VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Eikö kaapelin pitäisi olla lähes poikkeuksetta parempi kuin langaton? Asus ax56u:lla koitin langattomasti, mutta luultavasti reititin ei vaan ole tarpeeksi hyvä kun sen verran laginen oli.

Joskus vuosia sitten testailin niin muistaakseni 500Mbps jälkeen rupesi dropattuja frameja tulemaan enemmän. En tiedä oliko pullonkaulana Quest 2 vai tietokone. Rtx 3080 ti, 11700k. Nyt Quest 3:lla on ollut 800Mbps enkä ole pahemmin kiinnittänyt huomiota dropattuihin frameihin, tietokone on myös aika läpikohtaisin muuttunut Quest 2 ajoista. 9800x3d, rtx 5080.

Eli testaa ekana vaikka tiputtaa bitrate tuonn 400-500 luokille. Tai suoraa vaikka 300Mbps niin näkee että johtuuko se siitä. Helppohan sitä on sitten nostalle ja ettiä rajat kun ensin selviää johtuuko ne dropatut framet tuosta.

Testasin myös kymmeniä tunteja Virtual desktoppia ja kaapelia, mutta päädyin käyttämään pysyvästi kaapelia isomman bitraten takia. Vihaan kompressioartifakteja niin paljon. Mielestäni kaapelilla saa huomattavasti paremman kuvanlaadun pienemmällä latenssilla sekä Quest kakkosella että kolmosella.

Testasin myös kymmeniä tunteja Virtual desktoppia ja kaapelia, mutta päädyin käyttämään pysyvästi kaapelia isomman bitraten takia. Vihaan kompressioartifakteja niin paljon. Mielestäni kaapelilla saa huomattavasti paremman kuvanlaadun pienemmällä latenssilla sekä Quest kakkosella että kolmosella.

VD + kaapeli toimii myös ja saa paljon paremman lopputuloksen kuin Metan linkillä. Edellisessä viestissä enemmän infoa. :)

Edit: mutta joo, itse ongelmaan niin kannattaa tosiaan kokeilla pienemmällä bitratella.

Joskus vuosia sitten testailin niin muistaakseni 500Mbps jälkeen rupesi dropattuja frameja tulemaan enemmän. En tiedä oliko pullonkaulana Quest 2 vai tietokone. Rtx 3080 ti, 11700k. Nyt Quest 3:lla on ollut 800Mbps enkä ole pahemmin kiinnittänyt huomiota dropattuihin frameihin, tietokone on myös aika läpikohtaisin muuttunut Quest 2 ajoista. 9800x3d, rtx 5080.

Eli testaa ekana vaikka tiputtaa bitrate tuonn 400-500 luokille. Tai suoraa vaikka 300Mbps niin näkee että johtuuko se siitä. Helppohan sitä on sitten nostalle ja ettiä rajat kun ensin selviää johtuuko ne dropatut framet tuosta.

Kiitos vastauksesta. Ootko sattumoisin seurannut tuleeko dropattuja frameja yhtään enään? En tosiaan headsetin trackingissä huomaa mitään erikoista, ohjaimessa ihan snadisti välillä semmosta "tärinää" kun bitrate 700.

Onko 120hz ja maksimi resoluutio mahdollisesti liikaa quest 2:lle, vaikka gpu headroomia löytyy pelistä riippuen 30-80%

Itse en viitsisi ihan 2200€ laittaa välimalleihin, toivottavasti 3-4kk odottelulla tulee joko Valven lasit tai sitten jos ei ihan myyntiin, niin ainakin julkaistaisiin tulevat Android XR lasit uudella qualcommilla.
Tarkoitin että välimalli mediakoneen ja PC striimilaitteen välissä. Toki tarkoitettu medialaitteeksi mutta PCVR mahdollisuus iso plussa. Valven lasit on sellainen ikuisuusprojekti että tulee jos tulee. Toki se on kiinnostava, jos on tullakseen. Pimax dream air tällä hetkellä samsungin ohella seurannassa.

Kauheaa kiirettä ei silti ole, PSVR2 täyttää DP headsetin paikan ja Q3 langattoman. Sattuu vaan tuo reissu sopivasti kohdilleen kun laite juuri julkaistiin. Mediakone kiinnostaa, mutta ei sentään 4000€ edestä, 2000€ siedettävämpi. Ensin demossa kokeilu ja sitten päätös.

Viimeksi muokattu:
Kiitos vastauksesta. Ootko sattumoisin seurannut tuleeko dropattuja frameja yhtään enään? En tosiaan headsetin trackingissä huomaa mitään erikoista, ohjaimessa ihan snadisti välillä semmosta "tärinää" kun bitrate 700.

Onko 120hz ja maksimi resoluutio mahdollisesti liikaa quest 2:lle, vaikka gpu headroomia löytyy pelistä riippuen 30-80%

En ole seurannut enään kun olen tyytyväinen tuohon omaan setuppiin nyt. Uskoisin että niitä vähän tulee mutta ei häiritsevästi. Tuo ohjaimen tärinä oli kans semmoinen jota joskus selvitin Quest 2 kanssa. Vai olikohan se jo kolmosen kanssa. En muista enään tarkasti, mutta siihen taisi liittyä jotain softabugia windowsin HAGS (hardware accelerated GPU scheduling) asetuksen kanssa ja itse lasien virkistystaajuuksissa oli eroja myös. 72hz taisi toimi sulavimmin ja HAGS oli pois päältä mutta koin että sain sitä ohjaimen tärinää tapahtumaan vain tuossa Oculus linkin valkoisessa aulassa(home disabloituna aina), eikä niinkään tapahtunut peleissä niin en jaksanut sitä tutkia enempää.

Nykyään on siis päällä tuo HAGS kun se vaatii päälläoloa esim Nvidian Framegenin toiminnan vuoksi. Ja mä käytän 72hz Quest 3 kanssa kun pääasiassa raskaita simuja ajelen, en osaa sanoa miten käyttäytyy +500 bitratet suuremmilla virkistystaajuuksilla.

En ole seurannut enään kun olen tyytyväinen tuohon omaan setuppiin nyt. Uskoisin että niitä vähän tulee mutta ei häiritsevästi. Tuo ohjaimen tärinä oli kans semmoinen jota joskus selvitin Quest 2 kanssa. Vai olikohan se jo kolmosen kanssa. En muista enään tarkasti, mutta siihen taisi liittyä jotain softabugia windowsin HAGS (hardware accelerated GPU scheduling) asetuksen kanssa ja itse lasien virkistystaajuuksissa oli eroja myös. 72hz taisi toimi sulavimmin ja HAGS oli pois päältä mutta koin että sain sitä ohjaimen tärinää tapahtumaan vain tuossa Oculus linkin valkoisessa aulassa(home disabloituna aina), eikä niinkään tapahtunut peleissä niin en jaksanut sitä tutkia enempää.

Nykyään on siis päällä tuo HAGS kun se vaatii päälläoloa esim Nvidian Framegenin toiminnan vuoksi. Ja mä käytän 72hz Quest 3 kanssa kun pääasiassa raskaita simuja ajelen, en osaa sanoa miten käyttäytyy +500 bitratet suuremmilla virkistystaajuuksilla.
Testailin steam linkkiä ja steamvr kaatuili koko ajan, koitin asentaa uusiksi jne, mutta ei vaikutusta. Koitin sitten sen jälkeen uusiksi air linkkiä ja kappas, sehän toimiikin hienosti. 200mbps fixed, 90hz ja maxed resoluutio, kuva oli yllättävän hyvä, en pahemmin erottanut johdosta + 500-700mbps bitratesta.
Latency ei tuntunut ihan samanlaiselta kuin johdon kanssa, mutta vaikutti ihan kelvolliselta ainakin paikallaan pelatessa. En vielä kerennyt kiertää ympäri huonetta, josta n. 50% jää suoran näköyhteyden ulkopuolelle nurkan taakse reitittimestä.

Voiko air linkillä peliä striimatessa, esimerkiksi discordin/twitchin välityksellä aiheutua jotain ongelmia/stutteria vai toimiiko se samanlailla, kuin striimaisi johdon kanssa?

Tulipahan mieleen, kun totesin kuvan olevan likimain samanlainen air link vs johdolla, että käyttääkö airlink Oculus Debug Toolin arvoja, vaikka air linkin omasta asetuksesta olen laittanut erikseen 200mbps?

Statistiikka

Viestiketjuista
290 879
Jäsenet
79 898
Uusin jäsen
JuliusC

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom