Työkalut ja muut vehkeet

Meillä on tallilla kolmea eri Milwaukee 1/2 iskevää mutterinväännintä. Tuo pienin malli (n.300nm) ei jaksa avata läheskään kaikista autoista pyörän pultteja/muttereita, muuten todella mukava käyttää kun on tosi kevyt kone. Tuo linkissä oleva 881nm kone on suosikki, sopivan kevyt ja kompakti sekä avaa n.99% kaikista auton pyörän pulteista/muttereista. Sitten tuota isoa möhköä käyttää niissä lopuissa, missä on edellinen asentaja vetänyt niin sanotusti tiukalle. Tosin kerran on käynyt niin, ettei ole tuolla möhkölläkään irronnut.

Screenshot_20251106_133845_Gallery.jpg

Näistä pikkukoneistakin taisi tulla joku uusi sarja, missä vääntö tuplaantunut. Ainakin M12 akullisissa, ostin hetki sitten tollasen pikkuvääntimen vanhan mallin "puoleen hintaan". Toisena koneena sitten tuo iso malli malli mikä sullakin. Sillä lähtee lähes kaikki auki, ja jos ei lähde, niin tarvitaan sitten pari metriä jatkovartta perinteiseen vääntimeen että lähtee.
 
Näistä pikkukoneistakin taisi tulla joku uusi sarja, missä vääntö tuplaantunut. Ainakin M12 akullisissa, ostin hetki sitten tollasen pikkuvääntimen vanhan mallin "puoleen hintaan". Toisena koneena sitten tuo iso malli malli mikä sullakin. Sillä lähtee lähes kaikki auki, ja jos ei lähde, niin tarvitaan sitten pari metriä jatkovartta perinteiseen vääntimeen että lähtee.
Joo toi pienin on vanha M18 kone, päivitetyssä mallissa ei nyyttonit muistaakseni paljoa kasvaneet niin en usko sen olevan kovin paljoa voimakkaampi kuin tuo vanha malli. Mustia voima/vannehylsyjä tulee näissä käytettyä. Ne halvimmat vannehylsyt ei kestä kauaa iskevässä koneessa. Useampi haljennut.
 
Kierteisiinhän sitä laitetaankin eikä vanteisiin.
Eikä sitä kannattaisi laittaa sinnekään, useampi valmistaja suoraan sanoo että älä laita mitään ja suomessa jossa renkaat vaihdetaan 2x vuoteen niin ei ole mahdollista tapahtua mitään 20v mega ruostumisia. Lisäksi kun pilkkua nussitaan niin tahnan kanssa kiristysmomentitkin ovat sitten jotain muuta kuin speksattuja koska speksit on kuivalle kierteelle. Ja kun sen pultin kuitenkin pudottaa soralle niin kuiva pultti kivempi puhdistaa, ts. tuosta tahnasta ei ole kuin haittaa koska sen läträäminen vie aikaakin.
 
Olisi kiva tietää mitä noissa on oikeasti vääntöä. Onko markettihifi lukemia vaan.
Ei ole olemassa mitään standardia pulttikoneiden tehon ilmoittamiseen. Eihän ne muutenkaan väännä mitään, vaan hakkaavat, niin valmistajat keksii ihan omasta hatusta niitä laskukaavoja.

Tulee aina mieleen ne jotku Noco haitapaska akkuboosterit, missä 200 A boosterin kanteen kirjoitetaan 1000 A ja se ei ole valmistajan mielestä valehtelua, koska valmistajan nettisivuilta löytyy jostain pienellä präntillä laskukaava, missä käynnistysenergia jouleina X ajalta mitattuna on Y, ja jos sen muuntaa takas ampeereiksi, niin saadaan isompi numero. Joku toinen valmistaja mittaa virranantokykyä oskilloskoopilla ja katsoo, että maksimiarvo on ollu 1245 ampeeria... 0,03 sekunnin ajan, ja ei muutaku mallinimeksi 1300 A.

Kaupassa sitten kuluttaja katsoo, että ompa huono tuo kolmannen valmistajan saman hintainen boosteri, kun siinä on "vain" 200 A...minkä se oikeasti antaa keskimäärin.
 
Eikä sitä kannattaisi laittaa sinnekään, useampi valmistaja suoraan sanoo että älä laita mitään ja suomessa jossa renkaat vaihdetaan 2x vuoteen niin ei ole mahdollista tapahtua mitään 20v mega ruostumisia. Lisäksi kun pilkkua nussitaan niin tahnan kanssa kiristysmomentitkin ovat sitten jotain muuta kuin speksattuja koska speksit on kuivalle kierteelle. Ja kun sen pultin kuitenkin pudottaa soralle niin kuiva pultti kivempi puhdistaa, ts. tuosta tahnasta ei ole kuin haittaa koska sen läträäminen vie aikaakin.

Tässä nyt vuosien saatossa kerääntynyt empiria on todennut aika toimivaksi ja luotettavaksi tavaksi käyttää sitä kuparitahnaa kierteisiin, sen kanssa ne mutterit lähtevät mukavasti vaihdossa irti, aluvanteisiin ei ole tullut mitään syöpmistä vaikka sitä tahnaa niihin vähän tarttuisikin ja pysyvät myös hyvin momentissa koko kauden ajan. Ilman taas tahnaa voi helposti parikin mutteria olla kovassa jumissa kauden jälkeen. Mutterit eivät myöskään tipu soralle koska a) autotalli jossa puhdas lattia ja b) sielläkin ne ovat paperin päällä. Mut jokainen tavallaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
291 315
Viestejä
4 983 779
Jäsenet
80 041
Uusin jäsen
Sipimarket

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom