Veneet ja veneily

Viisaammat voivat kertoa omat mielipiteet. Ite tuollaisia pikku kolhuja hionut osuma kohdasta ja ympäriltä hieman lisää auki. Sitten puhdistanut pölyt pois ja asetonilla ja rätillä pyyhkinyt vielä. Siihen sitten motonetista. Plastic Padding Marine Epoxy 270 g | Motonet Oy tuolla ja jollain pankkikortin tyylisellä lastalla sutaiseen paikan täyteen. Antaa kuivua kovaksi. Hioo ylimääräiset pois vähän sileämmällä.
 
Viisaammat voivat kertoa omat mielipiteet. Ite tuollaisia pikku kolhuja hionut osuma kohdasta ja ympäriltä hieman lisää auki. Sitten puhdistanut pölyt pois ja asetonilla ja rätillä pyyhkinyt vielä. Siihen sitten motonetista. Plastic Padding Marine Epoxy 270 g | Motonet Oy tuolla ja jollain pankkikortin tyylisellä lastalla sutaiseen paikan täyteen. Antaa kuivua kovaksi. Hioo ylimääräiset pois vähän sileämmällä.
Soutuvene tms. varmasti toimivin ja kustannustehokkain ratkaisu.
 
Jos ostaa käytettyä Busteria/Silver Foxia tms niin mitkä on ne kriittisimmät kohdat rungossa jotka pitää tsekata? Alumiiniveneet käsittääkseni aika huolettomia rungon osalta mutta onko siellä jotain joka pitää erityisesti tsekata? Käsittääkseni bustereissa ainakin pohjan vanerit on ns. vaihtokamaa mutta onko jotain turvallisuuden kannalta olennaista?
 
Jos ostaa käytettyä Busteria/Silver Foxia tms niin mitkä on ne kriittisimmät kohdat rungossa jotka pitää tsekata? Alumiiniveneet käsittääkseni aika huolettomia rungon osalta mutta onko siellä jotain joka pitää erityisesti tsekata? Käsittääkseni bustereissa ainakin pohjan vanerit on ns. vaihtokamaa mutta onko jotain turvallisuuden kannalta olennaista?

Jos veneellä on röykytetty toistakymmentä vuotta aallokossa, niin voihan siellä olla joku hitsisauma antanut periksi. Purkamatta sitä ei tosin näe.

Bustereissa vanerilattia on tosiaan elinkaareltaan rajallinen. Joissain malleissa perälaudan sisällä on jäykisteenä vaneria. Sen mädäntyessä vaihtaminen edellyttää mallista riippuen popniittien avaamista tai rälläköintiä ja hitsaamista.

Silmäilisin alumiinirungon läpi myös mahdollisten syöpymien varalta.
 
Jos veneellä on röykytetty toistakymmentä vuotta aallokossa, niin voihan siellä olla joku hitsisauma antanut periksi. Purkamatta sitä ei tosin näe.

Bustereissa vanerilattia on tosiaan elinkaareltaan rajallinen. Joissain malleissa perälaudan sisällä on jäykisteenä vaneria. Sen mädäntyessä vaihtaminen edellyttää mallista riippuen popniittien avaamista tai rälläköintiä ja hitsaamista.

Silmäilisin alumiinirungon läpi myös mahdollisten syöpymien varalta.

Jos hitsisauma antaa periksi niin näkyykö se siinä että vesi tulee sisään veneeseen vai meneekö se vain rungon sisään? Mistä tuon huomaa käytössä, vene menee pohjaan vai alkaa nojailemaan epämääräisesti?

Onko tuo perälaudan vaneri vuosimallikohtaista vai riippuuko veneen mallista?
 
Jos ostaa käytettyä Busteria/Silver Foxia tms niin mitkä on ne kriittisimmät kohdat rungossa jotka pitää tsekata? Alumiiniveneet käsittääkseni aika huolettomia rungon osalta mutta onko siellä jotain joka pitää erityisesti tsekata? Käsittääkseni bustereissa ainakin pohjan vanerit on ns. vaihtokamaa mutta onko jotain turvallisuuden kannalta olennaista?
Keskity ennemmin siihen moottoriin.
Tuskin puhutaan kuitenkaan ikivanhoista niittibustereista, joten pääasia et moottori toimii. Sinänsä sama kumman ostaa. Ei noita oikeen saa ajamalla rikki, ellei suoraan kiville karauta.
 
Jos hitsisauma antaa periksi niin näkyykö se siinä että vesi tulee sisään veneeseen vai meneekö se vain rungon sisään? Mistä tuon huomaa käytössä, vene menee pohjaan vai alkaa nojailemaan epämääräisesti?

Onko tuo perälaudan vaneri vuosimallikohtaista vai riippuuko veneen mallista?

Ei se näy välttämättä mistään eikä vuoda jos pohjan jäykisteen ja pohjan välinen hitsisauma ratkeaa. Nämä tiedot on vain netissä tai alan lehdissä vastaan tulleita tarinoita, itse en ole pettänyttä saumaa koskaan nähnyt. En ole tosin +20v vanhoja bustereita availlut muutenkaan.

Perälaudan vaneri on vuosi- ja mallikohtainen juttu. Nyrkkisäännöllä mitä vanhempi ja pienempi, sitä varmemmin on. Esimerkiksi 2000-luvun alun punakylkisessä L:ässä on. En osaa sanoa onko siitä päästy eroon ennen vanerilattioista eroon pääsyä, joka tapahtui mallikohtaisesti tuossa noin 10v sitten.
 
Kysytääs viisaammilta. Olisi keulakone hankinnassa vene noin 350kg, niin ilmeisesti riittäisi tuommoinen 45 lbs kone. Moottoria pitäisi pystyä ohjaamaan kaukosäätimellä/puhelimella. Lisäksi taivasankkuri ominaisuus pitäisi löytyä.
Onko suositella jotain moottoria ja mitä palikoita siihen täytyy tilailla lisäksi, jotta saa sen kiinnitettyä ja kytkettyä veneeseen? Itseltä löytyy 12V akku valmiiksi, niin 12V toimiva moottori täytyisi olla.


Tuota moottoria katsoin, niin tietääkö joku onko tuossa mahdollisuus ilman erillistä suunta-anturia liikkua eteen, taakse ja sivuille. Toimiiko tuossa tuo taivasankkuri ominaisuus ilman erillistä suunta-anturia?
Kuvassa näkyvässä ohjaimessa on kuitenkin ankkurin kuva ja napit liikkumiseen, mutta tuotteen tiedoissa lukee seuraavasti.
"Tuki lisävarusteena käytettävälle JOG-toiminnolle, joka mahdollistaa Spot-Lock-ankkuroinnin säätämisen eteenpäin, taaksepäin, oikealle ja vasemmalle 1,5 metrin välein (vaatii suunta-anturin ja näytöllisen GPS-kaukosäätimen)"
 
Nyt loppui sukulaisleasing Faster 495:n osalta ja pitäisi löytää oma vene sen tilalle tähän rannikolle. Motorguiden keulakone on valmiina, samoin akku sille, myös ankkuri ja köydet ovat olemassa, ei tarvitse niihin varata rahaa. Budjettina voisi olla trailerin kanssa 7-9t€ (aivan hitusen voi nostaa jos on ihan pakko) ja tavoitteena on saada mielellään alumiininen ~4,5m vene jolla uskaltaa ajaa merellä saareen uimaan nätillä kelillä ja joka olisi mukava heittokalastaa kahdelle hengelle. Minä en keksi oikein kuin Buster S:n, mutta ne ovat joko harmittavan vanhoja tai sitten liian kalliita ja laitakorkeus vähän mietityttää ja mahtuuko niihin kaksi aikuista ja kaksi lasta mitenkään järkevästi. Harmittaa vieläkin kun 4v sitten oli yksi käytetty Faster 460i BF40:llä 9900€:lla, mutta en tarttunut heti kiinni siihen tarjoukseen, aina ei voi voittaa.
 
Eikai siinä auta muu kuin nettivene auki ja alkaa sieltä haarukoimaan. Tuossa hintaluokassa en hirttäytyisi mihinkään yhteen malliin. Näytti tuolla olevan jopa Big Busteriakin tuolla hinnalla. Lasikuitupulpettivenepaketteja saattaa olla myynnissä todella edukkaastikin. Nyt on nimenomaan veneenostoaika ja pääse vielä koeajollekin.

Toisaalta, onko sille alumiinirungolle juuri tarvetta? Lasikuitusena kun voisi saada parempia meriveneitä. On enemmän kuin pari kertaa noussut aurinkotuuli saariretkellä, niin että kyllä merellä pitää olla vene jolla pärjää.
 
Niin kivikkoista on tämä seutu, että turvallisempi olisi mennä alumiinisen kanssa. Eikä tarvitse pelätä ruttoa. Bustereita saa, mutta nuo vanhat tahtovat olla mutkalle hakattuja ja/tai vanerit pehmeitä. Harmi kun budjetti ei riitä Fasteriin tai Alutrolliin oikein mitenkään, enkä näe järkevänä ostaa 20t€:n venettä tälle 10-20h/kesä käytölle (moottoritunteja, keulakonetta käytetään toki huomattavasti enemmän).
 
Pitäisi talven aikana uusi traileri päivittää joten kysellään täältä.

-Budjetti n. 1500€
-noin 300kg & 4,2-4,3m lasikuitupulppari paketti tulossa päälle.
-traileriveneilyä harrastan joten kaudessa kilometrejä tulee paljon kalapaikoille ajellessa.

Kokemuksia tästä? Risut ja ruusut?


Majavan peräkärryistä kokemusta on ja niihin olen ainakin tyytyväinen ollut.

Tässä toinen mitä katsellut.


Mitäs muita varteenotettavia vaihtoehtoja 1500€ luokassa, mielellään kokemuksien kera.
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisi talven aikana uusi traileri päivittää joten kysellään täältä.

-Budjetti n. 1500€
-noin 300kg & 4,2-4,3m lasikuitupulppari paketti tulossa päälle.
-traileriveneilyä harrastan joten kaudessa kilometrejä tulee paljon kalapaikoille ajellessa.

Itse ostin kumiveneelleni tämän ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Laatu on ollut hyvää, hinta oli erittäin kohtuullinen ja ostoprosessi rekisteröinteineen sun muineen sujui ongelmitta. Noilla sinun spekseillä tämä Hauki 825 olisi varmaan sopiva.

Kitkavinssi vaati alkuun vähän totuttelua, mutta hyvin on sekin pelannut. Iso plussa noista kulkutasoista, jotka helpottavat kyllä elämää ihan helvetisti, varsinkin kun itse jumppaan venettä yleensä itsekseni.

Sellainen huomio tosin, että näissä Helonin kärryissä on kumivääntöjouset, toisin kuin noissa jo ehdotetuissa Majavan ja Jsi:n traikuissa, joissa on lehtijouset ja iskarit. Jälkimmäiset ovat toki iskunvaimennuksen kannalta paremmat, mutta vaativat säännöllistä ylläpitoa ja saattavat käyttäytyä hieman epämääräisesti tietynlaisilla kuormilla, siinä missä kumivääntöjouset ovat käytännössä täysin huolettomat ja huollottomat.

Mites olisi käytetty?

Mitä nyt itse tuota omaa traikkua hommatessa käytettyjen markkinaa tutkin, vaikutti siltä, että trailerien arvo ei ihan hirveästi laske ja hintaero täysin uusiin takuullisiin traikkuihin oli niin pieni, että en nähnyt kyllä hirveästi järkeä lähteä erikseen käytettyä traikkua ostamaan. Venekauppojen yhteydessä noita saattaa sitten saada vähän edullisemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisi talven aikana uusi traileri päivittää joten kysellään täältä.

-Budjetti n. 1500€
-noin 300kg & 4,2-4,3m lasikuitupulppari paketti tulossa päälle.
-traileriveneilyä harrastan joten kaudessa kilometrejä tulee paljon kalapaikoille ajellessa.

Kokemuksia tästä? Risut ja ruusut?


Majavan peräkärryistä kokemusta on ja niihin olen ainakin tyytyväinen ollut.

Tässä toinen mitä katsellut.


Mitäs muita varteenotettavia vaihtoehtoja 1500€ luokassa, mielellään kokemuksien kera.
Ääni menee kyllä Majavan trailereille. Itsellä on Majava vt 1500 pro ja ei mitään moitittavaa. Noissa kannattaa kyl materiaaleihin kiinnittää huomioita ettei ole ruosteessa heti ja että on mukava vetää auton perässä.
 
Tuli hommattua Buster L Special HT vene. Tähän mietinnässä järviolosuhteisiin ja vetokalastukseen kartta/yhdistelmäplotteria. Tässähän on kuskille erikseen pulpetti ja penkki, pulpetissa olisi hyvin tilaa laittaa vähän isompi näyttöistä ruutua. Budjetti tonnin tienoilla. Tuo Lowrance Elite 9 FS on tullut vastaan, se olisi myös yhdellä yhdistelmäanturilla. Olisiko tämä järkevä vai löytyisikö jotain muuta parempaa suunnilleen samalla budjetilla?

Ensimmäinen oma vene, ei ole aikaisemmin näiden kanssa tullut kauheesti touhuttua...
 
Tuli hommattua Buster L Special HT vene. Tähän mietinnässä järviolosuhteisiin ja vetokalastukseen kartta/yhdistelmäplotteria. Tässähän on kuskille erikseen pulpetti ja penkki, pulpetissa olisi hyvin tilaa laittaa vähän isompi näyttöistä ruutua. Budjetti tonnin tienoilla. Tuo Lowrance Elite 9 FS on tullut vastaan, se olisi myös yhdellä yhdistelmäanturilla. Olisiko tämä järkevä vai löytyisikö jotain muuta parempaa suunnilleen samalla budjetilla?

Ensimmäinen oma vene, ei ole aikaisemmin näiden kanssa tullut kauheesti touhuttua...

Elite FS9 varsin hyvä tuohon hintaluokkaan sis. anturin. Ysi ja seiskatuumaiset FS sarjassa ovat jo "edellistä" sukupolvea, ja omasta mielestäni suurin ominaisuus mikä vaikuttaa tuossa käytettävyyteen on tuo jeesuksenaikainen 800x480 resoluutio. Varsinkin jos haluaa samalla ruudulla pitää karttakuvaa ja kaikua, niin rakeiseksi menee. Garminin vastaava keskihintakategorian (UHD2) laite on saanut jo uuden sukupolven, ja niissä ruudun resoluutio on 1024x600. Toki hintaa on se 200 euroa enemmän GT56 yhdistelmäanturin kera.
 
Tuli hommattua Buster L Special HT vene. Tähän mietinnässä järviolosuhteisiin ja vetokalastukseen kartta/yhdistelmäplotteria. Tässähän on kuskille erikseen pulpetti ja penkki, pulpetissa olisi hyvin tilaa laittaa vähän isompi näyttöistä ruutua. Budjetti tonnin tienoilla. Tuo Lowrance Elite 9 FS on tullut vastaan, se olisi myös yhdellä yhdistelmäanturilla. Olisiko tämä järkevä vai löytyisikö jotain muuta parempaa suunnilleen samalla budjetilla?

Ensimmäinen oma vene, ei ole aikaisemmin näiden kanssa tullut kauheesti touhuttua...
Menee vähän yli budjetin, mutta kannattaa harkita:
 
Elite FS9 varsin hyvä tuohon hintaluokkaan sis. anturin. Ysi ja seiskatuumaiset FS sarjassa ovat jo "edellistä" sukupolvea, ja omasta mielestäni suurin ominaisuus mikä vaikuttaa tuossa käytettävyyteen on tuo jeesuksenaikainen 800x480 resoluutio. Varsinkin jos haluaa samalla ruudulla pitää karttakuvaa ja kaikua, niin rakeiseksi menee. Garminin vastaava keskihintakategorian (UHD2) laite on saanut jo uuden sukupolven, ja niissä ruudun resoluutio on 1024x600. Toki hintaa on se 200 euroa enemmän GT56 yhdistelmäanturin kera.
Toi on kyllä älytöntä tänä teknologian aikakautena, että noi karttaplotterit on ihan karseeta kuraa vieläkin ja kaiken lisäksi hinnat pilvissä.
Joku 50-100€ tabletti hakkaa 95% plottereista 100-0.
Mulla on Hook 7" tripleshotilla lähinnä kaikuna, vaikka kyllä siinä kartatkin pyörii ajaessa taustalla "varalla", mutta olen käyttänyt jo vuosia 7-10" tabletteja navigoimiseen Navionicsin karttojen kera.
Toki mulla on koppivene, niin tabletilla ei tuu ongelmia sään kanssa (aurinko/sade).

Tänä kesänä asensin androidin ikivanhaan läppäriin ja se on nyt ollut pari kertaa testikäytössä. Samat Navionicsin kartat pyörii ja 14" näyttö on mukavan iso.
Vielä ku sais myös AISin naitettua tuohon läppärille, niin olis bueno.
 
Toi on kyllä älytöntä tänä teknologian aikakautena, että noi karttaplotterit on ihan karseeta kuraa vieläkin ja kaiken lisäksi hinnat pilvissä.
Joku 50-100€ tabletti hakkaa 95% plottereista 100-0.
Mulla on Hook 7" tripleshotilla lähinnä kaikuna, vaikka kyllä siinä kartatkin pyörii ajaessa taustalla "varalla", mutta olen käyttänyt jo vuosia 7-10" tabletteja navigoimiseen Navionicsin karttojen kera.
Toki mulla on koppivene, niin tabletilla ei tuu ongelmia sään kanssa (aurinko/sade).

Tänä kesänä asensin androidin ikivanhaan läppäriin ja se on nyt ollut pari kertaa testikäytössä. Samat Navionicsin kartat pyörii ja 14" näyttö on mukavan iso.
Vielä ku sais myös AISin naitettua tuohon läppärille, niin olis bueno.

Olen täsmälleen samaa pohtinut, ja se lienee tietoinen valinta bisnesnäkökulmasta että marine-puolella elektroniikkaan rahallisesti panostamalla ihan oikeasti saat käteen tuntuvan käyttökokemuksen parannuksen. Jos sinulla on tuhannen euron ruutu, saat ripulisen resoluution ja laitteen sulavuus on jotain ensimmäisten kosketusnäyttöpuhelinten luokkaa. Jos kolminkertaistat budjetin, niin alat saamaan 1080p resoa ja edes etäisesti sulavaa käyttöliittymää.
Vrt. mobiililaitteissa taas 500 euron ja 1500 euron laitteiden eroa ei keskimääräinen käyttäjä edes erota toisistaan.

Itselläni myös tabletti navigointiruutuna, ja tosiaan käytettävyys verrattuna vanhaan 9" Echomap Plussaan on aivan toiselta planeetalta. Ainoa pieni ongelma on ollut tablettien epätarkempi GPS. Aiempi iPad Pro hukkaili välillä pysyvästikin sijaintia uistelunopeuksilla. Veikkaisin että edelleen jokaisen mobiililaitteen GPS päivittää sijainnin kerran sekunnissa, kun taas plottereissa alkaa hinnat alkaen luokassakin olemaan 10Hz vastaanotin.
 
Kiitos todella hyvistä vastauksista, alkaa selkeytymään. Mulla itseasiassa oli jo ajatuksena että laitan tohon ns. ylätasanteelle sen kaikusetin ja viereen tablettitelineeseen tabletin (löytyy esim. Samsung Tab S8+ tai S10FE) että voi kattella vaikka valioliigaa siinä samalla. :D Eli hommahan alkaa ratkeemaan niin että jos karttoja tarvitsee, niin sitten tablettia. Eli tuon kaikupuolen kustannuksen saa sitten aika paljon pienemmäksi käsittääkseni. Eli tarkennetaan siis vaatimuksia.

- Kalastukseen (vetouistelua pääasiassa) soveltuva kaiku (kartat ei ole pakolliset, hoidetaan tabletilla).
- Minimissään 7" näyttö jollain järjellisellä resoluutiolla. Jos isompaa esim. 9" (mielellään parempi kuin 800x480 resoluutio tässä kokoluokassa) saa johonkin järkihintaan niin OK.
- Olis kiva saada moottorin tiedot (kierrosuku jne) tähän myös.
- Saako nopeuden jos ei karttoja (eli GPS ilmeisesti tarvitaan)?
- Pidetään budjetti edelleen ihan max 1000€, mieluummin tuolla 500€ suunnalla.

Mulla löytyy myös Racebox mini 25Hz GPS kun rata-ajoa tullut harrastettua, en oo ihan varma saako siitä vaan GPS signaalia vaikka karttahommiin (jos tarvii lisää tarkkuutta). Mutta luulen että mulle ei ole tarvetta ihan pirun tarkkaan paikannukseen.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
290 875
Viestejä
4 979 904
Jäsenet
79 853
Uusin jäsen
Jusak

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom