- Liittynyt
- 21.10.2016
- Viestejä
- 289
Tässä yhteydessä patteri on peräisin ranskan sanasta "batterie", joka merkitsee tykistöpatteria tai ampumapaikkaa, jossa tykit on asetettu peräkkäin.Miksi tykistöryhmää kutsutaan patteriksi ?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tässä yhteydessä patteri on peräisin ranskan sanasta "batterie", joka merkitsee tykistöpatteria tai ampumapaikkaa, jossa tykit on asetettu peräkkäin.Miksi tykistöryhmää kutsutaan patteriksi ?
Ei kutsuta. Patteri on kutakuinkin komppanian laajuinen ja siinä on monen monta ryhmää.Miksi tykistöryhmää kutsutaan patteriksi ?
Varmaan jostain muusta kielestäMiksi tykistöryhmää kutsutaan patteriksi ?
Historically the term "battery" referred to a cluster of cannons in action as a group, either in a temporary field position during a battle or at the siege of a fortress or a city. Such batteries could be a mixture of cannon, howitzer, or mortar types.
En tiedä mille ihmisille (vai otsikon mukaisille) saksalaiset alkoivat nimetä autojen malleja siten, että numero on mahdollisimman suuri, mutta se ei tarkoita samaa kuin ennen. Esim. juuri Bemarin kohdalla esim. 530 tarkoitti ennen 5-sarjaa, jossa on kolmen litran rivikuutonen moottorina. Nyt tuo luku 530 ei tarkoita enää samaa, vaan siellä onkin ihan muu moottori, eikä tuo luku 30 viittaa suoraan kai mihinkään...Sama homma nykyään autojen kanssa.
M3 = BMW M3 kaikille vähänkään autojen kanssa tekemisissä olleille. Nykypäivän propellihatut tarkoittavat sillä Teslan Model3:a
Huvittavaa millaisia väärinymmärryksiä tästä saadaan aikaan, kun sähköautojen myötä huoltojen etc. asiakkaiksi on tullut näitä ihmisiä jotka eivät kauheammin ole autoista aiemmin kiinnostuneita ja sekoitetaan tällaisia suhteellisen yleisiä nimityksiä.
Joo ja ei. Historiassa se on voinut tarkoittaa pienempää yksikköä ja Suomen armeijassa nykyään se tarkoittaa komppanian kokoa vastaavaa yksikköä.Ei kutsuta. Patteri on kutakuinkin komppanian laajuinen ja siinä on monen monta ryhmää.
Tyhmät ranskalaiset.Tässä yhteydessä patteri on peräisin ranskan sanasta "batterie"
Tykistöryhmä on 2-4 patteristosta muodostettava yksikkö.Miksi tykistöryhmää kutsutaan patteriksi ?
Onhan siellä vaikka kuinka monta patteria komppaniassa, mutta kuinka paljon ne sitten lämmittää ja paljonko ikkunat vuotaa.Ei kutsuta. Patteri on kutakuinkin komppanian laajuinen ja siinä on monen monta ryhmää.
Ihan yhtä hölmöä on Audin ja Volvon merkinnät. Esim joku 35tfsi tai 55TFSIe ja volvon B4 etc.En tiedä mille ihmisille (vai otsikon mukaisille) saksalaiset alkoivat nimetä autojen malleja siten, että numero on mahdollisimman suuri, mutta se ei tarkoita samaa kuin ennen. Esim. juuri Bemarin kohdalla esim. 530 tarkoitti ennen 5-sarjaa, jossa on kolmen litran rivikuutonen moottorina. Nyt tuo luku 530 ei tarkoita enää samaa, vaan siellä onkin ihan muu moottori, eikä tuo luku 30 viittaa suoraan kai mihinkään...
Audi totesi itsekin että oli tyhmää hommaa ja lopetti tuon numeroinninIhan yhtä hölmöä on Audin ja Volvon merkinnät. Esim joku 35tfsi tai 55TFSIe ja volvon B4 etc.
Olin aikoinaan kertausharjoituksissa, jostain kumman syystä tykistön käyneenä jouduin jalkaväen kertausharjoituksiin. Kutsussa oli tehtävänä komppanian vääpeli. "Vääpelin tiedän, mutta mikä h******* on komppania?" Pienen selvittelyn jälkeen selvisi, että tykistö-nurmiporat sanasto menee jotakuinkin näin:Ei kutsuta. Patteri on kutakuinkin komppanian laajuinen ja siinä on monen monta ryhmää.
Piti ihan Wikipediasta tarkistaa mikä tuo Monty Hall -ongelma on, kun en ollut aiemmin kuullut. Huvittavaa, että tietokonefoorumilla kategorisoidaan ihmisiä idiooteiksi sillä perusteella että eivät ymmärrä tuon ongelman ratkaisun perusteluita, kun artikkelin mukaan mm. 1 000 tohtorin arvon omaavaa aikanaan lähettäneet kirjeen ollessaan tästä eri mieltä jonkun lehden artikkelin kanssa. Samoin "one of the most prolific mathematicians in history" - Paul Erdos, ei uskonut ratkaisua ennen kuin hänelle näytettiin asiasta jokin tietokonesimulaatio tms.Sitten on next level -tyhmiä, jotka inttävät sen edelleen olevan 1/36 vaikka joku viisaampi sen heille selittää.
Olen törmännyt idiootteihin, jotka väittävät viimeiseen asti Monty Hall -ongelman todennäköisyyden olevan 50 % vaikka sen juurta jaksain selittää.
Sosiaaliset tittelit ja asemat eivät peilaa älykkyyttä. Toki joitain prosentteja on varmasti vaikutusta, mutta näin yleistäen se ei ole mikään mittari älykkäälle ihmiselle.Huvittavaa, että tietokonefoorumilla kategorisoidaan ihmisiä idiooteiksi sillä perusteella että eivät ymmärrä tuon ongelman ratkaisun perusteluita, kun artikkelin mukaan mm. 1 000 tohtorin arvon omaavaa aikanaan lähettäneet kirjeen ollessaan tästä eri mieltä jonkun lehden artikkelin kanssa.
Olin aikoinaan kertausharjoituksissa, jostain kumman syystä tykistön käyneenä jouduin jalkaväen kertausharjoituksiin. Kutsussa oli tehtävänä komppanian vääpeli. "Vääpelin tiedän, mutta mikä h******* on komppania?" Pienen selvittelyn jälkeen selvisi, että tykistö-nurmiporat sanasto menee jotakuinkin näin:
Jaos = joukkue
Patteri = komppania
Patteristo = pataljoona
Totta, ja tästä näkeekin hyvin usein esimerkkejä mm. työelämässä.Sosiaaliset tittelit ja asemat eivät peilaa älykkyyttä. Toki joitain prosentteja on varmasti vaikutusta, mutta näin yleistäen se ei ole mikään mittari älykkäälle ihmiselle.
Totta, ja tästä näkeekin hyvin usein esimerkkejä mm. työelämässä.
Ja vaikka tämä nyt onkin jokseenkin leikkimielinen ketju, niin omaan korvaan (silmään) vähän särähtää tuollaiset selkeästi monimutkaisemmat tai hankalat asiat, jotka kun itse ymmärretään tai vähintään "ymmärretään" (muistetaan oikea vastaus) niin ovat tae omasta ylemmyydestä ja ne jotka eivät niitä ymmärrä ovat idiootteja.
Piti ihan Wikipediasta tarkistaa mikä tuo Monty Hall -ongelma on, kun en ollut aiemmin kuullut. Huvittavaa, että tietokonefoorumilla kategorisoidaan ihmisiä idiooteiksi sillä perusteella että eivät ymmärrä tuon ongelman ratkaisun perusteluita, kun artikkelin mukaan mm. 1 000 tohtorin arvon omaavaa aikanaan lähettäneet kirjeen ollessaan tästä eri mieltä jonkun lehden artikkelin kanssa. Samoin "one of the most prolific mathematicians in history" - Paul Erdos, ei uskonut ratkaisua ennen kuin hänelle näytettiin asiasta jokin tietokonesimulaatio tms.
Mutta joo, idiootteja kaikki tämän yhden asian perusteella, vain kaikin puolin täydellinen ihminen ei ole idiootti.
Kontekstikaan ei aina välttämättä kerro mitä sanalla tarkoitetaan. Esimerkkinä jos työkaveri sanoo "Tulen huomenna pyörällä töihin" niin itselleni tulee ensimmäisenä pyörästä mieleen polkupyörä (varmaankin koska itse olen ollut enemmän tekemisissä polkupyörien kuin moottoripyörien kanssa) mutta jollekin toiselle moottoripyörä. Molemmat olisivat mahdollisia kun kyseisellä henkilöllä on kotoa firmalle matkaa vain pari kilometriä.Puhumattakaan siitä, että ihmisiä aletaan luokittelemaan kategorisesti tyhmiksi, jos rengasta kutsutaan puhekielessä renkaaksi. Konteksti varmasti avaa mistä ollaan puhumassa, vaikka semantiikka ei olisikaan priimaa. Tietysti esim. kirjolla oleville asia ei ole välttättä niin selvää.
Ihminen joka laittaa sipsipussin metallinkeräykseen = tymätymätymä.
![]()
Yleinen kierrätysmoka saa roskakuskin tuskastumaan – ethän tee näin?
Roskakuski Aki latoo suorat sanat suomalaisten kierrätystaidoista – ja kertoo, millaiset virheet tuskastuttavat eniten.www.is.fi
Tämä on paitsi hyvä esimerkki typeryydestä, myös suomalaisen verotuksen absurdista kohtuuttomuudesta. Jälkimmäinen toki tekee vielä tyhmemmäksi yrittää kiertää veroja tavalla josta jää hyvin helposti kiinni.
Merkittävää tuossa uutisessa mielestäni oli se, että tuota mahdollisuutta käyttää autoa Suomessa, joka on merkitty vientirekisteriin, saa luvallisesti käyttää vain omistaja, joka ei pysyvästi asu Suomessa, eli tässä esimerkin tapauksessa kyse oli ihan puhtaasti suomen kansalaisesta, joka koki oikeudekseen hyödyntää tuota vientirekisterimahdollisuutta kesän ajan. Mutta KHO teki nyt ennakkopäätöksen siitä, että moinen oikeus ei koske suomalaisia tai henkilöitä, joiden katsotaan asuvan pysyvästi Suomessa.Hävinneen osapuolen typeryyttä lieventää se että ratkaisut vaihteli asteittain, eli jos siellä ammattilaiset vääntäneet asiasta tulkiten puolin ja toisin.
Ja jutusta ymmärsin että autolla ei ole Suomessa, Suomessa vakituisesti asuva ajanut , vaan sitä liikuteltu trailerilla. Tai oikeastaan sitä ei ole liikenteessä tavattu. Se onko omistaja tehnyt omia tulkintoja ja tietoisesti riskeerannut, vai onko häntä ohjeistettu väärin. Se ei tainnut jutusta selvitä.
Mutta kalliiksi tuli
Jutusta jäi käistys ettei sitä ole tavattu liikenteessä, trailerilla siiretty.Näin ollen jutusta ei selviä, mutta varmaan jotain evidenssiä on kuitenkin ollut sen suhteen, että autoa olisi kaikesta huolimatta tavattu liikenteessä, ilmeisesti omistajan ajamana. Jos näin ei olisi ja perustelut auton huollosta olisivat pitäneet paikkansa, niin tuskin omistaja olisi jättänyt niitä esittämättä.
Jutusta jäi käistys ettei sitä ole tavattu liikenteessä, trailerilla siiretty.
Mutta omistaja ei pystynyt sitä todistaan ettei sillä ole ajettu.
Väliin sitten mahtuu se että joku on antanut vihjeen. (en väitä, onhan se voinut ihan muun valvonnan kautta tulla, tullu jonain päivänä maahan kärryllä ja viety aikojen päästä takaisin.
Toistaiseksi Suomessa lienee vielä oikeudessa ns. syyttömyysolettama, eli syytetyllä ei voi olla näyttötaakka syyttömyydestään, ainakaan siinä tapauksessa, jos syyttäjälläkään ei ole mitään konkreettista esittää, että asia olisi jotenkin muuten.Jutusta jäi käistys ettei sitä ole tavattu liikenteessä, trailerilla siiretty.
Mutta omistaja ei pystynyt sitä todistaan ettei sillä ole ajettu.
Väliin sitten mahtuu se että joku on antanut vihjeen. (en väitä, onhan se voinut ihan muun valvonnan kautta tulla, tullu jonain päivänä maahan kärryllä ja viety aikojen päästä takaisin.
Jotta tämä Ferrari case nyt menisi otsikon alle, niin itse ajattelisin tässä käyneen seuraavasti:
--
Mutta yhtä kaikki, verosuunnittelulta tämä on koko ajan vaikuttanut ja valitettavasti tässä tapauksessa artisti saa nyt kalliisti maksaa ja joutui tällaiseksi ennakkotapaukseksi samalla. Ihan vähintään harmaalla alueella tässä on pelattu ja tyhmää se on ollut siinä tapauksessa, jos ei ole ymmärretty toimintatavan riskejä.
Vinkki vitonen verottajalle. Kyllä noista varmaan yli puolet joutuisi maksamaan.Mitäs tämä oikein menee, kun tiedän joukoittain Virolaisia, jotka ovat asuneet vuosikymmeniä Suomessa ja kaikilla on alla auto Viron kilvissä?
Vinkki vitonen verottajalle. Kyllä noista varmaan yli puolet joutuisi maksamaan.
Verojutuissa jonkinverran kärjistäen päinvastoin...Toistaiseksi Suomessa lienee vielä oikeudessa ns. syyttömyysolettama, eli syytetyllä ei voi olla näyttötaakka syyttömyydestään, ainakaan siinä tapauksessa, jos syyttäjälläkään ei ole mitään konkreettista esittää, että asia olisi jotenkin muuten.
Kyllä niitä välillä ratsataan ja jää kiinni. Se mikä on kiinnijäämisriski niin ei mitään hajua.En missään tapauksessa vinkkaa, mutta varmasti voidaan ajatella, että käytännössä erittäin harvalla Suomessa asuvalla, Baltian maista olevalla on auto, josta maksettu verot Suomeen. Ja tähän ei kukaan puutu?
Jos Suomessa asuva haluaa ajaa kuukauden vuodessa niin osa käyttää leasing järjestelyitä.Harvoin noita ja noin uusia Suomen kilvissä sattuneesta syystä näkee.
Sellainen kutina, että jatkossa vähemmän näkee noita Suomen teillä ulkomaan kilvissä.
Eikö heitä pelasta tyhmyydeltä edes se että kehittivät metrijärjestelmän?Tyhmät ranskalaiset.
koska 60 on mukavampi pilkkoa erikokoisiin osiin. Se kai se syy että tuo 12 kantainen järjestelmä aikaan otettiin käyttöönEikö heitä pelasta tyhmyydeltä edes se että kehittivät metrijärjestelmän?
Minusta kaikki ovat tyhmiä jotka vastustavat desimaaliajan (desimal time) käyttöönottoa. Nykyisen ajan mittaamista voisi verrata imperiaalisten yksiköisen käyttöön. Miksi jakaa 60 kun voisi jakaa sadalla.
Mä _arvaan_ että nämä ei vaan ole missään seurannassa ja suomalais-taustainen jäänee ehkä helpommin vaan kiinni tuollaisesta? Mutua ja ehkä vähän OT.En missään tapauksessa vinkkaa, mutta varmasti voidaan ajatella, että käytännössä erittäin harvalla Suomessa asuvalla, Baltian maista olevalla on auto, josta maksettu verot Suomeen. Ja tähän ei kukaan puutu?
Minulla ei ole tietoa tuosta, mutta yksiköiden välillä muunnokset ovat paljon hankalampia nykyisessä järjestelmässä kun pitää tehdä jakolaskuja sen sijaan että siirtelisi pilkkua.koska 60 on mukavampi pilkkoa erikokoisiin osiin. Se kai se syy että tuo 12 kantainen järjestelmä aikaan otettiin käyttöön
koska 60 on mukavampi pilkkoa erikokoisiin osiin. Se kai se syy että tuo 12 kantainen järjestelmä aikaan otettiin käyttöön
Seksagesimaalijärjestelmä on lukujärjestelmä, jonka kantaluku on 60. Lukujärjestelmä on ollut käytössä ainakin Mesopotamian alueen joissain korkeakulttuureissa, mm. sumerilaisilla, akkadilaisilla ja babylonialaisilla (2350...539 eaa.). Seksagesimaalijärjestelmän käyttö kyseisissä kulttuureissa liittyi heillä käytössä olleisiin lukuisiin eri aika-, pituus- (sekä pinta-ala- ja tilavuus-) yksiköihin, joille oli ominaista se, että ne olivat keskenään jaollisia.[1][2] Samaten luku 60 on monipuolisesti jaollinen: 60/1, 60/2, 60/3, 60/4, 60/5, 60/6, 60/10, 60/12, 60/15, 60/20, 60/30 sekä 60/60.[3]
Nykyään käytössä oleva aikajärjestelmä on peräisin sumerilaisilta, joskin he jakoivat vuorokauden 24 tunnin sijasta 6 yötuntiin ja 6 päivätuntiin, joiden ajalliset kestot lisäksi muuttuivat vuodenaikojen tahdissa, sillä ne oli ankkuroitu auringon nousuun ja laskuun. [4] Seksagesimaalijärjestelmää käytetään lisäksi karttakoordinaattien ilmaisemisessa.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.