Voihan olla jostain muusta kyse, mutta ainakin kun itse olen eri chilejä kasvattanut niin ainakin joiden lajien poiminnan jälkeen silmiin (tai nenään) koskeminen sattuu, joten oletan kapsaisiinia erittyvän/siirtyvän jollain mekanismilla pinnalle. Tiedän, että kapsaisiini muodostuu sisäpinnalla eikä ulkopinnalla.
Carolina Reaperin jalostaja Ed Currie muistini mukaan eräällä videolla nimenomaisesti sanoi, että työntekijöillä hanskat kädessä koska pelkkä käsittely voi aiheuttaa iho-oireita käsiin. Videolla näytettiin lajittelua poiminnan jälkeen.
"The oils of this pepper, even when still whole on the vine, can cause
major chili burn so approach Carolina Reaper planting with care. "
If you're looking to grow sun-like spiciness, there is nothing more wicked than the Carolina Reaper. This is the hottest pepper in the world, so don't approach this chili lightly. The oils
www.pepperscale.com
Edit. En tarkkaan muista, mistä lajista oli kyse, mutta jokin keltainen habanero -laji, joka poltteli tosiaan kun käsittelin kasvia ilman että itse podeja oli rikottu. Tuosta Ed Currien jutusta ja linkin osalta väittäisin, että kapsaisiinia voi olla chilin podien pinnalla. Voihan olla, että kaupassa myytävissä tulisimmissa kapsaisiini on ehtinyt jo haihtua.