VAG autojen monet ongelmat

Mulla oli tuollaista nytkähtelyä a2:ssa, johtui karkuteille lähteneestä kompaktilaakerista, josta ABS sai virheellistä data. Osasi kyllä vähän matkan päästä disabloida koko ABS:n
Nyt täytyy sanoa, etten tunne tuota kompaktilaakeria. Eli mikä ja mistä oli lähtenyt? :D
 
Pyöränlaakeri, jossa abs-kehä samassa ja on kaiken huipuksi paikoillaan vain prässäämällä
Ok. Omassa autossani on molemmat takalaakerit ja oikea etulaakeri jo vaihdettu, niin ne tuskin ovat syypäitä ongelmiin, mutta pitääpä tutkia tuo viimeinen vielä läpi.
 
DQ200 DSG:n kanssa potentiaalisia haasteita... Parittomilla vaihteilla, erityisesti 3- ja 5-vaihteilla kiihdyttäessä auto pykältää ja kierrokset mittarissa nytkähtelevät ylöspäin. Tuntuu siis ihan ajoonkin. Alkanut nyt muutaman viime päivän aikana tekemään tuota enemmän. Ei ole vikakoodeja. Erikoisen tästä tilanteesta tekee se, että autoon vaihdettiin toukokuussa 2023 (35tkm sitten) kytkimet ja vauhtipyörä. Sama ongelma oli jo ennen tuota remonttia ja sekään remontti ei lopulta johtunut kytkimestä, vaan kytkinakselin neulalaakerista, joka oli pakko vaihtaa ja samalla sitten uusittiin myös kytkin ja vauhtipyörä. VCDS:n mukaan kytkimien arvot on edelleen ok.

Itse vaihtotapahtumat ovat täysin sileitä ja tuo nytkähtely ei oikeastaan tapahdu vaihdon yhteydessä, vaan pakkovaihteilla kolmosella ja vitosella kiihdyttäessä tuota tapahtuu. Eli oire on vähän kuin kytkin luistaisi, mutta joskus on tullut kytkinlopulla autollakin ajettua ja se oire ei ole kuitenkaan sama, eli jos kytkin luistaisikin, niin se nappaa tässä tapauksessa melkein heti uudestaan kiinni, eivätkä kierrokset karkaa, niin kuin perinteisessä luistossa.

N. vuosi sitten meni toisen takapyörän abs anturi ja kaikki siihen nojautuvat järjestelmät pois päältä ja siinä yhteydessä tuo pienikin nytkähtely poistui. Tekisi siis mieli sanoa, että tässä olisi anturivikaa tms., mutta se ei millään käy ilmi livedatasta tai vikakoodeista. Sen vuoksi tämä asia on oikeastaan odottanut sitä, että vika pahenisi ja se kävisi ilmi. Nyt sitten oiretta on jo sen verran enemmän, että yritän taas kaivella, mistä se johtuisi. Varmaan pitää etsiä jostain abs:n sulake ja kokeilla, tapahtuuko nykimistä myös kun se on pois pelistä.

Ihan alunperin ajattelin, että onkohan joku luistoneston tms. data pielessä ja auto leikkaa tehoja kiihdytyksessä sen takia, mutta tuo parittomien vaihteiden ongelma taas tietysti viittaisi vaihteisto-ongelmaan. Ihmettelen vaan, kun kytkinremontti ei sitä korjannut ja mekatroniikan ajattelisin olevan pelissä mukana vaihtotilanteissa, mutta ei silloin kun veto on päällä ja vaihdetta ei vaihdeta.
Jatketaan tätä tarinaa: tutkin vielä ajatuksella VCDS:llä laatikon arvoja ja tosiaan molempien kytkimien arvot reilusti sallittujen puolella, joten adaptaatioarvojen puolesta kytkinpakoissa pitäisi olla reilusti lihaa jäljellä. Toki niiden vaihdosta ei kilometreinä kauheita olekaan.

Huomasin kuitenkin, että öljynpaine järjestelmässä on 42-60 välillä, mikä sinänsä on ihan ohjearvoissa, mutta paine putoaa ylärajasta alarajaan tyhjäkäynnillä n. 15 sekunnissa, eli aika pian. Googlea syväluotaamalla ilmeisesti joskus on em. oireet korjaantuneet akkumulaattorin ja sen tiivisteiden ja jalan vaihdolla. Pitänee nyt selvitellä, löytyisikö Jyväskylästä korjaamoa, joka suostuisi mekatroniikkaa korjaamaan, eikä ainoastaan vaihtamaan. Koko mekatroniikkaa ei viitsisi kohta 12 vuotiaseeen ja 330 tkm ajettuun vaihtaa, ainakaan huvikseen.

Kokeilin myös sitä Abs sulakkeen irrotusta, mutta siitä auto veti herneen nenään, eikä suostunut edes vaihdetta kytkemään, saati liikkumaan muutenkaan, joten ei muuta kuin sulake takaisin, vikakoodien nollaus ja pitää ihmetellä tuota sitten jotenkin muuten.
 
Jatketaan tätä tarinaa: tutkin vielä ajatuksella VCDS:llä laatikon arvoja ja tosiaan molempien kytkimien arvot reilusti sallittujen puolella, joten adaptaatioarvojen puolesta kytkinpakoissa pitäisi olla reilusti lihaa jäljellä. Toki niiden vaihdosta ei kilometreinä kauheita olekaan.

Huomasin kuitenkin, että öljynpaine järjestelmässä on 42-60 välillä, mikä sinänsä on ihan ohjearvoissa, mutta paine putoaa ylärajasta alarajaan tyhjäkäynnillä n. 15 sekunnissa, eli aika pian. Googlea syväluotaamalla ilmeisesti joskus on em. oireet korjaantuneet akkumulaattorin ja sen tiivisteiden ja jalan vaihdolla. Pitänee nyt selvitellä, löytyisikö Jyväskylästä korjaamoa, joka suostuisi mekatroniikkaa korjaamaan, eikä ainoastaan vaihtamaan. Koko mekatroniikkaa ei viitsisi kohta 12 vuotiaseeen ja 330 tkm ajettuun vaihtaa, ainakaan huvikseen.

Kokeilin myös sitä Abs sulakkeen irrotusta, mutta siitä auto veti herneen nenään, eikä suostunut edes vaihdetta kytkemään, saati liikkumaan muutenkaan, joten ei muuta kuin sulake takaisin, vikakoodien nollaus ja pitää ihmetellä tuota sitten jotenkin muuten.

Sehän on tuon dq200:n tyyppivika että halkeaa se painevaraajan kiinnityskohda. Pahimmillaan kai ampuu niin että varaaja voi mennä öljypohjasta läpi.. ei nyt kokonaan, mutta pelti vääntyy.

Itse aattelin tuon vaihtaa yhteen autoon, saas nähdä miten onnistuu. Tässä autossa ei ajossa ollut mitään vikaa, mutta alkaa vilauttelemaan vaihteiston valoja.
 
Näyttää viestien perusteella korjaamot kieltäytyvän mekatroniikan korjauksista Jyväskylän seudulla, joten alkaa yhä enemmän näyttää siltä, että pitää itse tuo paineakku vaihtaa. Ei kenelläkään olisi kokemusta tai linkata ohjeeseen, miten tuo vaihto tehtäisiin? Sen verran tiedän, että mekaa ei tarvitse irrottaa kokonaan tuon paineakun vuoksi, vaan pelkän mekan kannen, öljyjen ja itse paineakun irrotuksella selviäisi (toki purkutyötä on muilta osin tiedossa, että saa tilaa). Ja onko VCDS:llä tai jollain muulla keinolla mahdollisuus purkaa se paine pois paineakusta, niin ei räjähdä sieltä silmille? Entä mahdolliset kiristysmomentit?

Vaihteistokaupasta kenties laitan osat tilaukseen.

Kyseessä siis DQ200 0AM -vaihteisto ja B7 1.4 TSI Passat.
 
Näyttää viestien perusteella korjaamot kieltäytyvän mekatroniikan korjauksista Jyväskylän seudulla, joten alkaa yhä enemmän näyttää siltä, että pitää itse tuo paineakku vaihtaa. Ei kenelläkään olisi kokemusta tai linkata ohjeeseen, miten tuo vaihto tehtäisiin? Sen verran tiedän, että mekaa ei tarvitse irrottaa kokonaan tuon paineakun vuoksi, vaan pelkän mekan kannen, öljyjen ja itse paineakun irrotuksella selviäisi (toki purkutyötä on muilta osin tiedossa, että saa tilaa). Ja onko VCDS:llä tai jollain muulla keinolla mahdollisuus purkaa se paine pois paineakusta, niin ei räjähdä sieltä silmille? Entä mahdolliset kiristysmomentit?

Vaihteistokaupasta kenties laitan osat tilaukseen.

Kyseessä siis DQ200 0AM -vaihteisto ja B7 1.4 TSI Passat.
Kaikki Vagenin videot mekatroniikkakorjauksista on kaiketi katsottu? Ei niistä varmaan mitään yksityiskohtaista dataa irti saa, mutta mielestäni paineakkuja jossain videossa vaihteli. Niistä kannattaa aloittaa.
 
270tkm ajettu DQ250 nytkyttää epäsäännöllisesti, alhaisemmilla kierroksilla nykiminen pientä, korkeammilla kierroksilla kiihdytyksen aikana kerran pamauttanu oikein kunnolla. Vaihteisto tuntuu kytkevän vaihteen pois päältä lyhyeksi aikaa, kunnes taas meno jatkuu normaalisti. Mikähän tuossa on menossa? Huollettu 30tkm sitten.
 
270tkm ajettu DQ250 nytkyttää epäsäännöllisesti, alhaisemmilla kierroksilla nykiminen pientä, korkeammilla kierroksilla kiihdytyksen aikana kerran pamauttanu oikein kunnolla. Vaihteisto tuntuu kytkevän vaihteen pois päältä lyhyeksi aikaa, kunnes taas meno jatkuu normaalisti. Mikähän tuossa on menossa? Huollettu 30tkm sitten.

vikakoodit siitä kannattaa lukea
 
Ei kenelläkään sattuisi olemaan tietoa, miten VCDS:llä vapautetaan paineet mekan paineakusta? Toki livedatan mukaan paine laskee nollaan muutamassa minuutissa, mutta en ole täysin varma, onko paine silloin nollassa myös paineakussa...

Jokin konsti tähän on ilmeisesti olemassa, ainakin odisilla. Kyseessä dq200.

Pitäisi nyt sitten jossain sopivassa välissä paineakku uusia itse, kun mikään korjaamo ei siihen viitsi ryhtyä.
 
Ei kenelläkään sattuisi olemaan tietoa, miten VCDS:llä vapautetaan paineet mekan paineakusta? Toki livedatan mukaan paine laskee nollaan muutamassa minuutissa, mutta en ole täysin varma, onko paine silloin nollassa myös paineakussa...

Jokin konsti tähän on ilmeisesti olemassa, ainakin odisilla. Kyseessä dq200.

Pitäisi nyt sitten jossain sopivassa välissä paineakku uusia itse, kun mikään korjaamo ei siihen viitsi ryhtyä.
Dq400 on ainakin basic settingsin alla (muistaakseni). No kuitenkin pitkässä listassa on valinta drain pressure resevoir ja sitten painat go. Ilmoittaa joku success tai failure. Jälkimmäisessä tapuksessa joku vaatimus ei täyty (lämpötila esim), vcds ei osaa sitä kertoa.

Itse lopetin tuon käytön kun se täyttäminen oli jotenkin bugista. Antaa täyttää ja ajaa auton ulos hallista. Kun nousee laittamaan oven kiinni, onkin sammuttanut virrat ja on takaisin huoltomoodissa puoliksi, eli ei anna liikkua vaikka paineet lootassa. Uusinta yrityksellä drain+refill yleensä lähtee, ellei sitten ole öljyn lämpötila laskenut, jolloin pitää tuupata takaisin sisälle..

Oon tehny nyt niin että oon auton antanut olla tunnin paikoillaan ja sitten koskematta mihinkään oveen akun kaapeli irti. Joku vartin seistessä tyhjentää painevaraajan ja kun siinä tilassa nappaa akun irii niin on huoltomoodissa.

Muistaakseni dq200 oli myös painevaraajan lähellä m8 mutteri mistä saa hienovaraisemmin valutettua paineet pois. Tällänen itsellä tulossa tällä viikolla vaihtoon, en ole koko laatikkotyyppiin ennen koskenut
 
Dq400 on ainakin basic settingsin alla (muistaakseni). No kuitenkin pitkässä listassa on valinta drain pressure resevoir ja sitten painat go. Ilmoittaa joku success tai failure. Jälkimmäisessä tapuksessa joku vaatimus ei täyty (lämpötila esim), vcds ei osaa sitä kertoa.

Itse lopetin tuon käytön kun se täyttäminen oli jotenkin bugista. Antaa täyttää ja ajaa auton ulos hallista. Kun nousee laittamaan oven kiinni, onkin sammuttanut virrat ja on takaisin huoltomoodissa puoliksi, eli ei anna liikkua vaikka paineet lootassa. Uusinta yrityksellä drain+refill yleensä lähtee, ellei sitten ole öljyn lämpötila laskenut, jolloin pitää tuupata takaisin sisälle..

Oon tehny nyt niin että oon auton antanut olla tunnin paikoillaan ja sitten koskematta mihinkään oveen akun kaapeli irti. Joku vartin seistessä tyhjentää painevaraajan ja kun siinä tilassa nappaa akun irii niin on huoltomoodissa.

Muistaakseni dq200 oli myös painevaraajan lähellä m8 mutteri mistä saa hienovaraisemmin valutettua paineet pois. Tällänen itsellä tulossa tällä viikolla vaihtoon, en ole koko laatikkotyyppiin ennen koskenut
Eli toisin sanoen riittävän pitkä seisotus ja akun kaapeli irti, niin paineakku on paineeton?
 
Eli toisin sanoen riittävän pitkä seisotus ja akun kaapeli irti, niin paineakku on paineeton?

No tuli se tänään räpellettyä tuon kanssa. Kyllä tuo systeemi tuntuu olevaan paineeton siinä kohtaa kun puoli tuntia tms seissyt, ainakin jos öljyt on laskettu pihalle. Vaihdoin mekatroniikkaan vahvistetun kiinalaisen venttilikoneiston kannen - vanha ei yllätykseksi ollutkaan halki, mutta painevaraajan o-rengas kärsinyt, joko muuten vaan tai irroitettaessa. Lopputulos, antaa ajaa vähän matkaa kunnes herjaa paineen alenemasta yhtäkkiä, antaa kuitenkin ajaa parittomilla vaihteilla. No uusintayritys ja ehjä alkuperäinen kansi paikalle ja vanhat tiivisteet, samalla uusittiin vielä pumpun sisäiset tiivisteet. Auto liikahti 30cm ja nyt näyttää paineiksi 0 ja pumppu käy koko ajan.

No ehkä ihan aiheesta monet tekijät suostuvat vaihtamaan vaan kokonaisen mekatroniikan tähän, noin tonnin näyttää maksavan "kova" osuus, jos sähköpuoli siirretään vanhasta.
 
No tuli se tänään räpellettyä tuon kanssa. Kyllä tuo systeemi tuntuu olevaan paineeton siinä kohtaa kun puoli tuntia tms seissyt, ainakin jos öljyt on laskettu pihalle. Vaihdoin mekatroniikkaan vahvistetun kiinalaisen venttilikoneiston kannen - vanha ei yllätykseksi ollutkaan halki, mutta painevaraajan o-rengas kärsinyt, joko muuten vaan tai irroitettaessa. Lopputulos, antaa ajaa vähän matkaa kunnes herjaa paineen alenemasta yhtäkkiä, antaa kuitenkin ajaa parittomilla vaihteilla. No uusintayritys ja ehjä alkuperäinen kansi paikalle ja vanhat tiivisteet, samalla uusittiin vielä pumpun sisäiset tiivisteet. Auto liikahti 30cm ja nyt näyttää paineiksi 0 ja pumppu käy koko ajan.

No ehkä ihan aiheesta monet tekijät suostuvat vaihtamaan vaan kokonaisen mekatroniikan tähän, noin tonnin näyttää maksavan "kova" osuus, jos sähköpuoli siirretään vanhasta.
Oliko tässä mikä lähtötilanne?

Omassa tapauksessani auto edelleen kulkee, eikä anna mitään vikakoodeja, vaikka ajoon sen selvästi huomaa, että jotain on pielessä ja livedataa tutkimalla paine näyttäisi putoavan turhan rivakasti.

Piti jo viime viikonloppuna korjata tuo paineakku, mutta osatilaus toimitettiin vahingossa väärin ja joutuivat lähettämään osat uusiksi, eikä se sitten ehtinyt enää viikonlopulle. Täytyy katsoa missä välissä ehdin tuon korjauksen tehdä. Raportoin tulokset tänne.

Huonoimmassa tapauksessa olen hävinnyt n. 350e, parhaassa tapauksessa säästin n. 2,5te.
 
Oliko tässä mikä lähtötilanne?

Omassa tapauksessani auto edelleen kulkee, eikä anna mitään vikakoodeja, vaikka ajoon sen selvästi huomaa, että jotain on pielessä ja livedataa tutkimalla paine näyttäisi putoavan turhan rivakasti.

Piti jo viime viikonloppuna korjata tuo paineakku, mutta osatilaus toimitettiin vahingossa väärin ja joutuivat lähettämään osat uusiksi, eikä se sitten ehtinyt enää viikonlopulle. Täytyy katsoa missä välissä ehdin tuon korjauksen tehdä. Raportoin tulokset tänne.

Huonoimmassa tapauksessa olen hävinnyt n. 350e, parhaassa tapauksessa säästin n. 2,5te.

Lähtötilanne oli se että alkoi vilkuttamaan mittariston valoja ja tuli vikakoodi pump play protection tms. Kuitenkaan ei ajoon vaikuttanut mitenkään.

Otin nyt uudelleen mekan pöydälle ja huomasin että painevaraajan kupin pohjalla oli samat asennusvaseliinit (o-renkaan suojaksi) kuin kootessakin, eli siellä ei edes ollut käynyt öljyä. No tarkempi tutkimus osoitti että olin laittanut pumpun kannen väärin päin tiivisteitä vaihtessa, kun mielestäni jälki rungossa näytti niin. No väärin päin se oli ja siksipä paineet hävisi sen sileän tien. Ja koeajolla auto toimi nyt aivan täydellisesti! Paitsi että sisemmän kytkimen työsylinteri ilmeisesti vuotaa nesteet pihalle, ilmeisesti ulkokuoren ja liukuholkin välisestä o-renkaasta valuttaa kopan sisäisen nestesäiliön pihalle...
Sopivaa o-rengasta ei taida löytyä mistään tähän hätään, jos virtaa riittää tumpuissa niin pitää kokeilla ottaa holkki pois ja laittaa sively hylomarilla tai vastaavalla tiivisteellä. Nyt menee kyllä aika vauhdilla DQ200 huolto, kun on muutaman kerran revitty pois.

Ai niin ja aika tympeillä alumiinipulteilla koko hökötys kiinni, tarttee nyt vaihtaa kaikki normipulteiksi ennen kuin katkee (yksi meni jo, mutta onneksi sai pyöriteltyä pois).

Toi korjaussatsi mikä mulla oli oli maktransista tilattu n. 100e kitti, mutta tuota ei voi suositella. Aeromotors / Spareto tarjoaa myös täydellistä korjaussettiä tuohon 250-300e hintaluokkaan, sellaiselle tosiaan vahva suositus.

Edit: ja toki myös vaihteistokauppa.fi, josta ainakin itsellä pelkästään hyvä kokemuksia!
 
Täällä onkin sopivasti aiheesta keskustelua. Itsellä hajosi Octaviasta (vm 2014) DQ200 ajossa, veto loppui ja mikään vaihde ei mennyt päälle. Taululle gearbox error. Järjestään korjaamot hyvin nuivasti suhtautuivat korjaussarjoihin ja kustannusarviot karkasivat heti sinne 2000+ euroon. Nyt päätin hinauttaa auton kotitalliin ja räpeltää itse. Jollain pajalla auto oli 3 viikkoa ja saivat irti vikakoodin P189C, eli asiallista painetta ei muodostu. Parhaimmillaan tulee korjaussarjalla kuntoon.

Mistä porukka on VCDS:ää hommaillut? Onko ainoa vaihtoehto rosstechin palikka? Aika hintava, mutta kai tuota jatkossakin tulis käytettyä. Noihin piraatteihin vähän vaikea luottaa, onko kokemuksia?
 
aliexpressin palikka toiminu aivan komeasti mut sehän on vanha versio toki, ei voi käyttää päivitettyä ohjelmaa vaa sitä mikä mukana tuli. Omassa harrastesäätelyssä menee hienosti.
 
Täällä onkin sopivasti aiheesta keskustelua. Itsellä hajosi Octaviasta (vm 2014) DQ200 ajossa, veto loppui ja mikään vaihde ei mennyt päälle. Taululle gearbox error. Järjestään korjaamot hyvin nuivasti suhtautuivat korjaussarjoihin ja kustannusarviot karkasivat heti sinne 2000+ euroon. Nyt päätin hinauttaa auton kotitalliin ja räpeltää itse. Jollain pajalla auto oli 3 viikkoa ja saivat irti vikakoodin P189C, eli asiallista painetta ei muodostu. Parhaimmillaan tulee korjaussarjalla kuntoon.

Mistä porukka on VCDS:ää hommaillut? Onko ainoa vaihtoehto rosstechin palikka? Aika hintava, mutta kai tuota jatkossakin tulis käytettyä. Noihin piraatteihin vähän vaikea luottaa, onko kokemuksia?

Jos laatikossa ei ole hydraulinestettä vuotanut, niin eiköhän tuo ole aika perinteinen painevaraajan jalan halkeaminen.

Korjaamon tuskan ymmärrän kyllä hyvin siinä että mieluummin myydään joku ratkaisu jolle joku muu antaa takuun.

VCDS mun valinta voisi olla joku käytetty alkuperäinen kaapeli. Itsellä on joku vanha rajoittamaton, missä tuki loppuu n. 2019 tienoille. Ostin kiinasta alkuperäiseisen ODIS tms systeemin kopion, toimiihan se jotenkin, mutta on kyllä kamalan tuskallinen käyttää. Siinä ajassa missä koko ohjelma käynnistyy, olisi VCDS:llä luettu koodit ja katsottu kun takavalot häviää horisonttiin.

VCDS käyttöliittymä on hyvässä kuin pahassakin 90-lukua. Ehkä OBDeleven olisi enempi tätä päivää, mutta siitä ei kokemuksia.
 
Lähtötilanne oli se että alkoi vilkuttamaan mittariston valoja ja tuli vikakoodi pump play protection tms. Kuitenkaan ei ajoon vaikuttanut mitenkään.

Otin nyt uudelleen mekan pöydälle ja huomasin että painevaraajan kupin pohjalla oli samat asennusvaseliinit (o-renkaan suojaksi) kuin kootessakin, eli siellä ei edes ollut käynyt öljyä. No tarkempi tutkimus osoitti että olin laittanut pumpun kannen väärin päin tiivisteitä vaihtessa, kun mielestäni jälki rungossa näytti niin. No väärin päin se oli ja siksipä paineet hävisi sen sileän tien. Ja koeajolla auto toimi nyt aivan täydellisesti! Paitsi että sisemmän kytkimen työsylinteri ilmeisesti vuotaa nesteet pihalle, ilmeisesti ulkokuoren ja liukuholkin välisestä o-renkaasta valuttaa kopan sisäisen nestesäiliön pihalle...
Sopivaa o-rengasta ei taida löytyä mistään tähän hätään, jos virtaa riittää tumpuissa niin pitää kokeilla ottaa holkki pois ja laittaa sively hylomarilla tai vastaavalla tiivisteellä. Nyt menee kyllä aika vauhdilla DQ200 huolto, kun on muutaman kerran revitty pois.

Ai niin ja aika tympeillä alumiinipulteilla koko hökötys kiinni, tarttee nyt vaihtaa kaikki normipulteiksi ennen kuin katkee (yksi meni jo, mutta onneksi sai pyöriteltyä pois).

Toi korjaussatsi mikä mulla oli oli maktransista tilattu n. 100e kitti, mutta tuota ei voi suositella. Aeromotors / Spareto tarjoaa myös täydellistä korjaussettiä tuohon 250-300e hintaluokkaan, sellaiselle tosiaan vahva suositus.

Edit: ja toki myös vaihteistokauppa.fi, josta ainakin itsellä pelkästään hyvä kokemuksia!
Selvä homma! Onneksi vaikuttaisi siltä, että saat auton kuntoon.

Vaihteistokaupasta tein oman tilaukseni ja sieltä tuli tosiaan vahingossa ensiksi se korjaussetti, missä on se mekan runko-osa tarvikkeineen, mutta ilman paineakkua, kun tilaisin sen korjaussatsin, jossa tulee lähinnä paineakku sekä siihen soveltuva kanta, joka pultataan vanhaan pohjaan. Mukana tuli myös Mannol-merkistä öljyä josta en ole ihan varma, kehtaanko sitä käyttää, vai pitäisikö hakea esim. Febin vastavaa Puuilosta. Harmillisesti sitä VAG:n omaa en nyt mistään saa tähän lähtöön Jyväskylästä.

Näyttäisi vaihteistokaupan korjaussetti olevan Kinergon korjaussarja, mitä maailmallakin myydään. Heidän suosituksestaan ostin myös ne alumiinipultit, jotka olivat aika tyyriit, enkä ole toistaiseksi varma, tarvitsenko edes niitä, kun en mekaa irrota kokonaan, vaan ainoastaan sen mustan kannen. Paineakku pitäisi irrota ilman mekan irrotusta.
 
Selvä homma! Onneksi vaikuttaisi siltä, että saat auton kuntoon.

Vaihteistokaupasta tein oman tilaukseni ja sieltä tuli tosiaan vahingossa ensiksi se korjaussetti, missä on se mekan runko-osa tarvikkeineen, mutta ilman paineakkua, kun tilaisin sen korjaussatsin, jossa tulee lähinnä paineakku sekä siihen soveltuva kanta, joka pultataan vanhaan pohjaan. Mukana tuli myös Mannol-merkistä öljyä josta en ole ihan varma, kehtaanko sitä käyttää, vai pitäisikö hakea esim. Febin vastavaa Puuilosta. Harmillisesti sitä VAG:n omaa en nyt mistään saa tähän lähtöön Jyväskylästä.

Näyttäisi vaihteistokaupan korjaussetti olevan Kinergon korjaussarja, mitä maailmallakin myydään. Heidän suosituksestaan ostin myös ne alumiinipultit, jotka olivat aika tyyriit, enkä ole toistaiseksi varma, tarvitsenko edes niitä, kun en mekaa irrota kokonaan, vaan ainoastaan sen mustan kannen. Paineakku pitäisi irrota ilman mekan irrotusta.

Ainakin ne pitkät alumiinipultit pitää irroittaa että kannen saa irti. Kyllä niitä voi käyttää uusiksi, mutta ei mitään koneen kanssa kiristelyä. Öljyksi tuohon menee periaattessa mikä tahansa volkkarin vihreä ohjaustehostimen neste, mutta ilmeisesti jossain kohtaa on takuuseen vaihdettu mineraaliversiota synteettisen tilalle, koska jälkimmäisen lisäaineistus tms ovat aiheuttaneetkin haittaa. Luulisin kyllä että toimii ATF Dexron 3:lla ihan samalla tavalla.

Pihi kaveri tietysti ottaisi nesteet talteen kun avaa pohjatulpan ja lopuksi täyttä samoilla nesteillä. Nuohan ei siellä käytännössä miksikään kulu.
 
Jos laatikossa ei ole hydraulinestettä vuotanut, niin eiköhän tuo ole aika perinteinen painevaraajan jalan halkeaminen.

Korjaamon tuskan ymmärrän kyllä hyvin siinä että mieluummin myydään joku ratkaisu jolle joku muu antaa takuun.

VCDS mun valinta voisi olla joku käytetty alkuperäinen kaapeli. Itsellä on joku vanha rajoittamaton, missä tuki loppuu n. 2019 tienoille. Ostin kiinasta alkuperäiseisen ODIS tms systeemin kopion, toimiihan se jotenkin, mutta on kyllä kamalan tuskallinen käyttää. Siinä ajassa missä koko ohjelma käynnistyy, olisi VCDS:llä luettu koodit ja katsottu kun takavalot häviää horisonttiin.

VCDS käyttöliittymä on hyvässä kuin pahassakin 90-lukua. Ehkä OBDeleven olisi enempi tätä päivää, mutta siitä ei kokemuksia.
Jotain nestettä sieltä vuosi. Hinaaja puhui vaihteistoöljystä. Tuolla mekatroniikan puolella taitaa olla litran verran sitä hydraulinestettä? Veikkaan, että juuri tuo neste valui pitkin tietä. Autoa en ole siis itse vielä päässyt ihmettelemään. Ajatuksena hinata ke/to kotiin ja alkaa vähitellen purkaa. Autoa en kyllä saa kovin ylös, mahtaako tila riittää pukeilla..
 
Jotain nestettä sieltä vuosi. Hinaaja puhui vaihteistoöljystä. Tuolla mekatroniikan puolella taitaa olla litran verran sitä hydraulinestettä? Veikkaan, että juuri tuo neste valui pitkin tietä. Autoa en ole siis itse vielä päässyt ihmettelemään. Ajatuksena hinata ke/to kotiin ja alkaa vähitellen purkaa. Autoa en kyllä saa kovin ylös, mahtaako tila riittää pukeilla..

Mun käsityksen mukaan jos sitä vihreätä hydraulinestettä pääsee karkuun, niin sitten onkin ihmetyksen paikka mistä vuotaa, tuon pitäisi vihreän nesteen osalta olla suljettu paketti. Jos ei hinaaminen kiinnosta, voisi kokeilla täyttää huohottimen reiästä, josko ei suoraan tipauttaisi sitä alle, voisi päästä jopa ajamaan kotiin.

Varmasti riittää hyvin tila pukeilla.

Mulla tuo nestevuoto tuli tuolta kytkimen käyttövipujen haitarien luota, mihin meisselin kärki osoittaa.

IMG_5099.jpeg
 
Onko se muuten se VW:n oma vihreä hydraulineste mineraaliöljyä, vai synteettistä? Ainakin kaikki aftermarket tuotteet on synteettistä ja eikös noihin mekatroniikkoihin vaihdettu joskus öljyjä synteettisestä mineraalipohjaisiksi niiden sähköongelmien vuoksi? En nyt haluaisi järjestää uusia ongelmia öljynvaihdon myötä, kun vaihdan paineakun. Siitä alkuperäisestä öljystä ei saa mistään tietoja, mitä se on koostumukseltaan.
 
Jäin nyt kuitenkin vielä miettimään tuota paineakun paineen purkamista...

Vagarenassa on joku yksittäisen viestin lähettänyt käyttäjä aikanaan, joka totesi paineakusta seuraavaa:

"Jokusen kuitenkin noitakin avannut, eilen taas yhden, paineakku revennyt juurikin aikaisempien kuvien tavoin irti, ja kansi pullistunut.

Vääntäessäni paineakkua irti, sitä koossapitävä lukkorengas petti, torx-avain läpi syylarista, ja vasemman käden pikkusormi aivan muusiksi. Siellä on sitten ihan helvetillinen paine sisällä.

Huomenna leikkaukseen, jos ne jonkinlaisen sormen tuosta vielä saisi. Olkaa varovaisia noiden kanssa."
Lisäksi kun kirjoittaa Googleen "dsg accumulator explosion" sieltä löytyy yksi vanha Facebook video joltain korjaamolla, joka ilmeisesti tietoisesti räjäytti tuon paineakun tai ainakin olivat varautuneet sen hajoamiseen paksulla akryylisuojalla. Edellä olevasta kirjoituksesta ja tuosta korjaamon videosta ja sen kommenttiraidasta päätellen kyse lienee ollut jonkun paineakun lukkorenkaan pettäminen avatessa, joka on äkisti vapauttanut paineakun paineen. Jos oikein ymmärsin, niin tässä ei ole kyse siitä hydraulipaineesta sinänsä, vaan akussa on vissiin sisällä joku peruspaine, joka ei purkaudu sieltä pois?

Tuntuu olevan mahdottomasta seuraava löytää tästä tietoa, vaikka kuvittelisin noita paineakkuja vaihdetun melko paljon maailmalla, kerta siihen on tuollainen korjaussarjakin tehty. Vai pitääkö tässä vaan järeillä papukaijapihdeillä ruuvata varovasti vanha paineakku pois paikaltaan ja pitää omat sormet mahdollisimman kaukana itse keksinnöstä?

Jättäisin mielelläni homman korjaamolle, mutta halukkaita korjaajia ei näytä Jyväskylästä löytyvän ja itselleni työturvallisuus on näissä hommissa aina tärkeintä, vaikka sinänsä on kyllä autojen kanssa tullut puuhattua. Nämä paineistetut paikat vaan aiheuttaa aina ylimääräistä stressiä.
 
Jäin nyt kuitenkin vielä miettimään tuota paineakun paineen purkamista...

Vagarenassa on joku yksittäisen viestin lähettänyt käyttäjä aikanaan, joka totesi paineakusta seuraavaa:


Lisäksi kun kirjoittaa Googleen "dsg accumulator explosion" sieltä löytyy yksi vanha Facebook video joltain korjaamolla, joka ilmeisesti tietoisesti räjäytti tuon paineakun tai ainakin olivat varautuneet sen hajoamiseen paksulla akryylisuojalla. Edellä olevasta kirjoituksesta ja tuosta korjaamon videosta ja sen kommenttiraidasta päätellen kyse lienee ollut jonkun paineakun lukkorenkaan pettäminen avatessa, joka on äkisti vapauttanut paineakun paineen. Jos oikein ymmärsin, niin tässä ei ole kyse siitä hydraulipaineesta sinänsä, vaan akussa on vissiin sisällä joku peruspaine, joka ei purkaudu sieltä pois?

Tuntuu olevan mahdottomasta seuraava löytää tästä tietoa, vaikka kuvittelisin noita paineakkuja vaihdetun melko paljon maailmalla, kerta siihen on tuollainen korjaussarjakin tehty. Vai pitääkö tässä vaan järeillä papukaijapihdeillä ruuvata varovasti vanha paineakku pois paikaltaan ja pitää omat sormet mahdollisimman kaukana itse keksinnöstä?

Jättäisin mielelläni homman korjaamolle, mutta halukkaita korjaajia ei näytä Jyväskylästä löytyvän ja itselleni työturvallisuus on näissä hommissa aina tärkeintä, vaikka sinänsä on kyllä autojen kanssa tullut puuhattua. Nämä paineistetut paikat vaan aiheuttaa aina ylimääräistä stressiä.
Tätä samaa pohtinut itsekin. Ilmeisesti jotain typpikaasua saattaisi olla itse akun sisällä? Siis tämä nyt vain jokin hämärä muistikuva. Kerran jotkin motonetin jousipuristimet antaneet periksi ja jousi lähti ohjuksen tavoin. Tämän jälkeen itsekin menen mieluusti turvallisuus edellä. Ei viitsisi kyllä riskiä ottaa.
 
Eikös se paineakku toimi juurikin niin, että kalvon toisella puollella on typpikaasu ja toisella puolella hydraulineste, minkä painepiikkejä se typpikaasu sitten tasaa ja kohteesta riippuen paine voi olla kymmenistä bar -> satoihin bar!
 
Eikös se paineakku toimi juurikin niin, että kalvon toisella puollella on typpikaasu ja toisella puolella hydraulineste, minkä painepiikkejä se typpikaasu sitten tasaa ja kohteesta riippuen paine voi olla kymmenistä bar -> satoihin bar!
Varmastikin juurikin tuohon suuntaan.
 
Eikös se paineakku toimi juurikin niin, että kalvon toisella puollella on typpikaasu ja toisella puolella hydraulineste, minkä painepiikkejä se typpikaasu sitten tasaa ja kohteesta riippuen paine voi olla kymmenistä bar -> satoihin bar!
Yhdeltä kokeneemmalta kaverilta sain vähän tähän taustoitusta. Hänkään ei ole näiden kanssa suoraan ollut tekemisissä, mutta tuntee sinänsä tuon peruslogiikan.

Eli näissä akkumulaattoreissa tai kansankielellä paineakuissa on kaikissa (myös uusissa) 24 barin typpipaine sisällä, joka nimenomaan toimii vastapaineena kun hydraulipumppu täyttää sitä hydraulipaineella. Tuota peruspainetta ei sinänsä saa poistettua, vaikka olisi mitkä diagnostiikkavehkeet käytössä. Käytännössä joissakin tapauksissa se typpipaine on poistunut vain sillä tavalla, että se itse paineakku on alkanut vuotaa ja typpi on sieltä karannut. Mutta sitten se paineakku ei luonnollisesti toimi ollenkaan.

Näissä tapauksissa, missä tuo paineakku on hajonnut, yhteinen nimittäjä lienee ollut se, että se paineakun sisäosa tai "mäntä" on lukittuna siinä paineakussa lukkorenkaalla, joka voi jossain harvinaisissa tapauksissa antaa periksi, kun paineakkua avaa. Syitä voi olla monia ja tuossa lainaukseni tapauksessa, jos sen oikein ymmärsin, niin paineakku oli ilmeisesti ottanut jo osumaa ennen purkamista ja se oli mahdollisesti myös asettanut itse paineakun vaaralliseen tilaan, eli se lukkorengas on saattanut vaurioitua siinä samalla. Toki henkilö joka tuota kohta viisi vuotta sitten kommentoi, ei näytä koskaan olleen mikään aktiivinen kaveri tuolla Vagarenalla, joten tuskin saamme kaikkia taustoja koskaan selville.

Sen sijaan tuo Facebook video paineakun pettämisestä sinänsä kuvastaa myös sitä, että siinäkin tapauksessa se lukkorengas petti, mutta en oikein ollenkaan ymmärrä tuota olosuhdetta, miten se oli järjestetty. Videota ei mitenkaan taustoiteta ja jotenkin aluksi ajattelin, että siinä on ollut nimenomaan tavoite saada se paineakku pettämään, jonka vuoksi sitä ilmeisesti sillä akryylikotelolla siinä kolhittiin. Mutta toisaalta taas videon ääniraita antaisi ymmärtää ikään kuin tuon olevan vahinko.

Yhtä kaikki, ilmeisesti kaikissa tilanteissa on riski, että se paineakku voi pettää odottamattomalla tavalla ja täysin paineettomaksi sitä ei saa millään (ellei se ole sitten täysin rikki ja vuotanut kaiken pois, sitähän ei voi tietää). Onko tämä sitten se asian "tiedostaminen" kuten esimerkiksi Simolammikon videoissa todetaan, niin kenties. Mutta yhtä kaikki, ilmeisesti tämä paineakun pettämisriski on aina olemassa ja homma pitäisi yrittää jotenkin siten toteuttaa, että riskin realisoituessa siellä ei olisi itse tulilinjalla. Otan kyllä hyviä vinkkejä vastaan.

Sama riski lienee siis siinäkin tapauksessa, vaikka purkaisi koko laatikon tai mekatroniikan pois. Jos se paineakun jalka on murtunut, niin ei se varmaan hirveästi pidättele itse akkua, jos lukkorengas pettää. Siitä en sitten tiedä, voiko olla käytännössä tilannetta, missä se rengas olisi jo pettänyt ja tuo paineakun avaaminen johtaa sen paineen karkaamiseen äkisti. Vastauksia ei taideta saada mistään.

Eipä sillä, uusi paineakku toimitettiin vaihteistokaupasta minulle postissa ja olettaisin sielläkin olevan se peruspaine sisällä. Jos ne nyt kovin todennäköisesti hajoilisivat, niin aikamoisia pommeja sitä sitten postitettaisiin...
 
Yhdeltä kokeneemmalta kaverilta sain vähän tähän taustoitusta. Hänkään ei ole näiden kanssa suoraan ollut tekemisissä, mutta tuntee sinänsä tuon peruslogiikan.

Eli näissä akkumulaattoreissa tai kansankielellä paineakuissa on kaikissa (myös uusissa) 24 barin typpipaine sisällä, joka nimenomaan toimii vastapaineena kun hydraulipumppu täyttää sitä hydraulipaineella. Tuota peruspainetta ei sinänsä saa poistettua, vaikka olisi mitkä diagnostiikkavehkeet käytössä. Käytännössä joissakin tapauksissa se typpipaine on poistunut vain sillä tavalla, että se itse paineakku on alkanut vuotaa ja typpi on sieltä karannut. Mutta sitten se paineakku ei luonnollisesti toimi ollenkaan.

Näissä tapauksissa, missä tuo paineakku on hajonnut, yhteinen nimittäjä lienee ollut se, että se paineakun sisäosa tai "mäntä" on lukittuna siinä paineakussa lukkorenkaalla, joka voi jossain harvinaisissa tapauksissa antaa periksi, kun paineakkua avaa. Syitä voi olla monia ja tuossa lainaukseni tapauksessa, jos sen oikein ymmärsin, niin paineakku oli ilmeisesti ottanut jo osumaa ennen purkamista ja se oli mahdollisesti myös asettanut itse paineakun vaaralliseen tilaan, eli se lukkorengas on saattanut vaurioitua siinä samalla. Toki henkilö joka tuota kohta viisi vuotta sitten kommentoi, ei näytä koskaan olleen mikään aktiivinen kaveri tuolla Vagarenalla, joten tuskin saamme kaikkia taustoja koskaan selville.

Sen sijaan tuo Facebook video paineakun pettämisestä sinänsä kuvastaa myös sitä, että siinäkin tapauksessa se lukkorengas petti, mutta en oikein ollenkaan ymmärrä tuota olosuhdetta, miten se oli järjestetty. Videota ei mitenkaan taustoiteta ja jotenkin aluksi ajattelin, että siinä on ollut nimenomaan tavoite saada se paineakku pettämään, jonka vuoksi sitä ilmeisesti sillä akryylikotelolla siinä kolhittiin. Mutta toisaalta taas videon ääniraita antaisi ymmärtää ikään kuin tuon olevan vahinko.

Yhtä kaikki, ilmeisesti kaikissa tilanteissa on riski, että se paineakku voi pettää odottamattomalla tavalla ja täysin paineettomaksi sitä ei saa millään (ellei se ole sitten täysin rikki ja vuotanut kaiken pois, sitähän ei voi tietää). Onko tämä sitten se asian "tiedostaminen" kuten esimerkiksi Simolammikon videoissa todetaan, niin kenties. Mutta yhtä kaikki, ilmeisesti tämä paineakun pettämisriski on aina olemassa ja homma pitäisi yrittää jotenkin siten toteuttaa, että riskin realisoituessa siellä ei olisi itse tulilinjalla. Otan kyllä hyviä vinkkejä vastaan.

Sama riski lienee siis siinäkin tapauksessa, vaikka purkaisi koko laatikon tai mekatroniikan pois. Jos se paineakun jalka on murtunut, niin ei se varmaan hirveästi pidättele itse akkua, jos lukkorengas pettää. Siitä en sitten tiedä, voiko olla käytännössä tilannetta, missä se rengas olisi jo pettänyt ja tuo paineakun avaaminen johtaa sen paineen karkaamiseen äkisti. Vastauksia ei taideta saada mistään.

Eipä sillä, uusi paineakku toimitettiin vaihteistokaupasta minulle postissa ja olettaisin sielläkin olevan se peruspaine sisällä. Jos ne nyt kovin todennäköisesti hajoilisivat, niin aikamoisia pommeja sitä sitten postitettaisiin...
Toisaalta jos posahtelu olisi kovin yleistä, niin kai tästä infoa ja tapauksia löytyisi runsaasti netistä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
289 761
Viestejä
4 962 600
Jäsenet
79 692
Uusin jäsen
KariB

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom