Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Laitetaan nyt vielä kerran se Meylen mainos. Meyle näyttää tarjoavan 4 vuoden takuuta. Itselleni ainakin yksi suuri vitutus olisi auton käyttäminen pajalla ja jos sitä voisi vähentää puoleen valitsemalla parempaa kuin alkuperäislaata niin olen siitä varmasti valmis maksamaan. Minulla ei sitten ole mitään käytännön tietoa siitä onko nuo Meylen osat sen parempia.

 
kyllä tämä Y on saanut runtua tarvittaessa ihan hyvin. Talvella siis takajarrut jumivat käytön puutteessa niin, että 2-3 cm ulkokehältä sisäänpäin on ruosteessa. Palat eivät ota levyyn tasaisesti.
Kiillotus-moodi auttoi paljon, kuten sanottua. Ei noita takajarruja saa talvella mitenkään käyttöön kunnolla.
(kas, uusi autoholisti juuri tullut -- en itse koske enää mihinkään auton mutteriin pl. pyörät)
En ole itse mikään expertti. Mutta eikös sitä jarrua voi polkea erittäin voimakkaasti kesällä ja talvella auto paikallaankin? Vaikka sitten jokaisessa pysähdyksessä painaa jarrun erittäin voimakkaasti pohjaan? Tällöin myös takajarrut pitäisi toimia.

Sen tiedän, että auto ei tuota ainakaan automaattisesti tee, vaan jarrua pitää itse käyttää (ja paljon, että takajarrutkin liikkuu).


Model S ei siis ole takalevyt yhtään ruostuneet. Mutta siinä kyllä on muutenkin takana 8kpl jarrupaloja, kun käsijarrulle on omat palat.
 
Eikö levyjen ruostuminen ole lähinnä kosmeettinen asia ja se ei edes varsinaisesti kerro siitä koska jarrusylinterit alkavat jumimaan. Omat kokemukset ruosteisista rummuista on se että ne purevat kolminkertaisella voimalla. Oma mutu on ettei sylintereiden jumimiselle oikein mahda mitään ja se on se mikä pompauttaa auton katsastuksessa. Jotkut vannovat jarrunesteiden vaihtamisen perään mutta kyllä se tahtoo heilläkin olla edes joka 10 vuosi satuloiden herkistely.
 
Tarkoitin että.auto itsekseen tekee sen ilman mitään menukikkailua. Joka ikisen ajorupeaman aluksi. Eli ensimmäiset hidastukset tehdään jarrulla, loput sitten normaalisti regenillä
Aika järjetön idea. Jos pitääkin pysähtyä niin ei ole varma pitikö jarrua painaa vai ei.

Mikä auto hoitaa tämmöisen automaattisesti? Parempi se tila on valita valikon kautta ja putsaa ne jarrut.
 
Aika järjetön idea. Jos pitääkin pysähtyä niin ei ole varma pitikö jarrua painaa vai ei.
Selitin varmaan huonosti asian.

Eli kun lähdet liikeelle ja kun jossain vaiheessa sitten pitää hidastaa tai pysähtyä, niin matkan ensimmäiset hidastukset tehdään jarruilla. Kun jarruja on auton mielestä riittävästi käyttetty, matkan loput hidastukset tehdään regenillä. ( ja totta kai jarruilla jos tilanne niin vaatii ) Käytännössä parit ensimmäiset jarrutukset tehdään jarruilla ja sen jälkeen regenillä. Kuski ajaa ihan sama lailla kuin ennenkin, oli sitten kyseessä OPD ajo tai perinteinen ajo tai jotain siltä väliltä. Näet ainoastaan auton näytöltä onko hidastamiseen käytetty jarruja vai regeniä.

Parempi se tila on valita valikon kautta ja putsaa ne jarrut.
Mitä hyvää tässä on kun auto voi tehdä sen automaattisesti ja mitään erillistä puhdistussyksiä ei tarvitse tehdä ? Eikä huolehtia siitä onko jarruja käytetty riittävästi, että ne ovat kunnossa.
 
Minäkin olen sitä mieltä että miksei jarrusysteemiä voi ohjelmistoteknisesti abstraktoida niin että pohjalla toimii kitka- ja rekuperaatio yhteishengessä ja käyttäjän valittavissa olisi toimiiko tuo jarrusysteemin hidastuvuus jarrupoljinta painettaessa tai OPD:ssä vauhtipoljinta moduloiden. Tämä mahdollistaisi jokaiselle sopivan tavan operoida autoa ja matalan tason systeemit hoitaisi jarru/rekuperaatio suhteen ja vaikka kitkajarrujen "huollon" käyttämällä välillä kitkaa vähän roimemmin hidastukseen että pidetään levyt ja palat puhtaana.
 
Laitetaan nyt vielä kerran se Meylen mainos. Meyle näyttää tarjoavan 4 vuoden takuuta. Itselleni ainakin yksi suuri vitutus olisi auton käyttäminen pajalla ja jos sitä voisi vähentää puoleen valitsemalla parempaa kuin alkuperäislaata niin olen siitä varmasti valmis maksamaan. Minulla ei sitten ole mitään käytännön tietoa siitä onko nuo Meylen osat sen parempia.

Muista yhteyksistä oma kokemus Meylen alustaosista on se, että samaa skeidaa kuin muutkin, parempi mainonta. Motonetin kanssa itse asiassa yritin tuota Meylen 4 vuoden takuuta koiranluissa haastaa parin vuoden kohdalla, mutta levittelivät vaan käsiään ja parin kympin osaa ei nyt kukaan täysjärkinen itse tehtaalle ala lähettämään.... Tässä Teslan tapauksessa tosin oli niitä aivopieruja alkuperäisissä osissa veden sisäänpääsyn yms. osalta, että tarvike voi aidosti olla parempi, kun muistaakseni noissa niitä osia oli paranneltu. Mutta muuten en lähtisi odottamaan erityistä extrakestävyyttä vaikka miten HD:ta mainostaisivat.
 
Selitin varmaan huonosti asian.

Eli kun lähdet liikeelle ja kun jossain vaiheessa sitten pitää hidastaa tai pysähtyä, niin matkan ensimmäiset hidastukset tehdään jarruilla. Kun jarruja on auton mielestä riittävästi käyttetty, matkan loput hidastukset tehdään regenillä. ( ja totta kai jarruilla jos tilanne niin vaatii ) Käytännössä parit ensimmäiset jarrutukset tehdään jarruilla ja sen jälkeen regenillä. Kuski ajaa ihan sama lailla kuin ennenkin, oli sitten kyseessä OPD ajo tai perinteinen ajo tai jotain siltä väliltä. Näet ainoastaan auton näytöltä onko hidastamiseen käytetty jarruja vai regeniä.


Mitä hyvää tässä on kun auto voi tehdä sen automaattisesti ja mitään erillistä puhdistussyksiä ei tarvitse tehdä ? Eikä huolehtia siitä onko jarruja käytetty riittävästi, että ne ovat kunnossa.
Kuulostaa silti ihan järkyttävän huonolta tavalta toteuttaa tämä.

Mitä tapahtuu sitten kun pitää pysähtyä ja kuski ei osaa tulkita näytön merkkiä oikein ja pitääkin painaa jarrua mutta ei painakaan vaan kolahtaa tai nyt regen nappaakin kovempaa ja pistää jarrulla lisää niin toinen auto ajaa perään?

Onhan Teslassa jarrujen käytän informointi jos regen ei ole käytössä jos akku on täynnä tai liian kylmä akku. Mutta muuten noudatetaan perustavaa että regen hidastaa ja jarruja vain tarvittaessa kuskin toimesta.

Missä autossa nyt tehdään tämmöinen automaattinen putsaus? Miksei vaikka kerran kuussa voisi tulla ilmoitus että nyt putsaa jarrut/jarruta kovempaa ja aktivoi tila tästä?
 
Kuulostaa silti ihan järkyttävän huonolta tavalta toteuttaa tämä.

Mitä tapahtuu sitten kun pitää pysähtyä ja kuski ei osaa tulkita näytön merkkiä oikein ja pitääkin painaa jarrua mutta ei painakaan vaan kolahtaa tai nyt regen nappaakin kovempaa ja pistää jarrulla lisää niin toinen auto ajaa perään?
Minä ainakin käsitin asian niin että järjestelmä itse blendaa kitkan ja rekuperaation. Eli aluksi järjestelmä regenin sijaan salakavalasti käyttääkin kitkajarrua hidastuvuuteen vaikka on OPD käytössä.
 
Minä ainakin käsitin asian niin että järjestelmä itse blendaa kitkan ja rekuperaation. Eli aluksi järjestelmä regenin sijaan salakavalasti käyttääkin kitkajarrua hidastuvuuteen vaikka on OPD käytössä.
Juuri näin. Autoa ajetaan ihan niinkuin ennenkin. Näyttöä ei tarvitse tuijottaa eikä tulkita mitenkään, eikä tuo info löydykään kuin valikkojen kätköistä. Se on vain kiva tietää tietoa....jos tuon käyttölogiikkaa haluaa seurata tarkemmin.
 
Kuulostaa silti ihan järkyttävän huonolta tavalta toteuttaa tämä.

Mitä tapahtuu sitten kun pitää pysähtyä ja kuski ei osaa tulkita näytön merkkiä oikein ja pitääkin painaa jarrua mutta ei painakaan vaan kolahtaa tai nyt regen nappaakin kovempaa ja pistää jarrulla lisää niin toinen auto ajaa perään?

Onhan Teslassa jarrujen käytän informointi jos regen ei ole käytössä jos akku on täynnä tai liian kylmä akku. Mutta muuten noudatetaan perustavaa että regen hidastaa ja jarruja vain tarvittaessa kuskin toimesta.

Missä autossa nyt tehdään tämmöinen automaattinen putsaus? Miksei vaikka kerran kuussa voisi tulla ilmoitus että nyt putsaa jarrut/jarruta kovempaa ja aktivoi tila tästä?
Bmw ainakin putsailee itsestään. Jos auto vaikka pidempään ollut parkissa ja levyt vähän ruosteessa niin hipaisemattakaan jarrupolkimeen niin seuraavan ajon jälkeen on jarrut kirkkaana.
En tiedä missä vaiheessa ajoa se niitä käyttää mutta käyttää kuitenkin. Kuivailee myös levyjä vesisateella mutta tämä nyt on varmaan kaikissa autoissa muutenkin, kun oli jo 20v vaggineissakin.

Ihan samalla tavalla yhden polkimen ajossa hidastaa kun osaahan auto tietysti käyttää omia jarrujaan jos regeniä ei voida käyttää? Aivan hengenvaarallinen viritelmä olisi jos autossa välillä on hidastuvuus ja välillä ei.
 
Aivan hengenvaarallinen viritelmä olisi jos autossa välillä on hidastuvuus ja välillä ei.
Eikö Tesla teoriassa ainakin toimi juuri näin että voi käydä niin että OPD:ssa ei hidastukkaan auto jos nostat poljinta? Täys akku ja lähdet Norjassa laskettelemaan vuorelta alas niin auto vain kiihtyy koska OPD ei älyä käyttää kitkajarruja ja rekuperaatio ei ole mahdollinen.
 
Joo Teslassa on näitä asioita mitkä opitaan kantapään kautta. Täysi tai sopivan kylmä? akku niin voi olla opd vasteessa eroja. Tesla kuitenkin pitäisi näissä tilanteissa käyttää kitkajarruja kun regen hidastus ei riitä.
 
Muista yhteyksistä oma kokemus Meylen alustaosista on se, että samaa skeidaa kuin muutkin, parempi mainonta. Motonetin kanssa itse asiassa yritin tuota Meylen 4 vuoden takuuta koiranluissa haastaa parin vuoden kohdalla, mutta levittelivät vaan käsiään ja parin kympin osaa ei nyt kukaan täysjärkinen itse tehtaalle ala lähettämään.... Tässä Teslan tapauksessa tosin oli niitä aivopieruja alkuperäisissä osissa veden sisäänpääsyn yms. osalta, että tarvike voi aidosti olla parempi, kun muistaakseni noissa niitä osia oli paranneltu. Mutta muuten en lähtisi odottamaan erityistä extrakestävyyttä vaikka miten HD:ta mainostaisivat.
Tessukan osissa tosiaan Meylen nivel on ihan oikean näköinen nivel kun Teslan versio on tuollainen prässätty lärpäke muovisella suojalla.
1756374545660.png

1756374569271.png

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=as0NYJCrCLY
 
Muistelisin että Teslaan tuli päivitys joka käyttää jarruja jos regen ei riitä. Joten jarrujen puhdistus toimisi samanlailla kuin muissa.
 
Regen on pois päältä / heikompi, jos akku ladattu täyteen ainakin Model 3 vm. 2022. Auto kyllä ilmoittaa tästä, joten ei tule kuljettajalle yllätyksenä ettei hidasta normaalilla tasolla. Toki on se yllätys siinä kohtaa kun ei ajopätkän jälkeen sitä muistakkaan.

Jarrujen pyyhintää auto tekee automaattisesti: https://www.tesla.com/ownersmanual/...6-474D-8A45-17BE1A006365.html#BRAKEDISCWIPING

En oo sitten aivan varma onko tuo ylemmän alla oleva "Hydraulinen jarrutustehon heikkenemisen kompensointi" juuri tuo regen-apuri. Ei taida olla. En löytänyt mistään, että käyttäisi jarrulevyjä regeneratiivisen jarrutuksen ohessa.
 
Joo Teslassa on näitä asioita mitkä opitaan kantapään kautta. Täysi tai sopivan kylmä? akku niin voi olla opd vasteessa eroja. Tesla kuitenkin pitäisi näissä tilanteissa käyttää kitkajarruja kun regen hidastus ei riitä.
Kyllähän siitä näkyy varoituskuvake näytöllä että regeni ei ole päällä. Ja siitä viivastakin näkee että ei ole yhtenäinen vaan pisteitä.
 
Atoy autohuollon tarjous Tesla Model 3 -mallin ylätukivarsien vaihtamisesta oli suuntauksineen 679, joka vaikuttaa varsin hyvältä tässä kohtaa.
Jep!

Taitaa olla melkein puoleen hintaan, kun vertaa Teslan omaa hinta-arviota (1343€ se näytti olevan).

Näyttää olevan Vaasassa lähin Atoy korjaamo tällä suunnalla.
 
2025.32 softa tuli aamulla omaan Y:hyn. Ei nyt ole mikään kyllä muuttunut. Jostain luin että tulisi unreal engine ym. viaualisointeihin, mutta ehkä ei sitten ole tässä versiossa vielä? Tai ehkä tulee vaan FSD:hen ja ilman sitä ei muutoksia?
 
Ylipäätään mitä näitä visualisointeja on nähnyt ( sähköautoissa ylipäätään ) , niin aika turhakkeita ne on omasta näkövinkkelistä. Samat asiat kun näkyy ikkunasta paremmin.

Kenties niistä joku hyötyy kun, kun niitä sinne laitetaan. En vaan oiken tiedä että miten ?
 
Ylipäätään mitä näitä visualisointeja on nähnyt ( sähköautoissa ylipäätään ) , niin aika turhakkeita ne on omasta näkövinkkelistä. Samat asiat kun näkyy ikkunasta paremmin.

Kenties niistä joku hyötyy kun, kun niitä sinne laitetaan. En vaan oiken tiedä että miten ?
Teslassa nämä ovat tärkeitä sen takia koska ei ole muita näyttöjä kuin se yksi, lisäksi 360 kameroita ei ole käytettävissä, niin näiden puutteet sitten korvataan paremmalla visualisoinnilla.
 
Nyt kun saivat etupuskurikameran niin ei noita parkkitutkia oikeen tarvi kun livekuvasta näkee kuinka lähellä ollaan.
Kamerakuva ja tutka miellän eri juttuna, ei toisia korvaavana vaan eriasiana ja välillä toisia tukevana. Jos valmistaja niitä kamerakomponentteje käyttää tutkan korviikkeena tarjotakseen samaa palvelua niin se sitten ok.
 
Mitä ussit ovat ?

Mutta mitä ajat takaa ? kamera helpompi puhdistaa, perustuuko siihen että niitä on vähemmän, vai mihin. Samalla vaivalla kai sitten puhdistaa ne muutkin anturit.
Ussit eli ultrasonic sensorit eli ne pienet pyöreät anturit etu ja takapuskureissa jotka mittaa etäisyyttä kun parkkeeraat.

Lähinnä ajan takaa tässä sitä että hyvällä kamerasetupilla ussit jää aika turhiksi. Kamerakuva antaa ainakin itelle enemmän ja tarkempaa informaatiota kuin ussit. Loskasohjojää keleillä puskurit muurautuu umpeen eikä silloin ussien antama informaatio ole kuin yhtä piipityssooloa. Kameralle on helpompi tehdä pesuri tai muuten hoitaa kameran puhtaanapito paskakeleillä.

Teslan uusin kamerasetuppi nyt etupuskurikameralla ja pesurilla olisi muuten hyvä jos vielä taakse saataisiin pesuri.
 
Ussit eli ultrasonic sensorit eli ne pienet pyöreät anturit etu ja takapuskureissa jotka mittaa etäisyyttä kun parkkeeraat.

Lähinnä ajan takaa tässä sitä että hyvällä kamerasetupilla ussit jää aika turhiksi. Kamerakuva antaa ainakin itelle enemmän ja tarkempaa informaatiota kuin ussit. Loskasohjojää keleillä puskurit muurautuu umpeen eikä silloin ussien antama informaatio ole kuin yhtä piipityssooloa. Kameralle on helpompi tehdä pesuri tai muuten hoitaa kameran puhtaanapito paskakeleillä.

Teslan uusin kamerasetuppi nyt etupuskurikameralla ja pesurilla olisi muuten hyvä jos vielä taakse saataisiin pesuri.

Joillain ilmeisesti ne anturit sotkeentuu, mutta monella se on aika harvinaista ja mielummin pitää ne kuin luopuu niistä. Rivien välistä ymmärsin että ihan sitä kamera kuvaa katsot, eli ei ne niitä perinteisiä sensoreita korvaa, varsinkaanjos ja kun se kamera kuva ei ole silmikossa.

Korostan että arvostan hyvää etukameraa, sillä paljon käyttöä, korostan sitä että mielestäni se ei korvaa tutkia, vaaneri juttu ja yhdessä tutkien kanssa hyvä.

Tietenkin jos valittavana olisi joko tai, niin pitää tehdä valinta.
 
Jos Teslalla vielä olisi 360 kamerat, niin käyttäjä saisi vielä paremmin inffoa tämän animoidun tueksi.
Tai sitten jos vaan ihan olisi USSit, niin saisi tietää paremmin etäisyyden.
 
Näkee kun katsoo mutta näytössä ei näy tätä tietoa mikä on etäisyys eri kohteisiin mitä auton ympärillä on. Kuten USS kanssa.
Jostain Teslasta nyt puhe, eli siis näyttää etäisyyden vai ei näytä ? Kuvaus kuullostaa enemmän siltä ettei näytä. Mutta varoittaako
Kuva olis kiva.
 
Jos Teslalla vielä olisi 360 kamerat, niin käyttäjä saisi vielä paremmin inffoa tämän animoidun tueksi.
Tai sitten jos vaan ihan olisi USSit, niin saisi tietää paremmin etäisyyden.
Niinno, eihän näiden tarvitse ollaan millään tavalla toisensa poissulkevia asioita. Itseasiassa päin vastoin. Omassa autossa on 360-kamera ja joka suuntaan USSit ja mielestäni ne tukevat todella hyvin toisiaan. Kameralla suuret linjat ja sitten kun hierotaan yksityiskohtia, USSit kertoo luotettavasti ja äärimmäisen tarkasti etäisyyden ympärillä oleviin kohteisiin.

Mulla on ollut USSilla varustettuja autoja kohta 15 vuotta, enkä muista juuri ikinä olleen ongelmia niiden toiminnan kanssa vaikka olisi ollut minkälaiset jäätyvät loskapaskakelit.
 
Niinno, eihän näiden tarvitse ollaan millään tavalla toisensa poissulkevia asioita. Itseasiassa päin vastoin. Omassa autossa on 360-kamera ja joka suuntaan USSit ja mielestäni ne tukevat todella hyvin toisiaan. Kameralla suuret linjat ja sitten kun hierotaan yksityiskohtia, USSit kertoo luotettavasti ja äärimmäisen tarkasti etäisyyden ympärillä oleviin kohteisiin.

Mulla on ollut USSilla varustettuja autoja kohta 15 vuotta, enkä muista juuri ikinä olleen ongelmia niiden toiminnan kanssa vaikka olisi ollut minkälaiset jäätyvät loskapaskakelit.
Teslassa ussit näytti 30cm päähän. Ite peruutan kameran avustuksella lähemmäksi.
 
Jostain Teslasta nyt puhe, eli siis näyttää etäisyyden vai ei näytä ? Kuvaus kuullostaa enemmän siltä ettei näytä. Mutta varoittaako
Kuva olis kiva.
Kyllä tämä ussiton pysäköintiavustin tesloissa näyttää väreinä ja piippauksina ja lopuksi stop tekstillä imitoiden ussien tuottamaa dataa visualisoinnissa. Silti omasta mielestä siitä live kamerakuvasta näkee parhaiten ollaanko lähellä vai ei.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 409
Viestejä
4 901 748
Jäsenet
78 972
Uusin jäsen
janoinenlohi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom