• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Työttömän elämä -thread

Jos irtisanoutuu töistä sen takia että työt loppuvat niin miten se pitäisi todistaa työllisyysalueelle?

On parempi hakea jatkossa vain määräaikaisia töitä niin työn loppuessa voi helposti hakea uutta ilman karenssin pelkoa.

Samperi. Tätä en saanut työnantajalta.

Sen voi pyytää jälkikäteen. Työnantajan on sellainen pyydettäessä annettava.

Miten hemmetissä nykyään edes työnantaja voi moisen unohtaa, saatika työntekijä...? :D
Mutta joo, se on ihan laillinen oikeus työntekijälle saada moinen, myös jälkikäteen. Joku aika raja tms. siinä taitaa olla, mutta se on aikasta pitkä.

Miksi työnantaja ei irtosanonut vaan sun piti irtisanoutua kun työt loppuvat? Mitä mä en ymmärrä?

Miten hemmetissä nykyään edes työnantaja voi moisen unohtaa, saatika työntekijä...? :D
Ensimmäinen vieraan työpaikkani joten en ollut ottanut tarpeeksi asioista selvää. Ja en tiedä miksi työnantaja ei sitä antanut.
Mutta joo, se on ihan laillinen oikeus työntekijälle saada moinen, myös jälkikäteen. Joku aika raja tms. siinä taitaa olla, mutta se on aikasta pitkä.

Miksi työnantaja ei irtosanonut vaan sun piti irtisanoutua kun työt loppuvat? Mitä mä en ymmärrä?

En ymmärrä minäkään. Välissä oli jaksoja jolloin töitä ei ollut mutta minua ei irtisanottu siltikään.
No nyt on saatu opetus työnteon raadollisuudesta.

Työantajan on annettava pyydettäessä työtodistus aika pitkänkin ajan kuluttua työsuhteen päättymisestä.
Työnantajalla on velvollisuus antaa työtodistus, jos työntekijä pyytää sitä kymmenen vuoden kuluessa työsuhteen päättymisestä. Työnantajan tulee tämän vuoksi säilyttää vähintään kymmenen vuoden ajan tiedot palveluksessaan olleiden työntekijöiden työsuhteiden kestoista sekä siitä, minkälaisia työtehtäviä he ovat tehneet.

Ensimmäinen työpaikkani joten en ollut ottanut asioista selvää enkä tiedä miksi työnantaja ei antanut sitä

En tiedä miksi minua ei irtisanottu vaikka välissä ei ollut töitä ollenkaan.

No nyt on saatu opetus työnteon raadollisuusesta.

Ensin menivät lainaukset pieleen mutta nyt pitäisi olla lainaukset kunnossa.

Ensimmäinen työpaikkani joten en ollut ottanut asioista selvää enkä tiedä miksi työnantaja ei antanut sitä

En tiedä miksi minua ei irtisanottu vaikka välissä ei ollut töitä ollenkaan.

No nyt on saatu opetus työnteon raadollisuusesta.

Ensin menivät lainaukset pieleen mutta nyt pitäisi olla lainaukset kunnossa.

Mutta siis edelleen mä en ymmärrä miksi SINÄ irtisanouduit kun töitä ei ollut?
Tuossahan tulee karenssit yms. kun itse irtisanoutuu? Toisin kuin siinä tapauksessa kun sinut irtisanotaan.

Jos töitä ei vain ole, niin lomautus/irtisanominenhan on ihan perus työnantajan homma.

Tuossahan tulee karenssit yms. kun itse irtisanoutuu? Toisin kuin siinä tapauksessa kun sinut irtisanotaan.

Jos töitä ei vain ole, niin lomautus/irtisanominenhan on ihan perus työnantajan homma.
En tajunnut pyytää työnantajaa irtisanomaan minua. Nyt on sekin asia opittu.:)

Ja minä en edelleenkään tiedä miksi työnantaja ei minua irtisanonut. Sitä ihmettelen itsekin.

No karenssi on kohta lusittu ja paljon on opittu uutta työelämästä. Jatkossa haen töitä vain yrityksiltä en yksityishenkilöiltä.

Pakko täältä taustalta myös kommentoida, että täysin käsittämätön ratkaisu että itse irtisanouduit. Et missään nimessä olisi saanut.
Minkäs teet kun työnantaja ei itse tehnyt irtisanomista. Vaikka sen pitäisi olla ihan peruskauraa näissä tapauksissa. Mutta asia on nyt käsitelty.

Onko kenelläkään tietoa siitä että jos tekee alle 3 kuukauden määräaikaistöitä niin vähennetäänkö se palkka työttömyystuesta? Välillä olen miettinyt erilaisten sijaisuuksien tekemistä mutta kun työtunteja on 5-10 tuntia viikossa niin en tiedä kannattaako tuommosia töitä ottaa. Tuommoisia töitä olisi jonkun verran silloin tällöin.

Toisaalta ei kyllä huvittaisi olla toimettomanakaan kotona kun on nyt saanut maistaa työntekoa.

Kyselin tuota omalta työnhakualueen asiantuntijalta mutta tuntui siltä ettei se tiennyt itsekään mitään.

Onko kenelläkään tietoa siitä että jos tekee alle 3 kuukauden määräaikaistöitä niin vähennetäänkö se palkka työttömyystuesta? Välillä olen miettinyt erilaisten sijaisuuksien tekemistä mutta kun työtunteja on 5-10 tuntia viikossa niin en tiedä kannattaako tuommosia töitä ottaa. Tuommoisia töitä olisi jonkun verran silloin tällöin.

Toisaalta ei kyllä huvittaisi olla toimettomanakaan kotona kun on nyt saanut maistaa työntekoa.

Kyselin tuota omalta työnhakualueen asiantuntijalta mutta tuntui siltä ettei se tiennyt itsekään mitään.

Lyhyesti -> Jokainen tienaamasi euro vähentää työttömyystukea 50 senttiä eli hyöty on puolet palkasta.

Oikeasti rahallinen hyöty on isompi kun saat verotuksessa erilaisia työvähennyksiä joiden ansiosta palkasta menee pienempi veroprosentti kuin työttömyystuesta. Haittavaikutuksena sitten on se, että työttömyyskorvauksen säännöllisyys heitetään romukoppaan, kun työttömyyskorvaus voidaan maksaa vasta kun ajanjaksolle ajoittuneiden töiden tilinauhat on toimitettu työttömyystuen maksajalle ja siellä on jokin henkilö ne myös käsitellyt.

Lyhyesti -> Jokainen tienaamasi euro vähentää työttömyystukea 50 senttiä eli hyöty on puolet palkasta.

Oikeasti rahallinen hyöty on isompi kun saat verotuksessa erilaisia työvähennyksiä joiden ansiosta palkasta menee pienempi veroprosentti kuin työttömyystuesta. Haittavaikutuksena sitten on se, että työttömyyskorvauksen säännöllisyys heitetään romukoppaan, kun työttömyyskorvaus voidaan maksaa vasta kun ajanjaksolle ajoittuneiden töiden tilinauhat on toimitettu työttömyystuen maksajalle ja siellä on jokin henkilö ne myös käsitellyt.
"Soviteltu ansiopäiväraha kannattaa. Soviteltu ansiopäiväraha on rakennettu niin, että palkka osa-aikatyöstä ja soviteltu ansiopäiväraha ovat yhteensä aina enemmän, mitä saisit ansiopäivärahaa kokonaan työttömänä."

Tuolta ytk-kassan sivulta lainattuna ymmärsin että tässä olisi ihan kannattavaa ottaa noita määräaikaisia töitä...

Olisi aikomus hakea kouluun kesällä joten ei tässä nyt uskalla ottaa kovin pitkiä työsuhteita.

Jos pääsee kouluun ja saa työttömyyskorvausta niin olisko vain parempi olla hiljaa eikä sano työkkärille mitään koulunkäynnistä?
Eikai siitä tule mitään seuraamuksia jos opiskelee työttömyystuella?

Ehkä typeriä kysymyksiä mutta kysytään nyt kaikki mikä mietityttää kun täällä tuntuu olevan asiantuntevaa porukkaa

Jos pääsee kouluun ja saa työttömyyskorvausta niin olisko vain parempi olla hiljaa eikä sano työkkärille mitään koulunkäynnistä?
Eikai siitä tule mitään seuraamuksia jos opiskelee työttömyystuella?

Ehkä typeriä kysymyksiä mutta kysytään nyt kaikki mikä mietityttää kun täällä tuntuu olevan asiantuntevaa porukkaa
Tulee, jos he saavat tietää. Työttömyyskorvauksella onnistuu opiskelu sivutoimisesti, tapauksesta riippuen. Asia kannattaa ottaa puheeksi työvoimaviranomaisen kanssa. Tai sitten otat riskin, että joudut maksamaan tukia takaisin, jos jäät tästä ilmoittamatta heille kiinni.

Pitää kysyä tuota asiantuntijalta kun se joskus soittaa.
Onhan tässä nyt selvinnyt monta asiaa liittyen työ ja opiskelu asioihin.
Kannattaa ottaa proaktiivinen ote, ja jättää soittopyyntö niin saat asiaan omalla kohdallasi varmuuden aiemmin kuin "sitten joskus". Voit toki myös kysyä asiasta yleisellä tasolla.

Tuota opiskelua työttömyystuella heikennettiin rajusti joitakin vuosia sitten. Käytännössä mitään uutta ammattia ei enää opiskella työttömyystuella.

Edit:
Opinnoista on täytynyt sopia työllistymissuunnitelmassa yleensä ennen opintojen aloittamista.

Tuo on se ehdoton edellytys noihin kaikkiin, heti jos omatoimisesti on päättänyt ottaa opiskelupaikan vastaan niin peli on menetetty käytännössä.

Kannattaa ottaa proaktiivinen ote, ja jättää soittopyyntö niin saat asiaan omalla kohdallasi varmuuden aiemmin kuin "sitten joskus". Voit toki myös kysyä asiasta yleisellä tasolla.
Jätin soittopyynnön pari tuntia sitten eräästä työasiasta. Mutta en tiedä milloin asiantuntija soittaa joten käytin sen takia sanoja "sitten joskus".

Tuota opiskelua työttömyystuella heikennettiin rajusti joitakin vuosia sitten. Käytännössä mitään uutta ammattia ei enää opiskella työttömyystuella.

Edit:
Opinnoista on täytynyt sopia työllistymissuunnitelmassa yleensä ennen opintojen aloittamista.

Tuo on se ehdoton edellytys noihin kaikkiin, heti jos omatoimisesti on päättänyt ottaa opiskelupaikan vastaan niin peli on menetetty käytännössä.
Ajattelin käydä loppuun koulun joka keskytyi viime vuonna. Lukemani perusteella minulla olisi mahdollista opiskella sivutoimisesti työttömyystuella.

Hyvä että kysyin asiaa. Ilmeisesti työttömyysetuudella pystyy opiskelemaan jos työllisyysalueen asiantuntija katsoo että se edistää työllistymistä.
Työkkärissä on sattunut viime vuosina suuria perusteellisia muutoksia (esim. palveluiden siirtyminen valtiolta kunnille). Oli tuossa jossain otsikossa hiljattain juttu, miten henkilö joka oli kahdesti tai kolmesti varmistanut asian olevan fine työkkäri, uudistuksen jälkeen uusi kunnallinen asiantuntija olikin toista mieltä -> Takaisinperintä.

Asian tiimoilta alkaa varmaan pikkuhiljaa saamaan luotettavampaa asiantuntijatietoa, mutta esim. pari vuotta vanhoihin kokemuksiin/tietoihin (esim. netistä) ei kannata sitten enää luottaa yhtään. Mitä tulee työkkäriin, tukeihin yms. Kannattaa olla kiinnostunut asioista ja seurata niitä.

Takaisinperintä aika on työttömyyskassoilla aikas pitkä, useamman vuoden joten opettelisin senkin johdosta lukemaan ja ymmärtämään niitä, eikä todellakaan kannata salaillen mennä. Muuten voi vuosien jälkeenkin tulla tiedustelupyyntöjä (mikä ei välttämättä tekoälyn laajentuessa moneen käyttöön tulisi tapahtumaan ihan puskista)

Työkkärissä on sattunut viime vuosina suuria perusteellisia muutoksia (esim. palveluiden siirtyminen valtiolta kunnille). Oli tuossa jossain otsikossa hiljattain juttu, miten henkilö joka oli kahdesti tai kolmesti varmistanut asian olevan fine työkkäri, uudistuksen jälkeen uusi kunnallinen asiantuntija olikin toista mieltä -> Takaisinperintä.

Asian tiimoilta alkaa varmaan pikkuhiljaa saamaan luotettavampaa asiantuntijatietoa, mutta esim. pari vuotta vanhoihin kokemuksiin/tietoihin (esim. netistä) ei kannata sitten enää luottaa yhtään. Mitä tulee työkkäriin, tukeihin yms. Kannattaa olla kiinnostunut asioista ja seurata niitä.

Takaisinperintä aika on työttömyyskassoilla aikas pitkä, useamman vuoden joten opettelisin senkin johdosta lukemaan ja ymmärtämään niitä, eikä todellakaan kannata salaillen mennä. Muuten voi vuosien jälkeenkin tulla tiedustelupyyntöjä (mikä ei välttämättä tekoälyn laajentuessa moneen käyttöön tulisi tapahtumaan ihan puskista)
Tämän opiskeluasian työttömyystuella selvitin vastikään mutta pitää vielä varmistaa asia siltä asiantuntijalta.

Jos joku vielä sanoo että työttömillä on ihanaa niin ne eivät tiedä mistään mitään. Mutta hyvänä puolena on se että tiedän työttömyysasioista koko ajan enemmän kun kyselen ahkerasti.

Työllisyysalueen asiantuntijan mielestä varmaan liiankin ahkerasti.

Edit:

Olen maininnut työllisyysalueen asiantuntijalle että haen kouluun tämän vuoden syksyllä tai kesällä. Mutta pitää vielä mainita asiasta myöhemmin ennen kuin hakee kouluun.

Jos irtisanoutuu töistä sen takia että työt loppuvat niin miten se pitäisi todistaa työllisyysalueelle?

On parempi hakea jatkossa vain määräaikaisia töitä niin työn loppuessa voi helposti hakea uutta ilman karenssin pelkoa.

En lukenut kaikkia vastauksia, mutta siis työt loppuvat ja irtisanoudut? Jos työt loppuvat ja sut irtisanotaan vaikka tuotannollisista ja taloudellisista syistä, niin
sitten se ilmoitus riittää. Niillä on ns. "luottamusloikka" näissä. Mutta jos irtisanoudut, niin se käsitellään ihan itse työsuhteen päättämisenä. Selvityspyyntö ja
karenssi mitä todennäköisemmin, jos ei ole mitään lääkärintodistusta tai vastaavaa osoittaa.

Tai sitten myös jos määräaikainen duuni loppuu, niin ilmoitus vain siitä. Harvoin nämä niiden todellisuutta tarkistelee. Jos tarkistaa, pyyntö tulee maksavalta taholta
useimmiten.

Mutta siis jos korvausta haluaa nostaa, niin missään tapauksessa ei kannata irtisanoutua, mikäli ei ole jo seuraava duuni alkamassa.

Tulee, jos he saavat tietää. Työttömyyskorvauksella onnistuu opiskelu sivutoimisesti, tapauksesta riippuen. Asia kannattaa ottaa puheeksi työvoimaviranomaisen kanssa. Tai sitten otat riskin, että joudut maksamaan tukia takaisin, jos jäät tästä ilmoittamatta heille kiinni.

Tässähän on käytäntö usein se, että työssä ollessasi olet aloittanut opiskelut ja edennyt opintosuunnitelman mukaisesti. Varmaan joku 6kk riittää. Näin kun jäät työttömäksi, on jo pystynyt osoittamaan että pystyy vastaanottamaan ja tekemään kokoaikatyötä
samalla opiskellen. Sama koskee yritystoimintaa useimmiten, milloin se katsotaan sivutoimiseksi. Eli jos on vaikka toiminimeä pistämässä pystyyn, niin pitää ennakoida niin että se toiminimi on ollut pystyssä. Ihan sama onko ollut tuloja vai ei.

Se ei välttämättä ole yhtään helpompi tie. Karenssi paukkuu, jos et vie asiaa niin pitkälle kuin voit. Esim. riitauttaminen jne jne.

Mainitsit työttömyysetuudella opiskelun? Ja että tämä oli eka työpaikkasi. Kai olet yli 25 vuotias, sillä alle 25v ei voi opiskella työttömyysetuudella?

Ja vielä kun itse olin noissa hommissa, niin konsensus oli enemmän siihen suuntaan, että opiskelut ihan muilla tuilla kuin työttömyyskorvauksella.

En lukenut kaikkia vastauksia, mutta siis työt loppuvat ja irtisanoudut? Jos työt loppuvat ja sut irtisanotaan vaikka tuotannollisista ja taloudellisista syistä, niin
sitten se ilmoitus riittää. Niillä on ns. "luottamusloikka" näissä. Mutta jos irtisanoudut, niin se käsitellään ihan itse työsuhteen päättämisenä. Selvityspyyntö ja
karenssi mitä todennäköisemmin, jos ei ole mitään lääkärintodistusta tai vastaavaa osoittaa.

Tai sitten myös jos määräaikainen duuni loppuu, niin ilmoitus vain siitä. Harvoin nämä niiden todellisuutta tarkistelee. Jos tarkistaa, pyyntö tulee maksavalta taholta
useimmiten.

Mutta siis jos korvausta haluaa nostaa, niin missään tapauksessa ei kannata irtisanoutua, mikäli ei ole jo seuraava duuni alkamassa.
Vastaukset kysymyksiisi on kerrottu jo ylempänä minun viesteissäni.

Statistiikka

Viestiketjuista
301 049
Jäsenet
81 930
Uusin jäsen
No Johan

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom