Jumala loi ihmisen tietäen, että ihminen tulee lankeamaa. Lisäksi myös määräsi rangaistuksen siitä lankeamisesta, tietäen, että ihminen tulee lankeamaan. Ts. ihmisellä ei ollut vaihtoehtoa.
Vai yritätkö väittää, että jos minä tiedän 100% varmuudella että naapurin Risto tulee tappamaan naapurin Jorman ja minä voisin myös 100% varmuudella estämään tämän. Niin minussa ei ole mitään vikaa, jos en kuitenkaan Ristoa estä tappamasta?
Jos Jumala luo "transsendentaalisesti" ihmiselle vapaan tahdon ja jää seuraamaan mitä tapahtuu, niin hän on luonut vapaan ja vastuullisen olennon maailmaan. Hän voi tehdä hyvää ja pahaa. Hän voi oppia. En tiedä miten pitäisi ajatella Jumalan kaikkitietävyydestä (C. S. Lewisilla oli jokin järkevä ajatus), mutta vapaa tahto sopii kuvaan myös. Vaikeita kysymyksiä silti, enkä tiedä ajattelenko järkevästi aiheesta. Ovathan kaikki ihmisvanhemmatkin tietoisia siitäkin, että lapsi tulee varmasti tekemään myös pahaa (enemmän tai vähemmän) ja silti lapsia hankitaan.
On hyvinkin dokumentoitu äiti Teresan edesottamukset, joten ei varsinaisesti ole epäilystä siitä, että heidän toimestaan tietoisesti lisättiin ihmisten kärsimyksiä. Ei siinä mielessä eroa varsinaisesti esim. vaikka tuosta esimerkki pedofiili-papista. Toki sillä erolla, että jopa pedofilia lasketaan kai sairaudeksi, mutta se, että on sadisti ainakaan välttämättä ei lasketa.
Äiti Teresan lukeminen sadistiksi on jo aika paksua asenteellisuutta.
Uskovaisen on vaikea ymmärtää sitä, että ihminen voi omata moraalinen/eettinen myös ns. omasta tahdostaan, ilman että jonkun auktoriteetin on sitä erikseen vaadittava. Ts. ihan itse järkeilemällä.
Ei tämä minulle ole mitenkään vaikea ymmärtää, useimmat ovat jotenkin eettisiä. Mutta kuten sanoin, se ei ollut esim. minulle henk. koht. mitenkään niin tärkeää ennen kuin uskoin.
No sinä otit tosiaan esiin tämän absoluuttisuuden. Mutta näköjään tämä keskustelu on vähän niin kuin väittelyt Jordan Peterson:in kanssa. Eli heitetään ilmaan jokin termi, mutta määritellään se sitten aivan eri lailla, miten kaikki muut sen määrittelevät ja väitellään siitä määritelmästä.
No, nämä käsitteet absoluuttisuudesta alkaen eivät ole itselleni kovin hyvin hallussa. Pyörittelen ja yritän saada jotain selkoa jostain vinkkelistä. Pahoittelen jos on sekavaa.
Jumala ei oikeasti voi millään olla kaikkivaltias ja kaikkitietävä, jos sellainen olisi niin maailma olisi yhdellä hujauksella korjattu sellaiseksi, että kaikki syylliset olisi rangaistu ja poistettu, ja vain täydellisen hyviä ihmisiä olisi vain jäljellä, eikä kukaan syytön enää koskaan kärsisi.
Tämähän on todellakin tulevaisuudenkuva, kun Jeesus tulee takaisin. Nykyinen ihmiskunta vain on jumissa saatanan kanssa langenneessa maailmassa, josta Jeesus on tullut pelastamaan. Asiat siis korjataan täsmälleen kuvaamallasi tavalla tulevaisuudessa. Tällä hetkellä vain Jumala odottaa kärsivällisesti, että ihmiset kääntyvät, ts. evankeliumia saarnataan. Tuomiot ja korjaukset maailmaan ovat tulossa.
Todisteiden valossa näyttää siltä, että ihmisten kohtalo ei mitenkään riipu yksilön uskonnollisuudesta, hyvyydestä eikä mistään muustakaan. Ihan satunnaisesti hyvät, pahat ja kaikki muutkin kärsivät tai eivät kärsi. Ehkä uskovat voisivatkin ottaa paremmin sopivan sloganin itselleen "Satunnaisia ovat jumalan tiet".
Kristinuskossahan on suurelta osin kyse kuolemanjälkeisestä elämästä. Täällä voi mennä miten vain ja sattua kaikenlaista.
Luukas 13:
"Juuri siihen aikaan Jeesuksen luo tuli ihmisiä, jotka kertoivat Pilatuksen surmauttaneen uhraamaan tulleita galilealaisia, niin että heidän verensä oli sekoittunut uhrieläinten vereen. Jeesus sanoi siihen: »Luuletteko, että he olivat suurempia syntisiä kuin kaikki muut galilealaiset, koska saivat tuollaisen lopun? Eivät suinkaan – samalla tavoin te kaikki olette tuhon omia, ellette käänny. Entä ne kahdeksantoista, jotka saivat surmansa, kun Siloan torni sortui heidän päälleen? Luuletteko, että he olivat syyllistyneet johonkin pahempaan kuin muut jerusalemilaiset? Eivät suinkaan – yhtä lailla te kaikki olette tuhon omia, ellette käänny.»"