Virallinen kinkunpaisto 2025 + muut jouluruoat ja juomat

Ihan käärit sen kokonaan umpeen folioon tai butchers paperiin. Tuossa vaiheessa se ei enää savua oikein ota vastaan, niin ei ole merkitystä maun kannalta.

Eli tuossa vaiheessa se haihduttaa kosteutta, niin lämmöt menee tuon kosteuden hoitoon, mutta kun vedät sen folion sisään, niin kosteus ei enää pääse haihtumaan ja liha alkaa paremmin lämpeämään. Toki voit odottaa, odottaa ja odottaa ilman käärimistä :)
Millä mun pitäs 7kg tulikuuma kinkku kääriä folioon missä on kasa johdollisia mittareita kiinni? 😅

Jännä kyllä ku oli melkein identtinen toinen kinkku 2 viikkoa takaperin ja se ei stallannut lainkaan…

Millä mun pitäs 7kg tulikuuma kinkku kääriä folioon missä on kasa johdollisia mittareita kiinni? 😅

Jännä kyllä ku oli melkein identtinen toinen kinkku 2 viikkoa takaperin ja se ei stallannut lainkaan…

Otat mittarit pois, pyöräytät foliota ympärille ja törkkäät mittarit takaisin. Hanskat käteen jossei muuten. Yksilöitähän nuo kuitenkin tavallaa on, joskus menee ihan suorilta ja joskus tapahtuu noin. Ei ole mitää varsinaista selitystä, että miksi :)

Otat mittarit pois, pyöräytät foliota ympärille ja törkkäät mittarit takaisin. Hanskat käteen jossei muuten. Yksilöitähän nuo kuitenkin tavallaa on, joskus menee ihan suorilta ja joskus tapahtuu noin. Ei ole mitää varsinaista selitystä, että miksi :)
Mites siihe sit pääsee lämpö kiinni jos siihen ne foliot heittää jokapuolelle?

Vaimo tulee puolen tunnin päästä töistä ni saa sit jeesaa folion kanssa jos tuo ei vielä oo liikkunu…

Kuivuuko se nyt sit pilalle ton stallin takia?

Mites siihe sit pääsee lämpö kiinni jos siihen ne foliot heittää jokapuolelle?

Vaimo tulee puolen tunnin päästä töistä ni saa sit jeesaa folion kanssa jos tuo ei vielä oo liikkunu…

Kuivuuko se nyt sit pilalle ton stallin takia?

Ihan samalla tavalla se kinkku siellä lämpiää, folio ei ole mikään ”lämpökilpi” ja ei, ei kuivu.

Se on täysin normaali fysiikanlain juttu. Voit vetää sen noin nakuna tai kääriä folioon, nakuna siinä voi vaan kestää huomattavan kauan kauemmin, eli lähinnä jos haluat aikaistaa nukkumaan menoasi, niin folio ympärille.

85.2c. 14 vitun tuntia.
Nyt se meni foliokääreessä jäädytetyillä pulloilla täytettyyn kylmälaukkuun yöksi.

Hyvää yötä. 😁

Leivaria tässä sytyttelen mutta savut puskee sisälle kun ilmanvaihtokoneen laittaa päälle. On tää asunto yks perkeleen työmaa. Saa nähä saadaanko tänävuonnakaan kinkkua muualta kuin sähköuunista.

Leivaria tässä sytyttelen mutta savut puskee sisälle kun ilmanvaihtokoneen laittaa päälle. On tää asunto yks perkeleen työmaa. Saa nähä saadaanko tänävuonnakaan kinkkua muualta kuin sähköuunista.
Iv-koneesta "takkakytkin" sytyttämisen ajaksi ja palon ajaksi ikkunaa raolleen että saadaan korvausilmaa

Kinkut ollut jo sen pari tuntia savussa eli sen suhteen kaikki OK. Ainoa joka ei toimi on nuo penteleen meaterit. Eikö tuo block sitten tykkään pakkasesta (-16C) mutta ei jaksa pitää yhteyksiä mihinkään päin. Pitänee viritellä päivemmällä Traegerin omat anturit kiinni kinkkuihin ja käydä aina pihalla tarkistamassa sitten lämpötilojen kehitys.

Sinne se taas meni, nimittäin airfryeriin paistumaan.

Kinkun sisälämpötilaksi tulee parhaaksi todettu 75°C astetta.

DSC00221.JPG

Olen paistanut kinkun vuosi vuodelta kypsempään suuntaan, tänä vuonna otin uunista ulos kun mittari näytti 88 astetta, eikä tuo vielä liian kuivalta tuntunut. Murenee jonkin verran. Täytyisi tehdä joskus oikein testi, ja paistaa kaksi pientä kinkkua, toinen johonkin 75-80 välillä ja toinen 90-95 välille ja vertailla vierekkäin että kumpi maistuu paremmalta.

Tänä vuonna olikin ns. puuhapäivä lauantaina kun paistelin kinkun kamadossa ja tein graavi sekä kylmäsavua.

Kinkku lähti ulos kamadosta 82 asteen lämmöissä ja ensi kerralla ehkä vedän vielä pidempään. Kamadon lämmöt oli 110-130 välillä kuten tavoitetta olikin. Sinappihuntu rouvan tekemällä viskisinapilla

kinkku_9.jpegkinkku_10.jpegkinkku_11.jpeg

Graavina oli Lauri Kaivoluodon sitrusgraavia ja se loppuikin jo eilen, ei siis joulupöytää nähnyt. Oma moka kun puolikkaan fileen tein. Toinen graavi oli viskigraavi ja sitä on vielä jäljellä sentään!

Kylmäsavut on vielä malttanut olla vakuumissa jääkaapissa ja pitänee ehkä tänä iltana maistella noita.

kalat_1.jpegkalat_5.jpegkalat_6.jpegkalat_7.jpeg

Näistä rustasin ihan blogitkin näin joulun kunniaksi.

Tänä vuonna olikin ns. puuhapäivä lauantaina kun paistelin kinkun kamadossa ja tein graavi sekä kylmäsavua.

Kinkku lähti ulos kamadosta 82 asteen lämmöissä ja ensi kerralla ehkä vedän vielä pidempään. Kamadon lämmöt oli 110-130 välillä kuten tavoitetta olikin. Sinappihuntu rouvan tekemällä viskisinapilla

kinkku_9.jpegkinkku_10.jpegkinkku_11.jpeg

Graavina oli Lauri Kaivoluodon sitrusgraavia ja se loppuikin jo eilen, ei siis joulupöytää nähnyt. Oma moka kun puolikkaan fileen tein. Toinen graavi oli viskigraavi ja sitä on vielä jäljellä sentään!

Kylmäsavut on vielä malttanut olla vakuumissa jääkaapissa ja pitänee ehkä tänä iltana maistella noita.

kalat_1.jpegkalat_5.jpegkalat_6.jpegkalat_7.jpeg

Näistä rustasin ihan blogitkin näin joulun kunniaksi.

Minkä takia mun kinkku ei ole koskaan tuon näköinen? Mulla on aina jotain räipäleitä ja rasvarantuja ja sitä pahaa tummaa lihaa. Tossakin on tommosta tasaista hyvää lihaan mitä mäkin haluisin mutta joka vuosi on semmoista riekaletta kun luun poistaminen vieressä.

Minkä takia mun kinkku ei ole koskaan tuon näköinen? Mulla on aina jotain räipäleitä ja rasvarantuja ja sitä pahaa tummaa lihaa. Tossakin on tommosta tasaista hyvää lihaan mitä mäkin haluisin mutta joka vuosi on semmoista riekaletta kun luun poistaminen vieressä.
Mä en oo itseasias itse koskaan luullista kinkkua paistanut. Tämä oli ihan ns. halppis kotimaista kinkku.

Kysymys on kyllä hyvä 🤔 Tuossakin hieman jänteitä ollut mutta ne on heittänyt takas lautaselle. En vielä koko kinkkua ole vetänyt ja isompia rasvataskuja en sisältä ole vielä löytänyt, itse en niistä välitä ja otan ne kyllä ihan pois.

Mä en oo itseasias itse koskaan luullista kinkkua paistanut. Tämä oli ihan ns. halppis kotimaista kinkku.

Kysymys on kyllä hyvä 🤔 Tuossakin hieman jänteitä ollut mutta ne on heittänyt takas lautaselle. En vielä koko kinkkua ole vetänyt ja isompia rasvataskuja en sisältä ole vielä löytänyt, itse en niistä välitä ja otan ne kyllä ihan pois.
Luullista en ole itsekkään koskaan tehnyt, mutta kaikissa kinkuissa näkyy se luun poistaminen sellaisena tummana alueena mistä jotkut tykkää, itse en.
Paljon olen kinkkuja tehnyt ja kaikissa on aina sama asia. Jää aina ne tummat kohdat syömättä ja tuota vaaleaa kun on niin se on täynnä ravarantuja mitä vihaan.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
295 850
Jäsenet
80 968
Uusin jäsen
puppetinanoose

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom