Työelämäkeskustelu

Pidä työpaikasta kiinni niin pitkään kuin pystyt ja säästä. Ainakin it-alalla tilanne on nyt surkea. Ei löydy välttämättä työtä vaikka olisit se 30-45 vuotias pitkällä työkokemuksella.
Niin ne tilanteet muuttuu. Itse olen 50++ ja eri alalla. 80-90-luvulla kaikki "ATK"-alaa opiskelleet vietiin koulunpenkiltä suoraan tai jopa kesken koulun. Muutamia vuosia sitten puhuttiin, kuinka kaikki maahanmuuttajat pitää kouluttaa koodaamaan ja lastentarhoihinkin tuli lapsille koodausta leikkiaiheeksi.

No koodaus on vain yksi osa aihetta, mutta silti.

Jos nyt lähtisi jotain resettiä suorittamaan ja kouluttautumaan uudelleen, niin mikä sen takaa että uudessakaan ammatissa töitä olisi tarjolla valmistumisen jälkeen saatika 10-15v tästä eteenpäin?
Eihän sitä tosiaan takaa mikään ja pahimmillaan uusi alanvaihto myöhemmin taas edessä joillain.
Tai ainakin ymmärsin että @Sikatiiker tarkoitti joko yrittäjyyttä tai uuden ammatin opiskelua tuolla "uudella optimilla/unelmalla."
Joo, yleisesti meinasin mitä tahansa se sinulle olisikaan eli uusi työpaikka (otollisin aikahan sitäkin on hakea silloin kun on vielä työpaikka alla), opiskelu tai yrittäjyys. Mitä vain noista.
Mäkin haluaisin tehdä töissä töitä ja viedä asioita eteenpäin, tämä töiden vähyys on tosiaan alkanut ahdistaa aika rajusti sen alun parin kk:n jälkeen, ihan huomioimattakin pelkoa potkuista, kun huomasi että tämä alkaa olla uusi normaali.
Joo, onhan itelläkin ollut toisaalta joskus tollainen pätkä töissä eikä ketään potkittu pellolle eli voi myös alkaa näyttää valoisammalta vähän myöhemmin.

Pitkittyessään tietysti huonompi homma ja nyt on muutenkin tainnut olla yt-kynnys melko alhainen viime vuosina.

Meillä on ollut muutosneuvottelut päällä viimeisen 2 vuotta käytännössä tauotta, uudet alkaa heti kun edelliset loppuu. Ite oon ollut nyt vuoden päivät pääluottamusmiehenä meillä ja näin jälkikäteen ajateltuna, toki kokemusta ja kylmäpäisyyttä karttunut vuodessa paljon, mutta ois kyllä voinu jättää välistäkin tämän homman. Meillä moni ajattelee, että pääsee helpolla ku luottamusmiehiä ei lomautukset koske, mutta yhtäällä itsekin olen lomautettuna kun firmaa pidetään perjantait kiinni. Suht stressaavaa hommaa ku pitäis kuitenkin löytää keinot, lomauttamisten peruuttamiseen, mutta työnantaja venkslaa tavalla tai toisella näyttämään niin, että lomautuksilla on tarve. Eikä sillä sehän on työnantajan velvollisuus katsoa asioita ennakoon ja tehdä päätökset sen perusteella, osakeyhtiön on tehtävä voittoa osakkailleen.

Mieluusti jotain muuta hommaa tekisin, onhan tätä hommaa tehty jo vuodesta 2005 lähtien. Ikää kohta 47 vuotta niin sen uuden aloittaminen on oma lukunsa, ei sillä, etteikö pystyisi, mutta lapset, asuntolaina yms. Muutamaa työpaikkaa olen hakenut, yks ois tärpännyt jo vuosi sitten mutta matkaa liikaa, mutta tiukassa on tänä päivänä työpaikat. Meiltä olis moni lähdössä muutenkin, jos töitä ois tarjolla, kiitos nykyisen työnantajan toimien.

Mutta kävinpä perjantaina tutustumassa yhteen konepajaan. Hakevat siis vakituista kaveria, joko yhtä tai kahta, mutta oppisopimuksella. Tavallaan homma kiinnostais, vaikka ei käytännössä mitään kokemusta raskaankaluston varustamisesta ja korjaamisesta, mutta hommaan opetetaan kädestä pitäen. Lähdeppä sitten oppisopimuksella vakituisesta duunista. Toki tuota vois käydä sen yhden päivän oppimassa kerran viikossa niin kauan ku meillä pidetään firmaa kiinni perjantait.

Kaikenlainen kouluttautuminen uuteenkin hankalaa kun eikös aikuiskoulutustuet ole lakkautettu jne?

Meillä on ollut muutosneuvottelut päällä viimeisen 2 vuotta käytännössä tauotta, uudet alkaa heti kun edelliset loppuu. Ite oon ollut nyt vuoden päivät pääluottamusmiehenä meillä ja näin jälkikäteen ajateltuna, toki kokemusta ja kylmäpäisyyttä karttunut vuodessa paljon, mutta ois kyllä voinu jättää välistäkin tämän homman. Meillä moni ajattelee, että pääsee helpolla ku luottamusmiehiä ei lomautukset koske, mutta yhtäällä itsekin olen lomautettuna kun firmaa pidetään perjantait kiinni. Suht stressaavaa hommaa ku pitäis kuitenkin löytää keinot, lomauttamisten peruuttamiseen, mutta työnantaja venkslaa tavalla tai toisella näyttämään niin, että lomautuksilla on tarve. Eikä sillä sehän on työnantajan velvollisuus katsoa asioita ennakoon ja tehdä päätökset sen perusteella, osakeyhtiön on tehtävä voittoa osakkailleen.

Mieluusti jotain muuta hommaa tekisin, onhan tätä hommaa tehty jo vuodesta 2005 lähtien. Ikää kohta 47 vuotta niin sen uuden aloittaminen on oma lukunsa, ei sillä, etteikö pystyisi, mutta lapset, asuntolaina yms. Muutamaa työpaikkaa olen hakenut, yks ois tärpännyt jo vuosi sitten mutta matkaa liikaa, mutta tiukassa on tänä päivänä työpaikat. Meiltä olis moni lähdössä muutenkin, jos töitä ois tarjolla, kiitos nykyisen työnantajan toimien.

Mutta kävinpä perjantaina tutustumassa yhteen konepajaan. Hakevat siis vakituista kaveria, joko yhtä tai kahta, mutta oppisopimuksella. Tavallaan homma kiinnostais, vaikka ei käytännössä mitään kokemusta raskaankaluston varustamisesta ja korjaamisesta, mutta hommaan opetetaan kädestä pitäen. Lähdeppä sitten oppisopimuksella vakituisesta duunista. Toki tuota vois käydä sen yhden päivän oppimassa kerran viikossa niin kauan ku meillä pidetään firmaa kiinni perjantait.

Kaikenlainen kouluttautuminen uuteenkin hankalaa kun eikös aikuiskoulutustuet ole lakkautettu jne?
Työn ohessa lukemaan inssin paperit? Nykyään voi opiskella joustavasti etänä.

Työn ohessa lukemaan inssin paperit? Nykyään voi opiskella joustavasti etänä.

Itseasiassa tein sen jo 2020-2022. :D Olin aloittanut amk:n 1999 ja inssin paperit jäi vaiheeseen lopputyön osalta kun nämä työt vei ja kaupunkikin vaihtui siinä ajan mittaan. Sitten koulu otti yhteyttä joskus 2019 lopulla, että kiinnostaisko saattaa tutkinto valmiiksi kun käyvät läpi niitä jotka ei koskaan valmistuneet ja nyt ois viimeinen sauma tehdä se. Pari vuotta siihen sitten meni töiden ohessa tai no, ois sen saanut tehtyä kyllä melkolailla samantien, mutta oma hommansa alkaa tyhjästä työstämään asiaa niin otti sen ajan mitä otti ja paperit sain kouraan siinä missä muutkin samassa tilanteessa olleet.

Mukavahan se tietty on CV laittaa, että on AMK-tutkinto ja insinööri, mutta en ainakaan itse koe, että se toisi mitään lisää siihen mitä olen ja osaan tai en osaa.

Kyllä siinäkin on omat haasteensa. Itse olen juuri työn ohessa inssin papereita lukemassa.
Amk-opinnot eivät ole niin haastavia, etteivätkö ne onnistuisi vaikka puolivaloilla. Sitä paitsi nykyään on verkkotentit ja tekoälyt, joiden puolesta opiskelu on helpompaa ja vaivattomampaa kuin koskaan aikaisemmin.

Ja mitäs niillä paperilla sitten tekee kun ne on? Ei ne paperit mikään oikotie onneen ole.
No mitäpä tutkinnoilla yleensä tehdään? Jos työpaikkaa/alaa haluaa vaihtaa, niin aika usein hakijalta odotetaan alan tutkintoa. Ja onhan se aina motivaation osoitus.

Amk-opinnot eivät ole niin haastavia, etteivätkö ne onnistuisi vaikka puolivaloilla. Sitä paitsi nykyään on verkkotentit ja tekoälyt, joiden puolesta opiskelu on helpompaa ja vaivattomampaa kuin koskaan aikaisemmin.
Meillä ainakin osassa tunteja on läsnäolopakko, onneksi ei kaikissa. Jossain tutkinnoissa varmasti helppo mennä läpi yrittämättä. Meillä kyllä useammalla ihmiselle jäänyt kursseja läpäisemättä vaikka yrittävät. Verkkotentit tehdään valvotussa tilassa videovalvonnan alla suljettussa järjestelmässä tai opettajan valvovan silmän alla ja tottakai on seuranta ja sovellusten rajoitus. On myös ihan perinteisiä paperitenttejä. Lisäksi on ryhmätöitä ja labrassa tehtäviä mittauksia yms. Ainakimän omassa tutkinnossa matematiikka on isossa osassa suuressa osassa kursseja. Jos sen kanssa ongelmia niin sitten on enemmänkin ongelmia.

Tekoälyn tms takia esim fysiikassa muutettiin arvostelua niin että numero muodostuu vain tentistä, eikä tentin ja verkkotehtävien yhteissrvosta. Moni taisi saada tehtävistä hyvän numeron mutta ei pärjännyt sitten tentissä. Seuraavan vuonna tehtävät liitto olla tehtynä, mutta antoivat vain tenttioikeuden, eivät vaikuttaneet arvosanaan.

Lisäksi joutuu tekemään erilaisia suunnitellutöitä ja mallinnuksia erilaisilla ohjelmilla, missä tekoälystä ei vielä oikein ole hyötyä.

Viimeksi muokattu:
Meillä ainakin osassa tunteja on läsnäolopakko, onneksi ei kaikissa. Jossain tutkinnoissa varmasti helppo mennä läpi yrittämättä. Meillä kyllä useammalla ihmiselle jäänyt kursseja läpäisemättä vaikka yrittävät. Verkkotentit tehdään valvotussa tilassa videovalvonnan alla suljettussa järjestelmässä tai opettajan valvovan silmän alla ja tottakai on seuranta ja sovellusten rajoitus. On myös ihan perinteisiä paperitenttejä. Lisäksi on ryhmätöitä ja labrassa tehtäviä mittauksia yms. Ainakimän omassa tutkinnossa matematiikka on isossa osassa suuressa osassa kursseja. Jos sen kanssa ongelmia niin sitten on enemmänkin ongelmia.

Tekoälyn tms takia esim fysiikassa muutettiin arvostelua niin että numero muodostuu vain tentistä, eikä tentin ja verkkotehtävien yhteissrvosta. Moni taisi saada tehtävistä hyvän numeron mutta ei pärjännyt sitten tentissä. Seuraavan vuonna tehtävät liitto olla tehtynä, mutta antoivat vain tenttioikeuden, eivät vaikuttaneet arvosanaan.

Lisäksi joutuu tekemään erilaisia suunnitellutöitä ja mallinnuksia erilaisilla ohjelmilla, missä tekoälystä ei vielä oikein ole hyötyä.
Mitä olen ymmärtänyt, niin keskimäärin taso ei ole kovin haastava. Pääsykokeissakaan ei taideta kummoista matematiikan osaamista vaatia. Ja jos haluaa mennä sieltä mistä aita on matalin, niin kursseista pääsee kyllä läpi kovin vähällä effortilla.

Mitä olen ymmärtänyt, niin keskimäärin taso ei ole kovin haastava. Pääsykokeissakaan ei taideta kummoista matematiikan osaamista vaatia. Ja jos haluaa mennä sieltä mistä aita on matalin, niin kursseista pääsee kyllä läpi kovin vähällä effortilla.

Pääsykokeissa riippuu kanssa onko menossa tekniselle vai humanistiselle alalle. Pääsykokeet ovat erilaiset, toisessa on enemmän matikka ja fysiikkaa, toisessa jotain tunneäly yms höpinää.

Joillekin aloille on sitten enemmän tunkua niin että vain muuta valitaan valintakokeiden perusteella. Omassa tutkinnossa taisi 15 henkeä tulla valintakokeen kautta, siinä jos 100 yrittäjää niin pitää silti olla siellä top 15:sta että pääsee läpi. Tottakai jos kaikki ovat huonoja niin huonoilla pisteillä pääsee sisään.

Esim omaan tutkintoon vuonna 2024 oli 366 hakijaa joista luokkaa n. puolet tulee pääsykokeen kautta. Kaikki eivät tietenkään ota paikkaa vastaan jos ovat hakeneet useampaan tutkintoon samalla.

Itse opiskelin aikoinaan 20v sitten teknikosta AMK inssiksi. Ei se taso niin ihmeellinen ole, mutta karsii kyllä sekin. Kurssin taisi aloittaa 35 henkeä ja paperit sai joku 10kpl. Kaikki valmistuneet ja paperit saaneet etenivät urallaan.

Ne keskeyttäneet eivät päässeet matemaattisista aineista tai kielistä läpi, harjoitustehtäviä jäi tekemättä tai päättötyö vaiheeseen. Osa jätti heti alussa ekan vuoden syksyllä leikin kesken kun olisi pitänyt lukea kokeisiin ja tehdä kotitehtäviä. ”Ei ole aikaa” on klassikkovastaus.

Jos ei muuta, niin kyllä amk läpäisy kertoo edes sen, että on ollut jonkinlainen motivaatio opiskella ja kyky oppia jotakin. Meidänkin ryhmässä 2/3:lla ei ollut.

Jos opiskelusta ei tule yhtään mitään, silloin aika havoin on työssäkään motivaatiota ta paukkuja oppia ja kehittyä. Itse olisin aika nihkeä palkkaamaan amk:ssa keskeyttänyttä.

Viimeksi muokattu:
Riippuu oppilaitoksesta hyvin paljon ilmeisesti. Kuulostaa osassa olevan tosi korkealla rima omaan kokemukseen verrattuna. Omassa korpiamkissa oli etusijalla tutkinnon työntäminen kouraan niin suomalaisille, afrikkalaisille kuin venäläisillekin opiskelijoille osaamistasosta riippuen.

Tentit arvioitiin niin että saatiin räikeimpiä poikkeuksia lukuunottamatta kaikki kursseista läpi ja tehtävillä sai korotettua arvosanaa sieltä ykkösestä ylöspäin jos tentti meni säälistä läpi.

Suurin osa opiskelijoista oli alalla aivan untuvikkoja ja onkin suoranainen ihme että tosta amkista kelpasi porukka vielä työelämäänkin. Näin pikkuamkista kymmenen vuotta sitten valmistuneena.

Edit:
@B12 muistuttikin jostain minkä olin jo unohtanut. Aloittajistahan tosiaan meidänkin luokalla puolet jätti homman kesken. Musta tuntui että he tekivät sen vain siksi ettei huvittanut tehdä mitään. Oli tuo elämänvaihe itellekin hyvin paljon kahvia, tupakkaa, kaljaa, makaronia ja jauhelihaa sekä pitkään nukkumista.

Kuitenkin kursseista pääsi pääasiassa ekalla yrittämällä läpi jos ei saman kurssin luentoja skipannut joka viikko, kuunteli sen verran että asiakokonaisuuksista jäi jonkinlainen käsitys ja yritti tenteissä parhaansa.

Riippuu oppilaitoksesta hyvin paljon ilmeisesti. Kuulostaa osassa olevan tosi korkealla rima omaan kokemukseen verrattuna. Omassa korpiamkissa oli etusijalla tutkinnon työntäminen kouraan niin suomalaisille, afrikkalaisille kuin venäläisillekin opiskelijoille osaamistasosta riippuen.

Tentit arvioitiin niin että saatiin räikeimpiä poikkeuksia lukuunottamatta kaikki kursseista läpi ja tehtävillä sai korotettua arvosanaa sieltä ykkösestä ylöspäin jos tentti meni säälistä läpi.

Suurin osa opiskelijoista oli alalla aivan untuvikkoja ja onkin suoranainen ihme että tosta amkista kelpasi porukka vielä työelämäänkin. Näin pikkuamkista kymmenen vuotta sitten valmistuneena.

Edit:
@B12 muistuttikin jostain minkä olin jo unohtanut. Aloittajistahan tosiaan meidänkin luokalla puolet jätti homman kesken. Musta tuntui että he tekivät sen vain siksi ettei huvittanut tehdä mitään. Oli tuo elämänvaihe itellekin hyvin paljon kahvia, tupakkaa, kaljaa, makaronia ja jauhelihaa sekä pitkään nukkumista.

Kuitenkin kursseista pääsi pääasiassa ekalla yrittämällä läpi jos ei saman kurssin luentoja skipannut joka viikko, kuunteli sen verran että asiakokonaisuuksista jäi jonkinlainen käsitys ja yritti tenteissä parhaansa.
Normilahjoilla AMK ei ole ylitsepääsemättömän vaikea. Se on kuitenkin siinä mielessä armoton, että jokainen kurssi pitää läpäistä ja jokainen harjoitustyö tehdä ja palauttaa ml päättötyö. Ei se niin vaikeaa ole, mutta jos ei ole valmis tekemään yhtään mitään, niin se oli sitten siinä. Meilläkin keskeyttäneet ja paperitta jääneet olivat noita ”ehtii tän tehdä sitten syksyllä/keväällä”. Voin sanoa, että jos ei huvita nyt, niin vielä vähemmän huvittaa tai on aikaa tehdä niitä rästejä vuoden tai kahden päästä.

Opiskelu kannattaa aina, mutta jos aloitat, käy loppuun, tai älä hukkaa omaa ja muiden aikaa aloittamalla ja keskeyttämällä motivaation puutteeseen. Meilläkin osa roikkui mukana jostakin syystä rästien kertyessä ja saaden hylsyjä kokeista, kun ei ollut ”aikaa” lukea. Aikuisopiskelijoita kuitenkin.

Itse opiskelin aikoinaan 20v sitten teknikosta AMK inssiksi. Ei se taso niin ihmeellinen ole, mutta karsii kyllä sekin. Kurssin taisi aloittaa 35 henkeä ja paperit sai joku 10kpl. Kaikki valmistuneet ja paperit saaneet etenivät urallaan.

Ne keskeyttäneet eivät päässeet matemaattisista aineista tai kielistä läpi, harjoitustehtäviä jäi tekemättä tai päättötyö vaiheeseen. Osa jätti heti alussa ekan vuoden syksyllä leikin kesken kun olisi pitänyt lukea kokeisiin ja tehdä kotitehtäviä. ”Ei ole aikaa” on klassikkovastaus.

Jos ei muuta, niin kyllä amk läpäisy kertoo edes sen, että on ollut jonkinlainen motivaatio opiskella ja kyky oppia jotakin. Meidänkin ryhmässä 2/3:lla ei ollut.

Jos opiskelusta ei tule yhtään mitään, silloin aika havoin on työssäkään motivaatiota ta paukkuja oppia ja kehittyä. Itse olisin aika nihkeä palkkaamaan amk:ssa keskeyttänyttä.

Vähän vastaava kokemus AMK:sta (inssiopinnot) jo 90-luvun lopulta, aloittaneista 40 henkilöstä 4v jälkeen paperit sai ulos tasan puolet eli 20. Lopuista merkittävällä osalla oli niin paljon rästejä, että viideskään vuosi tuskin riitti niiden kiinni kuromiseen. En tiedä mitä näistä sitten lopulta tuli ja moneltako jäi ne paperit kokonaan saamatta.

Ei ne opinnot mitenkään erityisen haastavia olleet, mutta vaativat kuitenkin pänttäämistä, luennoilla istumista ja harjoitustehtävien tekoa, ts. työtä.

• Tykkää
Reactions: B12
Aina ei elämänvalinnat osu nappiin. Perjantaina oli eka päivä uudessa työpaikassa ja huomenna maanantaina taidan soittaa että en enää tule. Heti alusta asti oli outo fiilis ettei ole oikein tervetullut eikä paikka tuntunut omalta. Firma on pieni perheyritys jossa nykyinen henkilökunta on varmaan tiivis porukka. Lisäksi olematon perehdytys ja satunnaisten nakkitehtävien keksiminen sai koko homman tuntumaan tet-harjoittelulta. Vaihtoehtoinahan tässä on katsella jotain uutta tai kysyä paluuta vanhaan. En usko että kannattaa itseä kiusata käymällä tuolla väkisin.

Aina ei elämänvalinnat osu nappiin. Perjantaina oli eka päivä uudessa työpaikassa ja huomenna maanantaina taidan soittaa että en enää tule. Heti alusta asti oli outo fiilis ettei ole oikein tervetullut eikä paikka tuntunut omalta. Firma on pieni perheyritys jossa nykyinen henkilökunta on varmaan tiivis porukka. Lisäksi olematon perehdytys ja satunnaisten nakkitehtävien keksiminen sai koko homman tuntumaan tet-harjoittelulta. Vaihtoehtoinahan tässä on katsella jotain uutta tai kysyä paluuta vanhaan. En usko että kannattaa itseä kiusata käymällä tuolla väkisin.
perheyritykset ovat omituisia monarkioita. En menisi enää yhteenkään sellaiseen töihin tai enemmänkin rakentaisi mitään elämässäni sellaisen työpaikan varaan. Ne on varmaan kivoja jos sattuu tuntemaan kuninkaan, mutta muutoin ne on aika ankeita paikkoja. Etenemismahdollisuudet on nolla, jos kuningas on päättänyt sinun olevan joku renki.

Kannattaa nyt katsoa ensi viikko vielä, mutta jos sekin näyttää ankealta niin sitte vaan pois heti.

Ehkä nyt vähän päivää pidempään kannattaa katsoa…
Ymmärrän näkökulman mutta tässä tapauksessa yhden yön pohdinta riitti omalla kohdalla että en halua jatkaa kyseisessä paikassa. Tyhjän päälle en jää vaan voin herätellä vanhaa yritystoimintaa aktiivisemmaksi jos ei saada sorvattua uutta sopparia vanhaan työpaikkaan. Ja vanhankin duunin kanssa on jo oltu jutuissa.

Itsellä duunit loppumassa tammikuun jälkeen. Raivoisa työnhaku käynnissä ja onpa taas erikoinen tilanne.

Yhdessä haastattelussa, minne ei sinänsä koulutusvaatimuksia, olin ja hakijoita reilu 120.
Toinen mihin laitoin menemään, mihin on koulutusvaatimus, niin reilu 50 hakijaa.
Varmaan sama toistuu näissä muissakin, minne papereita laittamassa.

Aina ollut alalla, missä töitä riittää ja vielä muutama vuosi sitten olivat tyytyväisiä jos hakijoita oli 6-7.

Itsellä sentään työkokemusta eri puolilta kenttää jo paljon. Tiukassa ovat nämä alalle just valmistuvat, kun kokemusta
ei ole. Niiden vaikea kyllä löytää mitään.

Kahtotaan miten käy itselle. Luottavaisin mielin, että jotain löytyy, mutta silti vähän pelko persiissä.

Toki ihan mielellään sitä pitäisi pari kuukautta loisimistaukoa, kun ei ole vuoteen ollut lomaakaan.

Kirjoitellaanpas kun on semmoinen sirkus töissä päällä. Työpaikkana pieni 10 hengen yritys jonka omistajuus on Briteissä sekä rahoittaja myös ja olen tuolla ollut nyt helmikuusta asti projektipäällikkönä. Ensimmäiset ihmeellisyydet tuli esiin jo keväällä, kun omistaja Briteistä oli ottanut yhteyttä juristeihin, että miten saataisiin päiväraha käytäntö pois, eli ei enää niitä maksettaisi. Juristit opastivat ja meille asiaa perusteltiin, että tämä vain siltä varalta, ettei kukaan aio matkustella ylimääräistä vain rahan takia, kun ollaan kuitenkin "vihreä" yritys.

Meillä ei ole työajan seurantaa ollenkaan vaan jos on ylimääräistä töissä, niin voi olla jossain kohtaa myös pois. Ainut ongelma tässä on se, että kysyin kahta päivää tällä tavalla vapaaksi, kun olin ollut talossa 4kk. Tähän väliin on mahtunut työreissu jne. mutta toimitusjohtaja oli sitä mieltä, etten mitenkään ole voinut olla 15h ylimääräistä noiden kahden päivän edestä 4kk aikana. Ja sama nyt, kun yritin lääkärikäynnin takia ottaa 4h vapaaksi töistä, niin sanottiin ettei mm. toissa viikolla ollut työreissu kelpaa tähän muiden päivien lisäksi kun olen ollut pidempään työajalla, sillä "ei sinne mitään 5 tai 10min ylimääräisiä aikoja töissä olleena lasketa". Sanoi, että ilmoita hänelle montako tuntia olet pois, niin otetaan sitten palkasta. Tästä työajasta on keskusteltu muutenkin. Kuulemma jos rahoittaja tulee tänne, niin ravintolaan on lähdettävä syömään, mutta tätä ei lasketa työajaksi. Sanoin, että jos määräät meidät sinne, niin se on työaikaa. Kysyttiin myös, että mitä TES sanoo tähän, niin vastaus oli huutamalla, että: "te ette todellakaan halua sotkea tessiä tähän ja jos näin tehdään, niin sitten katsotaan joka minuutti ja joustaminen loppuu siihen". Eli työnantajan suuntaan pitäisi joustaa, mutta toiseen suuntaan se ei toimi.

Tänään menin sitten toimistolle ja ekana minut otettiin toiseen huoneeseen ja annettiin kirjallinen varoitus. Syyt oli seuraavat: 10.9 palaverissa lueteltujen, kuitenkin jo tiedossa olleiden työtehtävien laiminlyönnin vuoksi 10.9-11.9 välisenä aikana.
Yksi kohdista jotka olen laiminlyönyt menee seuraavasti: Gantt taulukon päivitys 8.9 palaverissa saatujen ohjeiden perusteella, tuohon päivitykseen sain ohjelman JO 10.9 noin klo 13 aikaan. 11.9 olin kotona ja työläppäri toimistolla, kun en halunnut mennä tartuttamaan muita alkavalla flunssalla ja tähän oli lupa. 12.9 olin kokonaan pois, 13.9 oli lauantai, 14.9 sunnuntai, 15.9 maanantai kokonaan pois ja 16.9 kokonaan pois ja nämä siis lääkärintodistuksella. Ja tänään, 17.9 sain tästä varoituksen. Oli listassa muitakin asioita, mutta kaikki pohjautuu viime viikon aikana tekemättä jääneisiin asioihin joille ei ollut asetettu määräaikaa ja kaikille on järkevä selitys, mutta minun selityksiä tänään ei kuunneltu. Sanoi menettäneensä luottamuksen näiden asioiden takia minuun viime viikolla. Aika raju heti antaa kirjallinen varoitus suoraan eikä esim keskustella asioista ensin.

Kyseenalaisti minun motivaatiota tuossa varoituksen yhteydessä ja sanoi, että saat 2kk palkan samantien jos lähdet heti. Pidän tätä hieman outona käytöksenä. Lisäksi saan seuraavan 2kk aikana joka päivän päätteeksi kertoa esihenkilölle, että mitä tein tänään töissä ja mihinkä aikoihin.

Tässä vain pieni osa mitä tuolla firmassa tapahtuu, mutta järjestin muiden projektipäälliköiden kanssa palaverin toimarille jossa puhuimme näistä päivärahoista, bonuksista (luvattiin jo vuosi sitten, että tulee jossain vaiheessa, mutta ei vieläkään ole näkynyt), liikunta- ja kulttuuriedusta jota ei ole, työajan seurannasta jne. Firmassa on kaksi muuta projektipäällikköä jotka on keskusteltuamme havahtuneet näihin ongelmiin ja alkaneet kysellä myös etujen ja muiden perään. Veikkaan tässä olevan osa syy tuosta varoituksesta, kun osuu hyvin yksiin tuon varoituksen kanssa sillä palaveri tästä oli torstaina. Ja ai niin, tuosta torstaista kun olin kotona alkavan flunssan takia, olisin kuulema voinut olla toimistolla jos olisin ottanut läppärin ja mennyt toiseen huoneeseen tekemään töitä.

Kai tästä pitää alkaa johonkin juristiin olla yhteydessä. Kieltäydyin 2kk palkasta vaikka taustalla olen jo pidemmän aikaa katsellut muita töitä. En uskaltanut tässä työmarkkinatilanteessa ottaa riskiä.
Heitelläänpä tähän nykytilanne. Menin lokakuun puolivälissä normaalisti töihin ja ihmettelin, kun tunnelma oli niin outo. Vitsailin muille viesteillä, kun toimarilla oli kiire tulostella papereita, että varmaan tulostelee Tikitin irtisanomislappuja. No meni 30min ja minut pyydettiin käytävään ja sanottiin, että tuotannollista ja taloudellisista syistä saan lähteä ja viimeinen päivä on nyt. Paskapuhetta nuo syyt vaan eiköhän syy ollut siinä, että väänsin vastaan työntekijän oikeuksista. No minulle se ja sama. Käteen annettiin loppuvuoden palkka ja lähdin sieltä sitten.

Tuon varoituksen jälkeen olin hakenut entistä enemmän muita töitä ja kahdessa työpaikassa jäin toiseksi hakuvaiheessa ja varsinkin toinen niistä oli todella raskas psykologin testeineen. Tein ensin 3h testejä netin välityksellä joissa osassa oli aikaraja ja sitten minulla oli palaveri tämän testin tehneen firman psykologin kanssa jossa mukana oli myös rekryävä esihenkilö kamera pois päältä, mutta koko puolitoista tuntia kuunnellen, että miltä minusta tuntui siinä ja siinä vaiheessa kun projekti ei mennytkään onnistuneesti jne. Valitsivat sitten tähän työhön toisen sen takia, että se asui Oulussa jossa heidän pääkonttori oli. No ei siinä, uusia hakuja vaan menemään.

Laitoin hakemuksen erääseen firmaan ja sieltä oltiin yhteydessä, että kiinnostaisiko tämmöinen rooli ja olin silleen, että jutellaan ihmeessä lisää. Yhden haastattelun jälkeen totesivat, että tervetuloa. Palkka 800e/kk parempi kuin edellisessä ja bonarit voi olla maksimissaan 30% vuoden palkasta. Etätyöt ja jonkun verran matkustelua tiedossa ja sehän maistuu oikein hyvältä.

Mitä jäi käteen vaihdosta:
- Olo parani ihan älyttömästi, kun ei enää ahdistanut tuo työpaikka. Uniongelmat ja paha fiilis jäi taakse.
- 800e parempi palkka, bonarit, etätyö jne.
- Mielenkiintoisempi rooli ja sen pääsee luomaan tyhjästä, mikä maistuu minulle tosi hyvin.
- Loppuvuoden palkat edellisestä firmasta.

Tuon varoituksen jälkeen olin hakenut entistä enemmän muita töitä ja kahdessa työpaikassa jäin toiseksi hakuvaiheessa ja varsinkin toinen niistä oli todella raskas psykologin testeineen. Tein ensin 3h testejä netin välityksellä joissa osassa oli aikaraja ja sitten minulla oli palaveri tämän testin tehneen firman psykologin kanssa jossa mukana oli myös rekryävä esihenkilö kamera pois päältä, mutta koko puolitoista tuntia kuunnellen, että miltä minusta tuntui siinä ja siinä vaiheessa kun projekti ei mennytkään onnistuneesti jne. Valitsivat sitten tähän työhön toisen sen takia, että se asui Oulussa jossa heidän pääkonttori oli. No ei siinä, uusia hakuja vaan menemään.
Olitko kenties Psyconin testejä tekemässä? Kuulostaa niin tutulta tuo. Itse kun hain töitä, sain todellakin ravata näissä psykatesteissä, tehdä logiikkatestejä, palikkatestejä, numeerisia ja matemaattisia testejä. Siihen päälle ryhmätyötä, case-esimerkkitestejä ja vielä psykan haastis päälle. Ihan järkyttävän monta tuntia ja koska tottakai piti olla paikan päällä, siihen tuli ihan kivat määrät ajelua vielä päälle.

Mitä jäi käteen vaihdosta:
- Olo parani ihan älyttömästi, kun ei enää ahdistanut tuo työpaikka. Uniongelmat ja paha fiilis jäi taakse.
- 800e parempi palkka, bonarit, etätyö jne.
- Mielenkiintoisempi rooli ja sen pääsee luomaan tyhjästä, mikä maistuu minulle tosi hyvin.
- Loppuvuoden palkat edellisestä firmasta.

Ja tämähän se tässä. Itse sain sitten lopuksi (tämäkin tuli ihan Linkkarista) hyvän työn, palkka on about samaa mitä oli ennenkin, mutta stressiä vähemmän ja työt mielenkiintoisempia. Enää en koskaan mene mihinkään pieneen yritykseen töihin, joissa on "perheportretti" seinällä. Ehkä isot firmat ovat kasvottomia, mutta ainakin niissä jos on hyvä HR, toimii asiat just kuten pitää, eikä työntekijöiden oikeuksia poljeta surutta.

Pääsykokeissa riippuu kanssa onko menossa tekniselle vai humanistiselle alallle.
Omat kokemulset nyt jostsin 20v takaa, mutta ainakin silloin tuo AMK:n (stadia) pääsykoe oli ihan yläkoulumatikkaa ja fysiikka/kemia jotain lukion ykköskurssin tasoa, missä ei varsinaisesti tarvinnut osata mitään erityistä vaan fiksu ihminen selviäisi hommasta ihan vain päättelykyvyllä vaikkei olisi kirjoja koskaan avannut.

Tää ehkä siltä kantilta että olen hyvin skeptinen sen suhteen että nuo pääsykoevaatimukset olivat ainakaan kiristyneet tässä ajan saatossa.

Olitko kenties Psyconin testejä tekemässä? Kuulostaa niin tutulta tuo. Itse kun hain töitä, sain todellakin ravata näissä psykatesteissä, tehdä logiikkatestejä, palikkatestejä, numeerisia ja matemaattisia testejä. Siihen päälle ryhmätyötä, case-esimerkkitestejä ja vielä psykan haastis päälle. Ihan järkyttävän monta tuntia ja koska tottakai piti olla paikan päällä, siihen tuli ihan kivat määrät ajelua vielä päälle.

Ja tämähän se tässä. Itse sain sitten lopuksi (tämäkin tuli ihan Linkkarista) hyvän työn, palkka on about samaa mitä oli ennenkin, mutta stressiä vähemmän ja työt mielenkiintoisempia. Enää en koskaan mene mihinkään pieneen yritykseen töihin, joissa on "perheportretti" seinällä. Ehkä isot firmat ovat kasvottomia, mutta ainakin niissä jos on hyvä HR, toimii asiat just kuten pitää, eikä työntekijöiden oikeuksia poljeta surutta.
Oli Momentous nimisestä firmasta tuo heidän palvelu. 7 osiota joissa just numeerinen, verbaalinen ja looginen päättely aikarajalla ja sitten 4 muuta osiota ilman sitä. Ei tämmöisiä itselle ollut aiemmin vastaan ja toivottavasti jäi viimeiseksi :lol:

Oli Momentous nimisestä firmasta tuo heidän palvelu. 7 osiota joissa just numeerinen, verbaalinen ja looginen päättely aikarajalla ja sitten 4 muuta osiota ilman sitä. Ei tämmöisiä itselle ollut aiemmin vastaan ja toivottavasti jäi viimeiseksi :lol:
Okei, sama sapluuna eri firma. Mä mietin kun noita tein useamman tässä, et kuinka paljon tuo mahtaa maksaa työnantajalle kokonaisuudessaan. Kuitenkin noi testit täytyy järkätä, käydä läpi, analysoida, pitää olla fasilitoidut ryhmätyöt ja case-esimerkit ja ties mitä. Itsellä jäi kyllä Psyconista tosi paska maku suuhun, kun se psykologi haastattelussa heitti useampaan otteeseen "ja kun sua ei valit- siis jos sua ei valita tähän rooliin, niin...". Muutenkin se naispsyka oli äärimmäisen koppava ja nenänvartta pisin katsova tapaus. Kävin yhteensä neljä eri psykatestia läpi, joista jokaisesta tuli mailiin myös yhteenveto. Kolme muuta olivat about samanlaisia kaikki, nosti esiin vahvuuksia ja sen sellaista, mutta tää Psycon oli ihan 180 astetta toiseen suuntaan. Ilmeisesti sillä oli paha päivä tai jotain.

Ei tulisi mieleenikään mennä töihin firmaan joka näitä käyttää. Jos rekryprosessia ei osata hoitaa niin pääsääntöisesti firmassa muutkin asiat on hoidettu päin persettä.
Niin. Onhan sitä työpaikkoja missä psykologiset testit ovat vaatimuksena läpäistä. Esimerkkinä ratatyövastaavan pätevyys edellyttää mm. psyk.testejä.

Omat kokemulset nyt jostsin 20v takaa, mutta ainakin silloin tuo AMK:n (stadia) pääsykoe oli ihan yläkoulumatikkaa ja fysiikka/kemia jotain lukion ykköskurssin tasoa, missä ei varsinaisesti tarvinnut osata mitään erityistä vaan fiksu ihminen selviäisi hommasta ihan vain päättelykyvyllä vaikkei olisi kirjoja koskaan avannut.

Tää ehkä siltä kantilta että olen hyvin skeptinen sen suhteen että nuo pääsykoevaatimukset olivat ainakaan kiristyneet tässä ajan saatossa.

Kyllä itsekin niistä "läpi" pääsin vaikka oli joku 20v edellisistä matikan tunneista. Mutta eihän pelkkä pääsykokeen "läpäisy" takaa opiskelupaikkaa koska niitä on rajoitettu määärä. esim 100 hakijasta vain 15 parasta saa paikan.
omassa pääsykokeessa oli jotain heilurin taajuuksien/amplitudin muutoksista, uraanin hajoamisesta, autojen nopeuksista ja koska kohtaavat. jotain sanallisia päättelytehtäviä. ote jostain englanninkielisestä syöpätutkimuksesta josta piti korvata puuttuvat sanat neljästä vaihtoehdosta jne.

tässä on jotain esimerkkejä nykyisistä tehtävistä ja niiden pisteytyksestä.

Enää en koskaan mene mihinkään pieneen yritykseen töihin, joissa on "perheportretti" seinällä. Ehkä isot firmat ovat kasvottomia, mutta ainakin niissä jos on hyvä HR, toimii asiat just kuten pitää, eikä työntekijöiden oikeuksia poljeta surutta.

Sama. Joitakin vuosia sitten tuli vaihdettua isosta yrityksestä selvästi pienempään, jossa HR:ää ei käytännössä ollut. Kokemusta voisi kuvailla yhdellä, joskin hyvin epäselvällä lauseella: Voi vittu sitä pään hakkaamista seinään, kuinka pielessä vaan asiat voi olla.

Olin aiemmassa duunissa ollut aika totaalisen kyllästynyt HR:n toimintaan, mutta sitten pikku firmassa sitä huomasi, että olihan se isossa firmassa ihan kiva, kun kaikilla oli about samat säännöt. Eikä ollut silleen, että jos ei naama miellyttänyt, niin tie oli kivinen firman sisällä. Perheenjäsenillä oli omat sääntönsä, suosikeilla omat ja inhokit sitten kyllä huomasivat, että jokin on pielessä.

Statistiikka

Viestiketjuista
292 162
Jäsenet
80 230
Uusin jäsen
ykmatias

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom