Okei, en tiennytkään, että onnistuu noin, aina oppii uuttaJos tekee puhtaan asennuksen, niin siinä vaiheessa kun asennusohjelmassa valitaan mille osiolle Windows asennetaan, voi esim. diskpartilla muokata kaikki nuo EFI-, reserved- ja recovery-osiot haluamakseen. Itse laitan aina puhtaassa asennuksessa nuo hyvinkin reilun kokoisiksi, niin ei tule jatkossa ongelmia.
Opin tämän kantapään kautta kun joskus Windows-päivityksen yhteydessä Windows meni luomaan omin päin uuden recovery-osion vähän huonoon paikkaan levyä, koska alkuperäisestä recovery-osiosta loppui tila.
Minulla on ollut Windowsin asennusmedian juuressa osiot luova diskpart-skripti (alla). Windowsin setupin alussa komentorivi auki painamalla shift+F10 ja ajan skriptin läpi. Tuolla tavoin olen laittanut EFI-osion kooksi 512MB. Lisäksi Recovery-osion kooksi asetetaan normaalista poiketen 1536MB (on riittänyt toistaiseksi) ja osio sijoitetaan levyn alkuun eikä loppuun, kuten Windows nykyään oletuksena tekee. Levyn lopussa oleva Recovery on hankala, jos meinaa myöhemmin vaihtaa levyn isommaksi kloonaamalla tjms.
Skriptin runko perustuu johonkin Mikkiksen dokkariin ja sain joltakulta tällä foorumilla apua sen muokkaamiseen. Siinä mielessä skripti on "tyhmä", että se olettaa käyttislevyn olevan disk 0.
Koodi:
rem == CreatePartitions-UEFI.txt ==
rem == These commands are used with DiskPart to
rem create four partitions
rem for a UEFI/GPT-based PC.
select disk 0
clean
convert gpt
rem == 1. Recovery tools partition =================
rem ** Update this size to match the size of
rem the recovery tools (winre.wim)
rem plus some free space.
create partition primary size=1536
format quick fs=ntfs label="Recovery"
assign letter="R"
set id="de94bba4-06d1-4d40-a16a-bfd50179d6ac"
gpt attributes=0x8000000000000001
rem == 2. System partition =========================
create partition efi size=512
rem ** NOTE: For Advanced Format 4Kn drives,
rem change this value to size = 260 **
format quick fs=fat32 label="System"
assign letter="S"
rem == 3. Microsoft Reserved (MSR) partition =======
create partition msr size=16
rem == 4. Windows partition ========================
create partition primary
format quick fs=ntfs label="Windows"
assign letter="W"
list volume
exit
Tuo on minulla asennustikun juuressa nimellä partitions.txt. Komentokehotteessa sitten ajaa (tikun asemakirjaimen joutuu selvittämään, diskpart auttaa)
Koodi:
diskpart /s <asemakirjain>:\partitions.txt