Mutta se on edlleen vain yksi tulkinta raamatusta josta on päästy yhteisymmärrykseen. Se ei kuitenkaan kerro mitään siitä onko se raamatun mukaista vai ei, se on vain yksi tulkinta asiasta.
Onpas postmodernia ja totuuden jälkeistä ajattelua. Totuutta ei ole löydettävissä mistään, on vain tulkintaa?
Kyllä, mutta vaikka olisi kuinka yksimielisyyttä ja ollaan kavereita ja samaa mieltä niin se on edelleen YKSI TULKINTA MUIDEN JOUKOSSA eikä ole mikään oikea auktoriteetti kertomaan mitä raamattu sanoo ja mitä ei.
Ei tämä ole käytännössä mikään ongelma. Eivät kaikki uskovat tee koko ajan jotain ihan omia tulkintojaan uskon perusasioista. Ja viime kädessä Pyhä Henki voi opettaa ja oikaista.
Joh 16:13 Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa.
Käytännössä kannattaa kuunnella myös kirkon oppineita opettajia, kuten vaikkapa Jukka Norvantoa.
Kyllä siellä sellainen on: Joh 3:3-8
Tuolla kohdalla viitataan Pyhä Hengen vaikutukseen (uudestisyntyminen ylhäältä). Kristinuskon perusteisiin kuuluu ruumiin ylösnousemus Jeesuksen tapaisesti, ei jatkuva jälleensyntyminen (reinkarnaatio).
Wikipediassa on hyvä erotus:
Uudelleensyntyminen – Wikipedia
"Uudestisyntyminen, kristillisen teologian käsite.
Jälleensyntyminen, ihmisen syntyminen kuoleman jälkeen toisessa ruumiissa."
Se on sitten miten kukakin tämä tulkitsee. Kirkolla ja uskonoppineilla oma varmasti oma tulkintansa asiasta, mutta se ei tarkoita että se olisi se mitä raamattu sillä tarkoitta.
Saahan ei-uskova tulkita ihan mitä haluaa. Kristinusko on hengellinen yhteisö, jonka pyhä teksti on Raamattu ja johon suhtaudutaan kunnioituksella. Ei se tietysti takaa, että kaikki menee aina oikein, mutta toivottavasti oikeammin kuin muualla.
Sanoisin, että kristitylle usko on luotettava polku tietää Jumalan olemassaolo ja tahto. Raamatussa on paljon totuusväitteitä ja usko voi olla hyvin perusteltua.
mutta on perin velttoniskaista apologiaa väittää että minkä tahansa uskonnon yliluonnolliset väitteet olisivat yhtä tosia kuin väitteet mitä esimerkiksi
empiirinen tutkimus tuottaa.
Minkä tahansa uskonnon yliluonnolliset väitteet eivät välttämättä ole tosia, mutta kristinuskon yliluonnolliset totuusväitteet ovat (empiirista) historiaa, joka jatkuu tämä päivänä kirkon parissa. Jeesus vieraili, nyt kirkko jatkaa ja Jumalan voi kohdata yhä yliluonnollisesti.
Se voi osua omalle kohdalle ja monenlaisia yliluonnollisia tapahtumia voi todistaa todellisuudessa. Jos ei ole vielä osunut, niin voi tulevaisuudessa. Niitä ei ehkä voi toistaa helposti, mutta ne ovat yhtä tosi osa todellisuutta.
Jaa että ennen ajanlaskun alkua ei ole ollut minkäänlaista tiedettä? Onpahan taas paksua juttua...
Tarkoitin modernia tiedettä ja tieteellistä vallankumousta, johon kuuluu esim. tieteellinen metodi.
Ei herrajestas mitä potaskaa.
"The earliest roots of scientific thinking and practice can be traced to
Ancient Egypt and
Mesopotamia during the 3rd and 2nd millennia BCE."
en.wikipedia.org
"Sillä modernissa merkityksessä tiede on saanut alkunsa vain yhden kerran eli 1500-1700-lukujen Euroopassa, jossa vallitsi kristillinen teismi. Se ei saanut alkuansa sekularistisessa yhteiskunnassa, vaan nimenomaan yhteiskunnassa, jota kristillinen usko on inspiroinut. Lähes kaikki johtavat tieteentekijät uskoivat luomiseen. Heidän joukossaan olivat Francis Bacon, Robert Boyle, Isaac Newton, Johannes Kepler, Kopernikus, Galileo Galilei, Blaise Pascal, Michael Faraday, James Clerck Maxwell, John Ray, Louis Pasteur jne. He eivät olleet valistuksen vaan kristillisen teismin edustajia."
tiede ja kristinusko, miten kristinusko vaikutti tieteen kehitykseen?
Wikipedian jutussa lisää kristinuskon ja tieteen suhteesta, jossa oiotaan ateistien negatiivisuutta:
Christianity and science - Wikipedia
"Historians of science such as Pierre Duhem credit medieval Catholic mathematicians and philosophers such as John Buridan, Nicole Oresme and Roger Bacon as the founders of modern science."