Toteutunut keskihinta/kk pörssisähköllä.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja B170
  • Aloitettu Aloitettu
Kulutusvaikutus sopparilla saa. Jos kulutus olisi ollut 1=1 pörssi keskihinnan kanssa niin olisi ollut sen 4c mikä lukittu. Nyt kun kulutus yöllä pääasiassa eli pääsee reilusti alle keskihinnan niin samalla oma hinta tippuu vielä alle lukituksen.

@Enhancer koska toi 4c piti lukita? Viime syksyllä vai pitikö jo joskus kesällä?
Niin saa, mutta silloin kyseessä ei ole toteutunut keskihinta pörssisähköllä, kuten ketjun aihe ainakin otsikon mukaan on.

Kulutusvaikutus sopparilla saa. Jos kulutus olisi ollut 1=1 pörssi keskihinnan kanssa niin olisi ollut sen 4c mikä lukittu. Nyt kun kulutus yöllä pääasiassa eli pääsee reilusti alle keskihinnan niin samalla oma hinta tippuu vielä alle lukituksen.

@Enhancer koska toi 4c piti lukita? Viime syksyllä vai pitikö jo joskus kesällä?
Aivan eli jos oikein lasken niin toteutunut pörssikulutus on @Enhancer ollut 12,7snt/kWh (14,72 - (3,97 - 1.95)).

Herättää kyllä mielenkiintoa vastaavia sopimuksia kohtaan. Itsellä tosin kulutus tuppaa olemaan 1:1 pörssin keskiarvon kanssa, mutta olisi tuollainen soppari omalla profiilillakin talvella hyvä diili.

Miten näyttäs ettei voi yhtälö toimia tämän vuoden tammikuuhun.

Rullailin kuukauden hintataulukkoa. Ethän sinä saa keskihintaa alle 2snt, jos koko kuussa halvimmat tunnit 2kpl oli 16-17.1 puolen yön aikaan 2,51 ja 2,55snt hintaan.
Sopimuksen hinta 3.97snt/kWh ja kulutusvaikutus -2.02snt/kWh.

Toukokuussa, ja alkamisen sai 3kk eteenpäin eli alkoi elokuussa.

Nähdäkseni kulutusvaikutussopimuksesta sopii täällä keskustella myös, koska pörssihinnoitteluun tuokin sopimus nojaa.

Näyttökuva 2026-02-03 kello 10.01.37.png

Voi mielestäni ilmoitella kulutusvaikuksellisetkin, mutta laittaisin sen tosiasiallisen pörssikulutuksen keskihinnan eli sinun tapauksessa 12,69snt/kWh myös samaan viestiin näkyviin.

Joo ehdottomasti näin niin pysyy vertailtavissa. Kulutusvaikutuksillekkin oli oma triidi, mutta ihan mielenkiintoinenkin nähdä niitä täällä.

@Enhancer kuinka pitkä lukitus? Sait 4c ja vuoden lukituksen?

Ei nyt kuulu tänne, mutta miten toi olisi mulla taipunut kun mun kulutusvaikutus oli tammikuulta -4,8c/kWh. Olisiko ne muka maksaneet mulle sähköstä XD

Joo ehdottomasti näin niin pysyy vertailtavissa. Kulutusvaikutuksillekkin oli oma triidi, mutta ihan mielenkiintoinenkin nähdä niitä täällä.

@Enhancer kuinka pitkä lukitus? Sait 4c ja vuoden lukituksen?

Ei nyt kuulu tänne, mutta miten toi olisi mulla taipunut kun mun kulutusvaikutus oli tammikuulta -4,8c/kWh. Olisiko ne muka maksaneet mulle sähköstä XD
6kk. Toukokuussa tilaus, alkoi elokuussa. Loppui nyt kuunvaihteessa.

Onkohan oikea ketju, mutta laitetaan silti.

~100 m2 okt vm. 2020, pörssisähkö, suora sähkö/ilp-lämmitys, sähköauto, sähkökiuas, ulkoporeallas ja varaava takka.

Kuvassa helmikuun ensimmäiset kolme päivää, hinnassa ei siirtomaksuja.

Kitupiikin toimenpiteet hintapiikin aikana vs. normaali käyttö:
Lämmitys takalla + ilp puhallus levittämään lämpöä, sähköauton lataus työpaikalla, porealtaan lämpötila ylläpitolämpöön ja saunomisesta tinkiminen.

Kodinkoneet, oled-telkka, PC 750W PSU:lla, VR-laseilla ja 8nm suoraohjaus-ratilla käytössä normaalisti.

IMG_4271.png

Tammikuu oli kyllä kohtuu kallis. 328€ energia ja 169€ siirto.
Energia: 2761kWh ja 11,7senttiä/kWh

Siinä saa useampi kuukausi olla halpaa sähköä, että eron kiinteään saa kurottua umpeen.

Tammikuu oli kyllä kohtuu kallis. 328€ energia ja 169€ siirto.
Energia: 2761kWh ja 11,7senttiä/kWh

Siinä saa useampi kuukausi olla halpaa sähköä, että eron kiinteään saa kurottua umpeen.
Ei tammikuun hinta johda suureen keskihintaan vuodeksi 2026( tammikuu 2024: 11,45 snt/ kWh ja koko vuosi 4,34 snt/ kWh). Helmikuun paikkaaminen alkaa jo sitä olla( vuosikulutus 14- 20 MWh ja tammikuut yleensä 2,4 MWh). Näen hinnastasi, että ohjaat aika paljon lämmitystä, joten olemme samassa veneessä( vaikken itse ohjaakaan alle 4 snt:n hintaisia tunteja, ja siksi omani oli korkeampi. Tammikuun pörssikeskihinta 14,72 snt/ kWh, 2024 oli 13,18 snt/ kWh).

Ei tammikuun hinta johda suureen keskihintaan vuodeksi 2026( tammikuu 2024: 11,45 snt/ kWh ja koko vuosi 4,34 snt/ kWh). Helmikuun paikkaaminen alkaa jo sitä olla( vuosikulutus 14- 20 MWh ja tammikuut yleensä 2,4 MWh). Näen hinnastasi, että ohjaat aika paljon lämmitystä, joten olemme samassa veneessä( vaikken itse ohjaakaan alle 4 snt:n hintaisia tunteja, ja siksi omani oli korkeampi. Tammikuun pörssikeskihinta 14,72 snt/ kWh, 2024 oli 13,18 snt/ kWh).
Tuollainen keskihinta on huono mittari, koska kulutus ei ole tasaista kuukaudesta toiseen. Vedin oman kulutuksen esimerkkinä exceliin laskettuna pörssin keskihinnalla vs 7,5c kiinteä sopimus. Tuollainen 200€ kurominen takaisin kestää monta kuukautta kuten yllä kirjoitin.

1770390445373.png

Tuollainen keskihinta on huono mittari, koska kulutus ei ole tasaista kuukaudesta toiseen. Vedin oman kulutuksen esimerkkinä exceliin laskettuna pörssin keskihinnalla vs 7,5c kiinteä sopimus. Tuollainen 200€ kurominen takaisin kestää monta kuukautta kuten yllä kirjoitin.

1770390445373.png
Siis saman keskihinnanhan sinäkin tuosta saat kuin mitä vuoden keskihinta datahubia hyväksikäyttävien sovellusten mukaan on: 6,84 snt/ kWh. Ts. omasi on samaa luokkaa kuin kesällä halvimmat kahden vuoden sopparit olivat.

Mutta totta, useamman kuukaudenhan se ottaa( käytännössä koko vuoden mutta toisaalta suurin osa soppareistakin on vuoden mittaisia, joten se on oiva mittaväli).

Ja, itselle merkitsee enemmän pidempiaikainen kustannus kuin yhden kuukauden hinta( ja, tammikuun suureen laskuun tulee ymmärtää varautua etukäteen kun se kerran on ollut enemmän sääntö kuin poikkeus, että joku kuukausista joulukuun ja maaliskuun välissä on oletusarvoisesti kallis. Nyt se ongelma on, kuten sanoin, että myös toinen kuukausi on erittäin kallis ja siihen ei voi etukäteen varautua).

Nyt oltuani pörssisäkön alaisena vajaa neljä vuotta, on minun keskiarvohintani tälle ajalle 4,8 snt/ kWh( + marginaali kahdelta vuodelta). Tämä sisältää tähän päivään mennessä laskutettavan helmikuun.
Ja, jos laitan helmikuun keskihinnaksi 20 snt/ kWh ja käytän arvioitua kulutuslukemaa saan keskihinnaksi 5,2 snt/ kWh.
Sitä ennen oli kiinteähintainen, joista kallein oli 4,2 snt/ kWh, joten ei tämä pörssi paljoa kalliimpi ole( itse en ohjaa kulutusta jos sähkön hinta on alle 4 snt/ kWh, joten varmasti pääsisin muiden tavoin vielä alhaisempiin lukuihin mutta miksi) näistä kahdesta kuukaudesta huolimatta. Neljän vuoden hintaa tosin on aika turhaa arvioida yhtenä könttänä.

Ja jos miettii ottaneensa kuuden kuukauden sopparia 9 snt/ kWh( sai niitä halvemmallakin mutta 8,5- 10 ne olivat tuossa syksyllä kun tutut niitä ottivat) niin tilanne on silti lähes sama: 8.02 snt/ kWh( itsellä 5,53 snt/ kWh).

Statistiikka

Viestiketjuista
299 763
Jäsenet
81 703
Uusin jäsen
Sensei Röpö

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom