Tyhmät ihmiset

Käytettävyyttä voi aina parantaa, mutta asiakaskunnassa tulee aina olemaan henkilöitä, joiden kognitiiviset kyvyt ovat syystä tai toisesta alentuneet. Näissä tapauksissa lienee parasta asioida ihan perinteisellä kassalla, jos kerta toisensa jälkeen itsepalvelukassojen käyttö aiheuttaa suurta haastetta.
Äidin kohdalla on juuri tämä haaste. Hän haluaa kuitenkin kyetä asioimaan omatoimisesti myös itsepalvelukassalla ihan siltäkin varalta, ettei jossakin vaiheessa ole muita optioita. Pääsääntöisesti hän siinä onnistuukin, mutta jokaista vaihetta pitää kuitenkin pohtia hetken aikaa, kun ei ajatus enää laukkaa samalla tavalla kuin nuorena. Siinä ei auta yhtään, jos takana on joku hoputtamassa polkien kiukkuisena jalkaa maahan.

Ei siellä kukaan varmasti tahallaan hidastele, mutta se on ihan totta, että joillakin ihmisillä on vähän heikko ymmärrys siitä mikä olisi järkevä toimintatapa. Henkilökohtaisesti noissa ahdistaa eniten se väki, joka piippailee jokaisen tuotteen korista siihen viereiselle tasolle ja siitä sitten maksun jälkeen vielä yksitellen muovikassiin, kun ne voisi oikeasti laittaa suoraan kassiin ja säästää kaikkien aikaa.

Toisissa kaupoissa itsepalvelukassoilla on aika hiljaista ja parillakin kassalla samaan aikaan pitkät jonot. Tässä tapauksessa täydenkin kärryn kanssa voi mennä ihan hyvin itsepalvelukassalle ja pääsee nopeammin kaupasta ulos, eikä edes haittaa muita asiakkaita. Joten mitä tyhmää siinä on?

No ei tuollaisessa tilanteessa ketään haittaa. Mutta silloin kun siellä olisi muitakin asiakkaita, niin itsepalvelukassojen blokkaaminen on itsekästä.

Selvästi ahdistaa ihmiset jos eri tavalla toimivat ovat mielestäsi idiootteja.

Mistä tuo juontaa juurensa, että kommentoidakseen asioita, on pakko vääristää toisten sanomisia? Jos minä sanon, että ärsyttää asia X, niin ei se tarkoita, että minua ärsyttää kaikki ihmiset. Eikö tuo mene jo jakeluun? Eikö löydy mitään oikeaa argumenttia, kun pystyt kommentoimaan ainoastaan jos värität ensin minun sanomiset tarkoittamaan jotain mitä en ole tarkoittanut?

Mistä tuo juontaa juurensa, että kommentoidakseen asioita, on pakko vääristää toisten sanomisia? Jos minä sanon, että ärsyttää asia X, niin ei se tarkoita, että minua ärsyttää kaikki ihmiset. Eikö tuo mene jo jakeluun? Eikö löydy mitään oikeaa argumenttia, kun pystyt kommentoimaan ainoastaan jos värität ensin minun sanomiset tarkoittamaan jotain mitä en ole tarkoittanut?
Ärsyttääkö se ip kassa vai "väärin" sitä käyttävät ihmiset?

Ärsyttääkö se ip kassa vai "väärin" sitä käyttävät ihmiset?

Luepas ihan näitä viestejä, niin se käy hyvinkin selväksi. En lähde tähän keskustelun häiriköintiin mukaan, missä kysellään uudelleen ja uudelleen samat kysymykset, joihin on vastaukset annettu jo moneen kertaan.

Blokkaatko sinä ip kassan ostoskorillisella tavaraa jos minä haluaisin ostaa vain yhden suklaapatukan?

Ei se ole blokkaamista, kun se on ihan sitä itsepalvelukassan normaalia käyttöä. Normaalia käyttöä ei ole se, että siihen tullaan ostoskärryllisen kanssa viettämään aikaa.

Jos siinä olisi kaikki pisteet varattuja ja sinä tulisit siihen pelkän suklaapatukan kanssa, niin antaisin sinun mennä ensin.

Ei olekaan sellaista sääntöä, mutta silti vain idiootti noin toimii. Maailmassa on paljon asioita, joita ei ole erikseen kielletty, mutta joissa voi itsekkyyttään häiritä muita ihmisiä. Pitäisi olla ihan terveellä järjellä pääteltävissä, että täyden ostoskärryn kanssa ei mennä noita itsepalvelukassoja tukkimaan, mutta ei näköjään kaikille ole tuokaan selvää.

Siis kuka on itsekäs ? I

Joku hintatietoine "Platinum" asiakas hakee parilla eurolla jotain k-menu kamaa ja itkee kun kaupan iso kanttis asiakas piippailee samassa ajassa satasella hyväkatteista kamaa. No joku syy silläkin miksi itsepalvelu kassan valinnut, joko siellä palvelukassoilla ruuhkaa, tai epäitsekkäästi mennyt itseplavelukassalle ettei ole tukkimassa palvelukassaa.

Sarkasmia: voisi nuo itsekkäät suurasiakkaat käydä vain noissa Prisma/Cittari kokoluokan kaupoissa ja sielläkin yöllä tekemässä ne ostoksensä, poissa meidän epäitsekkäiden tieltä.

Luepas ihan näitä viestejä, niin se käy hyvinkin selväksi. En lähde tähän keskustelun häiriköintiin mukaan, missä kysellään uudelleen ja uudelleen samat kysymykset, joihin on vastaukset annettu jo moneen kertaan.

Ei se ole blokkaamista, kun se on ihan sitä itsepalvelukassan normaalia käyttöä. Normaalia käyttöä ei ole se, että siihen tullaan ostoskärryllisen kanssa viettämään aikaa.
Ostoskärryllisen piippaaminen on normaalia käyttöä jos joku niin haluaa tehdä, eikä kassalla ohjeisteta kappalemääriä. Vaihtoehtona on blokata se tavallinen kassa isoilla ostoksilla.

Ostoskärryllisen piippaaminen on normaalia käyttöä jos joku niin haluaa tehdä, eikä kassalla ohjeisteta kappalemääriä. Vaihtoehtona on blokata se tavallinen kassa isoilla ostoksilla.

On jo sanottu, mutta sen kärryllisen käsittely on nopeampaa normaalilla kassalla kuin itsepalvelukassalla. Ihan siihen perustuu tämä asia. Toki jos oikein noheva tapaus on, niin osaa skannata ne tuotteet kärrystä nopeammin kuin oikea kassa, mutta pääsääntöisesti näin ei ole, vaan siitä kärrystä nostetaan hitaasti yksi tuote kerrallaan skannerille ja siitä viereiselle tasolle. Sitten kun taso täyttyy niin ihmetellään hetki, että mitenhän tästä jatketaan. Tuollaisten kädettömien ihmisten pitäisi mennä sinne oikealle kassalle häiritsemästä muita.

Samaan kategoriaan menee myös ihmiset, jotka menevät ensimmäistä kertaa pesemään autoaan pesukadulle. Auto ajetaan pesukadun oven eteen niin että blokataan muut, ja sitten aletaan ihmettelemään, että mitenkähän tämä homma toimii. Röyhkeimmän tapauksen olen nähnyt kerran, kun tällainen idiootti ajoi autonsa pesukadun oven eteen ja jätti sen siihen ja lähti huoltoaseman sisälle kyselemään henkilökuntaa apuun.

On jo sanottu, mutta sen kärryllisen käsittely on nopeampaa normaalilla kassalla kuin itsepalvelukassalla. Ihan siihen perustuu tämä asia. Toki jos oikein noheva tapaus on, niin osaa skannata ne tuotteet kärrystä nopeammin kuin oikea kassa, mutta pääsääntöisesti näin ei ole, vaan siitä kärrystä nostetaan hitaasti yksi tuote kerrallaan skannerille ja siitä viereiselle tasolle. Sitten kun taso täyttyy niin ihmetellään hetki, että mitenhän tästä jatketaan. Tuollaisten kädettömien ihmisten pitäisi mennä sinne oikealle kassalle häiritsemästä muita.

Samaan kategoriaan menee myös ihmiset, jotka menevät ensimmäistä kertaa pesemään autoaan pesukadulle. Auto ajetaan pesukadun oven eteen niin että blokataan muut, ja sitten aletaan ihmettelemään, että mitenkähän tämä homma toimii. Röyhkeimmän tapauksen olen nähnyt kerran, kun tällainen idiootti ajoi autonsa pesukadun oven eteen ja jätti sen siihen ja lähti huoltoaseman sisälle kyselemään henkilökuntaa apuun.
Minä arvostan ihmisiä joilla on niin hyvä itsetunto että uskaltavat mennä sen ensimmäisen kerran itsepalvelukassalle, pesukadulle, kuntosalille jne. En pidä heitä tyhminä, päinvastoin, vaikka vähän mokailisivat. En pidä itsekkäinä, vaikka ehkä rohkeilta itsevarmoilta vaikuttavat.

Arvostan myös heitä jotka kannustavat, ja auttavat heitä epäitsekkäästi.

Olen aika harmissani että on "parempi" yskilöitä kokeneita, mutta jotka nauravat ja pilkkaavat kokemttamia jotka yrittävät.

Ensimmäiset ei ainakaan tähän ketjuun kuulu. (Siis puolusta heitä tässä ketjussa)

Minä arvostan ihmisiä joilla on niin hyvä itsetunto että uskaltavat mennä sen ensimmäisen kerran itsepalvelukassalle, pesukadulle, kuntosalille jne. En pidä heitä tyhminä, päinvastoin, vaikka vähän mokailisivat. En pidä itsekkäinä, vaikka ehkä rohkeilta itsevarmoilta vaikuttavat.

Meni ilmeisesti pointti ohi? En minä sitä arvostele, että mennään ensimmäistä kertaa kokeilemaan. Arvostelen sitä, että estetään muilta ihmisiltä koneen käyttö sillä välin kun itse vielä selvitellään, että miten se toimii.

Fiksu toimisi siten, että laittaisi auton parkkiin, kävisi pyytämässä henkilökunnan apuun ja sitten yhdessä laitettaisiin homma toimimaan. Eikä siten että ajetaan auto siihen muiden eteen ja lähdetään sitten selvittelemään asioita, kun tuossa selvittelyn aikana ehtisi muutama muu asiakas jo hoitaa omat asiansa.

Edelleenkään, ne itsepalvelukassat eivät ole pikakassoja, eli mitään kiirettä ei ole siinä. Ja kaikki eivät optimoi kaupassa käytiä tai pidä sitä urheilusuorituksena, että jollain 5 minuutilla olisi mitään merkitystä. Se ei tee ihmisestä tyhmää.

Edelleenkään, ne itsepalvelukassat eivät ole pikakassoja, eli mitään kiirettä ei ole siinä. Ja kaikki eivät optimoi kaupassa käytiä tai pidä sitä urheilusuorituksena, että jollain 5 minuutilla olisi mitään merkitystä. Se ei tee ihmisestä tyhmää.
Kerros nyt vielä tyhmälle että mikä on pikakassa jaa mikä itsepalvelukassa?
Eikös näissä kaikissa paitsi normi kassoilla itsepalveluna noi ostokset scannailla, osa on pienempiä ilman hihnaa ja osa isoimpia hinan kanssa, samasta jonosta ihmiset menevät molemmille,
vai onko näiden lisäksi vielä jossain kaupoissa joku erillinen pikakassa?

Kerros nyt vielä tyhmälle että mikä on pikakassa jaa mikä itsepalvelukassa?
Eikös näissä kaikissa paitsi normi kassoilla itsepalveluna noi ostokset scannailla, osa on pienempiä ilman hihnaa ja osa isoimpia hinan kanssa, samasta jonosta ihmiset menevät molemmille,
vai onko näiden lisäksi vielä jossain kaupoissa joku erillinen pikakassa?

Joskus on ollut kaupoissa erillisiä pikakasoja (en kyllä pitkään aikaan ole nähnyt niitä), yleensä oli kyltti että esim max 10 tuotetta. Oli normikassoja (tai siis henkilökunnalla olevia, missä oli tuollainen kyltti) ja taisi osa itsepalvelukassa olla tälläinen alussa.

Ihan sama, mutta kyllä ne ihmiset on tyhmiä, jotka eivät osaa latoa ostoksia suoraan kassiin.
Niinhän kehoitetaan siellä alueella kylteillä tekemään juuri ajan säästämiseksi. Ja siinä tasolla on monesti koukku kassin sangalle helpottamaan kassin auki pysymistä.

Ja ei tämä asia millään vänkäämisellä muutu.

Hieman samankaltaisen idiootin näin kerran autoa pesukoneeseen viedessäni. Äijä ehti paikalle juuri ennen minua ja pysäköi santanderinvalkoisen pikkuteslansa automaatin oven eteen. Seurasin hämmentyneenä röyhkeyttä, kun se jokusen minuutin härväsi suihkuttaen vaikka mitä vannepesua, pienpoistoa ja hyönteisveks-sprayta auton pinnoille.

Kun aineet oli levitetty, mitään ei tapahtunut ja auto jökötti sijoillaan. Käänsin pois jonottamasta mutta uteliaana oli pakko jäädä kyttäämään etäämmältä parkkipaikan toiselta puolen. Kovalla tohinalla se käveli ympäri autoa ja selitti puhelimessa jotain muutaman minuutin. Lähti lopulta ajamaan pikkupakkasessa hapot vanteissa.

Pesulan käyttöliittymän pimeän näytön päällä oli kyltti "epäkunnossa".

Edelleenkään, tuo ei ole pointti, vaan muiden huomioiminen. Se, että itse huvikseen mennään kärryn kanssa tukkimaan IP-kassa ja aiheutetaan muille jonoja, on itsekästä ja typerää. Tuo on helvetin itsekästä ajattelua, että "koska minulla ei ole kiire, niin ei muidekaan tarvitse tästä nopeasti päästä". Eli osuu juurikin siihen pointtiin, mitä tässä olen yrittänyt tuoda esiin :)

Edelleenkään, tuo ei ole pointti, vaan muiden huomioiminen. Se, että itse huvikseen mennään kärryn kanssa tukkimaan IP-kassa ja aiheutetaan muille jonoja, on itsekästä ja typerää. Tuo on helvetin itsekästä ajattelua, että "koska minulla ei ole kiire, niin ei muidekaan tarvitse tästä nopeasti päästä". Eli osuu juurikin siihen pointtiin, mitä tässä olen yrittänyt tuoda esiin :)
On myös itsekästä alkaa lajittelemaan ihmisiä ja heidän ostoksiaan sen mukaan että ITSE pääsisi mahdollisimman nopeasti etenemään. Pitääkö aina olla niin kiire että muut ihmiset on aina tiellä?

On myös itsekästä alkaa lajittelemaan ihmisiä ja heidän ostoksiaan sen mukaan että ITSE pääsisi mahdollisimman nopeasti etenemään. Pitääkö aina olla niin kiire että muut ihmiset on aina tiellä?
Se on ehkä itsekäs ajatus. Onko itsekkäämpää tehdä itsekkäitä tekoja vai ajatella itsekkäitä ajatuksia?

Blokkaaminen tarkoittaa sitä, että blokataan se IP-kassa esim. 10 minuutiksi pois muiden käytöstä.
Blokkaatko tavallisen kassan ostoskärryllisellä tavaraa, jos vaikka joku halluaa ostaa vain lihapullapaketin ja litran piimää? Minun vapaa-aikani maksaa ainakin 20€/min joten ethän aikaani tuhlaa.

Ei olekaan sellaista sääntöä, mutta silti vain idiootti noin toimii. Maailmassa on paljon asioita, joita ei ole erikseen kielletty, mutta joissa voi itsekkyyttään häiritä muita ihmisiä. Pitäisi olla ihan terveellä järjellä pääteltävissä, että täyden ostoskärryn kanssa ei mennä noita itsepalvelukassoja tukkimaan, mutta ei näköjään kaikille ole tuokaan selvää.
Käytännössä sinua harmittaa se, että joillain ihmisillä on mielestäsi liikaa ostoksia itsepalvelukassalla maksettavaksi. Homman nimi on kuitenkin niin, että he saavat maksaa myös suuren määrän ostoksia - olivat ne sitten kärryssä, useammassa korissa tai missä vaan. Puhut "blokkaamisesta", mutta eihän se tarkoita kuin sen yhden kassan varaamista. Jos on yhtään pelisilmää, niin valitse itsepalvelukassa, jossa ei ole jonoa, tai vastaavasti voit käyttää myös normikassaa.

Se, että joku tekee isommat ostokset kuin sinä, ja maksaa ne itsepalvelukassalla, ei tee hänestä "idioottia" millään muotoa. Kuten jo sanoin, itsepalvelukassat (ja normikassat) ovat kaikkien käytettävissä ilman mitään ostorajoituksia suuntaan tai toiseen. Joissain kaupoissa olevat pikakassat ovat asia erikseen. Että saat ihan vapaasti vittuuntua asiasta jos siltä tuntuu, mutta tosiasiassa tässä on taustalla vain omat, itsekkäät näkemyksesi.

Käytännössä sinua harmittaa se, että joillain ihmisillä on mielestäsi liikaa ostoksia itsepalvelukassalla maksettavaksi. Homman nimi on kuitenkin niin, että he saavat maksaa myös suuren määrän ostoksia - olivat ne sitten kärryssä, useammassa korissa tai missä vaan. Puhut "blokkaamisesta", mutta eihän se tarkoita kuin sen yhden kassan varaamista. Jos on yhtään pelisilmää, niin valitse itsepalvelukassa, jossa ei ole jonoa, tai vastaavasti voit käyttää myös normikassaa.

Se, että joku tekee isommat ostokset kuin sinä, ja maksaa ne itsepalvelukassalla, ei tee hänestä "idioottia" millään muotoa. Kuten jo sanoin, itsepalvelukassat (ja normikassat) ovat kaikkien käytettävissä ilman mitään ostorajoituksia suuntaan tai toiseen. Joissain kaupoissa olevat pikakassat ovat asia erikseen. Että saat ihan vapaasti vittuuntua asiasta jos siltä tuntuu, mutta tosiasiassa tässä on taustalla vain omat, itsekkäät näkemyksesi.
Juuri näin. Sekoittaa varmaan pikakassaan. Itsepalvelukassalla ei ole mitään maksimia ostosten määrälle. Itse keksitystä säännöstä ärsyyntyminen on aika naurettavaa.

Ei kysymys ole kiireestä. Jos vaihtoehtona on käyttää kaupassa asiointiin 15 minuuttia tai 30 minuuttia, niin ei se 15 minuutin valitseminen tarkoita sitä, että olisi kiire. Muutenhan se olisi sama ajaa autollakin aina 10 km/h nopeutta sillä syyllä että "pitää aina olla niin kiire, että pitäisi ajaa suurinta sallittua nopeutta".

Ja laitetaan vielä lisukkeeksi, että pidän minä vastavuoroisesti typeränä myös sellaista ihmistä, joka yhden suklaapatukan kanssa menee jonottamaan normikassalle, vaikka itsepalvelukassallakin olisi tilaa.

Blokkaatko tavallisen kassan ostoskärryllisellä tavaraa, jos vaikka joku halluaa ostaa vain lihapullapaketin ja litran piimää? Minun vapaa-aikani maksaa ainakin 20€/min joten ethän aikaani tuhlaa.

Kysytkö tuota minulta? En blokkaa. Mutta mielestäni tuo lihapullapaketin ja piimän ostaja voisi mennä itsepalvelukassalle.

Ei kysymys ole kiireestä. Jos vaihtoehtona on käyttää kaupassa asiointiin 15 minuuttia tai 30 minuuttia, niin ei se 15 minuutin valitseminen tarkoita sitä, että olisi kiire. Muutenhan se olisi sama ajaa autollakin aina 10 km/h nopeutta sillä syyllä että "pitää aina olla niin kiire, että pitäisi ajaa suurinta sallittua nopeutta".

Ja laitetaan vielä lisukkeeksi, että pidän minä vastavuoroisesti typeränä myös sellaista ihmistä, joka yhden suklaapatukan kanssa menee jonottamaan normikassalle, vaikka itsepalvelukassallakin olisi tilaa.
Kellään kanssaihmisellä ei ole mitään velvollisuutta säästää sinun aikaasi. Tilaa ostokset kotiisi, niin ei tarvitse ärsyyntyä muista ihmisistä. Älä keksi turhia sääntöjä.

Kyllä se tekee hänestä idiootin, jos menee tunaroimaan itsepalvelukassalle, vaikka normaalikassalta pääsisi saman kuorman kanssa läpi nopeammin.

Kellään kanssaihmisellä ei ole mitään velvollisuutta säästää sinun aikaasi. Tilaa ostokset kotiisi, niin ei tarvitse ärsyyntyä muista ihmisistä. Älä keksi turhia sääntöjä.

Olenko väittänyt että olisi velvollisuuksia? Elä puhu sellaisia toisen päähän, mitä hän ei ole edes sanonut. Minä voin kommentoida toisten ihmisten käytöstä ilman että se tarkoitta siitä, että olisin vaatimassa heiltä jotain. Olen sanonut, että nämä ihmiset eivät ota muita huomioon, mutta en ole sanonut etteivät he saisi näin tehdä.

Joitain ihmisiä tässä ketjussa näyttää suunnattomasti ärsyttävän se, että minulla on oma mielipide tiettyjä asioita tekevistä ihmisistä. Kumma että toisen mielipide voi noin mennä ihon alle.

Olenko väittänyt että olisi velvollisuuksia? Elä puhu sellaisia toisen päähän, mitä hän ei ole edes sanonut. Minä voin kommentoida toisten ihmisten käytöstä ilman että se tarkoitta siitä, että olisin vaatimassa heiltä jotain. Olen sanonut, että nämä ihmiset eivät ota muita huomioon, mutta en ole sanonut etteivät he saisi näin tehdä.

Joitain ihmisiä tässä ketjussa näyttää suunnattomasti ärsyttävän se, että minulla on oma mielipide tiettyjä asioita tekevistä ihmisistä. Kumma että toisen mielipide voi noin mennä ihon alle.
Sinä olet se joka on täällä haukkumassa toisia idooteiksi, vain se takia, että he käyttävät sinun mielestäsi väärää kassaa. Nyt on kuule itsetutkiskelun paikka sinulla. Mieti vähän pidemmälle näitä asioita.

Kyllä se tekee hänestä idiootin, jos menee tunaroimaan itsepalvelukassalle, vaikka normaalikassalta pääsisi saman kuorman kanssa läpi nopeammin.

Sinä olet se joka on täällä haukkumassa toisia idooteiksi, vain se takia, että he käyttävät sinun mielestäsi väärää kassaa. Nyt on kuule itsetutkiskelun paikka sinulla. Mieti vähän pidemmälle näitä asioita.

Olen selittänyt miksi se on idioottimaista käytöstä. Jos viitsit lukea viestit, niin olen myös kertonut esimerkkejä, milloin tuo ostoskärryn kanssa IP-kassalle meno EI OLE idioottimaista. Kannattaisi aina lukea kaikki kommentit, ennenkuin niihin alkaa vastailemaan.

Olen selittänyt miksi se on idioottimaista käytöstä. Jos viitsit lukea viestit, niin olen myös kertonut esimerkkejä, milloin tuo ostoskärryn kanssa IP-kassalle meno EI OLE idioottimaista. Kannattaisi aina lukea kaikki kommentit, ennenkuin niihin alkaa vastailemaan.
Niin pitkään kuin sitä ei ole erityisesti kielletty, se on sallittua ja sillä siisti. Hieman itsekeskeistä niille pienemmille itsepalvelukassoille on tunkea täysien kärryjen kanssa, mutta ei noita tilanteita nyt varmasti kovin usein tule vastaan sinullekaan. Lisäksi joskus mm. vanhemmat ihmiset haluavat liikkua kärryjen kanssa vaikka ostoksia ei montaa olisikaan, kun kärryt toimivat apuna liikkumisessa.

Se on sitten eri asia, jos on kyse jostakin pikakassasta, mutta niissä yleensä lukee jotain "maksimissaan 7 tuotetta" tms.

Edit.
Ja kuten jo todettiin, jatkot sopisivat paremmin tänne -->
Keskustelun kaupassakäynnistä ja sen kirjoittamattomista säännöistä voisi siirtää sille kuuluvaan ketjuun: Keskustelua kaupassakäymisen vaikeudesta

Menen aina ostoskärryn kanssa IP-kassalle juuri siitä syystä,että en joudu siirtelemään ostoksia kahta kertaa, ensin hihnalle ja sitten toisessa päässä kassiin, vaan saan ostokset suoraan kassiin,tämä on ainoa syy minulle IP-kassan käyttöön.

Olen samaa mieltä, että kärryn kanssa asiointi itsepalvelukassalla (ruuhka-aikaan) ei tee ihmisestä tyhmää. Kyse voi nimittäin aivan yhtä hyvin olla pelkästä itsekkyydestä tai noiden yhdistelmästä.

Otetaan esimerkiksi yksi ihmiskassa ja kaksi itsepalvelukassaa. Kaikki kolme kassaa, eli ulospääsyä, ovat täynnä. Kaupasta olisi tarkoitus saada ulos 2,6 kärryasiakasta (40 ostosta) ja 6,5 koriasiakasta (10 ostosta).

Ihmiskassan käsittelynopeus olkoon 1,5 s per tuote plus maksamisesta ym. aiheutuva kiinteä aikahukka 15 s per asiakas.

Itsepalvelukassan käsittelynopeus olkoon 4,5 s per tuote plus maksamisesta ym. aiheutuva kiinteä aikahukka 15 s per asiakas.

Voi olla, että ihmiskassa ei todellisuudessa piippaa tuotteita aivan 3x-nopeudella vs. keskimääräinen IP-asiakas, mutta tuolta se piippailun tahti kaupassa kuulostaa.

Ihmiskassa:
-saa tuotteita käsiinsä kirjaimellisesti liukuhihnalta
-viivakoodien sijainnit tulevat selkäytimestä
-kiinteitä lukijoita on eri suunnissa, eli tarvitsee pyöritellä vähemmän
-tavarat voi pyyhkäistä liukuhihnan vietäväksi
=Esimerkissä kaikki vaiheet yht. 1,5 s per tuote

IP-asiakas:
-nostelee korista tai sivulta kärrystä tuotteita
-yrittää löytää viivakoodin pyörittelemällä tuotetta
-löytämisen jälkeen joutuu pyöräyttämään tuotteen kohti ainoaa kiinteää lukijaa (puhun nyt niistä pienistä IP-kassoista ilman liukuhihnaa)
-joutuu mahdollisesti useammin kaivamaan pistoolin, kun ei meinaa lukea koodia
-asettelee tuotteen kauppakassiinsa
=Esimerkissä kaikki vaiheet yht. 4,5 s per tuote

Lasketaan ensin fiksu ja solidaarinen toimintatapa, eli ruuhka-aikaan kärrylliset ihmiskassalle.

Ainoa ihmiskassa:
2,6 kärryasiakasta * (15 s hukka + 40 tuotetta * 1,5 s) = 195 s

Kaksi IP-kassaa:
(6,5 koriasiakasta * (15 s hukka + 10 tuotetta * 4,5 s)) / 2 IP-kassaa = 195 s

Valitsin asiakasmäärät tarkoituksella niin, että fiksusti ja solidaarisesti toimimalla koko joukko pääsi kassoilta aivan tasatahtia valmiiksi. Pidetään tuo 195 s nyt mielessä, ja katsotaan minkä verran sama kassamäärä läpäisee asiakkaita tuossa ajassa yhden kärryasiakkaan ängetessä heti kärkeen IP-kassalle.

Seuraavaksi tyhmä tai itsekäs tapa, eli ruuhka-aikaan yksi kärryilijä menee ekalle IP-kassalle:

IP-kassa, jossa kärry tulppana:
1 kärryasiakas * (15 s hukka + 40 tuotetta * 4,5 s) = 195 s

Koko 195 s kului yhteen kärryasiakkaaseen, joten loput 2,6 - 1 = 1,6 kärryasiakasta ja 6,5 koriasiakasta joutuvat menemään yhden ihmiskassan ja yhden IP-kassan läpi.

Toinen IP-kassa:
3,25 koriasiakasta * (15 s hukka + 10 tuotetta * 4,5 s) = 195 s

Ainoa ihmiskassa:
1,6 kärryasiakasta * (15 s hukka + 40 tuotetta * 1,5 s) = 120 s
Aikaa siis jää vielä 195 s - 120 s = 75 s. Siinä ajassa jäljellä olevista 3,25 koriasiakkaasta ehtii läpi:
75 s / (15 s hukka + 10 tuotetta * 1,5 s) = 2,5 koriasiakasta + 1,6 kärryasiakasta ehtii 195 sekunnin puitteissa läpi.

Nyt kaikki kolme kassaa ovat toimineet täysteholla 195 s, mutta kaikki eivät ole päässeet läpi. Kaupassa on edelleen jumissa 3,25 - 2,5 = 0,75 koriasiakasta.

TLDR
Yksi ihmiskassa + 2 IP-kassaa läpäisi 195 sekunnissa:

Fiksusti ja solidaarisesti toimimalla:
2,6 kärryasiakasta + 6,5 koriasiakasta

Yksi tyhmä/itsekäs IP-kassalle:
2,6 kärryasiakasta + 5,75 koriasiakasta

Jos kaikki IP-kassat eivät ole täynnä (eivätkä tule maksamisen aikana täyteen), niin toki kärryillä voi hyvin mennä IP-kassalle säästääkseen omaa aikaansa. Ruuhka-aikaan kärryttely IP-kassalle on tyhmää tai itsekästä, ja kasvattaa kaikkien asiakkaiden yhteenlaskettua jonotusaikaa.

Kannattaa laittaa jutut sellaisista rei'istä, porteista tai kassoista läpi, mistä ne nopeimmin menevät läpi. Ei kannata alkaa ruuvailemaan pyöröporttia irti saadakseen siitä kolmimetriset tikapuut läpi, vaan mennä suosiolla toisesta nopeammasta portista läpi. Muuten toiset joutuvat odottamaan ruuvailuasi, ja kokonaisuutena porukkaa pääsee tietyssä ajassa vähemmän läpi.

Lapsena laitettiin pyöreät palikat pyöreään reikään ja neliömäiset neliöreikään, jolloin ne lumpsahtivat sukkana säiliön sisälle. Tietysti jos toinen lapsi ei olisi ollut selän takana odottamassa omaa leikkivuoroaan, niin halutessaan olisi voinut hioa neliömäisen kulmia sen verran, että se mahtuisi pyöreästä reiästä läpi. Jos takana olisi toinen lapsi (asiakas), niin hitaammasta reiästä (kassasta) änkeminen olisi tyhmyyttä tai itsekkyyttä. Ehkä tyhmä on kuitenkin liian vahva sana kärrytulpasta, joten sanotaan tulppailijan olevan ei-fiksu tai vaihtoehtoisesti fiksu ja itsekäs.

Edit. Pari sanaa puuttui välistä. Tyhmä oli ehkä liian jyrkästi sanottu, koska näin monimutkainen asia ei välttämättä ole itsestäänselvyys ihan normaalijärkisellekään.

Viimeksi muokattu:
Lopultahan tuo riippuu siitä että että haluatko hoitaa sen omien ostosten käsittelyn nopeasti ja menet siihen tyhjälle IP kassalle vai haluatko että muut saavat hoidettua ne ostoksesa nopeasti ja menet sinne normikassa jonoon kolmien täysien ostoskärryjen taakse jännittämään moniko edellä olevista on tällä kertaa unohtanu punnita perunansa ja se kassa tyttö juoksee niitä punnitsemaan toiseen päähän kauppaa.
Jos molemmat kassat ovat tyhjiä niin silloin se kyllä on tyhmyyttä mennä niiden kärryjen kanssa sinne IP kassalle koska se todennäköisesti kestää kauemman.

Kannattaa suosia kauppaa missä käsiskanneri, skannailee sitä mukaan kun tavaraa nostaa hyllystä kassiin, sitten parilla napin painalluksella maksu itsepalvelukassalla ja valmiiksi pakattujen tavaroiden kanssa kaupasta ulos.

Vielä fiksumpi tilaa tavarat valmiiksi kaupan noutokaappiin ja hakee ne vain kaupasta, itse en enää muuta edes käytä!

Statistiikka

Viestiketjuista
289 187
Jäsenet
79 608
Uusin jäsen
fuzenify

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom