Työelämäkeskustelu

Pointti noissa mun viesteissä oli painottaa kahta erilaista esimerkkiä. Toinen sellainen yritys missä tieto virtaa, toinen missä ei virtaa. Helppo on johdon siiloutua ja olla liian kaukana todellisuudesta tai työntekijän kokea ettei häntä kuunnella ja sen takia tehdään hommat vasemmalla kädellä tai ei nosteta esim. hyviä kehitysideoita esiin(ei ne kuitenkaan mua kuuntele). Pahin juttu mikä tullut vastaan managerit jotka käyttävät tietoa vallan välineenä ja tarkoituksella panttaavat tietoa vaikka yrityksen kannalta olisi parempi että muutkin tietäisivät.
Pahimmillaan esität jonkun idean palaverissa isolla kokoonpanolla ja esimiehesi kertoo kaikkien kuullen että tohon ei enää keskitytä tai ollaan päätetty näin ja noin. Eli välinpitämätön esimies joka ei vaivaudu preppaamaan palavereihin tai edes kommunikoimaan niin että olisit ajan tasalla. Juuri tota tiedon panttaamista kahdella eri tapaa: viestisi ei etene ylemmäs ja viestit ylhäältä ei tule sinulle asti. Esimiehestä tulee tulppa sinun tiedonkulullesi ja se antaa vaikutelman ettei sinulla ole merkitystä. Alkaa vituttaa hyvin lyhyessä ajassa ja syö motivaatiota pikavauhtia.

Vieläkin syvemmälle mennään siinä kohtaa, kun esimies ensin tyrmää ideasi kahden kesken. Hän saattaa sanoa, ettei ajatus ole "strategian mukainen", "budjettia ei ole" tai se on yksinkertaisesti "huono idea". Viesti on selvä: älä jatka tästä, tämä ei lennä.

Mutta sitten koittaa se hetki yhteisessä kokouksessa, kun johto tai laajempi tiimi on paikalla. Yhtäkkiä esimies avaa suunsa ja esittää tismalleen saman idean omana keksintönään. Hän ottaa vastaan kehut ja nyökkäilee tyytyväisenä, kun muut ihastelevat "hänen" oivallustaan.

Vieläkin syvemmälle mennään siinä kohtaa, kun esimies ensin tyrmää ideasi kahden kesken. Hän saattaa sanoa, ettei ajatus ole "strategian mukainen", "budjettia ei ole" tai se on yksinkertaisesti "huono idea". Viesti on selvä: älä jatka tästä, tämä ei lennä.

Mutta sitten koittaa se hetki yhteisessä kokouksessa, kun johto tai laajempi tiimi on paikalla. Yhtäkkiä esimies avaa suunsa ja esittää tismalleen saman idean omana keksintönään. Hän ottaa vastaan kehut ja nyökkäilee tyytyväisenä, kun muut ihastelevat "hänen" oivallustaan.
Tuossa olisi erinomainen tilaisuus kehua hyvää ideaa ja kysyä yhtä vilpittömästi mikä sai esimiehen muuttamaan mielensä, kun silloin kun esitit tämän ajatuksen aiemmin hänelle sinulle jäi niin vahva vaikutelma että hän oli vahvasti sillä kannalla ettei tämän kanssa voida edetä :D.

Viimeksi muokattu:
Tuossa olisi erinomainen tilaisuus kehua hyvää ideaa ja kysyä yhtä vilpittömästi mikä sai esimiehen muuttamaan mielensä, kun silloin kun esitit tämän ajatuksen aiemmin hänelle sinulle jäi niin vahva vaikutelma että hän oli vahvasti sillä kannalla ettei tämän kanssa voida edetä :D.
Tällainen ideana kiva, mutta kontrollifriikki psykopaattiesihenkilö yleensä junailee asiat niin että alaisen positio on sietämätön jos käy vastakarvaan. Toki voi heitellä ohi esimiehen ideat jo alunalkaen käyttämällä firman chattia/laajaa email-jakelua tms.

Kerran mulla ollut kuvauksenkaltainen esimies. Ei se tilanne korjaantunut ennen kuin pääsi toiseen tiimiin. Vaikka esimiehen esimies oli mun puolella asioissa niin olipa silti kurjaa olla töissä kun "sori et saa palkankorotusta, tuossa sulle paskanakki jne." Esimiehen esimies onneksi palkka-asiat korjasi(en käynyt valittamassa hänelle.) ja Tämä johti siihen että mun tilanne tiimissä kurjistui entisestään kun esimiehen ego koki kolauksen. Se palaveri kun esimies joutui 1:1 palaverissa kertomaan, että sinulle on myönnetty iso erikoisbonus... Näki että kihisi kiukusta kun joutui tuon kertomaan.

Tällainen ideana kiva, mutta kontrollifriikki psykopaattiesihenkilö yleensä junailee asiat niin että alaisen positio on sietämätön jos käy vastakarvaan. Toki voi heitellä ohi esimiehen ideat jo alunalkaen käyttämällä firman chattia/laajaa email-jakelua tms.

Kerran mulla ollut kuvauksenkaltainen esimies. Ei se tilanne korjaantunut ennen kuin pääsi toiseen tiimiin. Vaikka esimiehen esimies oli mun puolella asioissa niin olipa silti kurjaa olla töissä kun "sori et saa palkankorotusta, tuossa sulle paskanakki jne." Esimiehen esimies onneksi palkka-asiat korjasi(en käynyt valittamassa hänelle.) ja Tämä johti siihen että mun tilanne tiimissä kurjistui entisestään kun esimiehen ego koki kolauksen. Se palaveri kun esimies joutui 1:1 palaverissa kertomaan, että sinulle on myönnetty iso erikoisbonus... Näki että kihisi kiukusta kun joutui tuon kertomaan.
Ylipäätään tollainen egojen taistelu on jo lähtökohtaisesti varmin paskan työpaikan tae.

Ylipäätään tollainen egojen taistelu on jo lähtökohtaisesti varmin paskan työpaikan tae.
Näin on. EGO olis syytä jättää kotiin kun menee töihin. Parhaat mun tuntemat johtajat ja työkaverit olleet juurikin hyvin pienellä ego:lla. Kaikilta voi oppia, miettiä asiat usealta kantilta, löytää parhaat ratkaisut. Koko tiimi voi näyttää hyvältä, yhden menestys ei ole toiselta pois, ei ole nollasummapeli. Tiimihommia, ei minäminäminä hommia.

Viimeksi muokattu:

Minulle sattui juuri tällainen esihenkilö. Vielä päälle, että oli narsisti ja pystyi valehtelemaan parantaakseen omaa asemaa ja vahingoitti tahallaan muita.
Olin alkuun tutkan alla, mutta tyhmyyttäni kuvittelin tosiasioiden puhuvan puolestani. Virhe.
Tämä parani vasta lähdettyäni tiimistä. Jälkeenpäin oli helppo nähdä oma ahdinko ja miten väärin asiat olivat olleet tai missä olivat tiet eronneet.

Pahimmillaan esität jonkun idean palaverissa isolla kokoonpanolla ja esimiehesi kertoo kaikkien kuullen että tohon ei enää keskitytä tai ollaan päätetty näin ja noin. Eli välinpitämätön esimies joka ei vaivaudu preppaamaan palavereihin tai edes kommunikoimaan niin että olisit ajan tasalla. Juuri tota tiedon panttaamista kahdella eri tapaa: viestisi ei etene ylemmäs ja viestit ylhäältä ei tule sinulle asti. Esimiehestä tulee tulppa sinun tiedonkulullesi ja se antaa vaikutelman ettei sinulla ole merkitystä. Alkaa vituttaa hyvin lyhyessä ajassa ja syö motivaatiota pikavauhtia.
Esimies voi olla mulkku tulppa, mutta alkuperäiseen keskusteluaiheeseen liittyen se ongelma voi olla myös esittäjän viestintätavasta kiinni. Kukapa ei olisi "ilahtunut", kun joku alkaa hukkaamaan kaikkien aikaa ja selittämään omiaan kokouksen aiheen vierestä tai tavalla, joka on ei-ymmärrettävä kuulijoille. Tarpeeksi, kun tätä käytöstä sama henkilö toistaa, niin helposti joutuu EVVK-sektorille. Ruohonjuuritasolla helposti sorrutaan menemään yksityiskohtiin heti kättelyssä eikä mietitä mikä se pääviesti asiassa on. Lähtökohtaisesti joku ison porukan palaveri on täysin väärä paikka ideoida, jos asiaa ei ole etukäteen pohjustettu. Ylemmän johdon kanssa, kun lähdet esittämään jotain valmistelematta kokouksen agendan ulkupuolelta, niin tulee näpeille ja lujaa. Ihan syystä.

Tuntuu, että töissä on ihan jatkuvasti yt-neuvottelut tai jotain muuta epävarmuutta ilmassa. Miten ihmeessä tätä pystyy jaksamaan? Onhan tässä saanut olla muutaman kuukauden rauhassa ja heti lomalta palattua tulee huonoja uutisia. Nyt taas kuusi viikkoa eletään jännityksessä. Sen lisäksi, että syö miestä, ei myöskään uskalla tehdä mitään isompia hankintoja, kun pitää säästää näitä tilanteita varten.

Muuten voisi hakea töitä muualta, mutta IT-alan työtilanne ei ole kummoinen tällä hetkellä. Lisäksi olen valmistunut maisteriksi vasta vähän yli kaksi vuotta sitten ja työkokemusta on alle neljä vuotta, niin tällä kokemuksella ei hirveästi erotu joukosta. Sentään vastavalmistuneille taidan jo pärjätä työnhaussa. Nykyisessäkin tehtävässä ollut vasta niin vähän aikaa, että voisi näyttää huonolta CV:ssä hypätä sieltä heti pois (jos nyt saan edes jatkaa työssä).

Mä olen jotenkin turtunut YT-neuvotteluihin kun takana varmaan yli 20’t.

Pääsääntöisesti on aina voinut luottaa siihen, että tokko musta eroon halutaan. Pakko kyllä myöntää, että viimeisten vuosien aikana kenkää on saanut ihmisiä joista luopumista ei voi vaan mitenkään ymmärtää, eli lisää epävarmuutta.

Ite ollut muistaakseni seitsemässä eri yt-neuvotteluissa. Aluksi ne hieman ressasivat, mutta jossain vaiheessa sitä vain tottui niihin. Aloin ajattelemaan, että jos tulee kenkää, niin sitten vaan täytyy tehdä jotain muuta.

Viimeisimmät YT:t itellä oli vuoden -24 loppupuolella, josta sitten tulikin kenkää. Ei jäänyt harmittamaan, koska työ nyt muutenkin oli sellainen, että olin jo pitkään toivonut noutajan tulevan yyteissä.

Itsellä nuo jatkuvat YT:t vahvistivat "FIREtys" mentaliteettia. Päätin että ensimmäinen tavoite on kerätä varallisuutta sen verran mitä on lainoja, ja sitten vaan jatkaa sen keräämistä. Elintasoa en näillä näkymin tule nostamaan vaikka palkka nousisi reilustikin.

Tarkoituksena että jos joissain YT:ssä tulee kenkää, voi olla vaikka useamman vuoden ilman töitä ilman että menee asunto tai elämänlaatu muutenkaan kärsii tai elintaso tippuu. Ei tarvi stressata siitäkään asiasta sitten.

Sai myös tajuamaan paremmin sen, ettei työnantajaan (siis itse firmaan) kannata mitenkään erityisesti kiintyä. "Omat YT:t" on ihan järkevä myös välillä pitää, eli tarkistaa työmarkkinat ja nostaa kytkintä jos jotain hyvää ilmaantuu.

Tuntuu, että töissä on ihan jatkuvasti yt-neuvottelut tai jotain muuta epävarmuutta ilmassa. Miten ihmeessä tätä pystyy jaksamaan? Onhan tässä saanut olla muutaman kuukauden rauhassa ja heti lomalta palattua tulee huonoja uutisia. Nyt taas kuusi viikkoa eletään jännityksessä. Sen lisäksi, että syö miestä, ei myöskään uskalla tehdä mitään isompia hankintoja, kun pitää säästää näitä tilanteita varten.

Muuten voisi hakea töitä muualta, mutta IT-alan työtilanne ei ole kummoinen tällä hetkellä. Lisäksi olen valmistunut maisteriksi vasta vähän yli kaksi vuotta sitten ja työkokemusta on alle neljä vuotta, niin tällä kokemuksella ei hirveästi erotu joukosta. Sentään vastavalmistuneille taidan jo pärjätä työnhaussa. Nykyisessäkin tehtävässä ollut vasta niin vähän aikaa, että voisi näyttää huonolta CV:ssä hypätä sieltä heti pois (jos nyt saan edes jatkaa työssä).
PKS vai muu suomi? Toi 4v työkokemustahan on ihan loistava työnhaun kannalta. Yleensä noita alemman kokemuksen paikkoja on enemmän tarjolla ja kuten itekki sanoit, menet taas heittämällä ohi niistä vastavalmistuneista. Ite teen työhaastiksia ja vaikka jossain lukis toivottuna 5v työkokemusta nii ei siellä kovin montaa hakijaa ole joukossa jolla se täyttyy. Ja sitten saattaa olla myös "liiankin kokeneita" jotka ehkä hakee selkeesti vaan väliaikaista paikkaa tj.

Itsellä nuo jatkuvat YT:t vahvistivat "FIREtys" mentaliteettia. Päätin että ensimmäinen tavoite on kerätä varallisuutta sen verran mitä on lainoja, ja sitten vaan jatkaa sen keräämistä. Elintasoa en näillä näkymin tule nostamaan vaikka palkka nousisi reilustikin.

Tarkoituksena että jos joissain YT:ssä tulee kenkää, voi olla vaikka useamman vuoden ilman töitä ilman että menee asunto tai elämänlaatu muutenkaan kärsii tai elintaso tippuu. Ei tarvi stressata siitäkään asiasta sitten.

Sai myös tajuamaan paremmin sen, ettei työnantajaan (siis itse firmaan) kannata mitenkään erityisesti kiintyä. "Omat YT:t" on ihan järkevä myös välillä pitää, eli tarkistaa työmarkkinat ja nostaa kytkintä jos jotain hyvää ilmaantuu.

Teidän viesteissä on sitä mediassa pohdittua tuntematonta jarrua hyvin avattu. Itselläkin koko työura, vaikka on jo vähän pidempi, on aika tasaisesti YT-neuvottelujen värittämä. Markkinatilanne on jatkuvasti ollut tiukka, joka tietysti lisää työn kuormittavuutta. Pikkuhiljaa työntekijöihin käytettyä ”hupirahaa” on vähennetty. Erityisesti koronasulkijen aikana tehdyt halpuutukset jäivät uudeksi normaaliksi.

Olin järkeillyt olevani melko turvassa muutosneuvotteluissa, koska työstä saatu palaute eri suunnista oli sen verran hyvää. Silti viimeisistä muutosneuvotteluista tuli kenkää. Uudet työt pääsin onneksi aloittamaan heti, mutta kyllä tuo heijastuu tosi paljon kaikkeen tekemiseen työssä ja vapaa-ajalla. Asunnon ostoa on lykätty, auton vaihto peruttu, ravintolakäyntejä halpuutettu, yms. Tämä käytös toki pahentaa työttömyystilannetta Suomessa. Säästellään nyt kunnon salkku puskuriksi…

Mä luulen, että koko ”tuntematon jarru” on poliittinen termi joka tarkoittaa ettei halua myöntää mokanneensa.

Parempi todeta että on ”tuntematon jarru” kuin sanoa, että ”mun päätösten sivuvaikutukset oli paljon isommat kuin odotin”. Sinällään yllättävää miten paljon media kattoo tommosta aormien läpi.

PKS vai muu suomi? Toi 4v työkokemustahan on ihan loistava työnhaun kannalta. Yleensä noita alemman kokemuksen paikkoja on enemmän tarjolla ja kuten itekki sanoit, menet taas heittämällä ohi niistä vastavalmistuneista. Ite teen työhaastiksia ja vaikka jossain lukis toivottuna 5v työkokemusta nii ei siellä kovin montaa hakijaa ole joukossa jolla se täyttyy. Ja sitten saattaa olla myös "liiankin kokeneita" jotka ehkä hakee selkeesti vaan väliaikaista paikkaa tj.
Muu Suomi. Tosin neljästä vuodesta ensimmäinen vuosi oli kesurina sekä opintojen ohella osa-aikaisena. Siitä on toki edetty hienoon titteliin, hyvään palkkaan ja omiin vastuualueisiin asti. Traineepaikkoihin taitaa olla jo liikaa kokemusta ja olisi muutenkin aika pudotus sekä palkassa että vastuussa. Monissa työpaikkailmoituksissa IT-alalla taas tuntui olevan tosi spesifit vaatimukset tiettyjen teknologioiden tai ohjelmien osaamisen suhteen.
Teidän viesteissä on sitä mediassa pohdittua tuntematonta jarrua hyvin avattu. Itselläkin koko työura, vaikka on jo vähän pidempi, on aika tasaisesti YT-neuvottelujen värittämä. Markkinatilanne on jatkuvasti ollut tiukka, joka tietysti lisää työn kuormittavuutta. Pikkuhiljaa työntekijöihin käytettyä ”hupirahaa” on vähennetty. Erityisesti koronasulkijen aikana tehdyt halpuutukset jäivät uudeksi normaaliksi.

Olin järkeillyt olevani melko turvassa muutosneuvotteluissa, koska työstä saatu palaute eri suunnista oli sen verran hyvää. Silti viimeisistä muutosneuvotteluista tuli kenkää. Uudet työt pääsin onneksi aloittamaan heti, mutta kyllä tuo heijastuu tosi paljon kaikkeen tekemiseen työssä ja vapaa-ajalla. Asunnon ostoa on lykätty, auton vaihto peruttu, ravintolakäyntejä halpuutettu, yms. Tämä käytös toki pahentaa työttömyystilannetta Suomessa. Säästellään nyt kunnon salkku puskuriksi…
Jep, jos nyt olisi hyvä talous- ja työtilanne yleisesti, niin ostaisin heti rahoituksella uudemman ja hienomman auton. Kun tilanne on mitä on, niin jatkan suosiolla yli 200tkm ajetulla mutta velattomalla dieselillä. Ulkomaanmatkoihin laitettavat rahat laittaa mieluummin säästöön, polkupyörän osto (770€) hirvitti ja en tiedä, miten ikinä uskaltaisin ostaa asunnon näin epävakaalla työtilanteella. Opintolainaakin vielä paljon maksettavana ja sen lyhennykset kirpaisisivat työttämänä. Ymmärrän kyllä, että tämmöinen kulutuksen vähentäminen on myrkkyä tämän hetken taloudelle, mutta sille ei juuri nyt omalta osalta voi mitään. Sentään harrastuksiin on vielä toistaiseksi uskaltanut panostaa.

Samalla tavalla ajattelen itsekin. Periferiassa asuvana ei uudesta työpaikasta ole suurta varmuutta ja mihinkään pk-seudulle ei ole minkäänlaista himoa.

Itse alan päästä "fireystilassa" siihen moodiin, että potkut eivät ole katastrofi millään muotoa. Se vain on kumman rauhoittava tilanne, kun työpaikan säilymisen puolesta ei tarvitse pelätä. Nuorempana oli ihan eri meininki. YT-neuvotteluja ja isojakin puhdistuksia on tullut nähtyä useita matkan varrella. Ikäviä tilanteita myös johdolla ja etenkin irtisanotuille. Kahdet isommat oli ihan parin vuoden sisällä ja jatkokaan ei huimaavalta näytä.

Tuntuu, että töissä on ihan jatkuvasti yt-neuvottelut tai jotain muuta epävarmuutta ilmassa. Miten ihmeessä tätä pystyy jaksamaan? Onhan tässä saanut olla muutaman kuukauden rauhassa ja heti lomalta palattua tulee huonoja uutisia. Nyt taas kuusi viikkoa eletään jännityksessä.

Viime kesänä tuli muutos, jossa tuo kuuden viikon neuvotteluaika lyhentyi kolmeen viikkoon.

Ja jos YT-neuvottelut koskevat alle 10 henkilöä, niin neuvotteluaika on vain 7 päivää. Eli käytännössä ei enää mitään. :confused2:

Mä luulen, että koko ”tuntematon jarru” on poliittinen termi joka tarkoittaa ettei halua myöntää mokanneensa.

Parempi todeta että on ”tuntematon jarru” kuin sanoa, että ”mun päätösten sivuvaikutukset oli paljon isommat kuin odotin”. Sinällään yllättävää miten paljon media kattoo tommosta aormien läpi.

Joo, juuri näin.. Erityisesti nämä työntekijöiden kyykytykseen kohdistuneet muutokset ovat saaneet monet todella varovaisiksi ja säästäväisiksi. Yhtenä esimerkkinä nuo YT-neuvotteluaikojen lyhennykset. Tai henkilökohtaisen irtisanomisen vaatimuksen muuttaminen "asialliseksi syyksi".

Näistä kun on välillä ollut juttua kahvihuoneessa, niin osa ihan pelkää näiden toimien vaikuksia ja kuinka äkkiä voi joutua tyhjän päälle.. Ja nyt siis ei puhuta mistään korkeapalkkaisista työntekijöistä.

Kiitos EK.. Varmasti kotimarkkinoilla toimivat pienyrittäjät "kiittelevät" näitä muutoksia. Kotimarkkinakysyntä tapettiin ihan tosissaan. :( Mutta ei se naukuminen varmaan ikinä lopu, että kuinka "vaikeaa" irtisanominen on Suomessa.

Sama. Painoin viime vuoden oikein huolella töitä ja sijoitin kaiken, mikä vain irtosi normaalin kulutuksen jälkeen. Ja tuota kulutusta olin roimasti vähentänyt. Entinen Riku Rich muuttui pihistelijäksi. Samaa jatkan tänä vuonna. Kyllä joka kuukausi tuntuu helpommalta, kun sijoitukset kasvaa ja laina vähenee.
Alan lähestyä tilannetta, että ei ne YT potkut oikeasti olisi kovin paha juttu. Töissäkin on mukavampaa, kun paineet ovat vähentyneet ja tekemisellä on selkeä tarkoitus eli painaa kaikki mahdollinen Nordnettiin.

Sanotaan nyt kuitenkin lopuksi, että ihan mieluusti jatkaisin töitä. Että ei tässä mihinkään YT miinaan tahallaan kävellä.

Viimeksi muokattu:
Siten ettei oikein ole sitoutunut itsekkään mihinkään. Onhan nuo aika hirveitä sellaselle jolla on joku talolaina, lapset, parisuhde jne., mutta vähemmän katastrofi sellaiselle jolla niitä ei ole. En oikein ymmärrä miksi tämmäistä yhteiskunnalle ilmeisen vahingollista elämäntapaa halutaan tukea. En kyllä sitäkään, että ensin valitetaan kun on vaikea irtisanoa ja kun sitten irtisanotaan samat ihmiset valittaa että sosiaalimenot on liian suuret.

ep. Mutta esim. meidän firmassa on yksi jolla on 200+ h liukumatunteja mikä on ensinnäkin laitonta. Kukaan ei esimiesportaassa ole kuitenkaan tuohon pistänyt stoppia ja passittanut pakkolomalle. Tyyppi itse on liian kiltti kieltäytymään töistä.

Tuommoinen selkärangattomuus syö kyllä todella uskoa työelämään.
Yhdessä työpaikassa kellokorttijärjestelmä kaatui kun yksi vaan teki liukumia loputtomiin ja oli tehnyt niitä ties kuinka kauan, ihan käsittämätöntä sekin ettei siihen kukaan puuttunut. Tyyppihän oli sellanen että kaikkiin hänen asioihinsa ratkaisu oli mennä töihin. Vaimon kanssa tuli riitaa, tulin töihin. Heräsin keskellä yötä enkä saanut unta, tulin töihin jne. mihin aikaan vaan saattoi ilmestyä tekemään liukumaa. Joku sairaus, pakko-oire tms. sillä oli pakko olla.

Lopulta työnantaja siirsi tunnit johonkin exceliin, jotta pystyi alottamaan alusta kerryttämisen. ilmeisesti työnantaja tuon oli jotenkin aistinut että tää herra kävisi vaikka ilmatteeksi töissä niin varmaan jonkun järjestelmäuudistuksen aikana nämä tunnit sitte katoaa kun exceliä ei ole, ja tää tuntien tekijä ei ole siitä minään.

Suomalaisessa työelämässä tommonen kaikenlainen pölliminen tuntuu olevan arkipäivää. Olen itse lopettanut kehitysehdotusten sanomisen ääneen jos olen asemassa missä kehittäminen ei kuulu toimenkuvaani, kun joka tapauksessa ne ideat varastettaisiin.

Itse valmistuin ja pääsin oikeisiin töihin n 20v sitten. Hetki meni oikein hienosti ja sitten 2008 alkoikin lama. Tuo lama tuntuu olevan edelleen päällä, lukuunottamatta muutamaa hyvää vuotta on kokoajan fiilis että on lama ja menee huonosti.

Omalla kohdalla tämä on tarkoittanut kanssa sitä etten ole koskaan elänyt niin että käyttäisin rahaa niin paljon kun voisin. Suurin osa palkasta menee aina sijoituksiin. No en nyt tiedä sinänsä mitä kaikkea edes haluaisin ostaa, jäi tavallaan opiskeluaikainen köyhyys/nuukailu päälle koko elämäksi ja elän edelleen samantyyppisesti kuin silloin kun ei oikein ollut mitään. No olen toki asunnon ostanut ja autojakin, mutta jos olisi ns nousukausi ollut aina menossa niin varmaan olisi isompi asunto ja muutenkin käyttäisin rahaa eri tavalla jne.

Tämä tosin on nyt parin kymmenen vuoden aikana johtanut siihen, että rahaa on säästössä niin että varhainen eläke siintää jo horisontissa. Ja ei olisi enää mikään katastrofi saada kenkää. Mutta jatkan vielä ainakin 10v tai ehkä 20v kunnes olen n. 60v, oletettavasti viimeistään silloin jään pois työelämästä jos silloin tuntuu siltä.

Kaikki jos toimivat kuin minä niin ei toki ihme että on lama.

Mielenkiintoista miten "lama" on siitä kiinni pysyvätkö ihmiset noissa materiapsykooseissa vai ei.
Moni varmaan vain odottaa milloin uskaltaa jatkaa ostelua, harva on kadottanut tarvetta siihen lopullisesti, mutta luultavasti tällaiset olosuhteet aiheuttavat sitäkin.

Jos turhan krääsän ostelun vähentymisestä seuraa lama tai "tuntematon jarru", eikö tämä ole vain todiste siitä, että koko työelämä on oikeastaan pitkälti merkityksetöntä rojun hamstraamisen mahdollistamista? Ja tämän takia porukka stressaa ja polttaa itsensä loppuun.

Jos turhan krääsän ostelun vähentymisestä seuraa lama tai "tuntematon jarru", eikö tämä ole vain todiste siitä, että koko työelämä on oikeastaan pitkälti merkityksetöntä rojun hamstraamisen mahdollistamista?

Heh, tästähän tulee mieleen jo Fight Club leffa:

"God damn it, an entire generation pumping gas, waiting tables; slaves with white collars. Advertising has us chasing cars and clothes, working jobs we hate so we can buy shit we don't need."

Mielenkiintoista miten "lama" on siitä kiinni pysyvätkö ihmiset noissa materiapsykooseissa vai ei.
Moni varmaan vain odottaa milloin uskaltaa jatkaa ostelua, harva on kadottanut tarvetta siihen lopullisesti, mutta luultavasti tällaiset olosuhteet aiheuttavat sitäkin.

Jos turhan krääsän ostelun vähentymisestä seuraa lama tai "tuntematon jarru", eikö tämä ole vain todiste siitä, että koko työelämä on oikeastaan pitkälti merkityksetöntä rojun hamstraamisen mahdollistamista? Ja tämän takia porukka stressaa ja polttaa itsensä loppuun.

No sillä "turhalla krääsällä" on kuitenkin vain hyvin pieni osa tässä keskustelussa.. Eniten kotimarkkinan "lamaan" vaikuttaa, kun ihmiset holdaavat isoja hankintoja tyyliin asunto, auto, vene jne. Ja lisäksi vähentävät kulutusta palvelusektorilla ja kotimaan matkailussa.

No sillä "turhalla krääsällä" on kuitenkin vain hyvin pieni osa tässä keskustelussa.. Eniten kotimarkkinan "lamaan" vaikuttaa, kun ihmiset holdaavat isoja hankintoja tyyliin asunto, auto, vene jne. Ja lisäksi vähentävät kulutusta palvelusektorilla ja kotimaan matkailussa.
Sanavalinta oli ehkä huono, mutta laskin juurikin esim. isomman tai uudemman asunnon, veneet ja autot tuohon turhaan krääsään.

Edit: myönnän kyllä itsekin "syyllistyneeni" turhan krääsän osteluun, esim. suurempi asunto. Oma selittelyni tälle oli mm. kotisali (turhaa krääsää tosin sekin, koska kevyempikin liikunta riittäisi) ja etätyöt, sekä sitten ihan mukavuudenhalu. Mutta pohjimmiltaan tuo on täysin subjektiivista, ja siis tietyssä mielessä "turhaa krääsää".

Markkinatilanne on jatkuvasti "tiukka" silti firmalla tavoitteet tuplata liikevaihto neljässä vuodessa. Vuotuinen yt-automaatti toki öljyämässä koneistoa.

Mutta joo, kyllä itselläkin on reilut puskurit ja en ole edes asuntolainaa vielä kehdannut / uskalatanut hankkia. Toisaalta jos joku kohtuuhintainen kiva kämppä löytyisi, niin miksipä ei mutta toisaalta taas. Ansiosidonnainenkin on oikeasti aika heikko kaikkien niiden leikkausten jälkeen, pitää olla jo selvästi lähempänä 4k bruttotulot, että ei tarvitse alkaa ihan arjen perusjutuista säästämään.

Omalla alalla on kuitenkin julkisella sektorillakin aika paljon työpaikkoja, niin pitää varmaan noita alkaa tähyilemään tulevaisuudessa kun saisi olla ainakin paremmin turvassa yt-peikolta ja ehkä uskaltaa rahaakin käyttää johonkin.

Monihan ostaa edelleen kun saavat sen ekan vakituisen "kunnon työpaikan", niin jonkun kivan 20k maksavan käytetyn auton kalliilla autolainalla, siihen päälle kämpät, ehkä parisuhde lapsia jne. Kyllä siinä stressikerrointa riittäisi itsellä jos olisi nuo setit ja nykyinen työmaailma.

Viimeksi muokattu:

Lama voisi olla paikalleen jumiutumista ja vastakohta tälle kun asioiden kehittämiseen investoidaan.

Osa ihmisistä kauhistelee 80€/h tuntihintaa tai 10k€ laskua asunnon tai kiinteistön remonteista, mutta surutta painetaan useammasta kympistä satoihin euroihin kuukausimaksullisia digitaalisia palveluita, joista loppupeleissä ei jää yhtään mitään käteen.

Lama johtuu kollektiivisesta tyhmyydestä ja näköalattomuudesta.

Edit: Digitaalisiin viihdepalveluihin tulisi iskeä tupakka- ja alkoholiveron kaltainen haittavero. Kaikki niihin tungetut eurot ovat suoraan pois kotimarkkinoilta. Lisäksi näiden liiketoiminta perustuu algoritmeihin jotka pyrkivät koukuttamaan käyttäjäänsä.

Viimeksi muokattu:
Muu Suomi. Tosin neljästä vuodesta ensimmäinen vuosi oli kesurina sekä opintojen ohella osa-aikaisena. Siitä on toki edetty hienoon titteliin, hyvään palkkaan ja omiin vastuualueisiin asti. Traineepaikkoihin taitaa olla jo liikaa kokemusta ja olisi muutenkin aika pudotus sekä palkassa että vastuussa. Monissa työpaikkailmoituksissa IT-alalla taas tuntui olevan tosi spesifit vaatimukset tiettyjen teknologioiden tai ohjelmien osaamisen suhteen.

Jep, jos nyt olisi hyvä talous- ja työtilanne yleisesti, niin ostaisin heti rahoituksella uudemman ja hienomman auton. Kun tilanne on mitä on, niin jatkan suosiolla yli 200tkm ajetulla mutta velattomalla dieselillä. Ulkomaanmatkoihin laitettavat rahat laittaa mieluummin säästöön, polkupyörän osto (770€) hirvitti ja en tiedä, miten ikinä uskaltaisin ostaa asunnon näin epävakaalla työtilanteella. Opintolainaakin vielä paljon maksettavana ja sen lyhennykset kirpaisisivat työttämänä. Ymmärrän kyllä, että tämmöinen kulutuksen vähentäminen on myrkkyä tämän hetken taloudelle, mutta sille ei juuri nyt omalta osalta voi mitään. Sentään harrastuksiin on vielä toistaiseksi uskaltanut panostaa.
Aika paljonhan tässä kuvaat tätä "tuntematonta käsijarrua". Kun säästät nyt ja sijoitat sen vaikka osakkeisiin tai rahastoihin, parannat tulevaisuuden taloustilannettasi ja ostovoimaasi. Se ei kuitenkaan auta valtiota nyt heti yhtään. Sen sijaan jos ostaisit nyt velaksi ulkomailla tehdyn auton ja lennot ulkomaille, valtio saisi heti hieman verotuloja, mutta työllisyysvaikutus näillä olisi kotimaassa melko onneton. Lyhyellä tähtäimellä teet siis yhteiskunnan kannalta huonon valinnan, mutta pitkällä tähtäimellä ehdottomasti järkevästi.
Nyt vain yhteiskunnallisessa keskustelussa ongelmana on, että oikein kellään ei ole kärsivällisyyttä pitkään peliin vaan kaikki pitää ostaa velaksi heti ja useimmiten vielä rahat lähettää ulkomaille.

Lama voisi olla paikalleen jumiutumista ja vastakohta tälle kun asioiden kehittämiseen investoidaan.

Osa ihmisistä kauhistelee 80€/h tuntihintaa tai 10k€ laskua asunnon tai kiinteistön remonteista, mutta surutta painetaan useammasta kympistä satoihin euroihin kuukausimaksullisia digitaalisia palveluita, joista loppupeleissä ei jää yhtään mitään käteen.

Lama johtuu kollektiivisesta tyhmyydestä ja näköalattomuudesta.

Edit: Digitaalisiin viihdepalveluihin tulisi iskeä tupakka- ja alkoholiveron kaltainen haittavero. Kaikki niihin tungetut eurot ovat suoraan pois kotimarkkinoilta. Lisäksi näiden liiketoiminta perustuu algoritmeihin jotka pyrkivät koukuttamaan käyttäjäänsä.
Tuo korkea tuntihinta suomalaiselle työlle on osin Suomen korkeilla veroilla ja osin EU:n ahkeralla sääntelyllä aiheuttama ongelma. Se ei ole ihme että korpeaa maksaa automekaanikolle 2-3 kertaa enemmän tunnin työstä kuin mitä omasta tuntiansiosta jää käteen, eihän ulkoiselle työvoimalle ole silloin kovin usein varaa maksaa työstä. Sitten joku vielä saa sellaisia oivalluksia kuin "timpuri tienaa 50€/h" (tämä oli jossain somekanavassa täti-ihmisen taivastelua), kun kolmannes laskutuksesta valuu timpurilta valtiolle ennen kuin hän pääsee makselemaan firmansa kuluja ja investoimaan toimintaansa saati sitten ruokaostoksille.

Noista digitaalisista palveluista olen ihan samaa mieltä. Oikeastaan hyvä oivallus että niihin pitäisi säätää haittavero, noilla perusteluilla! Minua niissä sylettää määräaikaiset palvelusopimukset ja "laite kaupan päälle" -kytkykaupat ja se miten kaikesta tuli jossain vaiheessa määräaikaista ja/tai kk-veloitteista kaupankäyntiä.

Markkinatilanne on jatkuvasti "tiukka" silti firmalla tavoitteet tuplata liikevaihto neljässä vuodessa. Vuotuinen yt-automaatti toki öljyämässä koneistoa.
Tämä. Tulosta on pakko repiä vähintään 10% enemmän kuin edellisenä vuonna ja tottahan se jossain näkyy. Ja markkinajohtajat (ja moni) nostaa hintoja tasaisesti joka vuosi. Hinnat nousee esim kaupassa (+pakettikoko pienenee) mutta palkkaa melko harva saa nostettua joka vuosi 10%? Onhan se selvä että tämä näkyy todella nopeasti kuluttajan kukkarossa. Ja vielä kun mennään pari vuotta eteenpäin niin näkyy entistä enemmän. Nyt jo puheltu jotain "palkkamalttia" vaikka ostovoima on heikentynyt koko ajan.

Muutaman vuoden tällainen tilanne olisi ihan ok mutta tosiaan aika monella tuo sama on jatkunut jo vuosia. Itselläkin ties kuinka monet YT:t takana, useimmista selvitty ja jostain tullut osumaa...kyllähän tuo tuo epävarmuutta ilmoille ja selkeä että esim asunnon hankintaa saa miettiä. Joku 300-400€ extraa asumiseen (tarkoitan sen normaalin/halvan päälle) ei ole mikään ongelma jos olet duunissa mutta jos pelkäät duunin menetystä niin tuollaiset summat pitää jo miettiä ja helposti se asunto sitten jää odottamaan niitä parempia aikoja. Aika monella on asuntoprojekti mennyt jäihin ensin koronan takia, sit Venäjän sodan takia (kummankin yhteydessä epävarmuus lisääntyi ja hinnat nousi) ja kyllähän nykypäivänä aika monenlaista turbulenssia on koko ajan ilmoilla.

Menee tosin ehkä vähän OT, mut liippaa kyllä duuniin ton epävarmuuden osalta eli moni pelkää että sama duuni ei ole alla 5v päästä.

Tää vois olla mielenkiintoinen kokeilu.

Tää vois olla mielenkiintoinen kokeilu.
Tuollaista on säädetty osassa eu-maita, kanadassa yms. DST(Digital Services Tax) oli iso osa tariffikiistaa usa-eurooppa, usa-kanada välillä kun USA koki että epäreilu vero. Ottamatta kantaa puoleen tai toiseen niin ei ole yhtä yksinkertainen toteuttaa kuin kuvittelisi.

Ansiosidonnainenkin on oikeasti aika heikko kaikkien niiden leikkausten jälkeen, pitää olla jo selvästi lähempänä 4k bruttotulot, että ei tarvitse alkaa ihan arjen perusjutuista säästämään.
Harmittanut kuinka on luotu ihmisille sellainen kuva et ansiopäivärahalla olevat elelee herroiksi. Laskurin mukaan 3000€ kk-ansioilla 1390,64€/kk MIINUS verot kun maksupäiviä tullut 40 täyteen ja ensimmäinen leikkuri (80%) iskenyt. Tähän vielä se kun ensimmäiset 7 ARKIpäivää menee karenssiin.
Lähde: Päivärahalaskuri - TYJ

Harmittanut kuinka on luotu ihmisille sellainen kuva et ansiopäivärahalla olevat elelee herroiksi. Laskurin mukaan 3000€ kk-ansioilla 1390,64€/kk MIINUS verot kun maksupäiviä tullut 40 täyteen ja ensimmäinen leikkuri (80%) iskenyt. Tähän vielä se kun ensimmäiset 7 ARKIpäivää menee karenssiin.

Tuskin kukaan ajattelee, että herroiksi eletään. Ehkä ennemmin ajatuksena, että voi tulla toimeen, jos pistää elämän säästöliekille ja on sen kanssa ihan fine.

Nykyään onneks pankeista saa helposti lyhennysvapaat jne käyttöön. Jos on vähänkään puskuria niin tuo ei tule niin naamalle ekoina kuukausina.

Ite olen kyllä ansiosidonnaisen porrastamisen kannalla ja keston lyhennysten. Minulla on pari lapsuudenkaveria, jotka ihan suunnittelevat työelämänsä määräaikaisuuksien varaan jotta saavat ansiosidonnaiseen oikeuttavat päivät täyteen ja sitten jäädään oloneuvoksiksi tuen varaan. Kansantaloudellisesti tässä ei ole hirveästi järkeä.

Ja ainakin kolme muutakin tuttua on todennut lähinnä, että nyt on vuosi lomaa kun ovat jääneet työttömäksi. Eli otetaan eka vuosi rennosti ja sitten kun päiviä alkaa olla 100 jäljellä niin alkaa työnhaku kiinnostamaan.

Ansiosidonnaisella on myös äärimmäisen helppo oleskella pitkiä aikoja ja noi työnhakuvelvoitteet on kyllä todella keposia. Vaikka sama geneerinen hakemus neljään paikkaan niin sen tekee parissa tunnissa.

Ehdottomasti olen sitä mieltä, että on mahtavaa olla perälauta jos joutuu työttömäksi niin ei heti kyynel silmässä etsitä välittäjää, mutta samoin ei se voi mikään lomailumuotokaan olla vaan ihmisiä pitää kannustaa takaisin kokopäiväiseen työelämään.

• Tykkää
Reactions: drc
Joo, juuri näin.. Erityisesti nämä työntekijöiden kyykytykseen kohdistuneet muutokset ovat saaneet monet todella varovaisiksi ja säästäväisiksi. Yhtenä esimerkkinä nuo YT-neuvotteluaikojen lyhennykset. Tai henkilökohtaisen irtisanomisen vaatimuksen muuttaminen "asialliseksi syyksi".
Nämä varmaan riippuvat kovasti työpaikasta. Meillä tosta ei ole puhuttu ollenkaan. Viimeisen 2v aikana on ollut kolmet YT’t niin ei toi ole vaikealta tuntunut ennenkään. Ehkä uusi laki mahdollistaa yksittäisestä työntekijästä eroon pääsemisen ilman YT’eitä?

Mut ihan vaan yhdistelmä:
- Palkat laahaavat (yksityisellä puolella)
- Kustannukset nousevat
- Epävarmuutta töissä, tulevaisuudesta, maailmanjärjestyksestä
- Työttömillä osaavilla kavereilla isoja vaikeuksia löytää uusi työ

Riittää musta kyllä yhdistelmänä ison epävarmuuden luomiseen. Hallitus teki ison virheen siinä, että vaati palkankorotusten rajoittamista kun inflaatio oli korkeimmillaan. Käytännössä missään muualla Euroopassa ei toimittu näin.

Hallitusta ei voi syyttää Suomalaisten kovasta halusta sitoa lainansa vaihtuviin korkoihin, mutta se on vielä kirsikka kakun päällä.

Tuollaista on säädetty osassa eu-maita, kanadassa yms. DST(Digital Services Tax) oli iso osa tariffikiistaa usa-eurooppa, usa-kanada välillä kun USA koki että epäreilu vero. Ottamatta kantaa puoleen tai toiseen niin ei ole yhtä yksinkertainen toteuttaa kuin kuvittelisi.

"The tax rates range from 1.5 percent in Poland to 7.5 percent in both Hungary and Turkey"

Eihän tuo ole mikään vero jolla yritetään vähentää haittoja, enemmänkin ratsastetaan aallonharjalla. Luonnollisesti tarkoitan itse sellaista maksua, että ne kuukausittaiset suoratoistot jäävät max 1 kpl.

Kun Netflix maksaa 15€+50€ vero /kk, niin se ohjaisi kuluttajaa jo miettimään kuluttaako tuon rahan siihen suoratoistoon VAI kävisikö katsomassa leffan ihan teatterissa.

Ja muutenkin ihan perusteltua verottaa kunnolla asioita, jotka passivoittavat ihmistä.

Eihän tuo ole mikään vero jolla yritetään vähentää haittoja, enemmänkin ratsastetaan aallonharjalla. Luonnollisesti tarkoitan itse sellaista maksua, että ne kuukausittaiset suoratoistot jäävät max 1 kpl.
Ei sillä ole väliä millä nimellä tai syyllä yrität digipalveluille veroja niin törmää kansainväliseen kauppapolitiikkaan. Yrität tuollaista säätää niin pääsee pelaamaan tariffipeliä kun jenkit puolustavat teknologiajättejään. Se mitä saat sitten sosiaalisen median/striimauksen jäteiltä kerättyä veroina menetät kun sun maan/maanosan vientiteollisuutta rokotetaan vastaavasti tariffeilla. lopputulos +-0 ja turhaa tappelua.

Samalla tapaa jos yrität tiktok veroa kun mädättää aivot niin kiina hirnahtaa.

vpn:lla helppo kiertää myös vaikka suomiverot jos palveluntarjoaja ei halua vpn:n kautta palvelunkäyttöä kieltää.

Viimeksi muokattu:
Kun Netflix maksaa 15€+50€ vero /kk, niin se ohjaisi kuluttajaa jo miettimään kuluttaako tuon rahan siihen suoratoistoon VAI kävisikö katsomassa leffan ihan teatterissa.
ja p*skat .. Finnkinon lippu jonkun +20e per naama ja limu+joku nami 10e lisää. Kolmelta hengeltä 100e laaki äkkiä. Vähiin on jäänyt finnkino. Onkohan tuo 4K netflix jotain 18-20e kuussa nykyään? En muista. Ollut tilaus nyt 10 v. Näin talvella tulee jotain katsottua. Kesäksi toki voisi laittaa kokonaan kiinni. (ja kaikki n muutakin palvelua). Ja ylestä toki maksan, vaimo maksaa ja firma maksaa. Jotain sieltäkin tulee katsottavaa.
edit. paikallisessa ei-finnkinossa kyllä tulee ajoittain käytyä, kun hintakin on sopivampi (ja samat ensi-illat useasti).

Viimeksi muokattu:
"The tax rates range from 1.5 percent in Poland to 7.5 percent in both Hungary and Turkey"

Ja muutenkin ihan perusteltua verottaa kunnolla asioita, jotka passivoittavat ihmistä.

Pari leffaa teatterissa taitaa nykyään jo maksaa tuon verran. Kyllä sillä suoratoistolla saa paremman minuuttihinnan kuin leffassa. eikä tartte etsiä parkkipaikkaa tai matkustaa julkisilla. Sitten kun leffat maksaisi vitosen laaki niin voisi harkita siellä käyntiä useammin.

Nämä varmaan riippuvat kovasti työpaikasta. Meillä tosta ei ole puhuttu ollenkaan. Viimeisen 2v aikana on ollut kolmet YT’t niin ei toi ole vaikealta tuntunut ennenkään. Ehkä uusi laki mahdollistaa yksittäisestä työntekijästä eroon pääsemisen ilman YT’eitä?

Mut ihan vaan yhdistelmä:
- Palkat laahaavat (yksityisellä puolella)
- Kustannukset nousevat
- Epävarmuutta töissä, tulevaisuudesta, maailmanjärjestyksestä
- Työttömillä osaavilla kavereilla isoja vaikeuksia löytää uusi työ

Riittää musta kyllä yhdistelmänä ison epävarmuuden luomiseen. Hallitus teki ison virheen siinä, että vaati palkankorotusten rajoittamista kun inflaatio oli korkeimmillaan. Käytännössä missään muualla Euroopassa ei toimittu näin.

Hallitusta ei voi syyttää Suomalaisten kovasta halusta sitoa lainansa vaihtuviin korkoihin, mutta se on vielä kirsikka kakun päällä.
Poliittinen epävarmuus tämän lisäksi. Oikeastaan yksikään puolue ei ole tuonut mitään vaihtoehtoa talouden tasapainottamiseen, ja tämä näkyy uutisoinnissa. Jos odotusarvoisesti tulevaisuudessa joko julkisia palveluita leikataan rajusti, eli ne siirtyvät yksityisrahoitteiseksi mm. vakuutuksiin ja suoriin maksuihin, ja veroja korotetaan rajusti tulevaisuudessa, on pysyväistulohyposteesinkin nojalla rationaalista säästää nyt, jotta on mahdollista ylläpitää kutakuinkin sama elintaso myös tuossa kohtaa kun nuo tulevaisuuden odotukset ovat tätä hetkeä. Joka tapauksessa tulevaisuudessa odotettuun rajuun kustannusten nousuun, tuli se sitten kumpaa tahansa kanavaa pitkin, tässä valmistaudutaan.

Ei sillä ole väliä millä nimellä tai syyllä yrität digipalveluille veroja niin törmää kansainväliseen kauppapolitiikkaan. Yrität tuollaista säätää niin pääsee pelaamaan tariffipeliä kun jenkit puolustavat teknologiajättejään. Se mitä saat sitten sosiaalisen median jäteiltä kerättyä veroina menetät kun sun maan/maanosan vientiteollisuutta rokotetaan vastaavasti tariffeilla. lopputulos +-0 ja turhaa tappelua.

Samalla tapaa jos yrität tiktok veroa kun mädättää aivot niin kiina hirnahtaa.
Tosiaan, ymmärrän kyllä, että seinä nousee vastaan enkä koe itse ajavani yhtään mitään verouudistus aloitetta Suomen/EU tasolla. Kuitenkin olen sitä mieltä että näitä tulisi verottaa.

Ei se mielestäni turhaa tappelua ole, jos valtio tai EU sääntelee ihmisille haitallista kulutusta raippaveroilla.

Ei sillä ole väliä millä nimellä tai syyllä yrität digipalveluille veroja niin törmää kansainväliseen kauppapolitiikkaan. Yrität tuollaista säätää niin pääsee pelaamaan tariffipeliä kun jenkit puolustavat teknologiajättejään.
Tietysti. Onhan se kätevää kun eivät valmista juuri mitään jolloin aina vain kasvava osuus jenkkien BKT’sta tulee palveluista.

Tiukka vero kuluttajien käyttämiin palveluihin olisi ollut just oikea vastaus heidän aloittamaan tariffi-vääntöön. Vaikea sitä on laittaa näin jälkikäteen, mutta osana samoja neuvotteluita olisi nimenomaan antanut edes vähän vipuvartta EU’lle.

Tietysti. Onhan se kätevää kun eivät valmista juuri mitään jolloin aina vain kasvava osuus jenkkien BKT’sta tulee palveluista.

Tiukka vero kuluttajien käyttämiin palveluihin olisi ollut just oikea vastaus heidän aloittamaan tariffi-vääntöön. Vaikea sitä on laittaa näin jälkikäteen, mutta osana samoja neuvotteluita olisi nimenomaan antanut edes vähän vipuvartta EU’lle.
Alkaa meneen työelämä ketjun kannalta ihan offtopiksi, mutta kyllähän eu noista veroista on vääntänyt usa:n kanssa. Ei ole EU:lla vain sellainen asema että voisi yksipuolisesti sanella kun USA on EU:lle tärkeämpi kauppakumppani kuin päinvastoin.

Ei se mielestäni turhaa tappelua ole, jos valtio tai EU sääntelee ihmisille haitallista kulutusta raippaveroilla.
Kaikenlainen turha sääntely kuullostaa enemmän kiina ja pohjois korea menolta. Ennemmin asun vapaassa maassa kuin paikassa missä isoveli päättää. Ylipäänsä se on kovin subjektiivista mikä on haitallista oli se sitten rokn'n roll, tietokonepelit(niitäkin joka lähtöön) tai tv-sarjat joita niitäkin on kaikenlaisia. Toki tämä on suomalainen perspektiivi ettei mitään voi jättää yksilön omalle vastuulle kun eihän ne reppanat osaa omaa elämäänsä hallita.

Tarvitaan vain valtion virallinen yle-kanava ja yle-kanavan virallinen totuus!

--

En jatka tästä enempää. Ihan väärä ketju ja ei ylipäänsä politiikasta vääntäminen kiinnosta. Kunhan yritin tuoda esiin että ei ollut uusia asia ja on ollut tariffipelienkin kautta paljon tapetilla jos on uutisia seurannut.

Jos nyt johonkin haluaisi keskittyä niin suomi työttömyystilaston kärjessä euroopassa. Paljon on porukkaa työelämän ulkopuolella.
Eurostatin mukaan Suomen työttömyys oli marraskuussa 10,6 prosenttia, kun aiemmin ykkössijaa pitäneen Espanjan työttömyysprosentti oli 10,4 prosenttia.

Pari leffaa teatterissa taitaa nykyään jo maksaa tuon verran. Kyllä sillä suoratoistolla saa paremman minuuttihinnan kuin leffassa. eikä tartte etsiä parkkipaikkaa tai matkustaa julkisilla. Sitten kun leffat maksaisi vitosen laaki niin voisi harkita siellä käyntiä useammin.
No nyt lähinnä tarkoitin, että jos kotona vanhan leffan tuijotus maksaisi 4-5x enemmän kuin nykyään, niin normaalilla ajattelulla elävä kaveri miettisi kuluttaako sen rahan mielummin ESIMERKIKSI elokuvateatteriin.

Onhan siinä puhelimen ruudulla vs valkokankaalla katsotulla elokuvalla eri laatuinen elämys. Ainakin minun mielestäni.

Ite olen kyllä ansiosidonnaisen porrastamisen kannalla ja keston lyhennysten. Minulla on pari lapsuudenkaveria, jotka ihan suunnittelevat työelämänsä määräaikaisuuksien varaan jotta saavat ansiosidonnaiseen oikeuttavat päivät täyteen ja sitten jäädään oloneuvoksiksi tuen varaan. Kansantaloudellisesti tässä ei ole hirveästi järkeä.

Osittain olen samaa mieltä porrastamisesta. Huumori loppuu tosin siinä kohtaa, kun työpaikkoja ei vain ole. Vaikka yrität hakea uutta työtä, et sitä aina kuitenkaan saa, varsinkin tässä nykytilanteessa. Sitten siitä rangaistaan, että menetät X prosenttia ansiosidonnaista kun tietty aika tulee täyteen. Ja kyllä ne NS. "Elämäntapa lusmuilijat" löytävät aina keinot, vaikka kuinka yrittäisi järjestelmää tilkitä.

Miksei ansiosidonnaista voisi toteuttaa vaikka siten, että 2-3kk päästä tulee takaisinmaksuvelvoite tietylle osalle, esim 30% ansiosidonnaisesta.

Varmaan madaltaisi kynnystä ottaa joku vähän paskempikin duuni vastaan ja katsella sieltä niitä uusia työpaikkoja lisää.

Statistiikka

Viestiketjuista
297 093
Jäsenet
81 253
Uusin jäsen
ajk-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom