Kirjoitellaanpas kun on semmoinen sirkus töissä päällä. Työpaikkana pieni 10 hengen yritys jonka omistajuus on Briteissä sekä rahoittaja myös ja olen tuolla ollut nyt helmikuusta asti projektipäällikkönä. Ensimmäiset ihmeellisyydet tuli esiin jo keväällä, kun omistaja Briteistä oli ottanut yhteyttä juristeihin, että miten saataisiin päiväraha käytäntö pois, eli ei enää niitä maksettaisi. Juristit opastivat ja meille asiaa perusteltiin, että tämä vain siltä varalta, ettei kukaan aio matkustella ylimääräistä vain rahan takia, kun ollaan kuitenkin "vihreä" yritys.
Meillä ei ole työajan seurantaa ollenkaan vaan jos on ylimääräistä töissä, niin voi olla jossain kohtaa myös pois. Ainut ongelma tässä on se, että kysyin kahta päivää tällä tavalla vapaaksi, kun olin ollut talossa 4kk. Tähän väliin on mahtunut työreissu jne. mutta toimitusjohtaja oli sitä mieltä, etten mitenkään ole voinut olla 15h ylimääräistä noiden kahden päivän edestä 4kk aikana. Ja sama nyt, kun yritin lääkärikäynnin takia ottaa 4h vapaaksi töistä, niin sanottiin ettei mm. toissa viikolla ollut työreissu kelpaa tähän muiden päivien lisäksi kun olen ollut pidempään työajalla, sillä "ei sinne mitään 5 tai 10min ylimääräisiä aikoja töissä olleena lasketa". Sanoi, että ilmoita hänelle montako tuntia olet pois, niin otetaan sitten palkasta. Tästä työajasta on keskusteltu muutenkin. Kuulemma jos rahoittaja tulee tänne, niin ravintolaan on lähdettävä syömään, mutta tätä ei lasketa työajaksi. Sanoin, että jos määräät meidät sinne, niin se on työaikaa. Kysyttiin myös, että mitä TES sanoo tähän, niin vastaus oli huutamalla, että: "te ette todellakaan halua sotkea tessiä tähän ja jos näin tehdään, niin sitten katsotaan joka minuutti ja joustaminen loppuu siihen". Eli työnantajan suuntaan pitäisi joustaa, mutta toiseen suuntaan se ei toimi.
Tänään menin sitten toimistolle ja ekana minut otettiin toiseen huoneeseen ja annettiin kirjallinen varoitus. Syyt oli seuraavat: 10.9 palaverissa lueteltujen, kuitenkin jo tiedossa olleiden työtehtävien laiminlyönnin vuoksi 10.9-11.9 välisenä aikana.
Yksi kohdista jotka olen laiminlyönyt menee seuraavasti: Gantt taulukon päivitys 8.9 palaverissa saatujen ohjeiden perusteella, tuohon päivitykseen sain ohjelman JO 10.9 noin klo 13 aikaan. 11.9 olin kotona ja työläppäri toimistolla, kun en halunnut mennä tartuttamaan muita alkavalla flunssalla ja tähän oli lupa. 12.9 olin kokonaan pois, 13.9 oli lauantai, 14.9 sunnuntai, 15.9 maanantai kokonaan pois ja 16.9 kokonaan pois ja nämä siis lääkärintodistuksella. Ja tänään, 17.9 sain tästä varoituksen. Oli listassa muitakin asioita, mutta kaikki pohjautuu viime viikon aikana tekemättä jääneisiin asioihin joille ei ollut asetettu määräaikaa ja kaikille on järkevä selitys, mutta minun selityksiä tänään ei kuunneltu. Sanoi menettäneensä luottamuksen näiden asioiden takia minuun viime viikolla. Aika raju heti antaa kirjallinen varoitus suoraan eikä esim keskustella asioista ensin.
Kyseenalaisti minun motivaatiota tuossa varoituksen yhteydessä ja sanoi, että saat 2kk palkan samantien jos lähdet heti. Pidän tätä hieman outona käytöksenä. Lisäksi saan seuraavan 2kk aikana joka päivän päätteeksi kertoa esihenkilölle, että mitä tein tänään töissä ja mihinkä aikoihin.
Tässä vain pieni osa mitä tuolla firmassa tapahtuu, mutta järjestin muiden projektipäälliköiden kanssa palaverin toimarille jossa puhuimme näistä päivärahoista, bonuksista (luvattiin jo vuosi sitten, että tulee jossain vaiheessa, mutta ei vieläkään ole näkynyt), liikunta- ja kulttuuriedusta jota ei ole, työajan seurannasta jne. Firmassa on kaksi muuta projektipäällikköä jotka on keskusteltuamme havahtuneet näihin ongelmiin ja alkaneet kysellä myös etujen ja muiden perään. Veikkaan tässä olevan osa syy tuosta varoituksesta, kun osuu hyvin yksiin tuon varoituksen kanssa sillä palaveri tästä oli torstaina. Ja ai niin, tuosta torstaista kun olin kotona alkavan flunssan takia, olisin kuulema voinut olla toimistolla jos olisin ottanut läppärin ja mennyt toiseen huoneeseen tekemään töitä.
Kai tästä pitää alkaa johonkin juristiin olla yhteydessä. Kieltäydyin 2kk palkasta vaikka taustalla olen jo pidemmän aikaa katsellut muita töitä. En uskaltanut tässä työmarkkinatilanteessa ottaa riskiä.