Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Juu niin varmasti muodostavatkin. Kuten muodostavat muslimitkin. Mutta kyse ei ollut kristittyjen moraalista vaan kristinuskon moraalista.
Ja joo, tuosta syystä valtaosa uskonnoista on moraalisesti korruptoituneita. Tosin oikeastaan en tiedä muiden uskontojen oppeja niin hyvin että osaisin kommentoida tarkemmin.
Oikeastaan puhuin kristinuskon, en kristittyjen, moraalista. Ja tarkoituksella listasin sellaisia asioita jotka ovat aikalailla kristinuskon ytimessä oppien osalta.
Tiedon muuttuessa aivoissa muuttuu sähkökemiat niin, että voit uskoa toisin kuin ennen.
Kun tutkiskelee tuoreeltaan Monty Hall-probleemaa, moni uskoo vilpittömästi, ettei oven vaihtamisella ole väliä. Sitten kun sen ajattelee jäsennellysti eri skenaariot erilleen kirjoittaen, on mahdoton uskoa enää sitä alkuperäistä vaikka miten haluaisi.
Sä haluat nyt vaan kinata terminologiasta ja sivuuttaa itse aiheen?Tieto on perusteltu uskomus. Kognitiivinen dissonanssi osoittaa, että on mahdollista uskoa myös keskenään ristiriidassa oleviin asioihin.
Jatkat tässä vain uusien esimerkkien keksimistä samasta virhepäätelmästä. Mutta olet selkeästi vahva uskossasi, joten annan olla.
(Tarkoitan: tuokin palautuu lopulta argumentiksi "joten on mahdoton uskoa vaikka miten haluaisi, koska ei halua")
Riippumatta siitä minkälaiset paikat taivas ja helvetti ovatkaan niin yksi asia on varmaa:
Helvetissä on paljon parempaa seuraa.
A soldier named Nobushige came to Hakuin, and asked: "Is there really a paradise and a hell?"
"Who are you?" inquired Hakuin.
"I am a samurai," the warrior replied.
"You, a soldier!" exclaimed Hakuin. "What kind of ruler would have you as his guard? Your face looks like that of a beggar."
Nobushige became so angry that he began to draw his sword, but Hakuin continued: "So you have a sword! Your weapon is probably much too dull to cut off my head."
As Nobushige drew his sword Hakuin remarked: "Here open the gates of hell!"
At these words the samurai, perceiving the master's discipline, sheathed his sword and bowed.
"Here open the gates of paradise," said Hakuin.
Sä haluat nyt vaan kinata terminologiasta ja sivuuttaa itse aiheen?
Jos sinä voit heittäytyä aidosti uskovaiseksi eli uskomaan jumalaan (mihin vaan niistä) ilman että tiedostat päättäneesi nyt vain näin, samoin kuin uskot seuraavaan hengenvetoosi niin täytyy todeta, että emme jaa tätä taitoa.
Elämä olisi varmaan aika helppoa jos osaisi häivyttää epäilykset ja vain uskoa. Ehkä uskovaisella se meneekin juuri niin.
Ja minun kysymys oli: Mikä kristittyjen arvomaailmassa, sellainen jota vielä noudatetaan ja pidetään arvossa vaikkapa Suomessa, on mielestäsi syvästi moraalitonta ja erittäin haitallista?
Tähän ei näköjään ole vastausta tulossa.
Kyllä, mutta, uskon seurauksena pitäisi olla ne teot, mutta ne teot ei pelasta, vaan se usko.
Noh noh, eipäs vääristellä. Omena oli vain vertauskuva. Vertauskuva tiedon tavoittelemiselle sokean uskon sijaan. Raamatun kuvaama, koko ihmiskunnan päälle langennut perisynti on se, että ihminen halusi tietää, miten asiat oikeasti ovat. Olen havaitsevinani siinä pientä ironian siementä.Tarinan mukaan olio rankaisi satoja miljardeja ihmisiä ikuisella kidutuksella koska yksi maistoi omenaa.
Noh noh, eipäs vääristellä. Omena oli vain vertauskuva. Vertauskuva tiedon tavoittelemiselle sokean uskon sijaan. Raamatun kuvaama, koko ihmiskunnan päälle langennut perisynti on se, että ihminen halusi tietää, miten asiat oikeasti ovat. Olen havaitsevinani siinä pientä ironian siementä.
Noh noh, eipäs vääristellä. Omena oli vain vertauskuva. Vertauskuva tiedon tavoittelemiselle sokean uskon sijaan. Raamatun kuvaama, koko ihmiskunnan päälle langennut perisynti on se, että ihminen halusi tietää, miten asiat oikeasti ovat. Olen havaitsevinani siinä pientä ironian siementä.
Itseriittoisen ja mustasukkaisen jumalan kannalta tuo on loogista. Mitä en ymmärrä on se, miksi kukaan haluaisi palvoa jumalaa, joka ensin luo maailman, joka on niin paska ettei viitsi laittaa ihmisiä sinne, vaan järjestää paratiisiksi kutsumansa valhemaailman. Sitten rangaistuksena totuuden tavoittelemisesta ihmiset heitetään todellisen maailman lokasankoon. Ei kuulosta olennolta, jota kannattaisi varsinaisesti ihailla.Onhan tuossa pointtia kun se yksi jumala sanoo olevansa tie, totuus ja elämä ja että MINÄ olen sinun jumalasi, älä pidä muita jumalia. Tietoa muista ei saa siis tavoitella koska siinä on riski, että vaikkapa @Timo 2 olisi valinnut jonkun muun. Tämä itseäni nimenomaan ihmetyttää ja kiinnostaisi kuulla, että onko jumalilla ja jumalistoilla maapallon suhteen sovittu jonkinlainen etupiirijako että keskilännessä herättelee se kolmen hiekkauskonnon yhteinen jumala ja vaikkapa Intiassa herättelee Vishnu ja Shiva porukoineen. Sitten on näitä "neutraaleja" alueita, joissa jumalat ei herättele vaan ihmiset valitsevat jonkun panteismin tai uskovat sielunvaellukseen ja keskittyvät vaan elämään "oikein", jotta saavat seuraavassa sukituksessa itsensä kalliimpaan malliin.
Itseriittoisen ja mustasukkaisen jumalan kannalta tuo on loogista. Mitä en ymmärrä on se, miksi kukaan haluaisi palvoa jumalaa, joka ensin luo maailman, joka on niin paska ettei viitsi laittaa ihmisiä sinne, vaan järjestää paratiisiksi kutsumansa valhemaailman. Sitten rangaistuksena totuuden tavoittelemisesta ihmiset heitetään todellisen maailman lokasankoon. Ei kuulosta olennolta, jota kannattaisi varsinaisesti ihailla.
Mä listasin kolme asiaa kristinuskon opeista jotka ovat moraalittomia. Nuo kolme asiaa ovat vielä niin olennaisia kristinuskossa, tai ainakin luterilaisuudessa, että jos on uskossaan eri mieltä noista kolmesta asiasta niin sitten ei enää ole luterilainen kristitty vaan kuuluu johonkin muuhun uskontokuntaan.
Eli siis vastaus on vieläkin nuo kolme kohtaa. Ne ovat kristinuskon oppeja jotka ovat moraalittomia. Eli jos kristityt hyväksyvät nuo opit, minkä käytännössä kaikki kristityt tekevät koska muuten he eivät olisi kristittyjä, niin sitten heidän arvomaailmansa on syvästi moraaliton ainakin noiden kolmen asian kohdalla.
Eli asioita, joilla ei ole mitään näkyvyyttä tai vaikutusta meidän yhteiskunnassa.
Aika mutkat suoriksi -ajattelutapa jälleen sinulta tuo lihavoimani kohta. Ei taida uskonto(kaan) olla ihan noin mustavalkoinen asia.
keskustelussa ATE väitti että hyvän ramadanin toivottaminen on islamin oppien komppausta ja promoamista johon sitten käytin vastaesimerkkinä sitä miten toivotan ihmisille hyvää joulua vaikka pidän kristinuskoa moraalittomana ja en missään nimessä halua kompata tai promota sitä).
Selitin tämä jo pari kertaa että ramadanin toivotus Suomessa suurelle yleisölle joista 68% on luterilaisia ja 28% uskonnottomia, on islamin promoamista. Joka nyt pitää sisällään oletuksen että et nyt ainakaan kovin äkäisenä ole tuomitsemassa islamin keskeisiä oppeja.
Tälle on olemassa ihan oikea termikin olemassa: itsesuggestio. Samaa tavaraa kaiken muun kristallihoito- ja mantranhokemispaskan kanssa. Ei poikkea noista niin millään muotoa.Entä jos lakkaa uskomasta siihen, että uskominen vaatii tiedostamattomuutta siitä päätöksestä? En minä ole esittänyt, että leikisti uskominen olisi jotenkin aidosti uskomista, vaan että siitä voi tulla tietoiseksi, mitä aidosti uskominen aktiviteettina on. Sitä voi harjoitella. Kuinka paljon olet harjoitellut sitä taitoa? Jos mietit, kuinka hyvin osaat jotain muuta taitoa, jota olet harjoitellut yhtä paljon (vähän), pidätkö ihmeellisenä jos se tuntuu hankalalta, jopa mahdottomalta?
Joo tajuan että sä olet mielessäsi rakentanut sellaisen abstraktion itsellesi jossa kaksi käytännössä identtistä asiaa eivät olekaan identtiset koska toinen kohdistuu suuremmalle joukolle kuin toinen. Mutta kerta tuskin saan sua millään ymmärtämään sitä että kuinka tuo logiikka on täysin virheellinen niin en enää edes yritä.
En.Pystytkö allekirjoittamaan edes sitä että teoriassa voi olla kyse samasta asiasta mutta käytännössä aivan eri asia?
Tälle on olemassa ihan oikea termikin olemassa: itsesuggestio. Samaa tavaraa kaiken muun kristallihoito- ja mantranhokemispaskan kanssa. Ei poikkea noista niin millään muotoa.
No mitä se on jos ei itsesuggestiota jos ihminen päättää alkaa "läpällä" uskomaan sapagetttihirviöön ja sitten jollain mentaaliakrobatialla saa itsensä unohtamaan sen "läpällä" osan?
Tää oli mun viimeinen postaus tästä sivujuonteesta, jonka pointti jää täysin epäselväksi.
Väitän että uskikset ei harrasta tällaista itsensä manipulointia
Kuulostaa lähinnä hajonneelta mieleltä sellainen, joka voi päivästä toiseen alkaa uskomaan oikeasti johonkin uuteen itsensä kehittelemään ajatukseen ilman epäilystä tai tiedostamista, että mielikuvitushan se tässä leikittelee.
Eipä siitä kauan ole kun tieteessä vallitsevana totuutena oletettiin Maapallon olevan litteä. Siitä sitten alettiin ymmärtämään että ehkäpä näin ei olekaan. Ehkä joskus tieteessä aletaan uskomaan Jumalan olemassaoloon.
Jos kuvitellaan että Universumi on äärettömän vanha. Niin päädytään äärettäömyyksiin.
Eli: N 'luonnollisista luvuista otetaan pois kaikki yli 3 suuremmat luvut. Mitä jää? 3? Ei vaan ääretön. Ääretön - ääretön = ääretön.
Tämän takia ateismi on paskaa.
Joku?Kuka kuvittelee universumin olevan äärettömän vanha?
Väärin, tuona aikan ei ollut tiedettä metodina, vasta kun tiede astui kuvioihin, tieteen metodeilla saatiin selville minkä muotoinen maapallo on.
Vanhat luulot asioiden tilasta alkovat muuttuvaan vasta kun tieteellinen metodi astui mukaan kuvioihin, ns. age of enlightenment.
Juu, yksittäisiä henkilöitä jotka ovat tienneet erilaisia "totuuksia" ennen tiedettä on ollut useita, ajattelin lähinnä sitä mikä on ns. yleinen hyväksytty "totuus".
Ja tietenkin korjasin myös sen väitteen jossa kirjoittaja puhui tieteen väittävän jotain, mikä ei tietenkään pidä paikkaansa koska koko tiedettä ei vielä tuolloin ollut.
Maan pyöreyskin taisi olla sitä "kiellettyä tietoa", jota ei saanut löytää. Syytä voi vaan ihmetellä.
Ei oikeastaan vaan se oli tieto josta on kirjoitettu avoimesti sieltä ihan Aristoteleestä lähtien.
Jotenkin tuntuu että Maan pyöreys ja siihen suhtautuminen sekoitetaan heliosentriseen malliin ja siihen miten siihen suhtauduttiin.
Toki tieto on vanhaa mutta jostain uskonnollisesta kieltämisestä siinä oli Galileon kohdallakin kyse. Ja uskonnostahan tämäkin ketju on.
Eipä siitä kauan ole kun tieteessä vallitsevana totuutena oletettiin Maapallon olevan litteä. Siitä sitten alettiin ymmärtämään että ehkäpä näin ei olekaan. Ehkä joskus tieteessä aletaan uskomaan Jumalan olemassaoloon.
Jos kuvitellaan että Universumi on äärettömän vanha. Niin päädytään äärettäömyyksiin.
Eli: N 'luonnollisista luvuista otetaan pois kaikki yli 3 suuremmat luvut. Mitä jää? 3? Ei vaan ääretön. Ääretön - ääretön = ääretön.
Tämän takia ateismi on paskaa.
Huomasitteko muuten että taas täällä kävi pulu ruikkaamassa triidiin ja ruikkauksen jälkeen katosi kuin pieru saharaan.
Maan pyöreyskin taisi olla sitä "kiellettyä tietoa", jota ei saanut löytää. Syytä voi vaan ihmetellä.
Tämän kun muistaa niin on jotenkin helpompi ymmärtää hörhelöiden harhoja:
Usko = luulo < fakta
Tässä tosin missataan täysin se, mitä uskominen aktiviteettina on, ja tällainen lähestymistapa on omiaan hämärtämään tietoisuutta myös omista uskomuksista. Sitä helposti perustelee itselleen omia uskomuksiaan, että tämä ei ole uskomus, vaan fakta. Vaikka faktoihinkin voi uskoa samalla tavalla kuin hörhelöiden harhoihin.
Oletettavasti tästä ymmärsi pointin, mutta keksin tarvittaessa esimerkin myöhemmin.
Tosiasia (tosiseikka, fakta) on yksilöllisestä käsityksestä tai tulkinnasta riippumaton asia. Se on todellisuudessa olemassa oleva vastine todelle väittämälle, ja sen olemassaolo tekee väittämästä toden. Tosiasia on näin asioiden todellinen tila, asiaintila joka vallitsee.
Btw, uskotko yliluonnolliseen?
Muotoilisin että oletit sen olevan fakta. Tai sitten käytät sanaa "uskominen" hieman eri tarkoitukseen kuin yleensä.Joka tapauksessa, mikäli se on fakta, että hän tarkoitti pululla uskovaista, minä uskoin faktaan.
Muotoilisin että oletit sen olevan fakta. Tai sitten käytät sanaa "uskominen" hieman eri tarkoitukseen kuin yleensä.
Muotoilisin että oletit sen olevan fakta.
Uskontoketjun kontekstissa käsite uskominen johonkin sillä perusteella että jotkut havainnot tukevat tätä vaikuttaa harhaanjohtavalta. Sanoisin tässä yhteydessä oikean sanan olevan juurikin tuo oletus että joku asia on tietyllä tavalla ja uskominen samaan asiaan tarkoittavan eri asiaa.Fakta on kuitenkin se, että konsepteista tulee todellisuuskokemus. Väite tuntuu todellisuudelta riippumatta siitä, onko se fakta vai hörhelöiden harha. Millä nimellä kutsuisit itse sitä aktiviteettia, jonka seurauksena aiemmin pelkästä ideasta tulee osa todellisuuskokemusta?
Se on kuitenkin täsmälleen se, mitä tapahtuu esimerkiksi silloin, kun ihminen "tulee uskoon". Uskominen kuulostaa itsestä hyvältä termiltä siihen. Mitä tarkalleen ottaen "uskominen" sitten tarkoittaa jos ei aktiviteettia, jossa konseptista tulee osa todellisuuskokemusta?
Sanoisin tässä yhteydessä oikean sanan olevan juurikin tuo oletus että joku asia on tietyllä tavalla ja uskominen samaan asiaan tarkoittavan eri asiaa.
Toisessa yhteydessä voisin itsekkin käyttää tuota termiä vapaammin, kuten vaikka "uskoisin että hevonen nimeltä pulunperse j. hoover edgar voittaa seuraavan lähdön". En kuitenkaan tuossa sinänsä "uskoisi" siihen.
"Uskomuksen voidaan katsoa viittaavan vakaisiin, subjektiivisiin käsityksiin ja tietoihin, mukaan lukien tunteet, joita ei voida perustella objektiivisesti. Uskomukseen oikeuttavat syyt yksilö määrittää ja valikoi usein tiedostamattaan. Syitä voivat olla esimerkiksi yleisesti tiedetyt tosiasiat ja niistä tehdyt johtopäätökset. Uskomuksissa on näin vahva tunnepitoinen osatekijä." Eli uskomus ja fakta yksinkertaisesti eivät ole sama asia - uskomukseen liittyy vahvasti tunteet joita ei voi perustella objektiivisesti. Tästähän sana "uskontokin" varmasti juontaa sillä ei ole mitään faktaa mutta uskotaan kovasti sillä subjektiivinen maailmankuva vaan sattuu olemaan jumaltaruille otollinen. Faktan kanssa tuolla ei siis ole tekemistä.Niin? Onko tämä nyt ymmärrettävissä, ettet ymmärtänyt viestiäni ja kaipaat esimerkkiä?
Jos nyt otetaan arkielämän esimerkiksi aiempi sniperfinin kommentti limaisesta setämiehestä: "Huomasitteko muuten että taas täällä kävi pulu ruikkaamassa triidiin ja ruikkauksen jälkeen katosi kuin pieru saharaan." Tuohon vastasin arvelemalla, että olikohan setämies vain puhdas trolli.
Tässä loin itse uskomuksen, että sniperfin tarkoittaa uskovaista puhuessaan pulusta. Se voi olla fakta tai ei. Itselläni ei ollut epäilystäkään, etteikö hän puhuisi uskovaisesta, ennen kuin nyt aloin palastelemaan asiaa. Tässä tulee esille myös se, kuinka automatisoitu prosessi uskominen oikein onkaan, kuin myös se, että uskottu uskomus tuntuu vain todellisuudelta, eikä uskomukselta.
Tietenkin minulla oli hyviä perusteluita uskoa, että hän tarkoitti uskovaista - onhan tuo pulushakki yleisesti uskovaisista käytetty vertaus (+ lisäksi pari muuta hienosyisempää ajatusta muotoilusta ja viestin tarkoituksesta, joihin en tässä sen enempää mene). Joka tapauksessa, mikäli se on fakta, että hän tarkoitti pululla uskovaista, minä uskoin faktaan. Ja vaikka kyseessä olisikin fakta, uskominen mekanismina ja aktiviteettina on tuossa täsmälleen sama, kuin "hörhelöiden uskoessa harhoihinsa".
Ihmisten sosiaalinen kanssakäyminen on täynnä tällaista, ja hyvin usein se, mitä toisen uskotaan tarkoittavan, ei edes pidä lainkaan paikkaansa. Kaikki toisen sanoma filtteröidään sopimaan omaan maailmankuvaan. Mutta ei tämä millään tavalla rajoitu tällaiseen, täsmälleen sama pätee myös "tieteellisiin faktoihin". Esimerkiksi vaikka se maapallon muoto. Useimmille se "tieto siitä faktasta, minkä muotoinen maapallo on", on uskomus. Vaikka se olisikin fakta.
En voi sanoa uskovani. Tuleeko jostain sanomastani sellainen kuva?
Eli uskomus ja fakta yksinkertaisesti eivät ole sama asia
Hämmentävää että moni uskovainen ei koe uskovansa yliluonnolliseen sillä esim kristinuskon jumalkuva on ylimaallinen - eli "maallisen maailman yläpuolella". Eli jotakin sellaista mikä ei noudata eikä ole kahlittu luonnonlakeihimme vaan toimii siitä täysin erillisenä ja riippumattomana. Eli ylluonnollinen.
Itseasiassa oletin mutta saatan hyvinkin olla väärässä, mistä olisinkin ylen tyytyväinen. Onneksi pystyn helposti tunnustamaan jos olen ollutkin väärässä."Tuleeko jostain sanomastani sellainen kuva?"
Itseasiassa oletin mutta saatan hyvinkin olla väärässä, mistä olisinkin ylen tyytyväinen. Onneksi pystyn helposti tunnustamaan jos olen ollutkin väärässä.![]()
Tähän toki pyrin sillä liiallisilla oletuksilla tai uskomuksilla ei saa kun vinoutuneita käsityksiä totuudesta.Se voi helpottaa myös pointtini ymmärtämistä, jos tiputat tuon oletuksen.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.