Onko niissä Haapajärven koneissa 200v se sitten keksitty versio sähkömoottorista edelleen vai miksi selvität sähkömoottorin ensimmäistä keksijää?
Todennäköisesti sähköllä toimivassa klapikoneessa on vaihtovirtasähkömoottori. Sen keksi Nikola Tesla, joka syntyi Smiljanissa joka on Kroatin vuoriston pikkukylä jossa asuu nykyään n. 500 asukasta, ei varmaan 170 vuotta sittenkään ollut mikään suuri kaupunki.
Ja sen sähkömoottorin lisäksi siinä sähköllä toimivassa klapikoneessa ei tarvita mitäään muuta kehittynyttä elektroniikkaa, muutama yksinkertainen mekaaninen kytkin tai rele riittää.
En ole ihan varma mitä yrität todistaa sillä, että kerrot tietäväsi paremmin myös muiden ihmisten työt? Ehkä pointin maalaisten näköalattomuudesta muihin kuin heidän mielestään "oikeisiin" taitoihin.
Hienosti käännät tämän täysin ylösalaisin. Minun työni on tehdä tuossa se kaikkein vaativin suunnittelutyö, mutta paperinpyörittäjät nimenomaan luulevat tietäväni minua paremmin, miten minun työni tulee organisoida, että saan työni tehtyä.
Meillä oli esim. aiempi projekti hyvin pitkällä kun tajuttiin, että meillä on yksi merkittävä ongelma jonka pystyi korjaamaan/kiertämään yhdellä uudella ominaisuudella, jonka pystyi tekemään parissa viikossa, ja joka oli käytännnössä riskitön. Jos oltaisiin vedetty virallisesta byrokratiasta läpi se, että tehdään tuo muutos "uutena virallisena ominaisuutena", siinä olisi mennyt aivan liian kauan että projekti olisi joko myöhästynyt tai johtoportaalta olisi tullut kommentti että liian myöhäistä tehdä tuollaista muutosta, ei saada korjata, ominaisuudet on jo lukittu projektin aiemmassa vaiheessa eikä niitä saa enää lisätä.
Tein suunnitelman asian korjaamisesta tällä uudella ominaisuudella ja nakitin sen ominaisuuden toteutuksen nuoremmalle työkaverille, joka käytti sen toteuttamiseen kaksi viikkoa aikaa, itse neuvoin vähän vierestä ja tein muita juttuja joita myös piti tehdä.
Kahdessa viikossa meillä oli ratkaisu ongelmaan, johon lupa olisi saatu byrokratialta ehkä kahdessa kuukaudessa (liian myöhään, että ei olisi saatu lupaa). Julkaisimme uuden sisäisen kehitysversion ja kerroimme jälkikäteen, että toteutimme muuten ominaisuuden jolla ongelma saadaan korjattua/kierrettyä. Kaikki, ketkä asiasta kuulivat olivat tyytyväisiä, tosin tämän jälkeen firma (tai ainakin meidän osasto firmasta) on tiukentanut tuntiraportointi- ja tuntisuunnitelmapolitiikkaansa, että nykyään tällaisesta tulisi helpommin valitusta jostain, kun mennään rikkomaan suunnitelmaa vastaan.