Tyhmät ihmiset

Totta kai. Kaikkia kuvitelmia voi toki ylläpitää omasta kuvitteellisesta ylivertaisuudesta, muttei ne hirveästi lämmitä sitten, kun kopsahtaa.

T: Henkilö, jolla hylly täysi pokaaleja ratin kääntämisestä.

Viestini taisi tai jopa saattoi mennä hieman ohi, mutta jatketaan.

Hippo-kisoista löytyy monen monta lusikkaa täältäkin… ;)
 
Mitä ihmettä? Näinä vuodenaikoina härmistymisen aiheuttamaa mustaa jäätä saattaa ilmaantua todella yllättävästi ihan muuten kuivan kelin keskelle. Luulisi jokaisen, jolla on parikaan vuotta ajokokemusta tämän huomanneen joskus omakohtaisesti.

Luepa uudelleen. Tie ei muutu yhtäkkiä peilijääksi.
 
Tuosta voi vähän katella mikä se pito on ollut paikan päällä. Se että saa nykyaikaisen auton abseineen ja ajonvakautuksineen lähtemään noin lapasesta suoralla tiellä vaatii kyllä todella onnetonta kitkakerrointa. Uutta tietoa Lahden jättionnettomuudesta – 6 rikosilmoitusta, kymmeniä sairaalaan

Todella haastava keli, kun edes puolta nopeutta ajaessa rajoitukseen nähden ei taida olla toivoa saada autoa pysähtymään näkyvyyden rajoissa. Silloin tietysti pitäisi ajaa vieläkin hiljempaa – ja ottaa samalla se nopeusrajoituksen mukaan ajanut bemarikuski omaan persiiseen.


Luepa uudelleen. Tie ei muutu yhtäkkiä peilijääksi.
Tie voi todellakin muuttua yhtäkkiä peilijääksi, kun sumu härmistyy avoimessa moottoritiekohdassa muuten kuivalle tielle. Sellainen musta jää on ilman vastavaloa hyvin vaikeasti havaittavaa ja uskomattoman liukasta.
 
Mielenkiintoista, että tässäkin ketjussa löytyy puolustelijoita noille kolaroijille. Huhhuh.
Mielenkiintoista, että noin kapeella putkinäöllä asiaa tarkastelee jotku tässä ketjussa. Huhuh.

Mie kyl vähä veikkaan, että ton kokoista läjää ei saada pelkällä tyhmyydellä ja huonoilla ajotaidoilla aikaiseksi. Kyl tossa on samaan läjään menny varmaan iha kaikki, jotka nyt sattuneet ajaan tolla hetkellä tossa paikassa. Ajotaidoista ja älykkyydestä huolimatta.
 
Mielenkiintoista, että noin kapeella putkinäöllä asiaa tarkastelee jotku tässä ketjussa. Huhuh.

Mie kyl vähä veikkaan, että ton kokoista läjää ei saada pelkällä tyhmyydellä ja huonoilla ajotaidoilla aikaiseksi. Kyl tossa on samaan läjään menny varmaan iha kaikki, jotka nyt sattuneet ajaan tolla hetkellä tossa paikassa. Ajotaidoista ja älykkyydestä huolimatta.

Ei nyt aleta paskaa puhumaan. Päivittäin autolla liikkuvana todistan tuolla päivittäin sitä, että suuri osa autoilijoista ajaa siten, että mikäli jotain yllättävää tapahtuu, niin rytisee. Pääsääntöisesti ajetaan 100 km/h nopeuksissa niin lähellä seuraavaa, että mikäli se edellä ajavat jostain yllättävästä syystä pysähtyisi, niin mitään ei olisi tehtävissä törmäyksen välttämiseksi. Eli ajetaan ihan vain luottaen siihen, että mitään ei tapahdu. Ja kun tätä tehdään hyvällä ja kuivalla kelillä, niin onhan se selvä asia, että siten kun ne olosuhteet ovat huonommat, niin käy huonosti. Mikään tuossa Lahden rytinässä ei ollut olosuhteiden syytä, vaan syy on vain ja ainoastaan niiden kusipäisten autoilijoiden, jotka ajavat välittämättä mistään.
 
Mikään tuossa Lahden rytinässä ei ollut olosuhteiden syytä, vaan syy on vain ja ainoastaan niiden kusipäisten autoilijoiden, jotka ajavat välittämättä mistään.
Päteekö tämä myös niihin poliiseihin, pelastushenkilökuntaan ja ammattiautoilijoihin, jotka olivat osana tuota nippua?
 
Ei nyt aleta paskaa puhumaan. Päivittäin autolla liikkuvana todistan tuolla päivittäin sitä, että suuri osa autoilijoista ajaa siten, että mikäli jotain yllättävää tapahtuu, niin rytisee. Pääsääntöisesti ajetaan 100 km/h nopeuksissa niin lähellä seuraavaa, että mikäli se edellä ajavat jostain yllättävästä syystä pysähtyisi, niin mitään ei olisi tehtävissä törmäyksen välttämiseksi. Eli ajetaan ihan vain luottaen siihen, että mitään ei tapahdu. Ja kun tätä tehdään hyvällä ja kuivalla kelillä, niin onhan se selvä asia, että siten kun ne olosuhteet ovat huonommat, niin käy huonosti. Mikään tuossa Lahden rytinässä ei ollut olosuhteiden syytä, vaan syy on vain ja ainoastaan niiden kusipäisten autoilijoiden, jotka ajavat välittämättä mistään.
Ja tuohon ihan puskurissa ajamiseen kun vielä lisää sen, että nykyautoissa joissa on kaikenlaisia kolmikirjaimisia lyhenteitä ei välttämättä niin herkästi edes huomaa että tien pinta on jäässä tms. Vanhemmat autot joissa ei kaikenlaisia ajonvakautuksia ollut varoittivat aika äkkiä kun tuli liukas kohta mutta nykyään saattaa vaan joku merkkivalo vilkkua mittaristossa ja auto itsessään hallitsee sutimista kunnes yhtäkkiä automatiikka ei enää pystykään tekemään mitään.

Itse olen vuosikaudet ajanut autoilla joissa ei ole mitään ajonvakautuksia ja nyt nykyisessä kulkineessa viimein on, ja olihan se aluksi aika outo fiilis kun tiesi että tie on liukas mutta mittaristossa vaan vilkkui merkkivalo ja ihan kuin olisi ajanut kuivalla kesäkelillä. Tosin, sitten kun tuollaisen ajonvakautuksen kyvyt loppuvat tai tulee yllättävä tilanne jossa joutuu esim tekemään hätäjarrutuksen niin kuljettaja ei välttämättä ole niin tilanteen tasalla kun auto on peittänyt huonon pidon merkit avustamalla kuljettajaa.
 
Olisi rattihenkilöt olisi painaneet sen 100 alueella 20, joilloin vika olisi ollut niissä perään ajajissa.

Itse olisin kyennyt olemaan törmäämättä muihin, mutta todennäköisesti joku perässä tulija olisi joka tapauksessa törmännyt minuun. Ongelma on nimenomaan tyhmät ihmiset, jotka eivät tajua, että ajaminen pitää suhteuttaa vallitseviin olosuhteisiin. Auto pitää pystyä aina pysäyttämään ennenkuin törmää johonkin. Jos näin ei ole, niin tyhmä ihminen on tehnyt virheen, esim. ajamalla liian nopeasti tai ajamalla liian lähellä toista.

Ja ei se autourheilijan kokemus mitään auta, jos autourheilijalla on niin paljon kusta päässä, että ei sopeuta ajamistaan olosuhteisiin.
 
Luepa uudelleen. Tie ei muutu yhtäkkiä peilijääksi.
Kyllä todellakin voi ihan yhtäkkiä muuttua. Ei ehkä nyt ihan just joku yksi tietty kohta, mutta tarkoitan sitä, että yhdessä kohtaa on kuiva asfaltti ja sata metriä edempänä onkin mustaa jäätä / peilijäätä.

Muistan kerran kun ajelin Andorrasta Espanjaan päin. Nätti kuiva keli, lämpötila vaihteli vähän nollan molemmin puolin vuoristossa. Yhdellä suoralla sillalla huomasin, että näyttääpi vähän liukkaalta. Seuraavalla sillalla, jossa olikin mutka, varmuuden vuoksi laitoin hätävilkut päälle (kuten on paikkallinen tapa, jos merkittävästi joudut hidastamaan) ja pudotin vauhdin about 30km/h tietämille. Mutkan jälkeen mielenkiinnosta annoin vähän kaasua ja tyhjäähän se suti. Tuohon kun olisi nopeusrajoituksen mukaan ajanut niin olisi tullut testattua turvakaiteiden kestävyyttä aivan varmasti.
 
Se ajonopeus valitaan kelin (ja maksimi rajoituksen) mukaan. Olkoon se sitten vaikka 5 km/h jos tarve niin vaatii. Monet arastelevat hiljaa ajamista jostain syystä. Ja takasumuvalo(t) heti päälle jos vähänkin sumua.

Olen tuollaisen Lahden tapaisen (yllätys) liukkauden kokenut noin 27 vuotta sitten. Hyvät nastarenkaat ja ylivarovainen nopeus pelastivat, ehkä hengenkin - samalla tiellä kuoli ihmisiä. Silloin ei ollut autossa kuin absit, ei mitään muita apuja. Oli kyllä hirveä kokemus.
 
Kyllä todellakin voi ihan yhtäkkiä muuttua. Ei ehkä nyt ihan just joku yksi tietty kohta, mutta tarkoitan sitä, että yhdessä kohtaa on kuiva asfaltti ja sata metriä edempänä onkin mustaa jäätä / peilijäätä.

Muistan kerran kun ajelin Andorrasta Espanjaan päin. Nätti kuiva keli, lämpötila vaihteli vähän nollan molemmin puolin vuoristossa. Yhdellä suoralla sillalla huomasin, että näyttääpi vähän liukkaalta. Seuraavalla sillalla, jossa olikin mutka, varmuuden vuoksi laitoin hätävilkut päälle (kuten on paikkallinen tapa, jos merkittävästi joudut hidastamaan) ja pudotin vauhdin about 30km/h tietämille. Mutkan jälkeen mielenkiinnosta annoin vähän kaasua ja tyhjäähän se suti. Tuohon kun olisi nopeusrajoituksen mukaan ajanut niin olisi tullut testattua turvakaiteiden kestävyyttä aivan varmasti.
Jep ja nimenomaan tollainen vaihteleva pito on vaikeinta. Jopa wrc-kuskeille. Se on helppo sivusta huudella, että oisivat ajanee tyylii 30kmh, nii ei ois ollu ongelmaa. Mut, kuka noin hitaasti ajelis "isolla tiellä"? Nastat helpottaa, mut kyl niidenki kans liukuu, ku on yllättävän liukas paikka yhtäkkiä. Eise paljoo vaadi, ku tie sulasta muuttuukki jääksi. Asteen verran voi ero olla tienpinnassa.

e: jos muutama ois vetäny pitkäksi, mut tossa oli samassa läjässä kymmeniä autokuntia. On toi ollu erikoisempi, ja paikallinen, tapahtuma eikä perus "talvi yllätti autoilijat".
 
Uutisten mukaan oli harvinainen säätilanne kyseessä. Ja jopa kolme poliisiautoa meni ruttuun tuolla lahdessa. Uutisessa on vähän videokuvaa tilanteesta. Molemmin puolin tietä autot läjässä.

 
Päteekö tämä myös niihin poliiseihin, pelastushenkilökuntaan ja ammattiautoilijoihin, jotka olivat osana tuota nippua?
Jokaiseen, joka ei kyennyt ohjaamaansa ajoneuvoa hallitsemaan. Osa noista läjässä olijoista on toki syyttömiä, nimittäin ne, jotka ovat läjässä siitä syystä, että joku muu törmäsi heihin.
 
Uutisten mukaan oli harvinainen säätilanne kyseessä. Ja jopa kolme poliisiautoa meni ruttuun tuolla lahdessa. Uutisessa on vähän videokuvaa tilanteesta. Molemmin puolin tietä autot läjässä.

Tuskin tämäkään muuttaa asiaa ketjun "rattihenkilöille".
 
Olisikohan tämä vältetty, jos useampi vaihtaisi talvirenkaat alle ajoissa?

Ei ole mitenkään poikkeuksellista, että lokakuussa voi toisinaan olla maassa jäätä tai lunta. Eihän Suomessa ole tässä mielessä "kesäkuukausia" kuin toukokuu-syyskuu.
 
Jokaiseen, joka ei kyennyt ohjaamaansa ajoneuvoa hallitsemaan. Osa noista läjässä olijoista on toki syyttömiä, nimittäin ne, jotka ovat läjässä siitä syystä, että joku muu törmäsi heihin.
Eiköhän niitäkin voi syyttää siitä että olivat pysäyttäneet autonsa
vaaralliseen paikkaan eivätkä olleet laittaneet varoituskolmiota tarpeeksi kauas auton taakse eli jonnekin 150-200 metrin päähän autosta. Oma moka siis.
 
Olisikohan tämä vältetty, jos useampi vaihtaisi talvirenkaat alle ajoissa?

Ei ole mitenkään poikkeuksellista, että lokakuussa voi toisinaan olla maassa jäätä tai lunta. Eihän Suomessa ole tässä mielessä "kesäkuukausia" kuin toukokuu-syyskuu.

Muistan ihan lähivuosilta, että toukokuussakin on tullut sellaisia aamuja, että tien pinta jäässä. Tällöin oli jo kesärenkaat autossa ja ainoa oikea vaihtoehto oli jättää silloin auto kotiin. Silloinkin aika moni muu teki sen päätöksen, että ajettava on, vaikka alla onkin kesärenkaat. Siksi näitä tapahtuu, kun suurin osa ihmisistä on tuollaisia.

Kenellä oikeasti oil talvirenkaat alla tänään Oulun alapuolella?

Minulla.
 
Kenellä oikeasti oil talvirenkaat alla tänään Oulun alapuolella?
Tämä nyt on vähän köyhä argumentti. Suurin osa ihmisistä nyt vain sattuu olemaan tyhmiä ja/tai laiskoja. Vähän sama kysyä kuinka monella on kotivaraa edes pariksi viikoksi. Väitän, että aika harvalla, ja sehän menee myös ketjun aiheeseen.

Olihan tuossa ketjukolarissa huono keli yms huonoa tuuria mukana, mutta vältettävissä olisi ollut. Se nyt tuntuu muutenkin olevan melko yleistä, että ihmiset ajattelevat asioiden vain tapahtuvan syystä x, vaikka omilla toimilla on ollut suuri vaikutus tapahtumiin.
 
Minun pointti oli, että tuolla alueella ei ollut etukäteen mitään suurempaa syytä käyttää vielä talvikumeja. Liian suuri tilannenopeus oli noissa(kin) todellinen ongelma muiden syiden lisäksi.
 
Tämä nyt on vähän köyhä argumentti. Suurin osa ihmisistä nyt vain sattuu olemaan tyhmiä ja/tai laiskoja. Vähän sama kysyä kuinka monella on kotivaraa edes pariksi viikoksi. Väitän, että aika harvalla, ja sehän menee myös ketjun aiheeseen.
Se, että ajaa lokakuun puolivälissä lämpimänä syksynä kesärenkailla, ei ole tyhmyyttä eikä laiskuutta vaan normaalia toimintaa joka voi olla peräti erittäin harkittua. Siis suurimmassa osassa Suomea.

Sen sijaan se, että kelin muuttuessa liukkaaksi ja näkyvyyden surkeaksi jatkaa moottoritiellä on tyhmää. Myös siinä tapauksessa että on niin varovainen että itse hidastaa. Jos moottoritiellä on niin kusiset paikat että joutuu ajamaan hyvin hitaasti eikä näe eteensä, pitää ymmärtää että takaa tulee niitä jotka eivät vittuakaan piittaa siitä, näkeekö eteensä tai onko jarrutuskykyä. Moni ei edes ajattele onko sillä väliä eikä ymmärrä mitä tarkoittaa pito. Sieltä tullaan pois seuraavasta liittymästä jos tilanne on tämä. Suomen munanmittaisilla moottoritieosuuksilla rampista yltää melkein kusemaan seuraavalle rampille. Kenelläkään ei ole niin kiire, että harakirimoottoritiellä tarvitsee jatkaa ajoa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
290 261
Viestejä
4 972 144
Jäsenet
79 747
Uusin jäsen
rippon

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom