- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 1 556
Kierteisiinhän sitä laitetaankin eikä vanteisiin.Kupari tahnaa ei kannata laittaa jos on aluvanteet, alumiini ei tykkää kuparista.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kierteisiinhän sitä laitetaankin eikä vanteisiin.Kupari tahnaa ei kannata laittaa jos on aluvanteet, alumiini ei tykkää kuparista.
Meillä on tallilla kolmea eri Milwaukee 1/2 iskevää mutterinväännintä. Tuo pienin malli (n.300nm) ei jaksa avata läheskään kaikista autoista pyörän pultteja/muttereita, muuten todella mukava käyttää kun on tosi kevyt kone. Tuo linkissä oleva 881nm kone on suosikki, sopivan kevyt ja kompakti sekä avaa n.99% kaikista auton pyörän pulteista/muttereista. Sitten tuota isoa möhköä käyttää niissä lopuissa, missä on edellinen asentaja vetänyt niin sanotusti tiukalle. Tosin kerran on käynyt niin, ettei ole tuolla möhkölläkään irronnut.
![]()
Joo toi pienin on vanha M18 kone, päivitetyssä mallissa ei nyyttonit muistaakseni paljoa kasvaneet niin en usko sen olevan kovin paljoa voimakkaampi kuin tuo vanha malli. Mustia voima/vannehylsyjä tulee näissä käytettyä. Ne halvimmat vannehylsyt ei kestä kauaa iskevässä koneessa. Useampi haljennut.Näistä pikkukoneistakin taisi tulla joku uusi sarja, missä vääntö tuplaantunut. Ainakin M12 akullisissa, ostin hetki sitten tollasen pikkuvääntimen vanhan mallin "puoleen hintaan". Toisena koneena sitten tuo iso malli malli mikä sullakin. Sillä lähtee lähes kaikki auki, ja jos ei lähde, niin tarvitaan sitten pari metriä jatkovartta perinteiseen vääntimeen että lähtee.
Eikä sitä kannattaisi laittaa sinnekään, useampi valmistaja suoraan sanoo että älä laita mitään ja suomessa jossa renkaat vaihdetaan 2x vuoteen niin ei ole mahdollista tapahtua mitään 20v mega ruostumisia. Lisäksi kun pilkkua nussitaan niin tahnan kanssa kiristysmomentitkin ovat sitten jotain muuta kuin speksattuja koska speksit on kuivalle kierteelle. Ja kun sen pultin kuitenkin pudottaa soralle niin kuiva pultti kivempi puhdistaa, ts. tuosta tahnasta ei ole kuin haittaa koska sen läträäminen vie aikaakin.Kierteisiinhän sitä laitetaankin eikä vanteisiin.
Ei ole olemassa mitään standardia pulttikoneiden tehon ilmoittamiseen. Eihän ne muutenkaan väännä mitään, vaan hakkaavat, niin valmistajat keksii ihan omasta hatusta niitä laskukaavoja.Olisi kiva tietää mitä noissa on oikeasti vääntöä. Onko markettihifi lukemia vaan.
Eikä sitä kannattaisi laittaa sinnekään, useampi valmistaja suoraan sanoo että älä laita mitään ja suomessa jossa renkaat vaihdetaan 2x vuoteen niin ei ole mahdollista tapahtua mitään 20v mega ruostumisia. Lisäksi kun pilkkua nussitaan niin tahnan kanssa kiristysmomentitkin ovat sitten jotain muuta kuin speksattuja koska speksit on kuivalle kierteelle. Ja kun sen pultin kuitenkin pudottaa soralle niin kuiva pultti kivempi puhdistaa, ts. tuosta tahnasta ei ole kuin haittaa koska sen läträäminen vie aikaakin.
En tiedä onko olemassa automerkkikohtaisia eroja asian suhteen, mutta oma 30+ vuoden renkaanvaihtokokemus on osoittanut että pyöränpultit/mutterit eivät tarvi mitään voiteluaineita kunhan kierteet ovat vaan puhtaat. Puhtauden voi ylläpitää vaikka kerran vuodessa suoritettavalla pinnapulttien tai rengaspulttien kierteiden kevyellä teräsharjan pyyhkäisyllä.Tässä nyt vuosien saatossa kerääntynyt empiria on todennut aika toimivaksi ja luotettavaksi tavaksi käyttää sitä kuparitahnaa kierteisiin, sen kanssa ne mutterit lähtevät mukavasti vaihdossa irti, aluvanteisiin ei ole tullut mitään syöpmistä vaikka sitä tahnaa niihin vähän tarttuisikin ja pysyvät myös hyvin momentissa koko kauden ajan. Ilman taas tahnaa voi helposti parikin mutteria olla kovassa jumissa kauden jälkeen. Mutterit eivät myöskään tipu soralle koska a) autotalli jossa puhdas lattia ja b) sielläkin ne ovat paperin päällä. Mut jokainen tavallaan.
Kiva kuullaEn tiedä onko olemassa automerkkikohtaisia eroja asian suhteen, mutta oma 30+ vuoden renkaanvaihtokokemus on osoittanut että pyöränpultit/mutterit eivät tarvi mitään voiteluaineita kunhan kierteet ovat vaan puhtaat..
Ei välttämättä ihan yks yhteen mitä milkkari täälä myy mutta edes jotakiKiva kuulla
Asiasta toiseen, olen vähän huolestuneena seurannut milkkarin akkustrategiaa. IKH:a kertoilivat että ne ihan perusakut ilman mitään tarkenteita olisivat lähdössä kokonaan myynnistä pois, ja nyt myös High Outputit ja jäljelle olisi jäämässä vain Forget. Todella ikävä juttu erityisesti siinä mielessä että toi pieninkin Forge on aika iso ja painava joka kyllä käyttömukavuuteen vaikuttaa paljonkin, hinnasta puhumattakaan. Tosi huonosti myös löytyy tarkempia speksejä mitä kennoja noissa eri akuissa on, olisi kiva tietää tarkemmin. Itse päivitin vasta hiljan noista perusakuista High Outputteihin ja niissä kyllä tehonlisäyksen huomaa ihan silminnähden. Pitäisköhän hamstrata pari 3Ah HO:a varastoon kun niitä vielä on tarjolla.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.