Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Se kameraosa ikkunaa vasten on tiivistetty jo omaan koteloon eli se pitäisi olla riittävän tiivis. Ongelma on siinä että sinne muodostuu kosteutta joka ei pääse pois joka taas huurtuu jne.

Eikä se vanhakaan lasi tee välttämättä autuaaksi koska siinäkin havaittu samoja ongelmia. Tesla ilmeisesti vähentänyt lämmityksen voimaa vastauksiin mikä sitten tuottaa näitä outoja ongelmia.

Lämmitystä vaan pitkäksi aikaa niin kyllä se siitä huuru katoaa kun talvi tulee.

Vaikka ei tutkat mene nyt loskan peittoon niin kamera/lasi huurtuu. Muistan kun kehuttiin että kamera toimii kelissä kuin kelissä vs tutkat mitkä meni loskan takia käyttökelvottomaksi.
Kaippa tuo uusi vastus-design toimii HW4 autoissa? En ole kuullut että olisi valitusta tullut. HW3 vehkeille suosittelen kyllä metsästämään sellaisen lasin jossa on vannhanmalliset vaakavastukset.

Ja tuohon parkkitutkahommmaan niin väitän edelleen että kamerat (etu ja takapuskurissa) joissa on pesuri ja lämmitys auttavat enempi pysäköinnissä kuin loskan peitossa olevat parkkitutkat. Vielä kun Tesla lisäisi takapuskurikameralle pesurin...
 
Aika tuskaista ollut viime aikoina ajaa tuolla uudenmallisella Model 3:n tuulilasilla kosteina aamuina konttorille. Keväällä vaihdettiin halkeaman vuoksi tuulilasi uuden malliseen versioon, jossa on erilaiset vastuslangat. Kesä meni hyvin, mutta nyt kun on kylmää ja kosteaa, niin kameroiden edusta vetää sellaiseen huuruun, että vakionopeudensäädintä ei voi käyttää ollenkaan menomatkalla.

Ei ole mikään mukavin vedellä jalkakaasulla vajaa tunti, varsinkin kun edes yhden polkimen ajoa ei saa pois päältä, että edes vähän voisi jalkaa lepuuttaa tai liikutella välillä. Saa nähdä millaista koko talvi tulee olemaan tuon kanssa, kun lasi on jäässä/huurussa jatkuvasti.

En tiä olisiko jotain apua, jos putsaisi kameroiden edustan huolellisesti ja vaikka koittaisi kuivatella koteloa, jos sinne on jotain kosteutta tiivistynyt sisäpuolelle.
Oliko tässä siis kyse Highlandista eli HW4 autosta? En olisi uskonut, että tuo on edelleen ongelma. Omaan '22 kolmoseen vaihdettiin lasi 24 keväällä ja jo silloin sanottiin, että on uusinta Teslan lasia eikä muuta ole saatavilla tai tulossa. On toiminut ihan hyvin sen osalta, joskaan en hirveästi ole pitkää matkaa kosteina syysaamuina ehkä ajellut.

Tuulilasin huurtumisen kanssa oli aiemmin ongelmia joiden luulin johtuvan puutteellisesta lämmityksestä, mutta korjaantui perusteellisella lasin ja pyyhkijöiden pesulla. Tuntuu, että Juhlapesun harjaton pesu aiheuttaa jonkun kalvon.
 
Kaippa tuo uusi vastus-design toimii HW4 autoissa? En ole kuullut että olisi valitusta tullut. HW3 vehkeille suosittelen kyllä metsästämään sellaisen lasin jossa on vannhanmalliset vaakavastukset.

Ja tuohon parkkitutkahommmaan niin väitän edelleen että kamerat (etu ja takapuskurissa) joissa on pesuri ja lämmitys auttavat enempi pysäköinnissä kuin loskan peitossa olevat parkkitutkat. Vielä kun Tesla lisäisi takapuskurikameralle pesurin...
Mutta kun Teslalla ei ole. Se etukameran veden tulokaan ei puhdista kameraa kunnolla.
 
Ja tuohon parkkitutkahommmaan niin väitän edelleen että kamerat (etu ja takapuskurissa) joissa on pesuri ja lämmitys auttavat enempi pysäköinnissä kuin loskan peitossa olevat parkkitutkat. Vielä kun Tesla lisäisi takapuskurikameralle pesurin...
Mitä noilla eri autoilla talvella ajanut niin ei se pesuri todellakaan auta yhtään mitään ku se sinne loskapaskan tai jään sisään on jäänyt niin näkyvyys kamerasta vaikka miten yrittäisi pestä on tasan nolla. Ainoat kunnolliset mitä tullut vastaan on mercedes/vw toteutus, mitkä nekin sopivalla kelillä jumiutuvat.
Paras ratkaisu mikä suuresta osasta onneksi löytyy tietysti on, että löytyy tutkat sekä kamerat niin hyvällä tuurilla edes jompi kumpi toimii kun suomen ilmasto näyttää parastaan.
 
Ja tuohon parkkitutkahommmaan niin väitän edelleen että kamerat (etu ja takapuskurissa) joissa on pesuri ja lämmitys auttavat enempi pysäköinnissä kuin loskan peitossa olevat parkkitutkat. Vielä kun Tesla lisäisi takapuskurikameralle pesurin...
Kyllä tutkat toimivat varmemmin kuin kamera pesurilla. Pesurin pesukyky on rajallinen ja ei todellakaan auta riittävästi kun linssiin on jo ehtinyt kuivua paskaa. Ittellä molemmat autossa ja tämä perustuu ihan käytännön havaintoihin. Täydentävät hyvin toisiaan ja aina jompi kumpi toimii tai molemmat. Takapää on tietty se haasteellisin.
 
Karvalakki-kolmonen tulossa myös Suomeen nykyisen RWD:n tilalle? HTML sourcessa myös "Model 3 Standard". Konfiguraattori ei ole päivittynyt.


1763100363800.png
 
Ja kolmosen hinnat näyttää nousseen 2000€ verran ainakin tuossa nykyisessä perusmallissa.
Niin ne nopeasti hommat muuttuu, toissapäivänä kävin karvalakkia koeajaa, eilen laitoin vaihtoautotarjouksesta kyselyä ja nyt onki hinnat pompannu parilla tonnilla eikä ole koko vaihtoautotarjousta, saati nollakorkoa. Vähän tällänen day late dollar short :D.
 
Niin ne nopeasti hommat muuttuu, toissapäivänä kävin karvalakkia koeajaa, eilen laitoin vaihtoautotarjouksesta kyselyä ja nyt onki hinnat pompannu parilla tonnilla eikä ole koko vaihtoautotarjousta, saati nollakorkoa. Vähän tällänen day late dollar short :D.
Näyttää ainakin vielä muissa malleissa olevan tarjoukset paitsi tuossa perus rwd mallissa. Tai ainakin tulee halvemmaksi tuo lr rwd kuin toi perusmalli ajankohtaisesti jos rahoituksella ottaa.
 
Niin ne nopeasti hommat muuttuu, toissapäivänä kävin karvalakkia koeajaa, eilen laitoin vaihtoautotarjouksesta kyselyä ja nyt onki hinnat pompannu parilla tonnilla eikä ole koko vaihtoautotarjousta, saati nollakorkoa. Vähän tällänen day late dollar short :D.
Testasitko tuota karvalakkikolmosen äänentoistoa, oliko millainen? Itsellä olisi karvalakki RWD:n toimitus ensi viikolla mutta vähän kaksijakoiset on fiilikset ollako innoissaan vai kauhuissaan kun melko sokkona tilasin lyhyen AWD mallin koeajon jälkeen :D Youtubesta ja netistä kun lueskellut niin osa sanoo että äänentoisto melko keskinkertainen 9 kaiuttimella vs 17, osa taas sanoo että tuo 9 kaiutintakin pesee monen autovalmistajan premium hifit 10-0 eikä isoa eroa ole 17 kaiuttimen versioon. Sitten aktiivivakkarista osa sanoo että se on täysin käyttökelvoton eivätkä käytä siksi ikinä, voimakkaita haamujarrutuksia puolenkymmentä kertaa 100km matkalla ja osaa sanoo ajaneensa 10tkm ilman ensimmäistäkään. Sitten LFP-akku, jossain pelotellaan että se on todella huono latautumaan pakkasella ja ei ota regeniä talvella ollenkaan vastaan ilman pitkää lämmitystä. Maalipinnasta sama homma, jotkut sanoo että laatu parantunut reilusti ja nyt samalla tasolla muiden valmistajien kanssa ja osa sanoo että naarmuttuu jos kynnelläkin vähän koskee. Huh huh, noh saa nähdä mitä tästä tulee :D
 
Viimeksi muokattu:
Näyttää ainakin vielä muissa malleissa olevan tarjoukset paitsi tuossa perus rwd mallissa. Tai ainakin tulee halvemmaksi tuo lr rwd kuin toi perusmalli ajankohtaisesti jos rahoituksella ottaa.
LR awd myös halvempi ku alkaenmalli jos rahoituksella ottaa. Voi olla perusmallin myynti nyt vähä nihkeää. Muutenki tuo alkaenmalli vähä outo, parilla tonnilla saa yli 200km rangea ja reippaasti lisää tehoa kun ottaa LR version.
 
Enhancella alkoi BF alet tuon uuden dashboardin julkistuksen myötä ja netistä löytyvillä koodeilla kuten "BJORN", "FROZENTESLA" tms. saa vielä 10% lisää pois

Knob+Commander tuli pistettyä tilaten autoa odotellessa, yllä olevaa hintasekoilua lukiessa voi olla ihan tyytyväinen, että laittoi aiemmin tuon RWD karvalakin tilaukseen.
 
Enhancella alkoi BF alet tuon uuden dashboardin julkistuksen myötä ja netistä löytyvillä koodeilla kuten "BJORN", "FROZENTESLA" tms. saa vielä 10% lisää pois

Knob+Commander tuli pistettyä tilaten autoa odotellessa, yllä olevaa hintasekoilua lukiessa voi olla ihan tyytyväinen, että laittoi aiemmin tuon RWD karvalakin tilaukseen.
Kiitoksia vinkistä, knob oli pakkohankinta ettei tarvitse tökkiä nopeusvaroituksen piippausta pois. Eiköhän tuolla muutakin käyttöä keksi.
 
Jopas on härski hinnan pumppaus tehty. Viimeksi kun tuota knob+commander ostohousut jalassa katselin niin hinta oli 20% alen kanssa jotain ~230€ ja netistä joku random ale koodi ois varmaan ottanut vielä vähän pois.
 
Kiitoksia vinkistä, knob oli pakkohankinta ettei tarvitse tökkiä nopeusvaroituksen piippausta pois. Eiköhän tuolla muutakin käyttöä keksi.
Tuon ylinopeus-pimputuksen taitaa käsittääkseni saada ihan jo Commanderilla hoidettua, eli Knob vapautuu muuhun käyttöön, kuten vaihdevalitsimeksi, regenin säätöön, penkkien lämmitys/viilennyssäätöön yms. :tup:
 
Testasitko tuota karvalakkikolmosen äänentoistoa, oliko millainen? Itsellä olisi karvalakki RWD:n toimitus ensi viikolla mutta vähän kaksijakoiset on fiilikset ollako innoissaan vai kauhuissaan kun melko sokkona tilasin lyhyen AWD mallin koeajon jälkeen :D Youtubesta ja netistä kun lueskellut niin osa sanoo että äänentoisto melko keskinkertainen 9 kaiuttimella vs 17, osa taas sanoo että tuo 9 kaiutintakin pesee monen autovalmistajan premium hifit 10-0 eikä isoa eroa ole 17 kaiuttimen versioon. Sitten aktiivivakkarista osa sanoo että se on täysin käyttökelvoton eivätkä käytä siksi ikinä, voimakkaita haamujarrutuksia puolenkymmentä kertaa 100km matkalla ja osaa sanoo ajaneensa 10tkm ilman ensimmäistäkään. Sitten LFP-akku, jossain pelotellaan että se on todella huono latautumaan pakkasella ja ei ota regeniä talvella ollenkaan vastaan ilman pitkää lämmitystä. Maalipinnasta sama homma, jotkut sanoo että laatu parantunut reilusti ja nyt samalla tasolla muiden valmistajien kanssa ja osa sanoo että naarmuttuu jos kynnelläkin vähän koskee. Huh huh, noh saa nähdä mitä tästä tulee :D
Ääripäät tuppaavat olemaan aina liioitteluja, niin varmaan tässäkin.

Vakkari on kyllä Teslan selkeitä heikkouksia, mutta ei se käyttökelvoton ole. Hidastelee kyllä enemmän kuin tutkallinen ja yrittää päätellä enemmän kuin ymmärtää, mutta toimii kohtalaisen hyvin näiden välillä. Ei osaa pitää etäisyyttä ja kamera peittyy helpommin kuin tutkalla, mutta nämä lukuunottamatta toimii ok. Itseä ärsytti eniten automaattiset nopeuden vaihdot, kun käytän vakkaria ajamiseen pitkän matkan lisäksi myös taajamassa, rampeilla jne. Näissä vakiona nopeuden pitävä vakkari pesee Teslan päättelyn 10-0. Toisaalta vaimo taas piti Teslan toteutuksesta enemmän.

Sama homma akulla, varmaan NMC lataa nopeampaa talvella, mutta hyvin meni kyllä kaksi reissua talvella HKI-Tahko LFP model Y:llä. Ainakin saa ladata aina 100%:Iin. Kaiuttimista ei kokemusta, mutta varmaankin sama eli ei niin hyvä kuin 17, mutta ihan riittävä.
 
Testasitko tuota karvalakkikolmosen äänentoistoa, oliko millainen? Itsellä olisi karvalakki RWD:n toimitus ensi viikolla mutta vähän kaksijakoiset on fiilikset ollako innoissaan vai kauhuissaan kun melko sokkona tilasin lyhyen AWD mallin koeajon jälkeen :D Youtubesta ja netistä kun lueskellut niin osa sanoo että äänentoisto melko keskinkertainen 9 kaiuttimella vs 17, osa taas sanoo että tuo 9 kaiutintakin pesee monen autovalmistajan premium hifit 10-0 eikä isoa eroa ole 17 kaiuttimen versioon. Sitten aktiivivakkarista osa sanoo että se on täysin käyttökelvoton eivätkä käytä siksi ikinä, voimakkaita haamujarrutuksia puolenkymmentä kertaa 100km matkalla ja osaa sanoo ajaneensa 10tkm ilman ensimmäistäkään. Sitten LFP-akku, jossain pelotellaan että se on todella huono latautumaan pakkasella ja ei ota regeniä talvella ollenkaan vastaan ilman pitkää lämmitystä. Maalipinnasta sama homma, jotkut sanoo että laatu parantunut reilusti ja nyt samalla tasolla muiden valmistajien kanssa ja osa sanoo että naarmuttuu jos kynnelläkin vähän koskee. Huh huh, noh saa nähdä mitä tästä tulee :D
Vuoden kokemuksella:
- äänentoisto itselle täysin riittävä mutta en ole mikään hifistelijä.
- vakkari on selkeästi huono
- akun kanssa ei ole ollut ongelmia
- maalipinta on kai heikompi vs kilpailijat mutta en ole liikaa stressannut.

Monelle se Tesla on ”lapsi” jota puunataa ja kelmutetaan ym. Luetaan facebookeista koska tulee päivitykset ja sellaista. Itseä ei tällainen ole kiinnostanut ja olen vaan ajanut.
 
Vakkari on kyllä Teslan selkeitä heikkouksia, mutta ei se käyttökelvoton ole. Hidastelee kyllä enemmän kuin tutkallinen ja yrittää päätellä enemmän kuin ymmärtää, mutta toimii kohtalaisen hyvin näiden välillä. Ei osaa pitää etäisyyttä ja kamera peittyy helpommin kuin tutkalla, mutta nämä lukuunottamatta toimii ok. Itseä ärsytti eniten automaattiset nopeuden vaihdot, kun käytän vakkaria ajamiseen pitkän matkan lisäksi myös taajamassa, rampeilla jne. Näissä vakiona nopeuden pitävä vakkari pesee Teslan päättelyn 10-0. Toisaalta vaimo taas piti Teslan toteutuksesta enemmän.
+80tkm Y-teslalla ilman vakkarin käyttöä, kun se vaan on huono. En ole missään muussakaan autossa käyttänyt. Okei, joo, jos on +200 km moottoritie-taival, niin voisihan sen laittaa päälle, ehkä 10x koittanut. Mutta kun itse etenee usein muita nopeammin, niin hirveä säätäminen ja joku aina tötöilee edessä tai sivulla niin automaatti vaan sekoilee, kun muiden nopeus humppaa +-20 kmh.
Itse katson liikennetilanteen niin pitkälle kuin aistia vaan riittää ees ja taas, niin oikea jalka on paras säädin. Eikä kramppaa vaikka vetäisi 1000km. 1-2 kmh heittää halutusta nopeudesta. Pumppu-urpoista ohi, niin saa ajaa ihan omassa rauhassa.
(kytkin-autolla krampaa jalka kyllä tod nopeasti, mutta ne nyt on jo paali-iässä jos sellaisia vielä on.)
 
Viimeksi muokattu:
Voiko noin kohtuullisen isolla valmistajalla ku Tesla olla noin isot heittelyt laadussa kun osa on että tyyliin vakkari on täysin käyttökelvoton ja osa on että on paras ja valovuosia edellä muita.
 
Jos ajat tyypillisesti esim 10km/h yli nopeusrajoituksen, niin vakkarin/AP asetuksista kun laitto offsetin nopeusrajoitus+10km/h niin suurinosa vakkari/ap yht`äkkisistä hidasteluista loppui. Kyllä tuo vakkari/ap saisi jo koodautta niin että päätökset tehtäisiin 100% niin mitä kamerat näkee, eikä ottaa mitään dataa mukaan mistään karttadatasta...
 
Jos ajat tyypillisesti esim 10km/h yli nopeusrajoituksen, niin vakkarin/AP asetuksista kun laitto offsetin nopeusrajoitus+10km/h niin suurinosa vakkari/ap yht`äkkisistä hidasteluista loppui. Kyllä tuo vakkari/ap saisi jo koodautta niin että päätökset tehtäisiin 100% niin mitä kamerat näkee, eikä ottaa mitään dataa mukaan mistään karttadatasta...
Häh eikai Tesla valovuosia kaikkia muita edellä olevana mistään vanhentuneesta karttadatasta nopeuksia ota vaan kameralla katsoo kyltistä niinku about kaikki muutkin.
 
Voiko noin kohtuullisen isolla valmistajalla ku Tesla olla noin isot heittelyt laadussa kun osa on että tyyliin vakkari on täysin käyttökelvoton ja osa on että on paras ja valovuosia edellä muita.
niin, oma Y ei ole tehnyt kuin aina virheen ajotilanteeseen. Ja sadannen kohdalla riitti. Itse en ymmärrä tätä EU-speksin automaattia, aina toimii väärin. Tai miksi 2 tonnin möhkälettä 120 kmh vauhdissa voi ohjata "toivotaan-toivotaan" softa. Mitä kettua sillä olisi tänäänkin tehnyt, kun lumimoskaa alkoi etelässäkin tulla.
edit. ajan taajamaa sekä Kehä1 sisällä, mistä valitan.
edit2. ei mitään luottoa itsellä teslan "automaatteihin", siksi en käytä. Selittää omat ^^ kommentit.
edit3. kun käytin automaattia, niin moottoritiellä tapahtuneiden haamu-regenien jälkeen jäi sellainen tunne, että pitää olla jalka kuitenkin koko ajan "kaasulla" valmiina, että saa korjattua, ettei joku tule konttiin. Niin loppujen lopuksi imho oli stressaavampaa ajaa autopilotilla kuin ilman. Piti valvoa auton atk:ta sen sijaan, että ajaisi itse.
 
Viimeksi muokattu:
Häh eikai Tesla valovuosia kaikkia muita edellä olevana mistään vanhentuneesta karttadatasta nopeuksia ota vaan kameralla katsoo kyltistä niinku about kaikki muutkin.
Ihan päin kettua näyttää 50% ajasta nykyään. 1-tien legacy-tolppia ei osaa lukea. Uudemmat ehkä osaavat -- kamera näkee vain vilkku-ledeinä.
 
Viimeksi muokattu:
Itse kun päivitin karvalakista LR:ään niin kyllä sen audiopuolen parannuksen huomasi, mutta vanhassakin kyllä mielestäni todella hyvä äänentoisto.
Vakkari tekee haamujarrutuksen yleensä samassa kohtaa, ja sekin johtuu siitä että paikalla on uusi liittymä joka ei karttadatassa näy.
 
Ihan päin kettua näyttää 50% ajasta nykyään. 1-tien legacy-tolppia ei osaa lukea. Uudemmat ehkä osaavat -- kamera näkee vain vilkku-ledeinä.
Eipä nämä vehkeet lue kuin kaupungissa ja maanteillä nopeusrajoituslätkät, tai ainakin silloin vain näkyy visualisoinissa. Moottoriteillä ja kehäteillä ei lue, ja tähän on kuulemma syynä joku patentti/lisenssi homma mistä Tesla ei suostu maksamaan. Joissain maissa taas lukee ja jonkun jutun mukaan Tesla on onnistunut jollain ihmeellä kiertämään tuota patenttia/lisenssiä.
 
Eipä nämä vehkeet lue kuin kaupungissa ja maanteillä nopeusrajoituslätkät, tai ainakin silloin vain näkyy visualisoinissa. Moottoriteillä ja kehäteillä ei lue, ja tähän on kuulemma syynä joku patentti/lisenssi homma mistä Tesla ei suostu maksamaan. Joissain maissa taas lukee ja jonkun jutun mukaan Tesla on onnistunut jollain ihmeellä kiertämään tuota patenttia/lisenssiä.
okei .. no ihmekö oli koko ajan aivan päin pärsittä kun ajoin 1-tie + kehiä + talvirajoitukset juurikin ennen kommenttia. Ja tietyöt päälle. Eihän tuo muuten haittaa, jos on paikallinen ja tietää oikeat rajoitukset. Mutta jospa vaikka automaatti ajelisi, niin heittää äkkiä 40kmh.
 
Lisäksi HW3 ja HW4 on eri kamerat. Esim. HW3 ei osaa lukea laisinkaan leditauluja kun taas HW4 siihen pystyy.
Teslalla lukeminen tapahtuu hiukan eri tavalla, että voivat kiertää tämän Mobileye patentin.
 
Eipä nämä vehkeet lue kuin kaupungissa ja maanteillä nopeusrajoituslätkät, tai ainakin silloin vain näkyy visualisoinissa. Moottoriteillä ja kehäteillä ei lue, ja tähän on kuulemma syynä joku patentti/lisenssi homma mistä Tesla ei suostu maksamaan. Joissain maissa taas lukee ja jonkun jutun mukaan Tesla on onnistunut jollain ihmeellä kiertämään tuota patenttia/lisenssiä.
Googlettelin niin näyttäisi olevan toivoa ettei mobileye:n patentti kattaisi neuroverkoilla nopeuskylttien lukemista. Ehkä löytyy tapa lukea merkit ilman mobileye:lla suojelurahan maksamista.
 
Googlettelin niin näyttäisi olevan toivoa ettei mobileye:n patentti kattaisi neuroverkoilla nopeuskylttien lukemista. Ehkä löytyy tapa lukea merkit ilman mobileye:lla suojelurahan maksamista.
Mutta Teslahan lukee jo nopeuskylttejä, se on vain heistä kiinni, että luottavat tähän tarpeeksi, ettei karttadata kumoaisi tätä luettua tietoa.
 
Mutta Teslahan lukee jo nopeuskylttejä, se on vain heistä kiinni, että luottavat tähän tarpeeksi, ettei karttadata kumoaisi tätä luettua tietoa.
Käys googlessa mutka tutkimassa patentteja nopeuskylttien lukemiseen liittyen. Sitten voit miettiä missä maissa mobileye on hakenut patentteja ja missä ei - missä tilanteissa mobileye:n patenttia voi olla voimassa ja missä ei. Ehkä se neuroverkkotapa lukea ei riko patentteja, ehkä rikkoo. Varmuutta ei liene ole ellei sulla ole näyttää kättä pidempää asiasta?
 
Viimeksi muokattu:
Käys googlessa mutka tutkimassa patentteja nopeuskylttien lukemiseen liittyen. Sitten voit miettiä missä maissa mobileye on hakenut patentteja ja missä ei - missä tilanteissa mobileye:n patenttia voi olla voimassa ja missä ei. Ehkä se neuroverkkotapa lukea ei riko patentteja, ehkä rikkoo. Varmuutta ei liene ole ellei sulla ole näyttää kättä pidempää asiasta?
Teslahan kehitti oman tavan lukea näitä liikennemerkkejä, että ei riko tätä Mobileye patenttia. Sen takia ne pystytään näyttämään myös ruudulla autossa. Tesla nappaa kuvan tuosta merkistä, sitten vasta prosessoi siitä sen tiedon ulos kun Mobileye jotenkin lukee sen suoraan mutta Tesla lukee sen kuvasta. Tämä uusi tapa tuli 2020.36 päivityksen myötä: 2020.36 Official Tesla Release Notes - Software Updates
Speed Assist now leverages your car's cameras to detect speed limit signs to improve the accuracy of speed limit data on local roads.

Speed Assist now leverages your car's cameras to detect speed limit signs to improve the accuracy of speed limit data on local roads. Detected speed limit signs will be displayed in the driving visualization and used to set the associated Speed Limit Warning.

As usual, to adjust Speed Assist settings, tap Controls > Autopilot > Speed Limit.
Kysehän on siitä, että vaikka lukema saadaan niin ohjelmiston karttadata ylikirjoittaa sen nopeuden, koska sitä pidetään ensisijaisena tietona.
 
Testasitko tuota karvalakkikolmosen äänentoistoa, oliko millainen? Itsellä olisi karvalakki RWD:n toimitus ensi viikolla mutta vähän kaksijakoiset on fiilikset ollako innoissaan vai kauhuissaan kun melko sokkona tilasin lyhyen AWD mallin koeajon jälkeen :D Youtubesta ja netistä kun lueskellut niin osa sanoo että äänentoisto melko keskinkertainen 9 kaiuttimella vs 17, osa taas sanoo että tuo 9 kaiutintakin pesee monen autovalmistajan premium hifit 10-0 eikä isoa eroa ole 17 kaiuttimen versioon. Sitten aktiivivakkarista osa sanoo että se on täysin käyttökelvoton eivätkä käytä siksi ikinä, voimakkaita haamujarrutuksia puolenkymmentä kertaa 100km matkalla ja osaa sanoo ajaneensa 10tkm ilman ensimmäistäkään. Sitten LFP-akku, jossain pelotellaan että se on todella huono latautumaan pakkasella ja ei ota regeniä talvella ollenkaan vastaan ilman pitkää lämmitystä. Maalipinnasta sama homma, jotkut sanoo että laatu parantunut reilusti ja nyt samalla tasolla muiden valmistajien kanssa ja osa sanoo että naarmuttuu jos kynnelläkin vähän koskee. Huh huh, noh saa nähdä mitä tästä tulee :D
Tilanne on sulla siinä mielessä huono että käyt koeajamassa sitä premiumia ja sitten vaihdat tuohon ei preemiumiin, kyllähän se varmasti huonommalta kuulostaa. Minun korvaani tuo karvalakki hifi oli oikein hyvän kuuloinen, enkä jäänyt kaipaamaan ääneltä sen enempää, pidin kuitenki lainassa autoa yön yli, joten ehdin useamman tunnin kuunnella.
En kauhean kovalla voluumilla tosin luukutellut mitään, kun sähköauton hieno puoli on siinä, että auto on todella hiljainen, joten musiikkia ei tarvitse kuunnella kovaa peittääkseen muita ääniä ja koeajetussa oli vielä nokian hakkapeliitta r5 kitkat alla mitkä olivat tosi hiljaiset, ainaki kaupunki ja 80kmh vauhdeissa. Motarilla en kauheasti käynyt ajelemassa, sen verran että kokeilin pääseekö sillä halvimmalla tarvittaessa ohi ja kyllähän sillä pääsee. Vähän keljuttaa että tuon halvimman mallin diili umpeutui, en näe long rangen tuomia hyötyjä itselleni tärkeiksi. Vauhtia ja vaarallisia tilanteita saan sitten litraisella "hyper" nakupräkälläni kesän lämpimillä.

Onneksi olkoon ostoksestasi, auto oli aivan fantastinen mielestäni!
 
Käys googlessa mutka tutkimassa patentteja nopeuskylttien lukemiseen liittyen. Sitten voit miettiä missä maissa mobileye on hakenut patentteja ja missä ei - missä tilanteissa mobileye:n patenttia voi olla voimassa ja missä ei. Ehkä se neuroverkkotapa lukea ei riko patentteja, ehkä rikkoo. Varmuutta ei liene ole ellei sulla ole näyttää kättä pidempää asiasta?
Toikaan patentti tuskin on montaa kymppiä tai satasta per auto millä saisi autosta merkittävästi paremman. Mutta ei.
 
Näyttäisi tulleen nyt paljon uusia viiksellisiä kolmosia varastoon, myös yksi samalla speksillä kuin itsellä tilauksessa jossa arvioitu toimitus venynyt jo joulukuun loppuun.

Onko nuo kaikki jonkun hylkäämiä tai peruuntuneita tilauksia? Eikö niitä tarjota tilaustaan odotteleville ennen yleistä myyntiä?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
292 113
Viestejä
4 999 580
Jäsenet
80 204
Uusin jäsen
TheRose

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom