puslien kanssa, kuten tehtaan ohje kertoo.

Mutta tälläselle penninvenyttäjille suosittelen ottamaan koko navan irti, ja prässillä tekee vaihdoin, itsellä oli alapuslassa vähän klappia, mitä inssi ei ollut huomannut. Irti ollessa tuonkin saa vaihdettua.
Mulla on tuo Lincosin työkalu (Rear Steering Knuckle Bushing Puller for Tesla Model 3 and Model Y W0747 | Lincos) ja olen vuokrannut sitä parille yksityishenkilölle. Kummallakin on onnistunut tuolla työkalulla vaihto, mutta laakereita on mennyt rikki työn lomassa. Nuo holkit tuskin menevät miksikään, joten vaikkapa trapetsikierretangolla tuosta saa varmasti kestävän.

Mistä kuulit, että uusi versio olisi tulossa?

Yksi huomionarvoinen seikka on, että aika helposti sitä puslaa alkaa työntämään väärään suuntaan ja eihän se silloin mihinkään liiku. Kyllä kai tuolle navalle voisi hieman lämpöäkin tarjota, jolloin alumiininen napa laajenee enemmän kuin oletettavasti teräksestä tehty puslan ulkokehä. Helpottaa sekä poistoa että asennusta.
 
Mulla on tuo Lincosin työkalu (Rear Steering Knuckle Bushing Puller for Tesla Model 3 and Model Y W0747 | Lincos) ja olen vuokrannut sitä parille yksityishenkilölle. Kummallakin on onnistunut tuolla työkalulla vaihto, mutta laakereita on mennyt rikki työn lomassa. Nuo holkit tuskin menevät miksikään, joten vaikkapa trapetsikierretangolla tuosta saa varmasti kestävän.

Mistä kuulit, että uusi versio olisi tulossa?

Yksi huomionarvoinen seikka on, että aika helposti sitä puslaa alkaa työntämään väärään suuntaan ja eihän se silloin mihinkään liiku. Kyllä kai tuolle navalle voisi hieman lämpöäkin tarjota, jolloin alumiininen napa laajenee enemmän kuin oletettavasti teräksestä tehty puslan ulkokehä. Helpottaa sekä poistoa että asennusta.

En tiedä onko sama, mutta tämä on puolalaistoimittajan WAR 747, edustajana profiauto. No mallinimi ainakin täsmää.

IMG_4614.jpeg
Mun mielestä tuossa puslassa oli ulkokehäkin alumiinia, mersuista joskus vastaavan teräksisen puslan ulkokehän on saanut vasta hitsaamalla sisäpuolelle ja odottamalla jäähtymistä.
 
En tiedä onko sama, mutta tämä on puolalaistoimittajan WAR 747, edustajana profiauto. No mallinimi ainakin täsmää.

IMG_4614.jpeg
Mun mielestä tuossa puslassa oli ulkokehäkin alumiinia, mersuista joskus vastaavan teräksisen puslan ulkokehän on saanut vasta hitsaamalla sisäpuolelle ja odottamalla jäähtymistä.
Enpä olekaan aiemmin nähnyt, että olisi vinoja vastinpintoja myös. Samalta työkalulta kuitenkin vaikuttaa.
 
Model S 90D FL 2016. 1.1.2025-9.7.2025. Nyt tuli 15tkm omaa ajoa. Kulutus 203Wh/km. Auto on toiminut hyvin, paitsi "uuteen" purkuauton kompressoriin meni 180€ + täyttö 130€. Ongelmitta toimii autopilotti ja muut. Kilometrejä 239tkm. Pitäisi olla vielä alkuperäinen akku ja moottorit.

IMG20250709181052~2.jpg


Screenshot_2025-07-09-23-01-49-89_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4~3.jpg
 

Koska viimeisin "uudistus" oli vain pinnan kiillottamista, voidaan varmaankin todeta, että isojen mallien aika Euroopassa päättyi tämän vuosikymmenen osalta. Täysin uutta tuskin tulee parin vuoden sisään.
 
Voihan se silti olla vain hetkellisesti poissa kun tuli se ”uusi” malli. Muutenkin niin kapea mallisto, että eivät kyllä voisi luopua S/X. Toki eikös kohta tule se halpa malli ja siihen päälle edukkaat karsitut mallit?

Ensi viikolla luvass Grokia. Korvaakohan tämä sitten nykyisen äänitunnistuksen ja sillä voisi oikeasti toteuttaa toimintoja?
 
Nyt alkoi nollakorot.
Model Y LR ja takapotku LR 0%. Perus 0,99%.
Model 3 0,99% kaikki.
Aika aikaisessa vaiheessa aletaan buustata Q3:sen myyntejä.

Teslalla vissiin havaittu, että listahinnalla ei faceliftattu mallisto mene kaupaksi siinä määrin kuin halutaan. Saa nähdä saadaanko alkuvuoden myyntikuoppaa kurottua kiinni. Lienee selvää, että koko vuoden myynnit jäävät alle viime vuoden myyntien.
 
Aika aikaisessa vaiheessa aletaan buustata Q3:sen myyntejä.

Teslalla vissiin havaittu, että listahinnalla ei faceliftattu mallisto mene kaupaksi siinä määrin kuin halutaan. Saa nähdä saadaanko alkuvuoden myyntikuoppaa kurottua kiinni. Lienee selvää, että koko vuoden myynnit jäävät alle viime vuoden myyntien.
Kyllä tämä monella laittaa ostohousut jalkaan. Tätä kyllä itse odotin, että seuraava on nollakorko mutta odotin ehkä Q4:lle sitä.
 
Mikäköhän tuollaisen AWD Y:n arvo on esimerkiksi 3v kuluttua? Pohdin että pitäisikö itsekin painaa liipaisinta. Tuli hommattua tuo nykyinen kolmonen melkein pahimman kuplan aikaan niin takkiin kyllä tulee pahasti jos sen nyt myyn.
 
Mikäköhän tuollaisen AWD Y:n arvo on esimerkiksi 3v kuluttua? Pohdin että pitäisikö itsekin painaa liipaisinta. Tuli hommattua tuo nykyinen kolmonen melkein pahimman kuplan aikaan niin takkiin kyllä tulee pahasti jos sen nyt myyn.

Kristallipalloa ei ole, mutta olen järkeillyt asiaa niin että -40% uuden hinnasta jos alle 80tkm ajettu (takuuraja), jos takuu ummessa -50% uuden hinnasta. Näin ollen 3v ikäisenä arvo olisi 26-31ke haarukassa mitä siitä voisi saada?
 
Jos uudella Model Y LR:llä on arvoa yli 36k kolmen vuoden ja 60 tkm jälkeen, voi kannattaa ostaa Tesla omaksi nollakorolla yritysleasingin sijaan.

Laskukaava:
Y LR valkoinen + talvirenkaat vanteilla 58k€ + vakuutus ja sähkö sekä muut hilut 2000 €/vuosi --> 64k€ kolmen vuoden aikana.

Yritysleasing kustannukset 3v/60tkm 774€/kk x 36kk = 27 900€.

64 k€ - 27,9 k€ = ~36k€. Minusta yritysleasing on aika kannattava.
 

Koska viimeisin "uudistus" oli vain pinnan kiillottamista, voidaan varmaankin todeta, että isojen mallien aika Euroopassa päättyi tämän vuosikymmenen osalta. Täysin uutta tuskin tulee parin vuoden sisään.
Eipä nuo mihinkään katoa, tulee vain face lift versiot ja siksi ei hetkeen voi tilata uutta. Tuo uutinenkin on päivitetty vastaamaan todellisuutta.
 
Melkeimpä yksi ja sama onko noi myynnissä suomessa vai ei. Suomessa on tänä vuonna myyty 4 kpl Model S:ää ja 5 kpl Model X:ää. Äärimmäisen pientä on noiden myynti suomessa ja euroopassa muutenkin.
 
Melkeimpä yksi ja sama onko noi myynnissä suomessa vai ei. Suomessa on tänä vuonna myyty 4 kpl Model S:ää ja 5 kpl Model X:ää. Äärimmäisen pientä on noiden myynti suomessa ja euroopassa muutenkin.
Mikä on kyllä käytettyä bongaavalle harmi. Model S plaidi kiinnostelisi pirusti mutta tarjonta tosi huonoa. Uusiakaan mitään mielenkiintoisia ei ole tullut markkinoille pitkään aikaan ja i4 alkaa jo kohta kyllästyttää.
 
Mikä on kyllä käytettyä bongaavalle harmi. Model S plaidi kiinnostelisi pirusti mutta tarjonta tosi huonoa. Uusiakaan mitään mielenkiintoisia ei ole tullut markkinoille pitkään aikaan ja i4 alkaa jo kohta kyllästyttää.
Väittäisin, että tyyliin 50% vaihturirivin Tesloista on ollut tuonteja, joten kotimaan uusien myynti ei aiheuttane isompaa muutosta nettiauton kataloogiin pl. isoimmat muutokset kuten 01/23 hinnantiputus jne.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
281 894
Viestejä
4 843 322
Jäsenet
78 323
Uusin jäsen
Niilo-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom