• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Eikös se kameratekniikka ole sama kuin Highlandissa? Ne ovat kyllä nähneet jo reilusti huonoja kelejä.

Tuo kommentti oli lähinnä siihen, jos Juniperissa ei likaantuisi kamera niin helposti. Ainakin itsellä toisella merkillä ei kameroihin tarvitse koskea suurimman osan vuodesta missään vaiheessa, mutta sitten sopivassa kelissä loka-maaliskuun välissä saisi kyllä putsailla perästä aivan sama millä tekillä tai sijainnilla kamera olisi (jos ilman pesijää).
 
Viimeksi muokattu:
Riippuu paikallisista säännöistä ja softan toimivuudesta.

Kaliforniassa on operaattori kuskin paikalla valmiina ottamaan auton hallintaan. Sama tapaus kuin ajaisit omaa autoa fsd:lla, kuski/operaattori vastuussa.

Austinissa operaattori on pelkääjän paikalla(ei kuskina) varmistamassa, että jos auto yrittää pöljäillä niin pelkääjän paikalta painetaan abort.

Teslan takseiksi muutetuissa autoissa on extra modeemit+nettikaista joiden avulla autoa voidaan etäoperoida tarpeen vaatiessa(saadaan live 360 kuva siirrettyä intiaan ihmiselle tms.). Varmaan jossain kohtaa kun sekä softa paranee, että luvat heltiävät niin autot ajavat ilman operaattoria. Etäoperaattori hanskaa jos tulee perätila mitä auto itse ei osaa. Kauanko tähän etäoperaattorivaiheeseen pääsemiseen menee, ehkä joskus, ehkä joissain maissa ei koskaan.

Eli sinne etupenkille ?

Tainnut mennä mulla uutiset sekaisin, tuon Austinin osala, kun oli mielikuva että siellä oli etupenkin heppu että se etäoperaattori.

Tuota en ihan sisäistänyt miksi autossa oleva operoija istuu repsikan paikalla, kun kuskin paikalla ei kuitenkaan matkustajia. Toki jos kortittimoa, taitamattomia, niin ei kai voi laittaa kuskin paikalle ihan lisenssi syistä...

Austinissa ilmeisesti luvitus takautuva, tarkoitan sellainen että rohkeasti kadulle ja perästä katselleen menenkin viranomaisten mielestä hyvin.
 
Austinissa operaattori on pelkääjän paikalla(ei kuskina) varmistamassa, että jos auto yrittää pöljäillä niin pelkääjän paikalta painetaan abort.

Missä skenaariossa tämä on parempi verrattuna siihen että operaattori istuisi kuskin paikalla?
 
Austinissa sallitaan tuo että istuu pelkääjän puolella. Autossa ei olisi ketään jos sallittaisiin mutta Teslalla ei ole lupia tuohon.

Mielikuvana parempi se pelkääjä kuin kuskin paikalla.
 
Austinissa sallitaan tuo että istuu pelkääjän puolella. Autossa ei olisi ketään jos sallittaisiin mutta Teslalla ei ole lupia tuohon.

Ok, luulin että siellä valinnat lähinnä hankkeen toteuttajan vastuulla, mutta ehkä lukenut vähän kärjistää uutista aiheesta.

Mielikuvana parempi se pelkääjä kuin kuskin paikalla.
Tuota, jos olen matkustajana niin itselle tuntuisi turvallisempana jos se olisi siinä kuskin paikalla, varsinkin jos alkaa eskaloitumaan ja auto menee vastaantulijoiden kaistaa, tai algoritmit alkaa riiteleen keskenään käännytäänkö vai ei.

Toki jokin mukana oli paremmalta kuin se että olisiko kokonaan etä operoitu, ja jos kaivaa juttukaveria ja aven avaajaa, niin samoin.

Mutta taisit tarkoittaa viestiä osakkeen omistajille, niin näyttäähän se edistyneemmalta kun kuskin paikalla ei ole ketään.
 
Ei tullut Dojosta uutta AI piiriä. Dojo ajetaan alas ja vetäjä lähtee muualle.
Outo päätös kun kuitenkin AI/Robofirma kyseessä.
Tuossa jotain ilman maksumuuria
E: Vähän avaan tota artikkelia. Musk:
""It doesn't make sense for Tesla to divide its resources and scale two quite different AI chip designs," Musk said in an X post late on Thursday."
Teslahan tilaa Samsungilta AI6 siruja, jolle Dojo olisi kilpailija.
 
Miksi on outo päätös?
Tesla on AI firma. Dojoa alettiin kehittämään jotta saisivat paremmin tehtyä tekoälysovellutuksia ja käytyä dataa läpi FSDlle jne.

Dojon piti korvata muut ja pitää hallinta ja toimitus itsellään.

Olihan tämä pitkään tiedossa että Dojosta ei tule mitään. Tesla osti Nvidiaa. Musk perusti kilpailijan. Vain osakkeenpumppaus yritys.

Tuossa jotain ilman maksumuuria
E: Vähän avaan tota artikkelia. Musk:
""It doesn't make sense for Tesla to divide its resources and scale two quite different AI chip designs," Musk said in an X post late on Thursday."
Teslahan tilaa Samsungilta AI6 siruja, jolle Dojo olisi kilpailija.
Insideev pitäisi olla avoin?
Kauan kuitenkin kesti Muskilla ymmärtää että oman piirin kehitys ei ollutkaan järkevää.
 
Missä skenaariossa tämä on parempi verrattuna siihen että operaattori istuisi kuskin paikalla?
En kai kirjoittanut että parempi, kirjoitin vain miten se taksihärveli tällä hetkellä toimii eri paikoissa. Miksi tesla preferoi lainsäädännön salliessa apukuskin paikalla oloa versus kuskin paikalla niin vain tesla tietää. End game, jos tesla joskus sinne pääsee, on ettei ole ihmistä kuskin tai apukuskin paikalla. Teleoperaattorin kautta hoidetaan jos auto joutuu pulaan mistä ei softalla selviä. Syystä tai toisesta sf:ssa teslan robotaxin mailihinta oleellisesti kalliimpi kuin austinissa.
 
Ei tullut Dojosta uutta AI piiriä. Dojo ajetaan alas ja vetäjä lähtee muualle.
Outo päätös kun kuitenkin AI/Robofirma kyseessä.

Kuinkakohan merkittäviä alaskirjauksia dojoon liittyneistä investoinneista tulee... vai lakaistaanko maton alle ettei tulos kyykkää ja hypejuna pääse hyytymään.
 
Seuraavaksi Tesla sitten ostaa xAI:n joka onkin jo ottanut Elonin twitter-oston hoitaakseen, näin se pyörä pyörii ja toimari käärii sijoittajien massit itselleen.

Firma ei ole enää kuin Elonin henkilökohtainen possupankki, jota hölmöläiset rahoittavat. Näön vuoksi vähän myydään autoja ja hypetetään tekoälyä.
 
Seuraavaksi Tesla sitten ostaa xAI:n joka onkin jo ottanut Elonin twitter-oston hoitaakseen, näin se pyörä pyörii ja toimari käärii sijoittajien massit itselleen.

Firma ei ole enää kuin Elonin henkilökohtainen possupankki, jota hölmöläiset rahoittavat. Näön vuoksi vähän myydään autoja ja hypetetään tekoälyä.
Ainut este on tälle se että vaatii äänestyksen. Muuten se olisi varmaan tehty. Samoiten myös hakee sitä, että Teslan pitäisi sijoittaa xAIn.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 472
Viestejä
4 867 923
Jäsenet
78 667
Uusin jäsen
Tammte

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom