Kuulostaisi aika työläältä. Me ulkoistimme pysäköinninvalvonnan ihan suosiolla Parkkipatelle jo neljä vuotta sitten. Ja ilmeisen oikeudenmukaisesti on toiminut, koska koko sen ajan olen ollut hallituksen pj. ja asunut talossa, mutta kukaan ei ole tullut valittamaan että laputtaisivat jotenkin mielivaltaisesti. Toki meillä valvonnassa vain vieraspaikat.As oy on omistaja, hallitus ”haltija” ja voi näin ollen oikeuttaa jonkun/jotkut asukkaat (ei ulkopuolista) lappuja kirjoittamaan jollei hallitus itse viitsi hommaa hoitaa. Lisäksi se asukas ei voi yksin kirjoittaa lappua vaan tarvitaan todistaja joka vahvistaa tapahtuman vahvalla tunnistaumisella.
Eli asukas kuvaa ja lähettää servulle kuvan/kuvia saa ID:n jolla voi työntää uudet kuvat 15min päästä ja tämän jälkeen aukeaa todistajan vahvistaminen. Tämmöisen kansallisen järjestelmän koodaus ja appi kylkeen on ihan nappikauppaa.
Asoy hallitus ei luonnollisesti anna toimivaltuutta sekopäälle ja prosessi muutenkin sen verran vittumainen ettei lapun laitto ihan pienestä päähän pistosta onnistu. Sekä ankara sanktio vallan väärinkäyttämisen yrityksestä sammuttanee loputkin himot väärinkäyttää systeemiä.
Vähänkään epäselvät tapaukset automaattisesti pysäköijän eduksi. Ja rekkulan voisi tehdä saman järjestelmäm kautta ja se menisi ”omistajalle” (ei laputtajalle) ratkaistavaksi - jolla sitten myös ankara vastuu mikäli väärin perustein hylkää. Tämän päätöksen jälkeen ulosottokelpoinen mutta autoilija voi nostaa käräjillä kanteen kumoamisesta koska joku paikka on pakko olla valitukselle.
Tällöin homma olisi hyvin lähellä kunnallista valvontaa, virkavastuu korvattu todistajalla ja ankarilla sanktioilla…
Mekin yritimme ensimmäiset 1,5 vuotta pärjätä ilman ulkopuolista valvontaa ja muistuttelimme asiasta ilmoitustaululla ja muutaman kerran laittelimme huomautuslappujakin tuulilaseille, mutta ei auttanut. Todettiin hallituksessa että selvä, autoilijat itse asian möhlivät, nyt saavat itse siitä myös kärsiä. Ja kaikki vain sen takia että sitä 4h vieraspysäköintikylttiä tai invalidipysäköintikylttiä ei haluttu noudattaa.