Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Sinänsä Vehon myymä Smart on myös lähes kokonaan kiinalainen..

Tarkoitatko fyysistä autoa vai yritystä?

Smartin omistaa puoliksi mersu ja geely.

Mersun emoyhtiö Daimler AG(nyttemmin mersu group) omistuksesta on näköjään jonkin verran kiinalaisilla muilla tahoilla.

Geelyhän tuo autona on suurelti toki.
 
Samalta valmistajalta löytyy, mutta eivät suostuneet myymään ennen kuin saavat uuden version tehtyä markkinoille, oli kuulemma asiakkaat saaneet rikki. Teslan oman ohjeen mukaan pitäisi vähällä voimalla irrota, mutta tuskin jos on muutaman vuoden suolakylvyssä olleet, mullakin pamahti m12 12.9 pultti poikki (toki oikea ainevahvuus olisi ollu 14)… Ei tullut mieleenkään laittaa loctiteä kaveriksi uusien puslien kanssa, kuten tehtaan ohje kertoo.

Mutta tälläselle penninvenyttäjille suosittelen ottamaan koko navan irti, ja prässillä tekee vaihdoin, itsellä oli alapuslassa vähän klappia, mitä inssi ei ollut huomannut. Irti ollessa tuonkin saa vaihdettua.
Mulla on tuo Lincosin työkalu (Rear Steering Knuckle Bushing Puller for Tesla Model 3 and Model Y W0747 | Lincos) ja olen vuokrannut sitä parille yksityishenkilölle. Kummallakin on onnistunut tuolla työkalulla vaihto, mutta laakereita on mennyt rikki työn lomassa. Nuo holkit tuskin menevät miksikään, joten vaikkapa trapetsikierretangolla tuosta saa varmasti kestävän.

Mistä kuulit, että uusi versio olisi tulossa?

Yksi huomionarvoinen seikka on, että aika helposti sitä puslaa alkaa työntämään väärään suuntaan ja eihän se silloin mihinkään liiku. Kyllä kai tuolle navalle voisi hieman lämpöäkin tarjota, jolloin alumiininen napa laajenee enemmän kuin oletettavasti teräksestä tehty puslan ulkokehä. Helpottaa sekä poistoa että asennusta.
 
Mulla on tuo Lincosin työkalu (Rear Steering Knuckle Bushing Puller for Tesla Model 3 and Model Y W0747 | Lincos) ja olen vuokrannut sitä parille yksityishenkilölle. Kummallakin on onnistunut tuolla työkalulla vaihto, mutta laakereita on mennyt rikki työn lomassa. Nuo holkit tuskin menevät miksikään, joten vaikkapa trapetsikierretangolla tuosta saa varmasti kestävän.

Mistä kuulit, että uusi versio olisi tulossa?

Yksi huomionarvoinen seikka on, että aika helposti sitä puslaa alkaa työntämään väärään suuntaan ja eihän se silloin mihinkään liiku. Kyllä kai tuolle navalle voisi hieman lämpöäkin tarjota, jolloin alumiininen napa laajenee enemmän kuin oletettavasti teräksestä tehty puslan ulkokehä. Helpottaa sekä poistoa että asennusta.

En tiedä onko sama, mutta tämä on puolalaistoimittajan WAR 747, edustajana profiauto. No mallinimi ainakin täsmää.

IMG_4614.jpeg
Mun mielestä tuossa puslassa oli ulkokehäkin alumiinia, mersuista joskus vastaavan teräksisen puslan ulkokehän on saanut vasta hitsaamalla sisäpuolelle ja odottamalla jäähtymistä.
 
En tiedä onko sama, mutta tämä on puolalaistoimittajan WAR 747, edustajana profiauto. No mallinimi ainakin täsmää.

IMG_4614.jpeg
Mun mielestä tuossa puslassa oli ulkokehäkin alumiinia, mersuista joskus vastaavan teräksisen puslan ulkokehän on saanut vasta hitsaamalla sisäpuolelle ja odottamalla jäähtymistä.
Enpä olekaan aiemmin nähnyt, että olisi vinoja vastinpintoja myös. Samalta työkalulta kuitenkin vaikuttaa.
 
Model S 90D FL 2016. 1.1.2025-9.7.2025. Nyt tuli 15tkm omaa ajoa. Kulutus 203Wh/km. Auto on toiminut hyvin, paitsi "uuteen" purkuauton kompressoriin meni 180€ + täyttö 130€. Ongelmitta toimii autopilotti ja muut. Kilometrejä 239tkm. Pitäisi olla vielä alkuperäinen akku ja moottorit.

IMG20250709181052~2.jpg


Screenshot_2025-07-09-23-01-49-89_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4~3.jpg
 

Koska viimeisin "uudistus" oli vain pinnan kiillottamista, voidaan varmaankin todeta, että isojen mallien aika Euroopassa päättyi tämän vuosikymmenen osalta. Täysin uutta tuskin tulee parin vuoden sisään.
 
Voihan se silti olla vain hetkellisesti poissa kun tuli se ”uusi” malli. Muutenkin niin kapea mallisto, että eivät kyllä voisi luopua S/X. Toki eikös kohta tule se halpa malli ja siihen päälle edukkaat karsitut mallit?

Ensi viikolla luvass Grokia. Korvaakohan tämä sitten nykyisen äänitunnistuksen ja sillä voisi oikeasti toteuttaa toimintoja?
 
Nyt alkoi nollakorot.
Model Y LR ja takapotku LR 0%. Perus 0,99%.
Model 3 0,99% kaikki.
Aika aikaisessa vaiheessa aletaan buustata Q3:sen myyntejä.

Teslalla vissiin havaittu, että listahinnalla ei faceliftattu mallisto mene kaupaksi siinä määrin kuin halutaan. Saa nähdä saadaanko alkuvuoden myyntikuoppaa kurottua kiinni. Lienee selvää, että koko vuoden myynnit jäävät alle viime vuoden myyntien.
 
Aika aikaisessa vaiheessa aletaan buustata Q3:sen myyntejä.

Teslalla vissiin havaittu, että listahinnalla ei faceliftattu mallisto mene kaupaksi siinä määrin kuin halutaan. Saa nähdä saadaanko alkuvuoden myyntikuoppaa kurottua kiinni. Lienee selvää, että koko vuoden myynnit jäävät alle viime vuoden myyntien.
Kyllä tämä monella laittaa ostohousut jalkaan. Tätä kyllä itse odotin, että seuraava on nollakorko mutta odotin ehkä Q4:lle sitä.
 
Mikäköhän tuollaisen AWD Y:n arvo on esimerkiksi 3v kuluttua? Pohdin että pitäisikö itsekin painaa liipaisinta. Tuli hommattua tuo nykyinen kolmonen melkein pahimman kuplan aikaan niin takkiin kyllä tulee pahasti jos sen nyt myyn.
 
Mikäköhän tuollaisen AWD Y:n arvo on esimerkiksi 3v kuluttua? Pohdin että pitäisikö itsekin painaa liipaisinta. Tuli hommattua tuo nykyinen kolmonen melkein pahimman kuplan aikaan niin takkiin kyllä tulee pahasti jos sen nyt myyn.

Kristallipalloa ei ole, mutta olen järkeillyt asiaa niin että -40% uuden hinnasta jos alle 80tkm ajettu (takuuraja), jos takuu ummessa -50% uuden hinnasta. Näin ollen 3v ikäisenä arvo olisi 26-31ke haarukassa mitä siitä voisi saada?
 
Jos uudella Model Y LR:llä on arvoa yli 36k kolmen vuoden ja 60 tkm jälkeen, voi kannattaa ostaa Tesla omaksi nollakorolla yritysleasingin sijaan.

Laskukaava:
Y LR valkoinen + talvirenkaat vanteilla 58k€ + vakuutus ja sähkö sekä muut hilut 2000 €/vuosi --> 64k€ kolmen vuoden aikana.

Yritysleasing kustannukset 3v/60tkm 774€/kk x 36kk = 27 900€.

64 k€ - 27,9 k€ = ~36k€. Minusta yritysleasing on aika kannattava.
 

Koska viimeisin "uudistus" oli vain pinnan kiillottamista, voidaan varmaankin todeta, että isojen mallien aika Euroopassa päättyi tämän vuosikymmenen osalta. Täysin uutta tuskin tulee parin vuoden sisään.
Eipä nuo mihinkään katoa, tulee vain face lift versiot ja siksi ei hetkeen voi tilata uutta. Tuo uutinenkin on päivitetty vastaamaan todellisuutta.
 
Melkeimpä yksi ja sama onko noi myynnissä suomessa vai ei. Suomessa on tänä vuonna myyty 4 kpl Model S:ää ja 5 kpl Model X:ää. Äärimmäisen pientä on noiden myynti suomessa ja euroopassa muutenkin.
 
Melkeimpä yksi ja sama onko noi myynnissä suomessa vai ei. Suomessa on tänä vuonna myyty 4 kpl Model S:ää ja 5 kpl Model X:ää. Äärimmäisen pientä on noiden myynti suomessa ja euroopassa muutenkin.
Mikä on kyllä käytettyä bongaavalle harmi. Model S plaidi kiinnostelisi pirusti mutta tarjonta tosi huonoa. Uusiakaan mitään mielenkiintoisia ei ole tullut markkinoille pitkään aikaan ja i4 alkaa jo kohta kyllästyttää.
 
Mikä on kyllä käytettyä bongaavalle harmi. Model S plaidi kiinnostelisi pirusti mutta tarjonta tosi huonoa. Uusiakaan mitään mielenkiintoisia ei ole tullut markkinoille pitkään aikaan ja i4 alkaa jo kohta kyllästyttää.
Väittäisin, että tyyliin 50% vaihturirivin Tesloista on ollut tuonteja, joten kotimaan uusien myynti ei aiheuttane isompaa muutosta nettiauton kataloogiin pl. isoimmat muutokset kuten 01/23 hinnantiputus jne.
 
2025.20.6 046c4575d120 näyttää olevan nyt sisässä, pari päivää näytti ohjelmiston välilehdellä, että etsii, mutta rattibuutilla lähti lataamaan päivityksen.
 
Onko kukaan kärryillä joko noissa rullaa se "uusi ilmalämpöpumppu" vai vieläkö odotellaan revision vaihtumista?
 
2025.20.6 046c4575d120 näyttää olevan nyt sisässä, pari päivää näytti ohjelmiston välilehdellä, että etsii, mutta rattibuutilla lähti lataamaan päivityksen.
Ok, no ei ehkä sitten liity tähän päivitykseen. Tuo versio kun on yli 70% Tesloista. Tosin en ole tänään kokeillut, voihan olla että asian ovat korjanneet Teslalla jotenkin muuten kuin softapäivityksellä.
 
Katsotaan, tänään ei mieti 2-3s kappaleiden vaihdoissa ja karttakaan ei lataudu ruudukkoina.
 
Löytyykö kokemuksia Teslan omasta talvimattosarjasta (M3 2017-2023)? Pari vuotta menty talvet Vempeleen EVA-kaukalomatoilla, jotka ovat muoviset, kovat ja halvan tuntuiset. Onko Teslan omat samaa luokkaa, vai ovatko ne kumisemmat/pehmeämmät?
 
Onko kukaan kärryillä joko noissa rullaa se "uusi ilmalämpöpumppu" vai vieläkö odotellaan revision vaihtumista?
Ei ole vielä saatavilla ja ei myöskään 5G modeemia.
Taitaa Kiinan pää olla se missä uutuudet ensin ja muille sitten myöhemmin. Kun näitä ei ole saatu myytyä niin hidastaa tuota revisioisen siirtoa tuotantoon.
Ok, no ei ehkä sitten liity tähän päivitykseen. Tuo versio kun on yli 70% Tesloista. Tosin en ole tänään kokeillut, voihan olla että asian ovat korjanneet Teslalla jotenkin muuten kuin softapäivityksellä.
En itse ole uskonut softaongelmaan vaan enemmänkin sinne tarjoajan päähän eli Teslan infraan koska ongelma koski ns. kaikkia ja alkoi ilman että oli edes uutta softaa.

Valkoinen valhe että olisi ollut softavika.
 
En tiedä onko sama, mutta tämä on puolalaistoimittajan WAR 747, edustajana profiauto. No mallinimi ainakin täsmää.

IMG_4614.jpeg
Mun mielestä tuossa puslassa oli ulkokehäkin alumiinia, mersuista joskus vastaavan teräksisen puslan ulkokehän on saanut vasta hitsaamalla sisäpuolelle ja odottamalla jäähtymistä.
Minä vaihdoin tällä samalla työkalulla ylemmät puslat tällä viikolla. Meni ensin opetellessa, että mikä palikka tulee mihinkin ja missä vaiheessa. Aiemmin en ollut moisia tehnyt, niin meni aikaa turatessa. Painelaakerit hajosivat ensimmäiseen poistoon, mutta siinä ehkä ennemminkin omaa osaamattomuutta. Laittelin vaan M12 prikkoja ja normaalin M12 pultin sitten kaveriksi toiseen päähän, niin hyvin onnistui siitä eteenpäin.
Työkalun holkit olivat oikein näppärät, minkä vuoksi tuon ostinkin. Hieman hankalaa oli saada uusi pusla menemään oikeaan asentoon.
Työkalun "uudessa versiossa" on ilmeisesti yksi holkki enemmän, mitä kuvien perusteella katselin.

Ostin hardracen, että SKF:n puslat ja minusta ulkoisesti laadussa yms. ei ollut mitään eroa. Hardracen puslassa ei ollut "asennusloveja". Molemmissa rasvaa yhtä surkeasti, jota tietysti lisäilin. Yksihän puslahan siinä hajosi ensin opetellessa (hardracen tietysti).

Ostin työkalun itse ak24.fi kautta, mutta ei näytä enää löytyvän nimellä/tuotekoodilla. Alla tiedot, jos joku kaipailee.
SCIAGACZ TULEI TYLNEJ ZWROTNICY TESLA 3
MAMWAR747
EAN: 5901752598966

Edit: Täällä näyttää olevan jo uusi versio, liekkö sitten tuolta uskaltaa ostaa: Rear Steering Knuckle Bushing Puller for Tesla Model 3 and Model Y W0747 | Lincos

(Puslan poisto)
1752309658156.png


Uuden puslan survominen (kuvassa pusla vielä vinossa ja piti säätää suorempaan)
1752309812425.png
 
Viimeksi muokattu:
Mikäköhän tuollaisen AWD Y:n arvo on esimerkiksi 3v kuluttua? Pohdin että pitäisikö itsekin painaa liipaisinta. Tuli hommattua tuo nykyinen kolmonen melkein pahimman kuplan aikaan niin takkiin kyllä tulee pahasti jos sen nyt myyn.
Loppuvuodesta/alkuvuodesta tulossa HW5/AI5 ja varmaan jotain akkupäivitystä.
 
En odottelisi hirveästi uutta rautaa kun se vaatii että autot liikkuu, sitä mukaan se lykkää uutta tulemista.

Alunperin hw5 huhut alkoivat kesällä 2024 ja sen jälkeen saatu speksit. Mutta ei tämäkään rauta silti välttämättä ole se Graalin malja jolla FSD tulee ulos.

Viimeiset tiedot kertovat että massatuotanto alkaa 2026 alussa, todennäköisesti siirtyy kun nykyiset mallit istuvat varastossa. Joten odotettavissa että vuoden 2026 kesä tai 2027.

Monelle ei kuitenkaan tuo rauta ole tärkeintä että en näe siitä koituvan haittaa vaikka nyt on hw4 rauta. Kun kuitenkin porukka ostaa vanhempaa Inteliä ja hw2-3 autoja.

Käyttöliittymän osalta AMD on ehkä se eniten vaikuttava.
 
Kokemuksia Model Y takateltoista, mikä olisi hyvä ja edullinen? MK camp varmaan hyvä, mutta en nyt mitään yli tonnia ala teltasta maksamaan, vaan haussa jotain n. 100€ temu/ali tavaraa. Tai no jos nuo ovat aivan surkeita eivätkä pidä vettä ollenkaan jne niin sitten en osta mitään, mutta jos jollakulla olisi jotain suositusta noista?

Tarvetta sellaiselle missä ainakin 1 henkilö mahtuisi nukkumaan. Reissussa siis olisi 2 aikuista ja lapsi.
 
Loppuvuodesta/alkuvuodesta tulossa HW5/AI5 ja varmaan jotain akkupäivitystä.
Samsungia aika paljon ollut tesloissa ja voisi arvailla kun noita Samsungin sivuja selailee, että mitä rautaa tulee hw5 myötä mm. parempi mcu, 5g yhteys, kameranäkyvyys 360 astetta ja 8.1 mpix sekä kenties 10-12 kpl kaiken kaikkiaan nykyisten 5 mpix/8 kpl sijaan. Ehkä eniten painoarvoa antaa -40 asteessa toimivat lämmitetyt ja paremmin säätä kestopinnoitetut kamerat, mitkä tunnistaa nuo LED liikennevalot. Mcu on kohtuullinen jo nykyään mutta sulavuutta se toki vielä kaipaa. Akkuhinnat laskee kokoajan niin en näe enää estettä 95kwh hinnan suhteen. Vuoden sisällä y malli hiottu timanttiin?
 
Samsungia aika paljon ollut tesloissa ja voisi arvailla kun noita Samsungin sivuja selailee, että mitä rautaa tulee hw5 myötä mm. parempi mcu, 5g yhteys, kameranäkyvyys 360 astetta ja 8.1 mpix sekä kenties 10-12 kpl kaiken kaikkiaan nykyisten 5 mpix/8 kpl sijaan. Ehkä eniten painoarvoa antaa -40 asteessa toimivat lämmitetyt ja paremmin säätä kestopinnoitetut kamerat, mitkä tunnistaa nuo LED liikennevalot. Mcu on kohtuullinen jo nykyään mutta sulavuutta se toki vielä kaipaa. Akkuhinnat laskee kokoajan niin en näe enää estettä 95kwh hinnan suhteen. Vuoden sisällä y malli hiottu timanttiin?
Kivoja oletuksia mutta HW5 speksit on jo annettu ns. ulos. Nykyisellään on jo 8mp kamerat käytössä mutta puuttuu vain lämmitys. Ymmärtääkseni nykyiset HW4 kamerat jo tekevät LED-merkkien tunnistuksen.

Nykyäänhän Tesla sanoo, että on jo 360 näkyvyys, joten mihin tarvitaan lisää kameroita? Ihmisellähän on vain kaksi silmääkin.
Akkuhan uudistettiin jos Kiinassa ja siihen tuli noin 5kwh lisää eli 80kwh. Akku on vielä se kallein osa ja parempi on panostaa kulutukseen, se mitä Tesla juuri tekeekin. Mutta samalla pitäisi viedä myös muutakin tekniikkaa eteenpäin.
Toistaiseksi ainakin Panasonic lykkää uutta akkutehdastaan, koska Teslan myynti ei vedä eli suurin osa tilauksista on tullut heiltä.

MCU osalta ei ole huhuja, että tulisi uudempaa mallia ja jos tulisi pitäisi katsoa onko järkevää enää ajaa CPU kamaa kun voisi siirtyä Snapdragoniin mutta se vaatisi, että kaikki pitää kirjoittaa uusiksi.
 
Jos uudella Model Y LR:llä on arvoa yli 36k kolmen vuoden ja 60 tkm jälkeen, voi kannattaa ostaa Tesla omaksi nollakorolla yritysleasingin sijaan.

Leasing ei "kannata" koskaan. Se on korkean riskin lainoituspalvelu missä ajoneuvo toimii täystakauksena ja siten perseaukisetkin voivat sen saada. Missä yleensä korkean riskin lainojen preemiot liikkuvat, 15%? Nopeasti arvonsa menettävässä autossa varmasti korkeammalla.

Vertaileva laskeminen on helvetin vaikeaa, kun pitäisi ottaa kaikki jäännöserät exceliin, saada ajallisesti yhdenmukainen tarjous identtisestä ajoneuvosta. Vieläpä pitäisi jaksaa tingata se ostotarjouskin kohdilleen.
 
Nega-tege ei peitä koskaan. Koska tottakai ensimmäisen version pitäisi sisältää kaikki
Eikö tuo ole ole vähän pettymys? Tuodaan AI osaksi autoa ja sillä ei voi oikeasti tehdä mitään hyödyllistä, voit hakea tietoa mutta yhtä hyvin se olisi voinut korvata nykyisen huonosti toimivan äänikomento-ohjauksen.
ChatGPT on integroitu muiden valmistajien toimesta ja tällä voi ohjata auton toimintoja sitä kautta.
 
Leasing ei "kannata" koskaan. Se on korkean riskin lainoituspalvelu missä ajoneuvo toimii täystakauksena ja siten perseaukisetkin voivat sen saada. Missä yleensä korkean riskin lainojen preemiot liikkuvat, 15%? Nopeasti arvonsa menettävässä autossa varmasti korkeammalla.

Vertaileva laskeminen on helvetin vaikeaa, kun pitäisi ottaa kaikki jäännöserät exceliin, saada ajallisesti yhdenmukainen tarjous identtisestä ajoneuvosta. Vieläpä pitäisi jaksaa tingata se ostotarjouskin kohdilleen.
Puhuin työsuhdeautosta. Valtion sähköautotuen kanssa (170€/kk, 6,1k€/36kk) yritysleasing (työsuhdeauto) on minusta nobrainer, jos on uutta autoa hankkimassa. Juuri tuo valtion etu kääntää vaakakupin yritysliisariin. Teslan tapauksessa hinnat ovat vielä apteekkikamaa, niin vertailu on helppoa.

Model Y RWD vuonna 2023 maksoi ~48k€ ja renkaineen ~50k€. Kolmen vuoden aikana vakuutuksiin, sähköihin sun muihin menee 2k€/v eli auton kulut yhteensä 56k€. Ei huomioida rahoitusta.
Jos otit saman Teslan firmaliisarina (3v, 20tkm/v), niin maksat 23,4k€ palkasta sopimusaikana kaikista kuluista. Täten yksityisenä ostamasi RWD ei saisi pudota alle 33k€ (56-23,4) tai olet ottanut takkiisi enemmän kuin liisarin kanssa. Tähän tulee vielä päälle rahoituksen kustannukset ja omistamisen riski.

Tällä hetkellä vuoden 23 autot (56-70tkm ajetut) keikkuvat noin 33k hintatasossa.
 
Leasing ei "kannata" koskaan. Se on korkean riskin lainoituspalvelu missä ajoneuvo toimii täystakauksena ja siten perseaukisetkin voivat sen saada. Missä yleensä korkean riskin lainojen preemiot liikkuvat, 15%? Nopeasti arvonsa menettävässä autossa varmasti korkeammalla.

Vertaileva laskeminen on helvetin vaikeaa, kun pitäisi ottaa kaikki jäännöserät exceliin, saada ajallisesti yhdenmukainen tarjous identtisestä ajoneuvosta. Vieläpä pitäisi jaksaa tingata se ostotarjouskin kohdilleen.
Leasingissa voi kuluttaja voittaa, jos liisuriyhtiö on laskenut rankasti väärin. Ja välillä onkin. Harvoin toki. Ennakolta tietysti mahdotonta sanoa, joten siinä mielessä turhaa spekulaatiota.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
281 988
Viestejä
4 847 430
Jäsenet
78 332
Uusin jäsen
Pasitheviheraho

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom