VAG autojen monet ongelmat

Tänne taisin jo kerran joskus aiheesta kirjoittaa, mutta kirjoitetaan nyt uudestaan:

Eli autona on B7 korimallin Passat Variant, jolla on nyt rullattu n. 320tkm. 2022 maalautin ensimmäisen kerran oikean takaoven, koska se alkoi ruostua kahvasyvennyksestä. 2024 jouduin maalauttamaan saman oven uudestaan, koska ruoste ei pysynyt poissa. Lisäksi maalattiin oikea etuovi ja konepellistä yksi kiveniskemästä alkanut ruostekukka. Nyt tästä viimeisimmästä maalauksesta on kulunut vuosi ja oikea takaovi ja oikea etuovi molemmat ruostuvat samasta kohtaa kuin aiemmin. Lisäksi tuo konepelti ruostuu korjatusta kohtaa.

Ensimmäinen maalaus tehtiin yhdellä maalarilla ja toinen eri yrittäjän toimesta. Kumpikin valikoitui, ei hinnan, vaan muiden kokemusten perusteella. Moni korjaamo ei edes suostu tällaisia hommia tekemään, vaan keskittyvät oikomaan peltejä vakuutusyhtiöille. Yhteistä ruostekorjaamoille on myös se, että mitään takuuta töille ei anneta. Olen nyt polttanut n. 3500 euroa ovien ja muiden osien ruostekorjauksiin ja näyttäisi, että rahalla on ostettu vain 1-2 vuotta aikaa, kunnes homma alkaa taas alusta. Ymmärrän, että joku yksittäinen kohta ei välttämättä onnistu, mutta onko ruostevaurioiden korjaaminen oikeasti näin mahdoton tehtävä, että niitä ei millään saada kerralla kuntoon? Jätin siis kaikki työt ammattilaisille, mitään en tehnyt itse, en pohjia, en osien irrottamisia tai muutakaan. Auton olen myös maalauttanut aina heti ensimmäisestä merkistä, kun jostain on alkanut kukkaa puskemaan, eli asiaan on puututtu niin varhaisessa vaiheessa kun se on havaittu. Näin ollen kyse ei ole ollut mistään piilossa muhineesta isommasta ongelmasta, vaan sinänsä mitään merkittäviä peltitöitä ei ole tarvinnut tehdä.
 
Riippuu varmaan vähän siitä, millainen lähtökohta on, minkä laatuiseen peltiin korjausta tehdään ja mikä on ollut ruostumisen alkuperäinen syy. Jos on esim. kosteutta sisäpuolella ja pelti on lähtenyt ruostumaan sisäupolelta, niin pelkkä päältäpäin korjaus ei kestä vaikka siihen laittaisi mitä. Itse paikkamaalautin hiljattain ja keskustelin näistä, kun edellisen auton korjaukset ei olleet menneet ihan putkeen, niin maalari sanoi käyttävänsä aina epoksipohjamaalia jotta ei tulisi noita ongelmia, mutta jotkut käyttävät ilmeisesti pelkkää hiontaväriä alla jos halutaan vähän oikaista tai säästää kuluissa. Saa nähdä miten käy ajan mittaan tuon kanssa. Jossain vaiheessa vaan tulee se hetki että on pakko laittaa uutta peltiä. Ja joskus voi olla niinkin, että pääsee melkein helpommalla jos hakee romppparilta ehjät ovet (tai muut osat) ja maalauttaa ne.

Sinänsä ruoste on vähän sellainen, että jos koppa on lähtenyt ruostumaan niin sitä voi vain hidastaa, mutta ei pysäyttää. Se paljonko saa lisäaikaa riippuu justiin siitä, mikä se lähtötilanne yms. on. Itse olen käyttänyt alustassa CRC:n rust seal + galvacolor yhdistelmää pintaruosteisiin auton pohjassa ja se on kyllä auttanut aika paljon. Julkisivun olen sitten jättänyt suosiolla ammattilaiselle...
 
Riippuu varmaan vähän siitä, millainen lähtökohta on, minkä laatuiseen peltiin korjausta tehdään ja mikä on ollut ruostumisen alkuperäinen syy. Jos on esim. kosteutta sisäpuolella ja pelti on lähtenyt ruostumaan sisäupolelta, niin pelkkä päältäpäin korjaus ei kestä vaikka siihen laittaisi mitä. Itse paikkamaalautin hiljattain ja keskustelin näistä, kun edellisen auton korjaukset ei olleet menneet ihan putkeen, niin maalari sanoi käyttävänsä aina epoksipohjamaalia jotta ei tulisi noita ongelmia, mutta jotkut käyttävät ilmeisesti pelkkää hiontaväriä alla jos halutaan vähän oikaista tai säästää kuluissa. Saa nähdä miten käy ajan mittaan tuon kanssa. Jossain vaiheessa vaan tulee se hetki että on pakko laittaa uutta peltiä. Ja joskus voi olla niinkin, että pääsee melkein helpommalla jos hakee romppparilta ehjät ovet (tai muut osat) ja maalauttaa ne.

Sinänsä ruoste on vähän sellainen, että jos koppa on lähtenyt ruostumaan niin sitä voi vain hidastaa, mutta ei pysäyttää. Se paljonko saa lisäaikaa riippuu justiin siitä, mikä se lähtötilanne yms. on. Itse olen käyttänyt alustassa CRC:n rust seal + galvacolor yhdistelmää pintaruosteisiin auton pohjassa ja se on kyllä auttanut aika paljon. Julkisivun olen sitten jättänyt suosiolla ammattilaiselle...
Ovet oli siis täysin purettuja ja korjattiin kummaltakin puolelta, eli ei korjattu vain näkyvää osaa. Ensimmäisellä kerralla tiedän oven myös hiotun kirkkaalle pellille, josta sain ihan kuviakin.

Epoksipohjalla tehtiin ensimmäisellä kerralla, toisesta en tiedä, kun ei maalari kertonut tuota prosessia niin yksityiskohtaisesti läpi.

Olen miettinyt ovien uusimista, mutta haaste alkaa olla se, että myös ne romuttamon ovet voivat olla jo jostain ruosteessa ja siinä on aika iso työ siirtää kaikki tekniikka ja nippelit ovesta toiseen sekä myös maalata koko ovi. Yhdessä vaiheessa tätä selvittelin, mutta hintaa operaatiolle olisi tullut yli 2te per ovi, eikä edelleenkään mitään takeita onnistumisesta olisi saanut...
 
Ovet oli siis täysin purettuja ja korjattiin kummaltakin puolelta, eli ei korjattu vain näkyvää osaa. Ensimmäisellä kerralla tiedän oven myös hiotun kirkkaalle pellille, josta sain ihan kuviakin.

Epoksipohjalla tehtiin ensimmäisellä kerralla, toisesta en tiedä, kun ei maalari kertonut tuota prosessia niin yksityiskohtaisesti läpi.

Olen miettinyt ovien uusimista, mutta haaste alkaa olla se, että myös ne romuttamon ovet voivat olla jo jostain ruosteessa ja siinä on aika iso työ siirtää kaikki tekniikka ja nippelit ovesta toiseen sekä myös maalata koko ovi. Yhdessä vaiheessa tätä selvittelin, mutta hintaa operaatiolle olisi tullut yli 2te per ovi, eikä edelleenkään mitään takeita onnistumisesta olisi saanut...
Lienee parempi vaan antaa ruostua. Sen verran kilsoja autossa alla, että on muutenkin ns loppuun ajettu.
 
Tekniikka on kyllä vielä hyvässä kunnossa ja muutenkaan en ole ikinä pihistellyt huolloissa. Paljon kalliimmaksi tulee vaihtaa autoa, se on ihan väistämätöntä.
Tuleeko? Nykyisellään menee yli 1000 euroa vuodessa ruostekorjauksiin ja vauhti tulee vain kiihtymään. Peli on jo hävitty ja lähtölaskenta on alkanut. Auto on elinkaarensa päässä. Joko auto vaihtoon tai sitten jatkossa ruostekorjaukset minimirahalla/vaivalla eli sen verran, että pääsee katsastuksista läpi eli ei päästä niin pahaksi, että menee läpi. Sen kannattaa unohtaa, että ruostepaikoissa olisi maalaus kuin tehtaalta.

Eli nyt sitä elinkaariajattelua peliin. B7 eli 2010-2014. Eli auto 11-15 vuotta vanha ja yli 300 tkm. Ei siinä montaa vuotta ole jäljellä sellaista järjellistä elinkaarta. Tietysti joka autoa voi ylläpitää maailman tappiin asti, mutta kyllä ne taloudelliset realiteetit tulevat vastaan. Tässä kohtaa ei kannata upottaa autoon enää isoja korjauksia vaan linkuttaa loppuun minimillä. Mitään jäännösarvoa on turha miettiä, auto kannattaa vaan ajaa loppuun, kunnes ei enää saa järkevästi katsastettua ja ajokuntoiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Tuleeko? Nykyisellään menee yli 1000 euroa vuodessa ruostekorjauksiin ja vauhti tulee vain kiihtymään. Peli on jo hävitty ja lähtölaskenta on alkanut. Auto on elinkaarensa päässä. Joko auto vaihtoon tai sitten jatkossa ruostekorjaukset minimirahalla/vaivalla eli sen verran, että pääsee katsastuksista läpi eli ei päästä niin pahaksi, että menee läpi. Sen kannattaa unohtaa, että ruostepaikoissa olisi maalaus kuin tehtaalta.

Eli nyt sitä elinkaariajattelua peliin. B7 eli 2010-2014. Eli auto 11-15 vuotta vanha ja yli 300 tkm. Ei siinä montaa vuotta ole jäljellä sellaista järjellistä elinkaarta. Tietysti joka autoa voi ylläpitää maailman tappiin asti, mutta kyllä ne taloudelliset realiteetit tulevat vastaan. Tässä kohtaa ei kannata upottaa autoon enää isoja korjauksia vaan linkuttaa loppuun minimillä. Mitään jäännösarvoa on turha miettiä, auto kannattaa vaan ajaa loppuun, kunnes ei enää saa järkevästi katsastettua ja ajokuntoiseksi.
Kiitoksia palautteista, mutta nämä eivät nyt oikein vastaa kysymykseen. Ihan yhtälailla voin ostaa uudemman vähemmän ajetun auton tilalle ja jos siinä sattuu olemaan tarvetta ruosteen korjaukselle, niin ainoa vaihtoehto on laittaa taas auto kiertoon? Ei nyt kuulosta järkevältä.

Nykyinen auto kulkee kaasulla, joka on varsin halpa polttoaine. Uudempia Passatteja tai vastaavan kokoluokan autoja ei harmillisesti saa enää uudempina, ellei osta Skodaa ja siitä en nyt ole kiinnostunut. Kun lasketaan bensa/diesel pois kuvioista, niin jäljelle jää sähkö ja viisihenkisen perheen sähköauton hinta on joka tapauksessa 20+te käytettynäkin. Eli absoluuttisesti euroina mitattuna käyttäisin paljon enemmän rahaa autoon, kuin nyt tällä hetkellä menisi.

Auto menee kyllä aikanaan vaihtoon, mutta juuri tällä hetkellä sille ei ole kiirettä. Mää en lähtökohtaisesti ole koskaan välittänyt auton jäännösarvoista tms., vaan aina on ollut ajatuksena pitää kulloinenkin kulkupeli kunnossa niin kauan kuin se on käytössä. Edellinen Bemari oli minulla ajossa 10 vuotta, joten ihan hirveän usein ei tekisi mieli autoa vaihtaa, kun kokemuksesta se ei myöskään taloudellisesti autuaaksi tee.
 
Kiitoksia palautteista, mutta nämä eivät nyt oikein vastaa kysymykseen. Ihan yhtälailla voin ostaa uudemman vähemmän ajetun auton tilalle ja jos siinä sattuu olemaan tarvetta ruosteen korjaukselle, niin ainoa vaihtoehto on laittaa taas auto kiertoon? Ei nyt kuulosta järkevältä.

Nykyinen auto kulkee kaasulla, joka on varsin halpa polttoaine. Uudempia Passatteja tai vastaavan kokoluokan autoja ei harmillisesti saa enää uudempina, ellei osta Skodaa ja siitä en nyt ole kiinnostunut. Kun lasketaan bensa/diesel pois kuvioista, niin jäljelle jää sähkö ja viisihenkisen perheen sähköauton hinta on joka tapauksessa 20+te käytettynäkin. Eli absoluuttisesti euroina mitattuna käyttäisin paljon enemmän rahaa autoon, kuin nyt tällä hetkellä menisi.

Auto menee kyllä aikanaan vaihtoon, mutta juuri tällä hetkellä sille ei ole kiirettä. Mää en lähtökohtaisesti ole koskaan välittänyt auton jäännösarvoista tms., vaan aina on ollut ajatuksena pitää kulloinenkin kulkupeli kunnossa niin kauan kuin se on käytössä. Edellinen Bemari oli minulla ajossa 10 vuotta, joten ihan hirveän usein ei tekisi mieli autoa vaihtaa, kun kokemuksesta se ei myöskään taloudellisesti autuaaksi tee.
Eiköhän pointti tässä ole se, että kun sulla selkeästi noita ruostevikoja alkaa olla ja autolla sen verran ikää ja kilsoja, että sen auton arvo alkaa lähestymään "nollaa" niin sen sijaan, että pistät tuohon nyt vaikkapa tonnin vuodessa jonkun oven maalauksiin niin vedät vaikkapa paikkamaalaukset sinne itse ja siedät ei niin täydellistä ulkomuotoa ja saat noikin fyrkat säästöön sitten sitä seuraavan ostoa varten. Tuolla keinolla tässä yhtälössä voittaa enemmän.
 
Tuota itse tekemistä suosittelisin myöskin. Voi sitten rauhassa katsoa mikä mömmö siellä kestää pensselöitynä pohjalla ja maalaukseen varmasti riittää oikea 2k automaali spraypurkkiin soviteltuna. Passatin oven kahvan irroitus vähän konstikas, mutta pikku opettelulla napsahtaa kivasti paikalleen ja pois.
 
Ovenkahvan alta kupliminen on siitä ikävä korjata, että ruostetta on myös pellin toisella puolella. Vaikka kuinka irroittaa kahvan ja poistaa ruosteet ulkopuolelta, leviää ruoste kuitenkin hetken päästä pellin sisäpuolelta. Käytännössä pitäisi siis irroittaa oven verhoilu ja sisäpelti, kuten Peten tapauksessa oli ilmeisesti alkuun tehty.

B6 ja myös B7 Passatit ruostuu kyllä sen verran, että aika mahdoton pitää kunnossa. Omassa B7 Passatissa ei ollut ostaessa pienintäkään kuplaa näkyvissä. Neljä vuotta myöhemmin alkoi löytymään kuplimista lähes joka pellistä. Jos itse korjasi, niin vuoden päästä kupli taas samaan tapaan. Pesin ja vahasin autoa säännöllisesti, niin ei ollut siitäkään kiinni.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 697
Viestejä
4 904 072
Jäsenet
79 041
Uusin jäsen
Karu selli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom